AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #1 Skrevet 9. desember 2021 Jeg og min mor skal på besøk til søskenbarna som bor i Tyskland. De er en familie på 6. Alle små barn, om det har noe å si. Vi skal være der i 9 dager og det går sikkert ekstra strøm når vi er der og bruker feks dusjen osv? Man vet aldri om noen irriterer seg over at gjester bruker ekstra strøm når de er på besøk, og da tenkte jeg at jeg kunne betale min onkel penger slik at han har ekstra å rutte med når strømregninga kommer. Og i så fall, hvor mye tenker dere at jeg burde gi? Hva blir riktig sum for 9 dager? De har forresten ikke verdens beste økonomi, så det er derfor jeg tenkte at jeg kunne hjelpe til. Anonymkode: 4ab75...503
CrazyCatLady2500 Skrevet 9. desember 2021 #2 Skrevet 9. desember 2021 Veldig pent tenkt! Høres fornuftig ut. Men vet ikke hvordan strømprisene er i Tyskland, så har ingen sum å foreslå. 7
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #3 Skrevet 9. desember 2021 CrazyCatLady2500 skrev (Akkurat nå): Veldig pent tenkt! Høres fornuftig ut. Men vet ikke hvordan strømprisene er i Tyskland, så har ingen sum å foreslå. Aner ikke jeg heller, så håper noen her inne kan komme med litt innspill om hvor mye burde være nok 😄 Anonymkode: 4ab75...503
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #4 Skrevet 9. desember 2021 Jeg syns det blir for dumt å betale f.eks 60,- kroner i strøm når dere drar. Da er det bedre å ta en ekstra tur i butikken og kjøpe en del julemat, godis, o.l og bidra til husholdningen på den måten. Penger har lett for å bli litt kleint. Anonymkode: 7d87d...c8f 37
Djungelvrål Skrevet 9. desember 2021 #5 Skrevet 9. desember 2021 Nei. Vær heller med å betale når det skal handles inn til måltider osv. 12
solmåneogstjerner Skrevet 9. desember 2021 #6 Skrevet 9. desember 2021 Nei. Men vær sparsommelig på dusjing f eks. Og ta med/kjøp inn mat og snacks. 😊 7
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #7 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg syns det blir for dumt å betale f.eks 60,- kroner i strøm når dere drar. Da er det bedre å ta en ekstra tur i butikken og kjøpe en del julemat, godis, o.l og bidra til husholdningen på den måten. Penger har lett for å bli litt kleint. Anonymkode: 7d87d...c8f Tenkte heller ikke å betale så lite som 60,- for strøm. Jeg hadde rundt 600-700kr i tankene. Vet ikke om det er for mye eller for lite. Er det mer enn nok til strøm kan de bruke resten av pengene til noe annet. Jeg tenkte å paypale det til min onkel. Vi bruker alltid å kjøpe mat og hjelpe til husholdningen hver gang vi er der, så det er ikke noe problem. Anonymkode: 4ab75...503 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #8 Skrevet 9. desember 2021 Kjøp heller matvarer osv til hele husholdningen så de sparer inn der, fyll bensin på bilen osv hvis du låner den Anonymkode: d8041...20d 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #9 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kjøp heller matvarer osv til hele husholdningen så de sparer inn der, fyll bensin på bilen osv hvis du låner den Anonymkode: d8041...20d Men det gjør vi allerede. Vi hjelper til med alt. Tenkte å hjelpe til med strøm i tillegg. Anonymkode: 4ab75...503 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #10 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg syns det blir for dumt å betale f.eks 60,- kroner i strøm når dere drar. Da er det bedre å ta en ekstra tur i butikken og kjøpe en del julemat, godis, o.l og bidra til husholdningen på den måten. Penger har lett for å bli litt kleint. Anonymkode: 7d87d...c8f Enig, det kan fort virke litt nedlatende å tilby seg å betale for strømmen dere bruker, selv om det er veldig godt ment. Prøv heller å bruke kort tid i dusjen, spander middag i blant og kjøp inn litt ekstra godsaker. Gjør det f.eks. "fordi dere har lyst", eller "fordi dere er så takknemlige for oppholdet og har lyst til å gjøre litt gjengjeld". Ikke begrunn bidraget deres med økonomi eller at vertskapet har dårlig råd. Men at dere i det hele tatt tenker på dette er jo veldig omtenksomt. ❤️ Anonymkode: c9eae...b65 3
Djungelvrål Skrevet 9. desember 2021 #11 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men det gjør vi allerede. Vi hjelper til med alt. Tenkte å hjelpe til med strøm i tillegg. Anonymkode: 4ab75...503 Nei. Det er bare merkelig. Blir like merkelig som om du skulle tilbudt leiepenger for oppholdet. Det er jo slekta di! 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #12 Skrevet 9. desember 2021 En familie på 6 der alle er små barn? Bor de alene? Anonymkode: 98510...70f
Juniper Skrevet 9. desember 2021 #13 Skrevet 9. desember 2021 Dette kommer jo an på så mye. Kulturen til de du besøker i første rekke. Mange tyskere er veldig påpasslige med økonomi, at «rett skal være rett» osv. Andre vil heller fremstå som verdensborgere og være spandable. Siden dere har en ordning der dere bidrar, så ville jeg si noe sånt som at strømmen har blitt helt urimelig dyr, så du synes det er rimelig at det du sparer på å være bortreist en uke går inn som bidrag til deres strømregning. Og så gir du de 50-60 Euro. Lagt fram sånn tror jeg ikke du fornærmer dem. 2
Belima Skrevet 9. desember 2021 #14 Skrevet 9. desember 2021 Siste pris jeg fant i Tyskland kr er 3,20 pr kwh.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #15 Skrevet 10. desember 2021 Kjøp heller en kurv med noe godt i, og noe til alle barna Anonymkode: fd468...ccd 1
Luckiness Skrevet 10. desember 2021 #16 Skrevet 10. desember 2021 Ville heller betalt for noen av måltidene, restaurantbesøk, attraksjoner som dere går på e.l. Litt vanskelig å regne på strømforbruket…i tillegg er det jo andre ting som også koster når en er på besøk
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #17 Skrevet 10. desember 2021 Synes ikke dere skal betale noe for strømmen, det norske folket har allerede betalt alt for mye for at Tyskland og andre europeiske land skal få "grønn" strøm fra Norge. Anonymkode: 915ef...b5d 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #18 Skrevet 13. desember 2021 Nei. Det vanlige er å ta med en vertinnegave. Det virker veldig oven i fra og ned, å skulle kompensere for strømforbruket. Hvor mange kronene tror det blir ekstra for å ha deg der? 25 kr? Hva med transporten din ned til Tyskland, spleiser dere på det? Nei, vet du hva, dette er det mest smålige jeg har hørt om Anonymkode: aecec...16c 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #19 Skrevet 13. desember 2021 Kjøp med noe mat eller noe i stedet. Anonymkode: 0c8e7...0b6
Perleblomst Skrevet 13. desember 2021 #20 Skrevet 13. desember 2021 Hadde nok ikke betalt for strøm, men sørget for å stå for alt av mat noen av dagene. Tror nok det er det som koster mest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå