Gå til innhold

Til dere som er uten partner og venneløse, hvordan holder dere motet oppe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er dessverre i den situasjon nå per dags dato at jeg ikke har en eneste nær venn og heller ikke noe partner. Egentlig vært slik en god stund og jeg merker at noen dager er ekstremt tunge! Jeg ser lissom ikke helt meninga mer og har mistet håpet. Familien min er heller ikke så nær, så får heller ikke dekt det sosiale behovet via dem. Samme med jobben pgr. av yrket jeg er i(som jeg ønsker å komme ut av)

Jeg prøver å date litt på tinder, men syntes det er vanskelig å få til noe der(er mann i slutten av 30 årene). Ellers prøver jeg så godt jeg kan å ta vare på helsa, via trening og sunt kosthold. Litt usikker på hva annet jeg kan gjøre for å prøve å øke mitt sosiale nettverk og nå kom det jo nye korona restriksjoner på toppen av det hele.

Noen som er i samme situasjon og har noen gode tips for å få motivasjon til å komme ut av denne ensomheten?

Anonymkode: ae853...2e0

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok noe med det å ha hobbyer. Da treffes man på et mer nøytralt nivå og har felles interesser.

Ta et språkkurs, dansekurs, mm.

• Liker 5
Skrevet

Jeg er venneløs her også og det er så trist å ha det sånn❤️ Klem til deg.

• Liker 1
Skrevet

jeg er venneløs på denne kanten av landet. har flyttet langt unna venner. men har familien i nærheten. blir ikke helt det samme som å ha ei venninne. 

Skrevet

Er vanskelig å skaffe seg venner i voksen alder syns jeg. Men ja hva skal en gjøre liksom?

Anonymkode: 40756...456

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er dessverre i den situasjon nå per dags dato at jeg ikke har en eneste nær venn og heller ikke noe partner. Egentlig vært slik en god stund og jeg merker at noen dager er ekstremt tunge! Jeg ser lissom ikke helt meninga mer og har mistet håpet. Familien min er heller ikke så nær, så får heller ikke dekt det sosiale behovet via dem. Samme med jobben pgr. av yrket jeg er i(som jeg ønsker å komme ut av)

Jeg prøver å date litt på tinder, men syntes det er vanskelig å få til noe der(er mann i slutten av 30 årene). Ellers prøver jeg så godt jeg kan å ta vare på helsa, via trening og sunt kosthold. Litt usikker på hva annet jeg kan gjøre for å prøve å øke mitt sosiale nettverk og nå kom det jo nye korona restriksjoner på toppen av det hele.

Noen som er i samme situasjon og har noen gode tips for å få motivasjon til å komme ut av denne ensomheten?

Har du prøvd turvenn appen? Der søker man ikke nødvendigvis bare kjæreste, men også en venn å gå tur med eller andre ting. Kanskje du finner noen der, enten det er en venn eller en kjæreste..

Og så er det jo hobbyer da. Meld deg på et malekurs, dansekurs, crossfit eller noe som innebærer at du må jobbe i grupper og komme i snakk med andre mennesker. 

Jeg tror det er utrolig mange mennesker i samme bås, der man som voksen, ikke har familie eller venner, eller kanskje man har det men at de bor langt unna. 

Jeg feks flyttet nylig til en ny kommune da jeg fikk et jobbtilbud jeg ikke kunne takke nei til. Samt er jeg 100% alene med ett barn i barneskolealder. Jobben jeg har er ganske sosialt og man får vært med på litt av hvert, men det er fortsatt et savn etter å ha nære venninner å møtes på fritiden. Det har jeg ikke per dags. Jeg er også singel. Jeg har litt familie i nærheten her, men det er jo fortsatt ikke helt det samme. Å ha en eller to gode venner man kan vende seg til er noe jeg savner veldig. Jeg har dog daglig kontakt med de nærmeste venninnene mine via sosiale medier, men de bor langt unna så det er sjeldent jeg møter de.. 

Ikke grav deg inn i ensomheten og tenk at det er slutten. Hvorfor gidde mer? Du har jo ingen.. Det er lett å tenke sånn. Men prøv å ta grep! Du er hovedrollen i ditt eget liv, det er du som hovedsaklig har makten til å styre livet ditt i den retningen du ønsker. 

Feks, du nevner at du prøver å komme ut av det yrket du er i nå? Hva med et studie kanskje? Der er det jo også muligheter for å møte nye folk. Selv om det faktisk, dessverre, er vanskelig som voksen å få seg nye venner, så tror jeg åpenhet og sårbarhet er nøkkelen til at folk vil ta deg imot og prøve å bli din nye venn. 

Med det mener jeg at når du går på et kurs eller studie eller hva som helst og møter på mennesker og dere kommer i prat. Prøv å utfordre deg selv litt og vær åpen. Si at du i det siste har kjent litt på ensomhet fordi du ikke har så mange nære venner og familie og at du savner det og syns det kan være tøft. Hvis en mann hadde sagt dette til meg, hadde jeg ønsket å rekke ut armene mine og bli bedre kjent og bli hans nye venn. For det er så mange mennesker som sitter der og kan relatere seg til det du føler og da vil de gjerne ofte rekke ut en hånd for å endre på situasjonen din.

Anonymkode: 08220...b0a

• Liker 2
Skrevet

Hva med å bli med i en frivillig organisasjon? Røde kors eller Sanitetskvinnene feks, eller hva enn som finnes der du bor? Det kan være en fin måte å få kontakt med andre mennesker og bygge nettverk på. 

Anonymkode: ef6b3...8df

• Liker 3
Skrevet

Jeg trives singel og venneløs. Har en hund og elsker å bo alene. 

Anonymkode: edd75...2d7

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det er lurt å prøve å fylle livet sitt med noe i hvert fall - kanskje en ny hobby eller jobbe frivillig? Da vil du jo møte nye mennesker også. Dyr kan også være veldig fint mot ensomhet, hvis det er noe som passer deg! 

Anonymkode: 84070...3f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er vanskelig å skaffe seg venner i voksen alder syns jeg. Men ja hva skal en gjøre liksom?

Anonymkode: 40756...456

Jeg har etablert flere gode vennskap i voksen alder.

Tips til arenaer: Engasjer deg i organisasjonslivet (politikk, frivillig arbeid ol), meld deg inn i hobbygrupper, begynne med lagidrett for mosjonister, mange steder har man organiserte turgrupper. Og: Hva med å gjenoppta litt kontakt med gamle kjente, som ekskolleger, folk fra studietida osv, med litt lett kontakt digitalt og se hva som skjer derfra? 

Utvidet familie er også et fint utgangspunkt for vennskap (i alle fall av typen "finne på ting sammen innimellom"), selv om man ikke nødvendigvis behøver være bestevennen deres. Man kan også ta initiativ til familiesamlinger selv om man ikke har det nærmeste forholdet - man behøver ikke ha dype emosjonelle bånd for å spise middag sammen innimellom for eksempel. Eller ta en øl. Hvis man føler det kan være naturlig og ikke blir konfliktfylt, mener jeg? 

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Jeg er har ingen mann og ingen venner. Men det er min egen feil. Jeg skyver folk bort fra meg. Det skjedde noe, som gjorde at ting ble sånn. Jeg forandret meg. I starten var det veldig tungt, men nå har jeg blitt så vandt til det. Jeg snakker med fremmede på nettet, det er vel det som holder meg oppe :) Har kommet veldig nær en person på nettet, vi snakker flere timer daglig. 

Anonymkode: 5838c...ef0

• Liker 5
Skrevet

Hei, 

mye fine tips her. Har vurdert å starte på noe form for aktivitet som gjør at jeg må være sosial, men problemet er at jeg ikke har anelse om hva det kan være som også interesserer meg nok. Jeg har allerede en lidenskap/hobby, men den også innebærer at jeg er alene. Liker også friluftsliv, men er jo ikke bare bare å dra på tur men en helt ukjent person og jeg føler de fleste i min alder er opptatt med sitt(familie, jobb, barn osv osv) 

Jeg er glad i å trene, så vurdert crossfit eller noe, men er vell ikke rette tiden for å starte på noe slikt nå etter at korona restriksjonene kom? Men skal kontakte ett crossfit lokale her hvor jeg bor å undersøke. Men syntes slikt ofte er dyrt, og jeg er jo allerede medlem i ett treningssenter (års kontrakt). Blir fort over 1000kr hver mnd da. Men kanskje verdt det!?

Hilsen TS

• Liker 2
Skrevet

Jeg må også si at det er lett å få litt destruktive tanker når man er i slik situasjon som jeg er. Man spør seg selv: det må jo være en grunn til at det er slik som det er. Er jeg en dårlig person? Noe med min personlighet som skyver folk unna osv osv.

Hilsen TS

• Liker 2
Skrevet
Lea skrev (9 timer siden):

Jeg er venneløs her også og det er så trist å ha det sånn❤️ Klem til deg.

Jeg også. Har ikke barn heller. Uansett er jeg for syk til å være med på ulike aktiviteter/happenings. Så da blir man ensom. Pandemi-hverdag er en mer normal hverdag for meg. Lol.

Anonymkode: 7ab48...9b0

• Liker 3
Skrevet

Møter venner kanskje 3-4 ganger i året. Det er viktig å lære seg og trives i eget selskap. Vennskap er en bonus.

Ellers vil jeg anbefale en hobby hvor man kommer i kontakt med andre.

• Liker 2
Skrevet
Katten.2.0 skrev (1 time siden):

Møter venner kanskje 3-4 ganger i året. Det er viktig å lære seg og trives i eget selskap. Vennskap er en bonus.

Ellers vil jeg anbefale en hobby hvor man kommer i kontakt med andre.

Hvis man er frivillig alene og dette er ett valg man tar, så ja. Er man ufrivillig alene og har ikke mulighet til å møte noen hvis man ønsker, så er ikke det bra. Vi mennesker har behov for sosial kontakt og føle oss likt og verdsatt. 

Men man kan bare gjøre noe med situasjonen selv og en sosial aktivitet eller hobby er jo en start.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvis man er frivillig alene og dette er ett valg man tar, så ja. Er man ufrivillig alene og har ikke mulighet til å møte noen hvis man ønsker, så er ikke det bra. Vi mennesker har behov for sosial kontakt og føle oss likt og verdsatt. 

Men man kan bare gjøre noe med situasjonen selv og en sosial aktivitet eller hobby er jo en start.

Poenget er at man alltid bør ha tryggheten med å trives i eget selskap. Det gjør også at en ikke blir desperat i møte med nye sosiale kontakter.

Selvfølgelig er det alltid tungt når ens behov ikke blir dekt, og du er inne på nøkkelen: Det er kun en selv som kan gjøre noe med det! Håper du finner en god hobby!

• Liker 4
Skrevet
Katten.2.0 skrev (5 timer siden):

Poenget er at man alltid bør ha tryggheten med å trives i eget selskap. Det gjør også at en ikke blir desperat i møte med nye sosiale kontakter.

Selvfølgelig er det alltid tungt når ens behov ikke blir dekt, og du er inne på nøkkelen: Det er kun en selv som kan gjøre noe med det! Håper du finner en god hobby!

ja, absolutt, men jeg har vært så mye alene gjennom oppveksten at jeg er ganske vandt til det. Trenger også en del alenetid. Skal kanskje forsiktig påstå at mange andre som er vandt til mye sosial kontakt hadde møtt "veggen"  lenge før meg. Jeg så jo alle responsene som kom når landet ble stengt ned pgr av korona. Jaja, velkommen til min verden tenkte jeg da.

Men vi er alle forskjellig, noen trenger mer sosial kontakt en andre. Jeg trenger ikke så mye, men når man har ingen så blir det ekstremt tungt til tider. Ting blir helt meningsløst . Jeg kan få dekt noe av det sosiale behovet via aktiviteter og kanskje en ny hobby, men jeg har fortsatt ingen nære venner som kommer til bry seg etter disse aktiviteten er unnagjort. En som vill ta kontakt ut av det blå for å finne på noe. Er det som gnager ekstra.

Ei dame hadde jo hjulpet på situasjonen, men er jo viktig å være fornøyd med livet generelt før man vurderer ett forhold.

Men takk for at du tok deg tid til å svare :)

• Liker 3
Skrevet

På kg har ikke folk som er s-ordet lov å si at de er s-ordet. 

Så jeg har det helt fint jeg :) Har masse å gjøre

Anonymkode: b1c15...ae1

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.12.2021 den 18.41):

ja, absolutt, men jeg har vært så mye alene gjennom oppveksten at jeg er ganske vandt til det. Trenger også en del alenetid. Skal kanskje forsiktig påstå at mange andre som er vandt til mye sosial kontakt hadde møtt "veggen"  lenge før meg. Jeg så jo alle responsene som kom når landet ble stengt ned pgr av korona. Jaja, velkommen til min verden tenkte jeg da.

Men vi er alle forskjellig, noen trenger mer sosial kontakt en andre. Jeg trenger ikke så mye, men når man har ingen så blir det ekstremt tungt til tider. Ting blir helt meningsløst . Jeg kan få dekt noe av det sosiale behovet via aktiviteter og kanskje en ny hobby, men jeg har fortsatt ingen nære venner som kommer til bry seg etter disse aktiviteten er unnagjort. En som vill ta kontakt ut av det blå for å finne på noe. Er det som gnager ekstra.

Ei dame hadde jo hjulpet på situasjonen, men er jo viktig å være fornøyd med livet generelt før man vurderer ett forhold.

Men takk for at du tok deg tid til å svare :)

Jeg synes du høres kjempehyggelig ut, TS.  Reflektert og alt det der. Skulle gjerne tatt en øl. 

k40 

Anonymkode: 2c047...48f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...