Gå til innhold

Min mann nekter sterilisering.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er 100 % uaktuelt med flere barn, vi har en på 2 år og det holder. Dette er min mann innforstått med, selv om han innerst inne ønsket to. Jeg er syk og har på ingen måte energi til å følge opp to barn.

Reagerer dårlig på meste av prevensjon. Skulle ønske at min mann kunne sterilisert seg, men det vet jeg er uaktuelt så vil selvfølgelig ikke kreve det av han. Så da tenker jeg å sterilisere meg selv, men her kommer problemet. Min mann mener det er uaktuelt, han klarer ikke komme med noe godt argument, han vil ikke snakke om det og blir sur.

Hvordan skal jeg nå igjennom? Kanskje han innerst inne har et håp om flere barn og tror jeg vil skifte mening 🤷‍♀️ Synes dette er vanskelig.

Anonymkode: ceb79...feb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er han villig til å bruke kondom? For jeg ser ikke mange andre alternativer. 

Anonymkode: 3b02d...d67

• Liker 3
Skrevet

Da blir det kondom eller ingen sex da. Han må jo ta et valg.

Anonymkode: 84679...34d

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hvorfor skal han bestemme eller ha en mening over din kropp? Hvis du ønsker å sterilisere deg, gjør du det. Men klart, da må du være klar over at han kan gå på grunn av sorgen over å aldri få det andre barnet. 

Men om dere pratet om dette og avtalte å kun få ett barn før du ble gravid, er det veldig dårlig av han om han går.

Endret av IDGAF
  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, han har ikke noe problem med det. Men jeg synes det er styrete selv.

Skrevet

Han kan ikke nekte deg hva du vil gjøre med din kropp. Steriliser deg om det er det du ønsker, ellers må du faktisk snakke med han så han velger å sterilisere seg. Mannlig sterilisering er hvertfall reversibelt, det er ikke kvinners! Men siden du uansett vet at du aldri vil ha barn igjen så sier jeg go for it å gjør det selv så slipper du å tenke noe mere og bekymre deg noe mere for det :) Du trenger IKKE hans tillatelse til å sterilisere deg

Anonymkode: e4dac...d12

• Liker 1
Skrevet

Det er jo bedre om du ønsker sterilisere deg enn at han gjør det, for på menn kan det gro sammen igjen og da kan du plutselig bli gravid...

Anonymkode: 3ee4e...70a

• Liker 2
Skrevet

Vet han ikke kan bestemme over min kropp, men føles så sårt og ikke ha hans støtte. Får prøve å prate mer med han i helgen.

Koster vel en del mer med sterilisering av kvinner. Fant dette på helsedirektoratet. "Pasientbetalingen for sterilisering er i dag kr 6079 for kvinner og kr 1268 for menn."

Skrevet

Dersom han steriliserer seg så går det faktisk an at han kan ta en ny operasjon senere som gjør at han kan lage barn igjen. Så dersom dere ombestemmer dere om noen år, så er det likevel mulighet for å få flere. Kanskje si det til han? :)
Dersom du steriliserer deg er det visstnok ingen vei tilbake.

Skrevet

For meg høres det ut som han kanskje har et håp om at du skal ombestemme deg og få flere barn, ja. Men han kan faktisk ikke bestemme over din kropp, like lite som du kan bestemme over hans kropp. Så han kan fint si han ikke vil sterilisere seg, men han kan ikke nekte deg å gjøre det.

Er du helt sikker på at du ikke ønsker deg flere barn, og ikke klarer å følge opp. Noen ting blir enklere når barna blir eldre og mer selvstendige. Dette skal selvsagt du kjenne på, men det ville være vondt å sterilisere seg nå, og så angre om noen år.

Anonymkode: 86202...45b

• Liker 6
Skrevet

Du bestemmer vel over din egen kropp? 

Skrevet
Energi-jenta skrev (3 minutter siden):

Dersom han steriliserer seg så går det faktisk an at han kan ta en ny operasjon senere som gjør at han kan lage barn igjen. Så dersom dere ombestemmer dere om noen år, så er det likevel mulighet for å få flere. Kanskje si det til han? :)
Dersom du steriliserer deg er det visstnok ingen vei tilbake.

Joda, kan hente ut egg fra eggstokk og prøve å bli gravid via ivf. 

Anonymkode: f6455...386

• Liker 1
Skrevet

Legger til at jeg har full forståelse og respekt for å ikke få flere barn enn man har kapasitet til. Kan du på en god måte forklare det for mannen din? At du ønsker å være en tilstedeværende mamma for barnet deres, og at du ikke klarer det med flere barn. Det er nok en prosess å akseptere at det blir slik, og kanskje må du gi det litt tid om du vil ha mannens støtte for sterilisering. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Da blir det kondom eller ingen sex da. Han må jo ta et valg.

Anonymkode: 84679...34d

Det er jo et skikkelig dårlig alternativ. 15 eller mer av 100 blir gravide ved bruk av kondom hvert år. 

Anonymkode: f5af6...7b7

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Skulle ønske at min mann kunne sterilisert seg, men det vet jeg er uaktuelt så vil selvfølgelig ikke kreve det av han

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Så da tenker jeg å sterilisere meg selv, men her kommer problemet. Min mann mener det er uaktuelt,

Så han bestemmer over både din og hans egen kropp? 

Hadde nektet å ha sex så lenge han har den holdningen der! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

For meg høres det ut som han kanskje har et håp om at du skal ombestemme deg og få flere barn, ja. Men han kan faktisk ikke bestemme over din kropp, like lite som du kan bestemme over hans kropp. Så han kan fint si han ikke vil sterilisere seg, men han kan ikke nekte deg å gjøre det.

Er du helt sikker på at du ikke ønsker deg flere barn, og ikke klarer å følge opp. Noen ting blir enklere når barna blir eldre og mer selvstendige. Dette skal selvsagt du kjenne på, men det ville være vondt å sterilisere seg nå, og så angre om noen år.

Ja, jeg er helt sikker. Er 36 år og uføretrygdet, kommer dessverre ikke til å bli bedre med årene. Det var en stor avgjørelse å få barn i det hele tatt. Heldigvis har det gått veldig fint, og vi er evig takknemlig for lille gutten vår. Men jeg ser realistisk på at det ikke kan bli flere barn.

Ts.

• Liker 1
Skrevet

Om situasjonen hadde vært motsatt så hadde vel han blitt stemplet som sykt egoist (på KG altså)

Synes det høres riktig ut at dere fortsetter å snakke om det, og det er nok som du skriver, en sorgreaksjon fra hans side.

Skrevet

Forstår han litt, jeg hadde blitt sur om min mann gjorde det uten å si fra

Anonymkode: 66287...b39

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...