AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #1 Skrevet 9. desember 2021 Hei! vi har ei jente på 2.5 mnd. Hun har sovet godt på nettene siden fødsel. Hun har dog vært mye våken på dagtid, og sovet små dupper i babynestet i sofaen eller i vogna på tur. I det siste har jeg lagt henne inne på et litt kjøligere rom, og i en seng for å slippe å ha dette store babynestet i sofaen. Jeg har nok også lært henne bedre p kjenne, og legger nok med merke til tegnene for at hun er trøtt. Disse siste dagene føler jeg at hun er våken 1-1,5 time, veldig aktiv og prater i ett kjør men så er hun ganske sliten etterpå, og sovner straks jeg legger henne i sengen. Føler derfor hun sover for mye? Redd for at hun går glipp av mye utvikling… føler også at det blir mye ligge stilling. Ligger feks på stellebordet, under babygym osv. 🤔 hvordan sover deres babyer rundt 2-3 mnd? Anonymkode: f66be...74e
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #2 Skrevet 9. desember 2021 Nei, så små babyer skal ikke være oppe lengre enn 1,5 timer av gangen er vel heller motsatt, at nok søvn avler god utvikling. Tok litt tid før jeg innså hvor mye søvn babyer trenger selv, har en gutt på 5 måneder som slukner etter 2 timer 😅 Anonymkode: 6b27d...428 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #3 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, så små babyer skal ikke være oppe lengre enn 1,5 timer av gangen er vel heller motsatt, at nok søvn avler god utvikling. Tok litt tid før jeg innså hvor mye søvn babyer trenger selv, har en gutt på 5 måneder som slukner etter 2 timer 😅 Anonymkode: 6b27d...428 Ååå takk!! 🙏🏼🙏🏼 Ja, man bør jo egentlig ikke å klage på at ungen sover for mye!!😂 meen som førstegangsmor så er man litt redd for å gjøre feil og overtenker den minste ting😅 Anonymkode: f66be...74e
RockyRose Skrevet 9. desember 2021 #4 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei! vi har ei jente på 2.5 mnd. Hun har sovet godt på nettene siden fødsel. Hun har dog vært mye våken på dagtid, og sovet små dupper i babynestet i sofaen eller i vogna på tur. I det siste har jeg lagt henne inne på et litt kjøligere rom, og i en seng for å slippe å ha dette store babynestet i sofaen. Jeg har nok også lært henne bedre p kjenne, og legger nok med merke til tegnene for at hun er trøtt. Disse siste dagene føler jeg at hun er våken 1-1,5 time, veldig aktiv og prater i ett kjør men så er hun ganske sliten etterpå, og sovner straks jeg legger henne i sengen. Føler derfor hun sover for mye? Redd for at hun går glipp av mye utvikling… føler også at det blir mye ligge stilling. Ligger feks på stellebordet, under babygym osv. 🤔 hvordan sover deres babyer rundt 2-3 mnd? Anonymkode: f66be...74e Eg er langt ifrå ekspert (min er kun 9mnd, så ganske fersk sjølv). Men trur at når ho har vakenperiodar der ho er aktiv og får stimuli, og gode kvilar så er det berre bra. Ho er jo kun 2.5 mnd enda og, så treng mykje søvn enda, så 1-1.5t vakenperiode syns eg høyres normalt ut. Kan evt prøve å kartlegge søvnen hennar med søvnklokke, dette gjorde vi med vår og fekk sett litt meir tydeleg kvar vi skulle jobbe meir med søvnen Mykje liggestilling er vel berre bra? Då ho får trent mest med kroppen og utforske seg sjølv 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #5 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ååå takk!! 🙏🏼🙏🏼 Ja, man bør jo egentlig ikke å klage på at ungen sover for mye!!😂 meen som førstegangsmor så er man litt redd for å gjøre feil og overtenker den minste ting😅 Anonymkode: f66be...74e Bare å nyte, ja! Er førstegangsmamma selv, så vet akkurat hvordan det er😅 Anonymkode: 6b27d...428
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #6 Skrevet 9. desember 2021 RockyRose skrev (3 minutter siden): Eg er langt ifrå ekspert (min er kun 9mnd, så ganske fersk sjølv). Men trur at når ho har vakenperiodar der ho er aktiv og får stimuli, og gode kvilar så er det berre bra. Ho er jo kun 2.5 mnd enda og, så treng mykje søvn enda, så 1-1.5t vakenperiode syns eg høyres normalt ut. Kan evt prøve å kartlegge søvnen hennar med søvnklokke, dette gjorde vi med vår og fekk sett litt meir tydeleg kvar vi skulle jobbe meir med søvnen Mykje liggestilling er vel berre bra? Då ho får trent mest med kroppen og utforske seg sjølv Jaa det kan vi prøve å gjøre for å få et bedre bilde på hvordan ho faktisk sover. Jaa det er sant! Ho vil gjerne opp å sitte når vi har henne i armene (som vi selvfølgelig prøver å unngå pga alder😅) men ho blir skikkelig frustrert når ho ikke får lov😅 så er det mye lettere å ha et samspill med henne på gulvet eller stellebordet ☺️ Anonymkode: f66be...74e
RockyRose Skrevet 9. desember 2021 #7 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jaa det kan vi prøve å gjøre for å få et bedre bilde på hvordan ho faktisk sover. Jaa det er sant! Ho vil gjerne opp å sitte når vi har henne i armene (som vi selvfølgelig prøver å unngå pga alder😅) men ho blir skikkelig frustrert når ho ikke får lov😅 så er det mye lettere å ha et samspill med henne på gulvet eller stellebordet ☺️ Anonymkode: f66be...74e Ja, det blir plutseleg litt lettare å sjå kor mykje søvn det faktisk er! Men tenkjer de ser om baby får nok/for lite søvn. Dei regulera seg ganske bra sjølv, så så lenge ho er nøgd er nok alt bra 😃
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #8 Skrevet 9. desember 2021 Nå som vi har to barn, har det blitt tydelig for meg at søvnbehovet varierer en god del, også blant de aller minste. Yngstejenta her sov nesten hele tiden de første månedene, i hvert fall kjentes det sånn. Så mye sov ikke første baby. Selv om jeg ikke husker nøyaktig antall timer mer nå, vet jeg at hun både hadde kortere sovestrekk og lengre våkenperioder. Selv om jeg var andregangsmor, var jeg på et tidspunkt bekymret for om baby nr. to sov for mye. Det er mulig det var den første som sov lite og ikke den andre som sov mye. Eldstejenta er tre nå, og sover to timer mindre i døgnet enn den jevngamle sønnen til venninnen min. Men begge er opplagte og fornøyde på dagtid. Anonymkode: 07f29...eab
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #9 Skrevet 9. desember 2021 Takk for denne tråden! Har en på snart to veker, og har akkurat samme bekymring! Han sover godt på natta, og dagen blir berre tull. Og eg klarer liksom aldri heilt finne ut om det er meir mat eller søvn som er behovet. Men den oversikta som viser 40-90 min våkentid er gull! Takk folkens! ❤️ Anonymkode: e6c55...332
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #10 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Nå som vi har to barn, har det blitt tydelig for meg at søvnbehovet varierer en god del, også blant de aller minste. Yngstejenta her sov nesten hele tiden de første månedene, i hvert fall kjentes det sånn. Så mye sov ikke første baby. Selv om jeg ikke husker nøyaktig antall timer mer nå, vet jeg at hun både hadde kortere sovestrekk og lengre våkenperioder. Selv om jeg var andregangsmor, var jeg på et tidspunkt bekymret for om baby nr. to sov for mye. Det er mulig det var den første som sov lite og ikke den andre som sov mye. Eldstejenta er tre nå, og sover to timer mindre i døgnet enn den jevngamle sønnen til venninnen min. Men begge er opplagte og fornøyde på dagtid. Anonymkode: 07f29...eab Ja, ikke sant! Alle barn har jo ulike behov ☺️Godt unge nr2 sov bedre, mtp at du har en til ☺️☺️ Anonymkode: f66be...74e
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #11 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Takk for denne tråden! Har en på snart to veker, og har akkurat samme bekymring! Han sover godt på natta, og dagen blir berre tull. Og eg klarer liksom aldri heilt finne ut om det er meir mat eller søvn som er behovet. Men den oversikta som viser 40-90 min våkentid er gull! Takk folkens! ❤️ Anonymkode: e6c55...332 Så godt tråden kunne hjelpe deg også😀🙏🏼💞 ikke lett denne første tiden 😅 man bekymrer seg både om de sover for lite, eller om de sover for mye 😅 Anonymkode: f66be...74e
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #12 Skrevet 10. desember 2021 Nr 3 er 3 mnd nå og han sover mye. Hele natta, får kun melk en gang. på dagen er han våken i Max 1 time før han sover igjen. Det er viktig for hjernens utvikling med mye søvn i småbarnstiden. Jeg merker også at kvaliteten på tiden i våken tilstand blir bedre. Han er blid og fornøyd og vi bruker denne tiden godt sammen. Anonymkode: 584b3...e63 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå