AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #1 Skrevet 9. desember 2021 Nå som julen nærmer seg så popper det opp massevis av tråder hvor man ber om tips til hva man skal gi i julegave til partner/sin gamle mor/tenåringer/små barn osv. Mange klager også på at de får eller gir "masse ræl" eller ting mottaker ikke liker eller de selv ikke ønsker seg. De klager over stress over å finne gaver som passer. Det får meg til å stusse litt - er det ingen som skriver ønskelister? Jeg og min familie med foreldre og søsken er alle godt etablerte og "har alt". Skulle jeg gått rundt i butikkene på måfå før hver jul og se om jeg fant noe de kanskje ville like så hadde gaveshoppingen også vært slitsom og frustrerende. Og julaften hadde blitt småkjip for alle som fikk og ga gaver de egentlig ikke ville ha. Vi (meg og min familie) har en hemmelig Facebook-gruppe hvor vi hver førjulstid alle skriver hva vi ønsker oss. Noen ganger er det noen som ønsker seg noe dyrt og da prater vi andre kanskje sammen og kjøper den dyre tingen sammen. Eller vi heller kjøper noe annet på listen som er billigere. Min mann og jeg har en egen ønskeliste til hverandre. Av familie ønsker vi oss "kjedelige" nytteting som ny gryte, sengesett osv. Av hverandre ønsker vi oss de kule tingene - bøker, spill, god alkohol, gadgets osv. Slik blir julehandelen mye enklere og hyggeligere for alle og julaften blir også kjekk fordi alle får noe de ønsker seg. Det er heller aldri vanskelig å vite hva jeg skal kjøpe til familie og til mannen, fordi jeg har ønskeliste å gå etter. Alle gavene er ting vi ønsker oss og gaven fra mannen gleder jeg meg alltid ekstra til! Anonymkode: 30754...38d 3
visp Skrevet 9. desember 2021 #2 Skrevet 9. desember 2021 Jeg syns det er veldig rart at voksne folk med omtrent lik økonomi setter seg ned for å skrive ned ting de "ønsker seg". "Hadde tenkt å kjøpe uansett" tenker jeg at vi sier. Det er bare en dårlig greie mange ikke greier å stoppe med. Det blir heldigvis mer og mer vanlig at man slutter å gi mellom voksne. Jeg liker å gi gaver, men ikke fordi noen har skrevet ned nøyaktig hva de vil ha i nøyaktig en viss farge etc. 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #3 Skrevet 9. desember 2021 Just now, visp said: Jeg syns det er veldig rart at voksne folk med omtrent lik økonomi setter seg ned for å skrive ned ting de "ønsker seg". "Hadde tenkt å kjøpe uansett" tenker jeg at vi sier. Det er bare en dårlig greie mange ikke greier å stoppe med. Det blir heldigvis mer og mer vanlig at man slutter å gi mellom voksne. Jeg liker å gi gaver, men ikke fordi noen har skrevet ned nøyaktig hva de vil ha i nøyaktig en viss farge etc. Hvorfor er ønskeliste en dårlig greie bare fordi man er voksen? Hvorfor er det en negativ ting å gi gaver til hverandre? Slik ser i hvert fall ikke jeg på det - jeg har beholdt en barnlig glede over julen og elsker å få og gi gaver. Jeg tror en grunn til at jeg har beholdt den gleden er nettopp ønskelisten - da vet jeg at det jeg gir blir satt pris på og jeg får også ting jeg setter pris på. Dette var uansett ikke beregnet på de som ikke lenger gir gaver, men på de alle de som starter tråder og ikke vet hva de skal gi. TS Anonymkode: 30754...38d 5
Lykke Li Skrevet 9. desember 2021 #4 Skrevet 9. desember 2021 Vi skriver også ønskelister. Ikke dyre ting, men fortsatt ting vi syns det hadde vært hyggelig å få, og som de andre kan syns det er hyggelig å gi. Vi sender ut i begynnelsen av november, så får derfor både tid og spredt gavene på to lønninger 😊
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #5 Skrevet 9. desember 2021 Vi gjør det på akkurat samme måte, men det er et slit likevel. 😛 Alle sliter med å finne på ting å ønske seg, noen ønsker seg aller mest å bli overrasket, og noen ønsker seg ting som er vanskelige å få tak i. Også må vi sende meldinger frem og tilbake hver gang vi kjøper noe for å forsikre oss om at ikke flere kjøper det samme. Jeg skulle gjerne foreslått å kutte ut gaver mellom voksne, men det er bare jeg som har barn, så det går jo ikke. Siden de uansett kjøper til barna mine, så måtte jeg kjøpt til dem likevel. Har sagt at de ikke trenger å gi til meg og mannen, men det vil de ikke høre på. På mannens side har alle søsknene barn, men jeg føler ikke at jeg som er inngiftet kan foreslå noe der, og mannen vil ikke. Håper et av søsknene hans gjør det snart, de får flere og flere barn, så det må jo bli mye for dem også etter hvert. Men jeg må innrømme at det er gøy å pakke opp når julaften først kommer da. 😛 Selv om det er ting jeg gjerne ville ha kjøpt uansett, så hadde jeg ikke tatt meg råd til det. Det er lettere å bruke penger på andre enn på meg selv. 😛 Anonymkode: 68ca0...3fa 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 9. desember 2021 #6 Skrevet 9. desember 2021 Jeg spør hva folk ønsker seg, så slipper jeg det problemet.
Whistler Skrevet 9. desember 2021 #7 Skrevet 9. desember 2021 visp skrev (15 minutter siden): ................ Det er bare en dårlig greie mange ikke greier å stoppe med. Det blir heldigvis mer og mer vanlig at man slutter å gi mellom voksne. ................. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): .............. Jeg skulle gjerne foreslått å kutte ut gaver mellom voksne, men det er bare jeg som har barn, så det går jo ikke. Siden de uansett kjøper til barna mine, så måtte jeg kjøpt til dem likevel............. Anonymkode: 68ca0...3fa Det er helt normalt i min familie å ikke gi julegaver til voksne og store barn (etter konfirmasjonsalder). Den avtalen har vi gjort for lenge siden, og det fungerer helt greit. 1
Gjest AprilRyan Skrevet 9. desember 2021 #8 Skrevet 9. desember 2021 Ja, det er jeg også vant til. Ingen av oss skriver veldig spesifikke ting eller utenom bøker, spill og sånt, men ellers kan det være at noen skriver at de ønsker seg klær eller noen ønsker seg parfyme for eksempel. Ikke trenger det å være dyre ting heller. Jeg synes det er greit å vite sånn ca hva jeg skal kjøpe. I hvert fall til eldre foreldre som har alt mulig og helst ikke vil ha mer nips og sånt. Jeg har heldigvis ikke mange å kjøpe til. Det høres kjipt ut å måtte kjøpe gaver man egentlig ikke har råd til og gjerne til folk man knapt ser. Jeg synes det er rart at voksne ikke skal få gaver. Synes det er kjempekoselig, men det trenger ikke å være dyrt eller mange gaver. Om man ikke hadde ønsket gaver så kunne man sagt det, men jeg ønsker gjerne å gi og få fortsatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå