AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #81 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg hadde tatt den og pakket inn resten og gitt det til en organisasjon som ordner gaver til vanskeligstilte barn. Anonymkode: 1b2fa...0fa God idé, dette hadde jeg gjort. Anonymkode: 619b5...390 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #82 Skrevet 9. desember 2021 "Hei! Jeg ser at jeg kanskje har bommet litt med kalenderen i år. Jeg har et budsjett på xx kroner. Kanskje du har lyst til å komme med forslag til neste års kalender? Kanskje vi ikke skal ha pakker hver dag slik at vi kan ha færre men større gaver for eksempel?" Anonymkode: b5389...b54
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #83 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor skulle jeg være sår? Det var bare mye selvskryt, men det er det jo generelt her på KG. Skryter av hvor fantastisk menneske man er, men motsier seg selv og beviser det motsatte i samme setning.😂 Anonymkode: a11c8...4e1 Vel det trigget deg jo så da var det sårt.😅 Men hallo Jeg var en liten unge 😂 er helt ærlig om at mitt barn er hakket mer bortskjemt. Anonymkode: 79bda...e0f
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #84 Skrevet 9. desember 2021 Bare hold ut i år. Neste år går du for sjokoladekalender, og en adventsgave hver søndag, ikke ellers. Gi klar beskjed at om at det ved gjentakelse av surmuling, blir det året derettee igjen, kun sjokoladekalender. Jeg gir forresten flaxkalender de kan åpne hver dag i tillegg til sjokoladekalenderen. Kanskje det kan være noe neste år? Vår er 13, vi sluttet med pakkekalender hver dag for tre år siden da det bare var penger rett ut til masse småræl som uansett ikke var så veldig ønsket. Du må tilpasse sånt etter alder. Når de blir større, ønsker de seg ofte ikke masse dill, men skikkelige gaver, som da jo må bli julegaver og ikke kalendergaver. Lykke til😊 Anonymkode: f06ea...4af
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #85 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Oppførsel som dette må du korrigere. En 13-åring bør forstå at man viser takknemlighet. Jeg hadde sagt fra at om det skjer igjen, fjernes kalenderen. Da får h*n en sjanse til å endre atferd. Anonymkode: b6041...c9f Enig i dette. Jeg har selv en 13-åring, men hun er glad for kalenderen sin. Hadde hun vært utakknemlig, hadde det ikke vært uaktuelt med noe kalender. Hun skulle fått en sjanse til, og jeg ville selvsagt snakket med henne rundt dette med å være takknemlig, og glad for å i deg hele tatt få kalender. Men hadde hun fortsatt vært utakknemlig, hadde jeg sendt resten av kalendergavene til tantebarnet mitt. Kalender er jo ingen rettighet, det er et gode (som mange barn ikke engang er i nærheten av å få) som skal være en positiv og koselig ting for barna i desember. Anonymkode: 9524f...fa3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #86 Skrevet 9. desember 2021 Anonymburker skrev (6 timer siden): Da jeg var liten fikk jeg en pitteliten sjokoladebit hver dag. Klagde ikke på det. At barn i dag i det hele tatt får pakkekalendere er jo helt sprøtt. Pakker er noe man får til jul. Ufattelig hvor kravstore og utakknemlige mange barn er i dag. Dessverre lever vi i et stadig mer materialistisk samfunn som må ta mye av skylda. Og hvis noen tror at den pågående klimakrisen vil bli løst av dagens unge, så vet man nok allerede svaret på det. Jeg å fikk sjokoladekalender når jeg var barn. Vi var 3 søsken som delte på 1. Hver sin dag å åpne. Vi var storfornøyd. Mannen min å fikk det som barn. Nå har vi selv en datter på 3 år som å har fått det! Kjempe stas! Anonymkode: ca58f...137 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #87 Skrevet 10. desember 2021 Laraa skrev (12 timer siden): Hormonstyrt eller ikke. Jeg fikk aldri oppfører meg sånn uten konsekvenser Neivel Anonymkode: a0ebd...936
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #88 Skrevet 10. desember 2021 Snakk sammen, herregud altså. Dropp å inndra, men prat sammen! Anonymkode: a0ebd...936 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #89 Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Signerer denne. Skal klimakrisen løses av en bortskjemt gjeng som vokser opp med å pakke opp 24 gaver allerede før julaften? Anonymkode: c2551...9fd Vel pakkekalender har vært veldig vanlig i mange år. Anonymkode: a0ebd...936 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #90 Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kor lenge har barn pakkekalender? 15år?? Eg hadde tatt den vekk utan diskusjon. Anonymkode: c806f...e5d Til man flytter ut Anonymkode: a0ebd...936
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #91 Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): "Hei! Jeg ser at jeg kanskje har bommet litt med kalenderen i år. Jeg har et budsjett på xx kroner. Kanskje du har lyst til å komme med forslag til neste års kalender? Kanskje vi ikke skal ha pakker hver dag slik at vi kan ha færre men større gaver for eksempel?" Anonymkode: b5389...b54 🤮🤮 Anonymkode: 859f0...048 4
Momma Skrevet 10. desember 2021 #92 Skrevet 10. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): "Hei! Jeg ser at jeg kanskje har bommet litt med kalenderen i år. Jeg har et budsjett på xx kroner. Kanskje du har lyst til å komme med forslag til neste års kalender? Kanskje vi ikke skal ha pakker hver dag slik at vi kan ha færre men større gaver for eksempel?" Anonymkode: b5389...b54 Dette ble litt kleint, og denne datteren blir sikkert ikke fornøyd med en litt dyrere gave annenhver dag heller. Dropp pakkekalender, og la henne selv velge en ferdigkalender innenfor en gitt prisramme neste år. Endret 10. desember 2021 av Momma 4
Gjest WhisperingWind Skrevet 10. desember 2021 #93 Skrevet 10. desember 2021 Hadde fjernet den. Enkelt og greit. Om ungen hadde sagt noe hadde jeg svart at jeg ikke gidder å høre på klaging over en gavekalender jeg faktisk har lagt kjærlighet og jobb i. Så lærer hun forhåpentligvis at ting hun sier og gjør får konsekvenser.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #94 Skrevet 10. desember 2021 Jeg ville ha tatt kalenderen. Hun er for stor til å oopføre seg sånn. Men i min verden er ikke hormoner god nok grunn til å oppføre seg uhøflig og stygt. Verken pubertet, mensen eller svangerskapshormoner er god nok grunn til å oppføre seg dritt mot andre mennesker. Da må man lære seg å ta seg sammen. At dette handler om gaver som noen har brukt tid og penger til å ordne, gjør oppførselen hennes uakseptabel. Før eller siden må dette store barnet lære seg å slutte og sutre. Ja, jeg er streng. Men familielivet blir så mye hyggeligere for alle om man oppfører seg ordentlig mot hverandre. Sånt som dette stjeler energi, og ødelegger stemningen. Anonymkode: bf4d6...f71 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #95 Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Her er det kanskje ikke sånn at 13 åringen krevde kalender, men at mor styrer og steller i stand og er den som forventer takknemlighet for strevet? Klassisk tilfelle der det er kjekkere for mor å gi, enn for barnet å få. I den alderen er mange for gamle for pakkekalender. Helt seriøst er det ikke så «spennende og gøy» å pakke opp en sjokolade eller matpakkesnacks. For en ungdom kan det jo oppleves som teit eller bare et press om å innfri mors forventninger om takknemlighet og julemagi. Her tenker jeg faktisk at mor har satt seg selv litt i situasjonen også.. Man kan ikke straffe tenåringen for å ikke være overlykkelig over små tullegaver og nips hver eneste dag. En kinder-kalender hadde kanskje slått bedre an. Jeg kan sammenligne med min egen mor og hvordan hun styrer på for barnebarna. Uten å høre om det er noe vi ønsker. Feks gaver til gavekalender (vi har ikke gavekalender en gang..). Når vi da får ting hun har stresset rundt for å finne, så er det liksom forventet at vi skal være så glade og takknemlige. Og jeg ser at hun gjør det i beste mening. Men jeg hadde blitt gladere om hun ikke kjøpte noe. Vi trenger ikke enda en billig lekebil fra europris eller enda en sjokolade midt i uka eller enda en plastfigur barnet ikke leker med.. Jeg klarer å smile og si takk, men man kan nok ikke forvente det samme av en 13 åring. Ikke snakk mer om kalenderen, ikke stå og heng over 13 åringen når hen åpner gavene, ikke spør med forventning i stemmen hva hen fikk.. Bare la kalenderen gå sin gang de siste 2 ukene og så sparer du deg bryet neste gang. Anonymkode: 88c03...b3d Ja kunne kanskje spurt barnet på forhånd hva som hadde vært gøy i kalenderen i år. Og tatt litt av det oppi og. Her laget jeg pakkekalender med sminke og snop og div. Slo godt an. Elsker sminke. Blir 14år. Gleder seg til kalender hver dag. Har forklart på forhånd at det er ikke sikkert alt er like kult men det er noe i hver luke. Glad uansett for de har lært å sitte pris på ting. Men jeg har også tenkt på de og hva de interesserer seg for no. Men syns kalenderen høres ok ut og dumt når ikke de viser takknemlighet men blir sur på den måten. Ikke lag flere ganger da. Men husk dette er en tenåring full i hormoner! Og sammenligner nok gaver med andre venner. Kanskje misunnelig? Snakk sammen! Anonymkode: d6f2b...7ea 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #96 Skrevet 10. desember 2021 Oppdatering fra ts: I går kveld ba jeg om å få tilbake tingene hun ikke var fornøyd med fra kalenderen, tidligere og fremtidige, med en nøytral tone. Sa at det ikke gjorde noe at hun ikke likte tingene, men at det kunne være fine ekstragaver for jeg vet om mange som ville blitt glad for og det var dumt om de bare ble slengende. Da sa hun unnskyld og ønsket ikke å gi noe fra seg. Vi har hatt samtaler om takknemlighet, økonomi og miljø mange ganger før, så i går lot jeg den biten ligge.. Og i morges nevnte jeg ikke kalenderen i det hele tatt. Var ikke der når hun åpnet. Men rett før jeg skulle gå kom hun å ga meg klem, noe hun skjelden gjør om morgen (Så hun er vist redd for den skal bli borte eller jeg skal kreve pakkene hun klager på tilbake eller bare har tenkt seg om) Anonymkode: ff940...b9b 15
Tarzani Skrevet 10. desember 2021 #97 Skrevet 10. desember 2021 Solaire skrev (14 timer siden): Er 10 kroners kalendere en straff? Mine tre barn har en slik kalender hver 🤔 Selv syns jeg det er helt absurd med pakkekalendere i en verden som drukner i søppel. Nei det synes jeg ikke er en straff. Men dersom jeg hadde brukt hundrevis og kanskje tusenvis på en pakkekalender til barna mine, og de var misfornøyd, så hadde jeg sagt at det blir totalt bak mål for meg å legge en sånn innsats og ikke minst økonomi inn i en julekalender. Da kjøper jeg heller den billigste varianten som finnes. Ikke som en straff fordi det er en grusom kalender å få, men mer et resultat av at jeg kaster ikke penger ut vinduet om jeg ikke må! Har forøvrig ikke pakkekalender i vårt hus. Bruker heller pengene på å kjøpe gaver til julaften, som etter min families tradisjon er dagen hvor man gir gaver.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #98 Skrevet 10. desember 2021 Tenker at barnet får nøye seg med sjokoladekalender neste jul, den til 10,- Det var vel det vi voksne vokste opp med, de aner ikke hvor heldige de er nå. Anonymkode: dacfb...e39
Gjest Albbas Skrevet 10. desember 2021 #99 Skrevet 10. desember 2021 16 hours ago, AnonymBruker said: Signerer denne. Skal klimakrisen løses av en bortskjemt gjeng som vokser opp med å pakke opp 24 gaver allerede før julaften? Anonymkode: c2551...9fd Klimakrisen skal selvfølgelig ikke løses av BARN?! Den må løses av dagens voksne, vi kan jo ikke lempe ansvaret over på barna og vente 10 år og tro at vi kan leve livets glade dager i mellomtiden. Så klimakrisen skal altså løses av de generasjonene som har skapt denne vanen med ørten kalendere, 20 julegaver (eller mer) til jul, en hytte på fjellet og to biler i garasjen og fem utgåtte smarttelefoner i skuffa. Ikke skyld på barna. De er et resultat av det samfunnet vi voksne skaper og opprettholder.
Gjest Albbas Skrevet 10. desember 2021 #100 Skrevet 10. desember 2021 Ts, jeg ville nok satt meg ned med ungdommen i kveld og diskutert dette. Spurt hvilke løsninger hun ser for seg. Hvis kalenderen bare skaper vonde følelser er det kanskje bedre å fjerne den? Ikke bestem det på egenhånd, men spør ungdommen og få ungdommen med i refleksjonen. Si at du blir lei deg når du møter utakknemlighet og at dere må finne en løsning, for det er ikke greit at dere begge skal bli leie og sure over noe som egentlig bør være en koselig tradisjon. Mamma sluttet å lage kalender til meg da jeg ble tenåring, og da begynte jeg og en venninne å lage til hverandre i stedet. Fin løsning syns jeg, som tenåring er man ikke nødvendigvis så takknemlig overfor sine foreldre, men overfor nære venner kan man være takknemlig for nesten hva som helst. 😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå