Iso1 Skrevet 9. desember 2021 #61 Skrevet 9. desember 2021 I den alderen hadde jeg blitt glad for alt uansett, hadde dårlig råd så var glad jeg fikk en sjokolade kalender. Fikk jeg den som tilhørte julekalender på barnetv var det stort. Du kan si at når personen er gammel nok til å tjene penger så kan h’n ordne kalenderen selv. 1
SoWhat? Skrevet 9. desember 2021 #62 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kan faktisk forstå at barnet føler seg avspist, når det får mellombar og ting til matpakken i kalenderen. Det blir som å servere gulrøtter i barnets bursdag, og ikke kake. Men du er i din fulle rett til å inndra kalenderen. Men hva tror du selv at barnet lærer mest av? Anonymkode: fd944...c73 Endelig en som ser det fra 13-åringens sted 🙂 Altså. Gavene er helt ok. Sett fra voksnes ståsted. Julesokker er jo søtt. En lunsj med sugerør med smak er jo artig. Og produktene? Noe av det voksne, og ihvertfall kvinner blir mest fornærmet over, er når noen gir de gaver helt utenfor smaken deres. Eller noe de overhodet ikke har behov for. Det er bare det at voksne holder munn. Unger gjør ikke alltid det. Men trøsten oppe i dette TS, er at du mest sannsynlig er en god mor. Når unger tør være "drittiunger" så har de i hvertfall tillit til deg. Kanskje det er mer oppmuntrende å vite enn at 13-åringen viser gode manerer? 🙂 4
Gjest Kerrs Pink Skrevet 9. desember 2021 #63 Skrevet 9. desember 2021 Jeg spør mine om jeg kan få lage pakkekalender til de, om de driter fullt i hele kalenderen, noe annet eller om de vil ha en 10kr sjokoladetype. For de vet at de får ting de kan bruke, spise på skolen, ting de trenger og gjerne julepynt innimellom. Fred og lørd har pakkekalenderen jeg lager godteri. Ikke ellers. En ville ha det, den andre ville ha en ferdigkalender fra Lego som hen er hekta på. I år da. I fjor var det sjokolade til 10kr. Supert, alle fornøyd. Jeg gjør det sånn nettopp fordi jeg har brent meg akkurat sånn som du beskriver. Og det var sure fjes leeenge fordi jeg tok de vekk! Men de lærte da.. og det gjorde visst jeg også 😊 vinn vinn i det lange løp.
Gjest ti10 Skrevet 9. desember 2021 #64 Skrevet 9. desember 2021 Tror faktisk jeg hadde tatt resten av tingene ut av kalenderen, laget sånne anonyme gaver til veldedighet og så tatt tenåringen med for å levere dem.
Cata Skrevet 9. desember 2021 #65 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var fornøyd med sjokoladekalenderen jeg fikk da jeg var på den alderen (og foreldrene mine tjener godt). Husker at enkelte i klassen fikk pakkekalender, men husker ikke at det var så stort fokus på det. Trist utvikling 😧 Anonymkode: 9af24...628 Enig i den. Mine foreldre tjente ikke godt, men pakkekalender ville uansett ikke vært noe tema. Ingen av dem hadde giddet dille med det og jeg ville antakelig blitt lei før jula kom om jeg skulle fått pakke hver dag. Var storfornøyd med sjokoladekalenderen jeg fikk. Husker også at enkelte fikk pakkekalender men det var ikke noe jeg tenkte over utover at "Javel, de har det sånn og jeg har det slik." 1
Honey Dew Skrevet 9. desember 2021 #66 Skrevet 9. desember 2021 Da får ungen få en billig sjokoladekalender til neste år. Og ja, inndra hele pakkekalenderen. 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #67 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Ting som er tilpasset barnet, tenker jeg. Mine får for eksempel tegnetusjer og øredobber, smykketråd, heklegarn - altså ting spesielt tilpasset deres interesser. Jeg hadde også spurt hvorfor hun ble skuffet. Men skjønner at det er vanskelig når du har laget en kalender og sikkert er litt stolt av den. Anonymkode: 8b404...d06 Jeg er ikke ts, bare nysgjerrig. Anonymkode: edeac...fda
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #68 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så idiotisk kommentar. Du er visst blitt til en sur gneldrekjerring. Gratulerer moren din med det. Anonymkode: a11c8...4e1 Sannheten svir, tydeligvis. Tenk litt på dette; Hvorfor blir barn utakknemlige? Og vennligst hold min døde mor utenfor dette. Anonymkode: 09889...8cf 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #69 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Sannheten svir, tydeligvis. Tenk litt på dette; Hvorfor blir barn utakknemlige? Og vennligst hold min døde mor utenfor dette. Anonymkode: 09889...8cf Jeg har ikke tenåring så det er ingenting som svi hos meg. Vennligst slutt å vær så frekk du da. Anonymkode: a11c8...4e1 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #70 Skrevet 9. desember 2021 Jeg husker enda at mamma tok min. Jeg hadde akkurat fylt 14. Bøe dødelig fornærmet. Men det gjorde inntrykk og jeg er sikker på at jeg lærte noe! Anonymkode: 1c28f...fad 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #71 Skrevet 9. desember 2021 Kan noen sende link av denne tråden til Fotballfrue på mail? 😉 Anonymkode: fd944...c73 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #72 Skrevet 9. desember 2021 Tenårene en vanskelig tid. Jeg tror ved å reagere på en dramatisk måte og ta vekk kalenderen kan det forsterke at tenåringen kanskje føler seg misforstått. Selv opplevde jeg tenårene som smertelig og definitivt en tid man trenger en stabil og kjær forelder. Vil du straffe barnet ditt så kan du ta fra den kalenderen, men vil du forstå barnet ditt og komme til grunn i reaksjonen, da tar du heller en prat med hen. Anonymkode: dc4cc...c09 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #73 Skrevet 9. desember 2021 Fremfor å straffe 13-åringen, snakk med den. Still åpne spørsmål om hvorfor det blir surmuling. Fortell hvorfor DU reagerer som du gjør når den blir sur. Feks "Jeg har pakket inn små ting som jeg håpet at ville gjøre deg glad. Jeg har brukt tid og penger på å ordne det, og da blir jeg faktisk lei meg når det virker som du bare blir sur og skuffa." Anonymkode: 67a19...e0d
Surreal Skrevet 9. desember 2021 #74 Skrevet 9. desember 2021 Nei, du fjerner ikke pakkekalenderen. Du er voksen. Du må tåle at barnet ditt er skuffet, du må tåle at barnet ikke gleder seg over kalenderen slik du hadde sett for deg. Og du må tåle din egen skuffelse. Neste år bør du derimot ikke gi pakkekalender. Hvis hun skal få kalender i det hele tatt, bør det være noe ferdig som ikke koster skjorta. Og det hadde jeg forklart henne tydelig. Ikke i en anklagene tone, men heller bekreftet det hun opplever. Tror jeg ville sagt at jeg ser at hun er skuffet, og at pakkekalenderen ikke gir henne den gleden som jeg hadde håpet. Jeg hadde undret meg høyt om det var fordi hun nå har blitt for stor. Og at det kanskje var på tide å slutte med kalender til jul for henne. Så må du ta det derfra. Kommer hun med urimelige ønsker så hadde jeg sagt det, gjerne med et nikk til miljøbevissthet familieøkonomi og holdninger/verdier dere verdsetter som familie. 8
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #75 Skrevet 9. desember 2021 Om det blir dårlig stemning hver dag ville jeg bedt 13-åringen pakke opp alle gavene som var igjen samtidig, og deretter aldri ordnet julekalender igjen. Anonymkode: af953...06b
SoWhat? Skrevet 9. desember 2021 #76 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Fremfor å straffe 13-åringen, snakk med den. Still åpne spørsmål om hvorfor det blir surmuling. Fortell hvorfor DU reagerer som du gjør når den blir sur. Feks "Jeg har pakket inn små ting som jeg håpet at ville gjøre deg glad. Jeg har brukt tid og penger på å ordne det, og da blir jeg faktisk lei meg når det virker som du bare blir sur og skuffa." Anonymkode: 67a19...e0d "Jeg har pakket inn små ting som jeg håpet at ville gjøre deg glad. Jeg skjønner at jeg har dummet meg ut med å velge gaver jeg selv syns var fine. Min feil. Men det er litt kjipt med dårlig stemning, så hvordan gjør vi det med resten av julekalenderen?"
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #77 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du var vel ikke så glad i de ekle sjokoladene i kalenderen da😂 Du kan jo videreføre det, gi bort alle julegavene dine til de som vil ha. Først da har foreldrene dine gjort noe rett. Anonymkode: a11c8...4e1 Oi da, huff, tråkket jeg på såre tær?😂 Ingen ville ha ta inot sjokoladen jeg spiste de selv ja, den 24. Sjokoladekalender var helmaks. Anonymkode: 79bda...e0f
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #78 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her er det kanskje ikke sånn at 13 åringen krevde kalender, men at mor styrer og steller i stand og er den som forventer takknemlighet for strevet? Klassisk tilfelle der det er kjekkere for mor å gi, enn for barnet å få. I den alderen er mange for gamle for pakkekalender. Helt seriøst er det ikke så «spennende og gøy» å pakke opp en sjokolade eller matpakkesnacks. For en ungdom kan det jo oppleves som teit eller bare et press om å innfri mors forventninger om takknemlighet og julemagi. Her tenker jeg faktisk at mor har satt seg selv litt i situasjonen også.. Man kan ikke straffe tenåringen for å ikke være overlykkelig over små tullegaver og nips hver eneste dag. En kinder-kalender hadde kanskje slått bedre an. Jeg kan sammenligne med min egen mor og hvordan hun styrer på for barnebarna. Uten å høre om det er noe vi ønsker. Feks gaver til gavekalender (vi har ikke gavekalender en gang..). Når vi da får ting hun har stresset rundt for å finne, så er det liksom forventet at vi skal være så glade og takknemlige. Og jeg ser at hun gjør det i beste mening. Men jeg hadde blitt gladere om hun ikke kjøpte noe. Vi trenger ikke enda en billig lekebil fra europris eller enda en sjokolade midt i uka eller enda en plastfigur barnet ikke leker med.. Jeg klarer å smile og si takk, men man kan nok ikke forvente det samme av en 13 åring. Ikke snakk mer om kalenderen, ikke stå og heng over 13 åringen når hen åpner gavene, ikke spør med forventning i stemmen hva hen fikk.. Bare la kalenderen gå sin gang de siste 2 ukene og så sparer du deg bryet neste gang. Anonymkode: 88c03...b3d Ts her. Helt ærlig tror jeg nok du har mye rett i dette. Da jeg var barn ønsket jeg så inderlig pakkekalender, så prøver vel å gi mine barn det jeg følte jeg tapte. Å har vel et håp om julemagi og hygge. Samtidig hadde vi samtalen før desember med tenåringen om det ønsket pakkekalender eller en annen type kalender. Barnet ønsket da pakkekalender slik som sine søsken(har både litt eldre og litt yngre søsken) . Jeg skal la kalenderen stå og ikke snakke så mye om den. Jeg har kanskje skapt et takknemlighetspress ja, å fått det motsatte i rent protest. Nå skal det sies at jeg som sagt har flere barn i nesten samme alder som får det samme og de er strålende fornøyd. Så tror at også personlighet, venner og skolemiljø har noe å si.. Anonymkode: ff940...b9b 7
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #79 Skrevet 9. desember 2021 Jeg synes, selv om man måtte være skuffet over innholdet, at det ikke er greit å sutre og klage over ting man har fått. Seksåringen her sutret over en julepynt han hadde fått i kalendergave. Da tok jeg den, og satte den på mitt eget rom. Vi hadde en samtale om det å være takknemlig for at noen har lagt tid og penger i å gi en gave, og at man er takknemlige for det. Det gikk en ukes tid, så beklaget han seg og fikk pynten tilbake. Jeg hadde nok, uten å gjøre et veldig stort nummer ut av det, tatt kalenderen bort, og gitt innholdet til noen andre. Så hadde jeg tatt en samtale med tenåringen. Utakknemlig oppførsel er ikke greit uansett, synes jeg. Anonymkode: 143b1...c1d 5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #80 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Oi da, huff, tråkket jeg på såre tær?😂 Ingen ville ha ta inot sjokoladen jeg spiste de selv ja, den 24. Sjokoladekalender var helmaks. Anonymkode: 79bda...e0f Hvorfor skulle jeg være sår? Det var bare mye selvskryt, men det er det jo generelt her på KG. Skryter av hvor fantastisk menneske man er, men motsier seg selv og beviser det motsatte i samme setning.😂 Anonymkode: a11c8...4e1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå