AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #41 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Når jeg var 13 år var vel siste desember jeg fikk pakkekalender, jeg ville heller ha Kinder kalender året etter, siden jeg begynte å bli så stor. Men var aldri utakknemlig eller surmulte, tvert imot.. Gleda meg hver dag til å åpne, og fikk ikke masse stash fra Bodyshop heller. Så her syntes jeg dattera di er utrolig....bortskjemt og ekkel. Ekkel fordi slik oppførsel hører ikke hjemme noe sted, og lite kledelig å dra det med seg inn i voksenlivet. Anonymkode: 81afd...82e Jøss, prakteksemplar her altså.😂 Det gjorde deg tydeligvis ikke til et bedre menneske. Man kaller ikke andres barn ekle. Du tok hvis ikke det med deg fra pakkekalenderen og inn i voksenlivet. Anonymkode: a11c8...4e1 5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #42 Skrevet 9. desember 2021 Min på 9 klager litt også. Men han har vett nok til å ikke klage masse. Men jeg må stadig minne han på at det er kalendergaver. Tenk at når jeg var liten, sparte jeg hver sjokolade jeg fikk i kalenderen og gikk rundt og delte med de som ville ha. mine foreldre må ha gjort noe rett. Anonymkode: 79bda...e0f 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #43 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min på 9 klager litt også. Men han har vett nok til å ikke klage masse. Men jeg må stadig minne han på at det er kalendergaver. Tenk at når jeg var liten, sparte jeg hver sjokolade jeg fikk i kalenderen og gikk rundt og delte med de som ville ha. mine foreldre må ha gjort noe rett. Anonymkode: 79bda...e0f Du var vel ikke så glad i de ekle sjokoladene i kalenderen da😂 Du kan jo videreføre det, gi bort alle julegavene dine til de som vil ha. Først da har foreldrene dine gjort noe rett. Anonymkode: a11c8...4e1 2
Mooza Skrevet 9. desember 2021 #44 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg fikk aldri lov til å oppføre meg slik da jeg var 13 og hormonell. Veldig mange her som tar utgangspunkt i egen oppvekst. Mulig den var veldig bra hos deg? Hos meg var den for streng og det ble for mye konflikter hjemme, som egentlig ikke var heldig . Jeg fikk heller ikke lov. Alt ble slått ned på, både av stort og smått.. Men jeg tror jo at jeg er litt smartere enn mine foreldre var ved å ikke lage masse styr og krangel i huset. Jeg velger mine kamper. Alt har konsekvenser, men det er mer vettug å la dette få konsekvenser for neste år, enn å lage mye gråt og styr over dette i år, som det kommer til å bli hvis mor nå tar vekk kalender og eller lager et oppstyr på at datter er sur og utakknemlig. Det er smarte måter og være foreldre på, og det er mindre smarte. Er du 13 så er man egentlig ferdig med de umiddelbare konsekvensene som bare vil føre til mye bråk. I alle fall i dette tilfellet der datteren gir høylytt uttrykk for sine klager.
- Brian Skrevet 9. desember 2021 #45 Skrevet 9. desember 2021 (endret) Endret 9. desember 2021 av - Brian 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #46 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har et barn på 13år som får pakkekalender, men nå har det vært klaging og surmuling hver dag over innholdet. Kjenner jeg har lyst å fjerne hele kalenderen. Dårlig stemning hvet morgen på grunn av den kalenderen. Hva ville dere gjort? Barnet får ikke dyre ting og det vet det jo, det er jo kalendergaver, ikke julegaver. men jeg tenker jo det er ok ting. Eks. På innhold er produkter fra bodyshop, julesokker, sjokolade, digg til matpakke som mellombar og sugerør med smak(i samme pakke) . Anonymkode: ff940...b9b Ville ikke inndra den. Jeg ville latt kalenderen henge der, men sagt ifra at dette var siste året pga den dårlige stemningen barnet laget pga det. Ville også sagt at barnet har ingen grunn til å virke utakknemlig og at du har gjort så godt du kunne (ja, barnet trenger å få høre det). Men du må også holde dine ord om at dette er siste året når du først sier det!! Anonymkode: 0e157...a19 6
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #47 Skrevet 9. desember 2021 Hvorfor ikke snakket med barnet om forventninger? Finne ut hvorfor han/hun blir skuffet? Anonymkode: 31685...936 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #48 Skrevet 9. desember 2021 Du får ta en prat med barnet. Velge å ta bort kalenderen, eller beholde og ikke surmule mine har aldri fått pakkekalender, men de har fått velge kalender. Så haribo og flax har vært gjenganger. Lego og pet shoop som små) Jenta mi har også valgt fra glitter og noe med sminke/ neglelakk spes i den alderen begynte det å bli spennende. mine har ønsket seg pakkekalender men vært fornøyd med det de har valgt. De får en gave og godt i julestrømpa natt til julaften. Veldig fornøyd med det. De er nå 17 og 19 år Anonymkode: f51a9...030
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #49 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg kan faktisk forstå at barnet føler seg avspist, når det får mellombar og ting til matpakken i kalenderen. Det blir som å servere gulrøtter i barnets bursdag, og ikke kake. Men du er i din fulle rett til å inndra kalenderen. Men hva tror du selv at barnet lærer mest av? Anonymkode: fd944...c73 Hva mener du en pakkekalender bør inneholde, da? Ny iPhone og diamantøredobber? Anonymkode: edeac...fda 15
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #50 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva mener du en pakkekalender bør inneholde, da? Ny iPhone og diamantøredobber? Anonymkode: edeac...fda Ting som er tilpasset barnet, tenker jeg. Mine får for eksempel tegnetusjer og øredobber, smykketråd, heklegarn - altså ting spesielt tilpasset deres interesser. Jeg hadde også spurt hvorfor hun ble skuffet. Men skjønner at det er vanskelig når du har laget en kalender og sikkert er litt stolt av den. Anonymkode: 8b404...d06
Gjest Rageing Skrevet 9. desember 2021 #51 Skrevet 9. desember 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Her er det kanskje ikke sånn at 13 åringen krevde kalender, men at mor styrer og steller i stand og er den som forventer takknemlighet for strevet? Klassisk tilfelle der det er kjekkere for mor å gi, enn for barnet å få. I den alderen er mange for gamle for pakkekalender. Helt seriøst er det ikke så «spennende og gøy» å pakke opp en sjokolade eller matpakkesnacks. For en ungdom kan det jo oppleves som teit eller bare et press om å innfri mors forventninger om takknemlighet og julemagi. Her tenker jeg faktisk at mor har satt seg selv litt i situasjonen også.. Man kan ikke straffe tenåringen for å ikke være overlykkelig over små tullegaver og nips hver eneste dag. En kinder-kalender hadde kanskje slått bedre an. Jeg kan sammenligne med min egen mor og hvordan hun styrer på for barnebarna. Uten å høre om det er noe vi ønsker. Feks gaver til gavekalender (vi har ikke gavekalender en gang..). Når vi da får ting hun har stresset rundt for å finne, så er det liksom forventet at vi skal være så glade og takknemlige. Og jeg ser at hun gjør det i beste mening. Men jeg hadde blitt gladere om hun ikke kjøpte noe. Vi trenger ikke enda en billig lekebil fra europris eller enda en sjokolade midt i uka eller enda en plastfigur barnet ikke leker med.. Jeg klarer å smile og si takk, men man kan nok ikke forvente det samme av en 13 åring. Ikke snakk mer om kalenderen, ikke stå og heng over 13 åringen når hen åpner gavene, ikke spør med forventning i stemmen hva hen fikk.. Bare la kalenderen gå sin gang de siste 2 ukene og så sparer du deg bryet neste gang. Anonymkode: 88c03...b3d Nå kommer du jo bare med masse antagelser. Uansett om man syns kalender er teit eller ikke så KLAGER man ikke over gaver. Sokker, en måltidsbar og bodyshop ting er jo ikke nips og tull, det er ting man trenger og kan bruke opp. 13 åringen klager jo ikke på kalenderen, men på at gavene ikke er BRA NOK. Virker som om du projiserer dine erfaringer med din egen mor over på TS. Snakk heller med din egen mor og be henne om å slutte å kjøpe unyttige ting. Forøvrig vet jeg om flere som får kalendergave der den første pakken er en annen kalender 😂 Og jeg husker jeg fikk typ en fox eller en hårstrikk...
Anonymburker Skrevet 9. desember 2021 #52 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Signerer denne. Skal klimakrisen løses av en bortskjemt gjeng som vokser opp med å pakke opp 24 gaver allerede før julaften? Anonymkode: c2551...9fd Definitivt ikke. Det holder ikke med en og annen fornuftig unge når en hel generasjon er vokst opp med sugerør inn til mammas og pappas pengesekk. Foreldre har definitivt et ansvar om å lære barna gode og sunne verdier hva gjelder forbruk. Kan ikke skylde på samfunnet for alt. Hver enkeltperson er en del av samfunnet. Hvor mange foreldre gir ikke etter for presset når deres barn er den eneste i klassen som ikke har mobil? Har snakket med barn som f.eks har sagt de vil ha to Teslaer når de blir store. Når jeg spør hvorfor får jeg til svar at de er jo elektriske og miljøvennlige.. Nei, det er ikke miljøvennlig med to biler uansett, svarer jeg da. Man må bruke materialer til å produsere Teslaer også. Jeg syns ikke holdningene til miljø og klima er noe bedre blant barn i dag enn før, i grunn. Mer fokus på det i skolen, men jeg tror det faller for døve ører. Mennesker er egoistiske og det viktigste er seg selv, og ikke helheten. 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #53 Skrevet 9. desember 2021 😆 sønnen min oppfører seg noenlunde likt annenhver dag når han ikke får «godteri», men han er 2,5 så vi tar det som en del av oppdragelsen. (Dropper gavekalender fra neste år) Anonymkode: 562b8...5ea 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #54 Skrevet 9. desember 2021 Kor lenge har barn pakkekalender? 15år?? Eg hadde tatt den vekk utan diskusjon. Anonymkode: c806f...e5d
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #55 Skrevet 9. desember 2021 Tipper at det snakkes om hva andre får i kalenderen sin. Såg en på FB - ungen fikk en kalendergave som vi knapt nok hadde gitt i julegave 🤦🏼♀️ Anonymkode: ffd6c...ce9
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #56 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tipper at det snakkes om hva andre får i kalenderen sin. Såg en på FB - ungen fikk en kalendergave som vi knapt nok hadde gitt i julegave 🤦🏼♀️ Anonymkode: ffd6c...ce9 Altså, en kostbar kalendergave 😄 Anonymkode: ffd6c...ce9
SoWhat? Skrevet 9. desember 2021 #57 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er voksen, men hadde blitt kjempeglad for de tingene du nevner. Bare si at neste år blir det godterikalender. Anonymkode: 3ab49...44e At du som voksen hadde blitt kjempeglad, er kanskje problemet med kalenderen 🙂
baldrian Skrevet 9. desember 2021 #58 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du vet hvem som har ansvaret for å oppdra barnet, ja? Tråder om barn som responderer på en måte foreldrene misliker er vanlig kost her. Men ikke i en eneste av dem tar foreldrene innover seg at et barns adferd er forårsaket av dem selv. Så misliker du ungene dine sin adferd? Veldig lett å gjøre noe med, men veldig ubehagelig. Du må bli den type voksen som utgjør en pluss i livet deres. Det er så enkelt. Endre deg selv. Anonymkode: a4b1f...c2f Nå er det ikke helt uvanlig at 13-åringer oppfører seg uspiselig. Det er litt lettvint å påstå at all tenåringsadferd er forårsaket av foreldrene. Man kommer gjennom denne tiden, men løsningen er ikke nødvendigvis at de voksne forandrer seg. 3
Gjest supernova_87 Skrevet 9. desember 2021 #59 Skrevet 9. desember 2021 Kan du ikke inndra den som en konsekvens? "Dersom du klager over det du får i kalendergave i morgen, så vil du ikke få kalendergave noen dager". Så klager barnet i morgen, og så neste dag så får det ikke. Så klager det da også, og så sier du "dette sa jeg til deg at kom til å skje. Jeg gir deg en kalender for å være hyggelig, men du synes ikke det er hyggelig, og da er det i alle fall ikke hyggelig for meg å gi deg noe. Det er ingen som liker å gi ting til mennesker som er utakknemlig" Så får barnet noe å tenke på. Og så om noen dager får det kalendergave igjen. Og hvis det klager igjen, gjør det på nytt. (Ikke etterlever de gavene barnet skulle fått de dagene. Gi dem til noen andre.)
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #60 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har et barn på 13år som får pakkekalender, men nå har det vært klaging og surmuling hver dag over innholdet. Kjenner jeg har lyst å fjerne hele kalenderen. Dårlig stemning hvet morgen på grunn av den kalenderen. Hva ville dere gjort? Barnet får ikke dyre ting og det vet det jo, det er jo kalendergaver, ikke julegaver. men jeg tenker jo det er ok ting. Eks. På innhold er produkter fra bodyshop, julesokker, sjokolade, digg til matpakke som mellombar og sugerør med smak(i samme pakke) . Anonymkode: ff940...b9b jeg hadde tatt det vekk, synes det ikke er så greit og klage Anonymkode: 75962...d82 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå