Gå til innhold

Lyst til å inndra hele julekalenderen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sikkert gærn, men hadde nok fjernet alt resterende innhold og erstattet det med et lite kort i hver pakke, med bilde og en historie om barn fra sultekatastrofer og områder med krig. 
Hadde ikke sagt ett ord uansett reaksjon. 

Anonymkode: e6b4b...00e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og brukerangrep.

Perelandra, mod. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2021 den 17.49):

Da får h*n en sjanse til å endre atferd. 

Det er åpenlyst at dette handler om ei jente, så "h*n" kunne du like gjerne droppet.

Trådstarter har selv skrevet at det bl.a. er gaver fra Body Shop i kalenderen, da MÅ det nødvendigvis være ei jente, for hvilken foreldre ville finnet på å handle der til en gutt og hatt forventninger om at han ville bli fornøyd med det? Ingen håper jeg, for det ville vært en grov bom...

Sant nå skal jeg ikke si noe sikkert, for her har det tydeligvis blitt bommet grovt ved gavevalg i alle tilfeller, er garantert en mor som har sauset sammen dette opplegget (en far ville uansett ikke handlet på Body Shop), en far ville uansett ikke brydd seg all verden om kritikken og i alle fall ikke i den grad at han ville gått til KG for å skrive om det.

Synes forøvrig opplegget var en dårlig ide og at trådstarter skal ta selvkritikk for et åpenlyst dårlig valg, heller enn å kritisere egen 13 åring for svikt trådstarter kan laste seg selv i oppdragelsen.

Skrevet

Jeg ville ha kjøpt den sjokolade kalenderen til 10 kr, til en person på 13 år.

Kalender gaver passer kanskje bedre til yngre barn.

Mine tantebarn på 8 og snart 6 får det, og de er glad for det dem får. 

Anonymkode: 2a604...5b5

Skrevet

For en ufyselig unge. Jeg hadde vært fristet til å ta hele kalenderen og kastet den i søpla foran ungen, men mer sannsynlig hadde jeg bare fjernet den og gitt gavene til noen andre. Og gitt beskjed om at det er siste gang det blir pakkekalender. 

Hadde ikke vært fristende å legge mye sjel i årets julegave heller. 

Ungene til søsteren min fikk ikke kalender i år fordi det var bare klaging i fjor. Bråk om å få åpne flere gaver per dag, at gavene ikke var bra nok etc. I år fikk de hver sin appelsin med nellikspiker.

Anonymkode: 35906...b21

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror pakkekalender kan være dyrt og vanskelig. Men til en på 13 så kan man jo tenke litt annerledes. Er det jente kan man kjøpe sett med scrunchies og fordele utover feks. Eller sett med hårklemme. Så har man plutselig gaver til en hel uke. Sett med badebomber pg fordel utover. Surmuler man på slikt så synes jeg ikke man fortjener slike små gaver. Det er ment som en liten glede i hverdagen frem til jul, ikke til frustrasjon. Det er jo faktisk ganske sykt at man klager på å få gaver. 

Hva med pokemon kort, ett nytt hver dag? :)

Og En gutt på 13, vet ikke hva de intresserer seg for. Men kansje det finnes noe man kan kjøpe i sett. En jul kjøpte jeg massevis av figurer til hans xbox brukt på finn. 

Anonymkode: 79bda...e0f

Skrevet

Fytti…. Jeg er så glad for at ungen min er takknemlig for alt hun får, stort som smått. Ene dagen var det en sånn sjokoladenissefigur på pinne til å ha med kakaoen. Hun ble sååå glad for «det har jeg alltid ønsket meg!» altså, hun blir så glad for noe så enkelt, så lite. 

Innholdet varierer, det kan være kule sokker, ting hun trenger, men ofte med litt julestemning til, som rød juleaktig hårspenne, disse snøballene i sjokolade,En skriveblyant med duft, skumnisse, Julesokker, Fingervanter (hun trenger det), julesmykke, neglelakk, juledonaldblad, japansk godteri, lipgloss, Miniparfyme (billig H&M til 50%), fidgetleke, slim/putty, Candy cane, papirsett i rødt glitterpapir til å lage flettekurv til å henge på juletreet, makeuphårspenner… 

Poenget er å skape noe ekstra, skape litt julestemning og kos! Gøy å lage, og å gi og få. Det kan hende du har bommet noe på hennes interesser?

Anonymkode: 4c831...7d9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2021 den 17.33):

Har et barn på 13år som får pakkekalender, men nå har det vært klaging og surmuling hver dag over innholdet. Kjenner jeg har lyst å fjerne hele kalenderen. Dårlig stemning hvet morgen på grunn av den kalenderen. Hva ville dere gjort?

Barnet får ikke dyre ting og det vet det jo, det er jo kalendergaver, ikke julegaver. men jeg tenker jo det er ok ting. Eks. På innhold er produkter fra bodyshop, julesokker, sjokolade, digg til matpakke som mellombar og sugerør med smak(i samme pakke) . 

Anonymkode: ff940...b9b

Syns det hørtes ut som en veldig fin kalender. Vi fikk tyggis, viskelær, blyanter, tannbørste, hårbørste og slike små ting man trenger. Vi var kjempe fornøyde. Gaver hver dag i desember  var en luksus. Jeg tenkte vi var heldige ifh. til de som fikk en kjedelig sjokolade kalender eller dikt kalender, 

Anonymkode: 5a4c8...a1e

• Liker 1
Skrevet

Inndra kalenderen, og neste år mekker du en "til gode formål" kalender. Kanskje hun kan lære litt om takknemlighet. Det sagt, så er den alderen helt jævlig, og på en sosial plattform blir man spurt om og målt på - ikke bare hva man selv gjør, har på seg og sier - men også alt som inkluderer familie og venner.

Kanskje ta en samtale med henne dersom hun er åpen for det, og spør hvorfor hun ikke liker gavene. Er det et sosialt aspekt ved det, så er det jo en annen samtale som bør løftes.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.12.2021 den 10.36):

Jeg er sikkert gærn, men hadde nok fjernet alt resterende innhold og erstattet det med et lite kort i hver pakke, med bilde og en historie om barn fra sultekatastrofer og områder med krig. 
Hadde ikke sagt ett ord uansett reaksjon. 

Anonymkode: e6b4b...00e

For en genial idé 😅

Anonymkode: 0f41a...7d6

• Liker 1
Skrevet

Syns også det ofte blir litt «klaging» på gavene i kalenderen. Det ble sagt «dette er ting jeg hadde fått uansett» ol. Sant nok, det blir jo en del praktiske ting i en sånn kalender. 

I år snakket vi om det på forhånd, det ene barnet valgte da heller en Dumle kalender… 

Anonymkode: 6360c...b65

• Liker 1
Skrevet

Hun har vel blitt slik av en grunn?

Fjern hele kalenderen og fortell henne at så utakknemmelig som hun er nå så fjernes den.

Dette er din sjanse til å begynne å korrigere din egen oppførsel ovenfor henne og en sjanse for henne til å lære litt takknemlighet.

Anonymkode: 26761...333

• Liker 2
Skrevet

Jeg har i flere år lurt på om tenåringen begynner å bli for stor. 
Men her i huset får jeg jevnlig "takk for at du har laget kalender" til tross for at det normalt sett er en liten sjokolade, eller et par sokker det er snakk om. Ut over godteri kjøper vi ikke noe vi ikke sannsynligvis ville kjøpt uansett, i kalenderen. 

I noen år fikk tenåringen bare noe fordi småsøsken fikk kalender. 

Men det er jo alltid lurt å ha en "forventningsavklaring" på forhånd. Høre litt hva ungene tenker og ønsker. 

Jo eldre de blir, jo mer "praktisk" vil antagelig kalenderen bli. 

Kanskje får de bestikk fordelt på 24 pakker når de flytter hjemmefra? :fnise:

Anonymkode: 2b162...281

Skrevet
Anonymburker skrev (På 9.12.2021 den 17.47):

Da jeg var liten fikk jeg en pitteliten sjokoladebit hver dag. Klagde ikke på det.

At barn i dag i det hele tatt får pakkekalendere er jo helt sprøtt. Pakker er noe man får til jul. Ufattelig hvor kravstore og utakknemlige mange barn er i dag. Dessverre lever vi i et stadig mer materialistisk samfunn som må ta mye av skylda.

Og hvis noen tror at den pågående klimakrisen vil bli løst av dagens unge, så vet man nok allerede svaret på det.

Samme her! Det var stort sett en sjokoladebit, eller kanskje en klementin. En sjelden gang en bitteliten leke, sånn type som man fikk hos tannlegen når man var liten. Tror ikke jeg fikk kalender etter at jeg var blitt tenåring. Jeg skjønner at jeg som er vokst opp på 70-tallet tilhører en helt annen generasjon enn både dagens barn og foreldre, men allikevel! Jeg har sett hva enkelte kjøper og det er ikke akkurat "kalendergaver" men fullverdige gaver.

Anonymkode: c60b4...34d

• Liker 1
Skrevet

Har et barn på 13år som får pakkekalender, men nå har det vært klaging og surmuling hver dag over innholdet. Kjenner jeg har lyst å fjerne hele kalenderen. Dårlig stemning hvet morgen på grunn av den kalenderen. Hva ville dere gjort?

Barnet får ikke dyre ting og det vet det jo, det er jo kalendergaver, ikke julegaver. men jeg tenker jo det er ok ting. Eks. På innhold er produkter fra bodyshop, julesokker, sjokolade, digg til matpakke som mellombar og sugerør med smak(i samme pakke) . 

Utakknemlig unge du har. Regner med det er en jente?

Anonymkode: a6b48...7b9

Skrevet

Jeg hadde kjøpt et sett fra CDON med sånn "stress" leker. noe plastikk greier som lignet på trekkspill og ting du kan trykke på.  Jeg tenkte herre gud for noe dritt, dette ser så billig og kjipt ut. så jeg la alt i en pose og puttet bare noen av tingene i kalenderen. Ga sønnen min posen og spurte han om han liker noen av disse tingene. Og han ble så glad og lekte med de lenge. Poenget mitt er at det trenger ikke være dyre og fancy greier som ungene liker. Men slike ting man kan holde på litt med og trykke på slår an visst, ihvertfall om man har adhd barn. kostet vel 200 kr for en pakke med 30 dingser.

Anonymkode: 79bda...e0f

Skrevet

Min guttunge på 13 år har aldri klaget på det han har fått i kalenderen men det kan jo hende han har vært misfornøyd uten å si noe.

Han pleier å få:

Griseflax-lodd, hvite kakemenn,favoritt sjokoladen, boxer shorts, sprettball, fotballkort, sokker, hårvoks, dusjsåpe, favoritttyggisen, kinobillett, favoritt vingummien, kortspill, en tulleleke alle prompepute eller plastikk hundebæsj osv

Anonymkode: a6b48...7b9

Skrevet

Takknemlighet og ydmykhet er gode sider ved mennesker som barn bør få i seg fra ung alder. 
Meldte meg ut og ga opp julekalendern etter at samboer nektet å gi seg.... Jeg foreslo kun sjokolade kalender, ikke de til 10kr, men de litt finere til rundt 100kr eller kun adventspakker til hver søndag når vi tenner på lys. 

Men nope! Samboern brukte ca. 400-1200 til hver av ungene, og vi har 3... 
Trist at kalendern har blitt dyrere enn selve julegavene. 
Kommer ingen vei med samboer og er bare oppgitt...

Hun ene er veldig happy og takknemlig for alt hun får, kjempe glad hver morgen ❤️ 
Men de 2 andre blir stadig skuffet og kaster fra seg tinga skuffende med grimaser.... I noen av de pakkene er det både 2 og 3 ting i samme pose....

Skrevet

Hadde ikke nølt et sekund, hadde fjernet kalenderen, og aldri gitt drittungen pakkekalender igjen. 

Anonymkode: aaabe...aef

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.12.2021 den 14.10):

Jeg ville ha kjøpt den sjokolade kalenderen til 10 kr, til en person på 13 år.

Kalender gaver passer kanskje bedre til yngre barn.

Mine tantebarn på 8 og snart 6 får det, og de er glad for det dem får. 

Anonymkode: 2a604...5b5

Eh nei, kalendergaver passer til alle aldre 

Anonymkode: a0ebd...936

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...