Gå til innhold

Lyst til å inndra hele julekalenderen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn på 13år som får pakkekalender, men nå har det vært klaging og surmuling hver dag over innholdet. Kjenner jeg har lyst å fjerne hele kalenderen. Dårlig stemning hvet morgen på grunn av den kalenderen. Hva ville dere gjort?

Barnet får ikke dyre ting og det vet det jo, det er jo kalendergaver, ikke julegaver. men jeg tenker jo det er ok ting. Eks. På innhold er produkter fra bodyshop, julesokker, sjokolade, digg til matpakke som mellombar og sugerør med smak(i samme pakke) . 

Anonymkode: ff940...b9b

• Liker 25
Skrevet

Gratulerer, du har skapt et utakknemlig barn. Meningsløst å straffe barnet for noe du selv er ansvarlig for. I tillegg er den sannsynligvis i pubertet, og livet suger generelt. 

Anonymkode: 09889...8cf

• Liker 31
Skrevet

Kan det være noen sammenligninger på skolen? Burde uansett snakke med ungdommen om takknemlighet ol. 

Anonymkode: b66fc...c30

• Liker 7
Skrevet

Det er jo typisk tenåringer å være utakknemlig. Bare la den henge og prøv å overse. Det er mye følelsestyrte hormoner inni bildet😅

Anonymkode: a11c8...4e1

• Liker 9
Skrevet

Lær til neste år, og ikke sett deg i en slik situasjon. Man legger opp til skuffelser med noe hver dag. 

Anonymkode: 39935...94a

• Liker 4
Skrevet

Utakknemlig trettenåring. Men ofte er trettenåringer sånn. 

Tror jeg bare ville svart: Så synd for deg at du ikke er fornøyd., og smilt. Håper du blir glad for noe av det jeg har laget til :)

• Liker 10
Skrevet

Jeg hadde kjøpt en sjokoladekalender til 9,90kr på europris og sagt at når han/hun har lært seg å sette pris på ting, kan du vurdere på nytt å gi en annen type kalender. Hadde tatt tilbake den pakkekalenderen den dag idag om jeg var deg! Helt seriøst!

• Liker 48
Skrevet

Da gir du beskjed om at hvis denne oppførselen fortsetter så blir det ingen kalender neste år, for du bruker ikke tid på å lage kalender til noen som ikke er takknemlig.  

Anonymkode: 76328...959

• Liker 27
Skrevet

Tror ikke jeg hadde inndratt kalenderen men hadde gitt beskjed om at den måtte nytes for klager man så blir det selvsagt ingenting neste år, blir det bare sutring og mas så er det meningsløst, kalenderen skal jo være et lyspunkt i desember.

Jeg er ganske så grei når det kommer til slikt kalendere og gaver, men jeg forventer at enn takker og bukker når en får noe uansett hvor fornøyd eller ikke en er og en på 13 er jo stor nok til å vite hva som er ok oppførsel og vanlig høflighet.

• Liker 19
Skrevet

Jeg hadde ikke ventet til neste år, jeg hadde inndratt den i dag. 
No more julekalender i år. 

• Liker 37
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har et barn på 13år som får pakkekalender, men nå har det vært klaging og surmuling hver dag over innholdet. Kjenner jeg har lyst å fjerne hele kalenderen. Dårlig stemning hvet morgen på grunn av den kalenderen. Hva ville dere gjort?

Barnet får ikke dyre ting og det vet det jo, det er jo kalendergaver, ikke julegaver. men jeg tenker jo det er ok ting. Eks. På innhold er produkter fra bodyshop, julesokker, sjokolade, digg til matpakke som mellombar og sugerør med smak(i samme pakke) . 

Anonymkode: ff940...b9b

Da jeg var liten fikk jeg en pitteliten sjokoladebit hver dag. Klagde ikke på det.

At barn i dag i det hele tatt får pakkekalendere er jo helt sprøtt. Pakker er noe man får til jul. Ufattelig hvor kravstore og utakknemlige mange barn er i dag. Dessverre lever vi i et stadig mer materialistisk samfunn som må ta mye av skylda.

Og hvis noen tror at den pågående klimakrisen vil bli løst av dagens unge, så vet man nok allerede svaret på det.

• Liker 23
Skrevet

Trøst deg med at du ikke er en av disse som i tillegg til gavekalender har kjøpt 4-5 andre kalendere til ungen også. DA blir det moro på julaften gitt når barna allerede har fått et helt busslass med gaver i nesten en hel mnd hver dag. 

Anonymkode: 61ac8...894

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er jo typisk tenåringer å være utakknemlig. Bare la den henge og prøv å overse. Det er mye følelsestyrte hormoner inni bildet😅

Anonymkode: a11c8...4e1

Hormonstyrt eller ikke.  Jeg fikk aldri oppfører meg sånn uten konsekvenser 

• Liker 35
Skrevet

Jeg tenker at du sier at vis han ikke slutter med den klagingen tar du ned kalenderen og gir den til noen andre.

Neste år en sjokoladekalender til 10 kr.

På tide å ta praten om hvordan andre barn har det, vise bilder og lære bort hvor privilegert barnet her.

Den praten tok jeg med 5 og 8 åringen. De fikk en god prat, vist bilder fra barn som faktisk ikke har det bra, vi var på fattighuset med gaver. Etter det har de hvert veldig takknemlige for det de får. Heldigvis 😊

Anonymkode: 3b38b...57e

• Liker 9
Skrevet

Oppførsel som dette må du korrigere. En 13-åring bør forstå at man viser takknemlighet. 

Jeg hadde sagt fra at om det skjer igjen, fjernes kalenderen. Da får h*n en sjanse til å endre atferd. 

Anonymkode: b6041...c9f

• Liker 16
Skrevet

Jeg er voksen, men hadde blitt kjempeglad for de tingene du nevner. Bare si at neste år blir det godterikalender.

Anonymkode: 3ab49...44e

• Liker 10
Skrevet

Pakkekalender er en privilegium og gode. At du tar den vekk er ikke skadelig for et ungt sinn. Be barnet skjerpe seg eller ta den vekk.

Anonymkode: 3b38b...57e

• Liker 23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...