AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #21 Del Skrevet 10. desember 2021 Kjøper ribbe fra en lokal bonde, blir vel rundt 300 kr/kg. Men siden det er litt trangere i år blir det den minste ribba han har. Kunne gått på butikken, men prøver å støtte lokalsamfunnet så godt det lar seg gjøre. Anonymkode: 17c98...628 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 10. desember 2021 #22 Del Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Altså, det begrepet "vanlige folk", det misbrukes. I Norge har "vanlige folk" mer enn nok penger til å kunne kjøpe dyrt kjøtt til julaften. "Vanlige folk" jobber og har en god inntekt, de har egeneid bopæl, bil og ofte hytte. Så har vi selvfølgelig et større klasseskille en vi burde hatt, men det er heldigvis ikke vanlig for folk i Norge å ha dårlig råd. Anonymkode: 4c128...8cb Jeg tror kanskje at man må være ganske velstående eller uinteressert for å unngå å se hvordan pandemi og økte priser påvirker mange flere menneskers hverdag og økonomi siden våren 2020. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #23 Del Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Lurer på hva som er vanlig? Det er jo vanlig å å unne seg litt ekstra i høytidene men hvilket prisnivå pleier folk å legge seg på når det gjelder ribbe og pinnekjøtt? Er Gilde for hverdagslig til høytiden fks? Vet at en del ønsker kortreist og lokaltprodusert, rekoring osv. Men dere som handler kjøttet i matbutikkene, har du en øvre grense når det gjelder pris? Anonymkode: 166cf...aec Har kjøpt svineribbe på Rema, Kolonihagen. 250kr kg. Godt å tenke på at grisene har hatt det godt. Anonymkode: 91efb...d38 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #24 Del Skrevet 10. desember 2021 3 minutter siden, Adobyen said: Jeg tror kanskje at man må være ganske velstående eller uinteressert for å unngå å se hvordan pandemi og økte priser påvirker mange flere menneskers hverdag og økonomi siden våren 2020. Ja, klart det påvirker de aller fleste, noen negativt, andre positivt. Men det gjør ikke at "vanlige folk" i Norge generelt er fattige eller ikke har råd til å betale 900 kroner for en ribbe. En stor del av "vanlige folk" jobber i Staten eller innen helse, utdanning eller i bedrifter som har gått like bra eller bedre under korona. Disse har fått samme lønn som før, men har hatt lavere utgifter på grunn av mindre mulighet for reise, kultur, spise ute. Man trenger ikke være velstående eller uinteressert i de som har det vanskelig, for å vite at i Norge har de aller fleste det bra og har råd til ribba selv om den ikke koster 19,90 kroner kiloen. Anonymkode: 4c128...8cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #25 Del Skrevet 10. desember 2021 Jeg kjøpte pinnekjøtt til 379 kr kiloen. Helt greit for en kveld i året. Anonymkode: a1870...825 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 10. desember 2021 #26 Del Skrevet 10. desember 2021 4.5 kilo pinnekjøtt av Telemarklam til 459 kr kiloen i år. I tillegg skal jeg kjøpe jærribbe til 179 kr kiloen. Det er jul og i år har vi råd til å betale litt ekstra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #27 Del Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Tenker du og lommeboka di noe over hvordan grisene har hatt det? Anonymkode: 4c128...8cb Klart vi gjør det, men for folk som meg vokser dessverre ikke lommeboken selv om man tenker på dyrene... Hadde jeg hatt økonomi til det, hadde jeg også mer enn gjerne betalt en ordentlig pris, men slik er ikke realiteten dessverre. Vi med dårlig økonomi må spise det vi har råd til å spise. Trodde dette var innlysende... Anonymkode: f1883...ed1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #28 Del Skrevet 10. desember 2021 Tror vi ga ca 320 kr kiloen for ribba. Økologisk og kortreist. Spiser ribbe maks to ganger i året, så har råd til å betale for både kvalitet og dyrevelferd. Anonymkode: 4a3d8...d94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 10. desember 2021 #29 Del Skrevet 10. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, klart det påvirker de aller fleste, noen negativt, andre positivt. Men det gjør ikke at "vanlige folk" i Norge generelt er fattige eller ikke har råd til å betale 900 kroner for en ribbe. En stor del av "vanlige folk" jobber i Staten eller innen helse, utdanning eller i bedrifter som har gått like bra eller bedre under korona. Disse har fått samme lønn som før, men har hatt lavere utgifter på grunn av mindre mulighet for reise, kultur, spise ute. Man trenger ikke være velstående eller uinteressert i de som har det vanskelig, for å vite at i Norge har de aller fleste det bra og har råd til ribba selv om den ikke koster 19,90 kroner kiloen. Anonymkode: 4c128...8cb Herregud, 900 kr for en ribbe???? Så godt er det ikke at jeg vil betale 2-300 kg. Ribba er handlet. 2,5 kg til 74,50 pr kg. Hjemmelaget tilbehør. 4,2 kg kalkun til 49,90 kr kg også Da blir det rom for en tur i ferskfiskavdelingen i tillegg. Endret 10. desember 2021 av Adobyen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #30 Del Skrevet 10. desember 2021 For oss er julaften det mest høytidelig måltidet vi spiser i løpet av hele året. Og da betaler vi det det koster for å ha ordentlig mat. Så her blir medisterfarse, julepølse og ribbe av fjordgris kjøpt på det lokale slakteriet. Husker faktisk ikke hva det koster, og det er egentlig uinteressant. Hvis det koster for mye, så tenker jeg at vi heller kan kutte f. eks. take-away to eller tre ganger i løpet av året, så har vi vel spart inn det julemiddagen koster. Litt interessant at mange av de som absolutt skal ha den billigste ribba man kan få tak i til julaften, gjerne er de som røyker, drikker mye brus, kjøper mye ferdigmat eller andre ting som koster mye mer enn det ene måltidet (og nei, jeg sier ikke at alle er i den kategorien). Anonymkode: 06540...fed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dolce Skrevet 10. desember 2021 #31 Del Skrevet 10. desember 2021 Jeg ser at "ribbe" koster nesten ingenting (lavest jeg så i dag var 19.90/kg) og at pinnekjøtt koster minst 10 ganger så mye (dersom man går for det aller billigste). Men uansett gjelder denne regelen for jula i vårt hjem: Vi kjøper det beste, og ser ikke på prislappen. Det er jul. Det er en - 1 - dag/kveld. Og da sitter vi ikke og gnukkegnager på en dårlig ribbe eller pinnekjøtt kun fordi det var billig. Billig kan vi holde på med resten av de ca. 364 dagene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #32 Del Skrevet 10. desember 2021 Adobyen skrev (3 timer siden): Herregud, 900 kr for en ribbe???? Så godt er det ikke at jeg vil betale 2-300 kg. Ribba er handlet. 2,5 kg til 74,50 pr kg. Hjemmelaget tilbehør. 4,2 kg kalkun til 49,90 kr kg også Da blir det rom for en tur i ferskfiskavdelingen i tillegg. Jeg har betalt tilsvarende både for ribbe og kalkin. Grisen har levd ute, på en støl, og fått godt fôr. Har deretter sluppet transport til slakteri. Kalkunen er fra en gård i hardanger, der den har hatt et tilsvarende lykkelig liv, og fått lov å vokse i "riktig" tempo, uten tvangsforing. Jeg hadde rett og slett ikke klart å nyte en julemiddag der jeg visste at dyret som lå foran meg på tallerkenen hadde levd inne hele sitt liv, blitt medisinert og gitt tilpasset fôr for å bli så stor som mulig, blitt stuet inn og kjørt til et slakteri. Da hadde jeg ikke klart å nyte julaften. Nettopp derfor valgte jeg og mannen bort svin noen år, da vi var i etableringsfasen. Vi var heldige og fikk tak i viltkjøtt via bekjente til julaften. Om ikke hadde jeg laget en wellington-vegetar, eller tilsvarende. Anonymkode: 0a273...f2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 11. desember 2021 #33 Del Skrevet 11. desember 2021 Dolce skrev (15 timer siden): Jeg ser at "ribbe" koster nesten ingenting (lavest jeg så i dag var 19.90/kg) og at pinnekjøtt koster minst 10 ganger så mye (dersom man går for det aller billigste). Men uansett gjelder denne regelen for jula i vårt hjem: Vi kjøper det beste, og ser ikke på prislappen. Det er jul. Det er en - 1 - dag/kveld. Og da sitter vi ikke og gnukkegnager på en dårlig ribbe eller pinnekjøtt kun fordi det var billig. Billig kan vi holde på med resten av de ca. 364 dagene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #34 Del Skrevet 11. desember 2021 Adobyen skrev (På 9.12.2021 den 23.29): For mitt vedkommende, og for veldig mange andre, så står valget ofte mellom FirstPrice eller ingenting. Av og til er det FP som vinner, men det kan også bli for dyrt og ende med ingenting. Om det gjelder pinnekjøtt, så er det ikke så veldig stort tap om jeg ikke har råd til det. Kålrotstappa smaker like godt til spekesild. Vanlige folk kan ikke velge på øverste hylle, spesielt nå som vi har de prisene på strøm. Man kan velge ingenting og faktisk droppe kjøttet Anonymkode: 97594...844 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #35 Del Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Klart vi gjør det, men for folk som meg vokser dessverre ikke lommeboken selv om man tenker på dyrene... Hadde jeg hatt økonomi til det, hadde jeg også mer enn gjerne betalt en ordentlig pris, men slik er ikke realiteten dessverre. Vi med dårlig økonomi må spise det vi har råd til å spise. Trodde dette var innlysende... Anonymkode: f1883...ed1 Du vet man ikke MÅ spise kjøtt? Anonymkode: 97594...844 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 11. desember 2021 #36 Del Skrevet 11. desember 2021 Jeg har aldri kjøpt ribbe. Jeg pleier å sjekke testene for pinnekjøtt og så kjøper jeg det som er best i test, unntatt hvis det koster mange 100 kroner pr kg. Men det er mange år siden jeg har kjøpt denne typen julemat, siden jeg alltid kommer til duk og dekket bord. For meg er det en sammenheng mellom pris og kvalitet - og jeg har ikke mulighet til å dra til gårder og kjøpe sånne idealistiske greier da jeg ikke har bil. Jeg prøver å være bevisst, men tilgjengelighet, kvalitet og pris og en fornuftig kombinasjon av disse avgjør for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #37 Del Skrevet 11. desember 2021 Det tror jeg ikke jeg har lyst til å regne på. Vi bor på et småbruk og har en liten flokk sauer og tre griser hver sommer. Økonomisk koster de nok ikke voldsomt mye, men hvis jeg skulle begynt å se på arbeidstimer.... Anonymkode: 7c554...40d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #38 Del Skrevet 11. desember 2021 Blondie65 skrev (41 minutter siden): Jeg har aldri kjøpt ribbe. Jeg pleier å sjekke testene for pinnekjøtt og så kjøper jeg det som er best i test, unntatt hvis det koster mange 100 kroner pr kg. Men det er mange år siden jeg har kjøpt denne typen julemat, siden jeg alltid kommer til duk og dekket bord. For meg er det en sammenheng mellom pris og kvalitet - og jeg har ikke mulighet til å dra til gårder og kjøpe sånne idealistiske greier da jeg ikke har bil. Jeg prøver å være bevisst, men tilgjengelighet, kvalitet og pris og en fornuftig kombinasjon av disse avgjør for meg. Du gjør selvsagt som du vil, men for at andre interesserte ikke skal tro at dette er et gyldig argument sånn generelt: https://www.facebook.com/groups/rekonorge/permalink/1146997695760366 https://bondensmarked.no/ Finn gjerne ditt lokale marked. Anonymkode: 4f347...53f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 11. desember 2021 #39 Del Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du vet man ikke MÅ spise kjøtt? Anonymkode: 97594...844 Nei, man må jo ikke det. Jeg er tilhenger av å kunne velge selv hva jeg vil spise. Av og til er det vegetar, helst fisk(dyrt) og litt kjøtt. Helt vanlig og tradisjonell matlaging, og ikke noe man skal styres på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 11. desember 2021 #40 Del Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du gjør selvsagt som du vil, men for at andre interesserte ikke skal tro at dette er et gyldig argument sånn generelt: https://www.facebook.com/groups/rekonorge/permalink/1146997695760366 https://bondensmarked.no/ Finn gjerne ditt lokale marked. Anonymkode: 4f347...53f Bondens marked har jeg besøkt når de har hatt stand. Har aldri blitt fristet til å kjøpe noe der utover smaksprøver og det serverer på stedet. For en husholdning med en person er prisene dessverre ikke slik at det kan forsvare innkjøp av mat jeg ikke har sjans til å bruke opp. Reko-ringen ligger ikke slik til at det er naturlig for meg å handle der. Det er mulig at det blir annerledes hvis jeg flytter et annet sted. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå