Gå til innhold

Hvor mye ønsker du å betale for pinnekjøtt og ribbe per kilo til julemiddagen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på hva som er vanlig? Det er jo vanlig å å unne seg litt ekstra i høytidene men hvilket prisnivå pleier folk å legge seg på når det gjelder ribbe og pinnekjøtt? Er Gilde for hverdagslig til høytiden fks? Vet at en del ønsker kortreist og lokaltprodusert, rekoring osv. Men dere som handler kjøttet i matbutikkene, har du en øvre grense når det gjelder pris?

Anonymkode: 166cf...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjøpte i dag for 179.90 kr for en pose med ett kilo pinnekjøtt. Vil bruke minst mulig. Hørt om de som kjøper det dyreste merke, og betaler ca 800 til 1000 kr for 2 kilo, dvs julemiddag for 4 personer. 

Endret av Eloise12345
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig at ribbe er ribbe, men ønsker at den skal være norsk og ikke alt for feit. Har ingen nedre prisgrense, og siden man ikke ser emballasjen når man spiser julemiddagen spiller det ingen rolle om den heter Gilde, Nordfjord eller FirstPrice for den del. 

Øvre prisgrense har jeg egentlig ikke tenkt på, men jeg tror ikke jeg ville gått over 200 kr per kg. 

Anonymkode: 1d869...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å betale det det koster å lage en økologisk ribbe fra skogsgriser. I år ble det 300 kroner kiloen.

Ser nå at du spør de som kjøper på matbutikken, jeg kjøper hos slakteren. Men lar svaret stå likevel.

Anonymkode: 4c128...8cb

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler gjerne for lokalprodusert julemat fra småskalaprodusenter, har egentlig ikke tenkt på hvor mye jeg er villig til å betale. Men jeg har ikke noe mål om å bruke minst mulig penger på mat.

Anonymkode: d714b...fe7

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kvalmende at prisen på dette kjøttet, som levende uskyldige dyr har gitt livet sitt for at vi skal ha, blir presset ned i pris.

Nå leste jeg i går at under 1% av norske griser får sett dagslys i løpet av sitt liv. 

Hadde jeg spist kjøtt, hadde jeg ihvertfall betalt for å støtte de få gårdene som behandler dyra bra.

Anonymkode: 071bf...167

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rageing

Fikk mora mi til å kjøpe lokalprodusert og kortreist pinnekjøtt i år, for her er det ingen ulv som slaktes ned til fordel for beitedyr, og det er helt greit å betale skikkelig for et måltid man spiser 1-2 ganger i året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 69,90 pr kg for ribben er passelig for meg og min lommebok. 

Anonymkode: f1883...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det er kvalmende at prisen på dette kjøttet, som levende uskyldige dyr har gitt livet sitt for at vi skal ha, blir presset ned i pris.

Nå leste jeg i går at under 1% av norske griser får sett dagslys i løpet av sitt liv. 

Hadde jeg spist kjøtt, hadde jeg ihvertfall betalt for å støtte de få gårdene som behandler dyra bra.

Jeg spiser gris til jul, men er veldig enig. Alt kjøtt burde vært mye dyrere, og vi burde produsert veldig mye mindre av det.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper ribbe og pinnekjøtt på Spar fra veldig lokale bønder. Det ble dyrt, men jeg vet at dyrene har det veldig bra der..

Anonymkode: 2058d...e6b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes 69,90 pr kg for ribben er passelig for meg og min lommebok. 

Anonymkode: f1883...ed1

Tenker du og lommeboka di noe over hvordan grisene har hatt det?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å betale så mye det koster å sørge for at grisen har levd et godt liv. Så da gjelder det bare å finne frem i jungelen av produsenter 😶 Spiser nesten aldri svin annet enn på julaften. 

Anonymkode: 1943c...16f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere kjøper ribbe nå, fryser dere den ned? Ser Jæren sin fra Meny fikk best i test på tv2 idag. Men for å sikre seg må man vel kjøpe snart og evt fryse? 

Anonymkode: 0fc3e...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke jeg vil bruke mer enn ca 500 kr for hele ribba, men det viktigste er at det er en vegan-ribbe fra frittgående griser.

Anonymkode: d54e4...2a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Enig.

Jeg spiser kjøtt. Men det er kjøpt rett fra produsent, fra gårder jeg vet driver på en forsvarlig måte. Og da er prisen underordnet. Særlig svin, som du nevner, er utfordrende. Og derfor noe jeg vanligvis ikke kjøper. Men akkurat til jul kjøper jeg en ribbe og medisterfarse fra utegris. 

Anonymkode: 0a273...f2b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

For mitt vedkommende, og for veldig mange andre, så står valget ofte mellom FirstPrice eller ingenting.  Av og til er det FP som vinner, men det kan også bli for dyrt og ende med ingenting.  Om det gjelder pinnekjøtt, så er det ikke så veldig stort tap om jeg ikke har råd til det.  Kålrotstappa smaker like godt til spekesild.

Vanlige folk kan ikke velge på øverste hylle, spesielt nå som vi har de prisene på strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøper ribbe fra Kolonihagen, det koster vel 250 per kilo? Kunne betalt mer for det og, jeg synes ikke at ribbe skal være billig.

Anonymkode: 74f6f...95a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi kjøper ribbe og pinnekjøtt på Spar fra veldig lokale bønder. Det ble dyrt, men jeg vet at dyrene har det veldig bra der..

Anonymkode: 2058d...e6b

Enig i at det er viktig. Også liker jeg å kjøpe kortreist, for å støtte lokale bønder. 

Men jeg skjønner at folk må velge billig også. Ikke alle har den luksusen å kunne velge kortreist og frittgående dyr, fremfor billige merker.

Anonymkode: 155a6...4c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Adobyen said:

Vanlige folk kan ikke velge på øverste hylle, spesielt nå som vi har de prisene på strøm.

Altså, det begrepet "vanlige folk", det misbrukes.

I Norge har "vanlige folk" mer enn nok penger til å kunne kjøpe dyrt kjøtt til julaften. "Vanlige folk" jobber og har en god inntekt, de har egeneid bopæl, bil og ofte hytte.

Så har vi selvfølgelig et større klasseskille en vi burde hatt, men det er heldigvis ikke vanlig for folk i Norge å ha dårlig råd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (11 timer siden):

For mitt vedkommende, og for veldig mange andre, så står valget ofte mellom FirstPrice eller ingenting.  Av og til er det FP som vinner, men det kan også bli for dyrt og ende med ingenting.  Om det gjelder pinnekjøtt, så er det ikke så veldig stort tap om jeg ikke har råd til det.  Kålrotstappa smaker like godt til spekesild.

Uansett hvor lite jeg har. Det skal ikke gå på dyrs velferd. Da jeg var student spiste jeg stort sett vegetariansk. 

Anonymkode: 0a273...f2b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...