Gå til innhold

Klage på felles vaskerom, har jeg noen rettigheter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leier en liten hybel i en blokk. Alle leilighetene er små og leies ut av et firma. Ingen har vaskemaskin i leilighetene, derfor er det et vaskerom. Vi er ca 40 stk som bor i blokka

Det er kun 2 maskiner i vaskerommet + 3 tørketromler. Det har til nå gått greit.

Jeg har bodd her litt under 1 år (mars 2021) og på kontrakten nevnes at jeg har tilgang på felles vaskeri. I vår, like etter at jeg flyttet inn, så kom det varsel om at det ville komme en app, hvor vi måtte betale og booke tid for klesvask. Enda en varsel kom nå i høst. 

Nå er alt oppe å går. Man må fylle minst 200 kr på vaskekortet. Men det koster 25 kr pr vask??? Samme for tørketrommelen. Er ikke dette fryktelig dyrt? Leilighetene er såpass små at det ikke er plass til noe tørkestativ her

Kan jeg klage på prisene?

I går brukte jeg 125 kr for å vaske klær

25 kr x 2 vask

25 kr x 2 tørketrommel

25 kr for en ny runde i tørketrommelen, da det ikke ble tørt

Man skal få varsel i appen når klesvasken er ferdig, samtidig kunne følge med på gjenværende tid. Jeg ventet i 1,5 time etter første runde på klesvasken, men da jeg kom ned sto det teknisk feil på den ene maskinen, så da måtte jeg sette på den på nytt

Jeg begynte med klesvasken kl 21 og var ikke ferdig før kl 01 på natten…

Jeg trenger få satt på 2 klesvask i uken. Dvs ca 100 kr i uka, som blir 400 kr i mnd. Er det ikke litt dyrt?? Hadde jeg visst at dette kom til å koste penger, så vet jeg ikke om jeg hadde valgt denne leiligheten for litt under 1 år siden

Anonymkode: af7c9...4a3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, det var fryktelig dyrt 

Anonymkode: bcc30...f84

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, det var fryktelig dyrt 

Anonymkode: bcc30...f84

Takk!!

Skrevet

Jo, det virker dyrt. Jeg bor selv i hybel og her betaler vi 15 kr per vask og 50 øre per minutt i tørketrommel. Har fått høre av andre at mitt opplegg er dyrt, men ditt er jo enda dyrere igjen!

Anonymkode: 9abe9...edc

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo, det virker dyrt. Jeg bor selv i hybel og her betaler vi 15 kr per vask og 50 øre per minutt i tørketrommel. Har fått høre av andre at mitt opplegg er dyrt, men ditt er jo enda dyrere igjen!

Anonymkode: 9abe9...edc

Ja, jeg har også hørt at andre må betale 15 Kr pr vask! Og jeg tenkte da at det også var dyrt 🙈

ts

Skrevet

Sykt dyrt. Her burde du og andre beboere samles og protestere sammen.

Anonymkode: a30ac...e32

• Liker 10
Skrevet

For den prisen bør du ihvertfall ha lov til å klage når maskinene ikke fungerer som de skal.

Anonymkode: 83645...6e8

• Liker 7
Skrevet

Kjøp deg vaskebrett og vask klærne i dusjen. 

Anonymkode: 19b9a...7b1

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Alternativ kostnaden er å ta med deg klærne til et vaskeri og vaske dem der. Hva koster det?

Jeg vet ikke om det er dyrt eller billig - jeg har selv levd med vaskeri og husker ikke hva det kostet. Vi måtte også fylle på minst 200 kr den gangen. 

Skrevet

Dyrt, ja!
Det utleiefirmaet er utrolig sleipt som gjør sånt og jeg hadde ikke godtatt det.

Enig med en annen her som sier at du bør gå sammen med andre i blokka og protestere mot det tullet der.

Eventuelt går det jo an å kjøpe seg en liten vaskemaskin du kan ha på badet e.l.

Anonymkode: 50e42...e65

• Liker 2
Skrevet

Om det står i kontrakten at dere har tilgang til vaskerom, men ikke spesifisert dere skal betale kan dere faktisk kreve det fjernet. Da bryter utleier kontrakten. Kontakt leiefirmaet og bestrid dette. Gå sammen alle. Om de krangler, få inn advokat

Anonymkode: 5676e...a09

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om det står i kontrakten at dere har tilgang til vaskerom, men ikke spesifisert dere skal betale kan dere faktisk kreve det fjernet. Da bryter utleier kontrakten. Kontakt leiefirmaet og bestrid dette. Gå sammen alle. Om de krangler, få inn advokat

Var det jeg også tenkte, men er så usikker da de har jo varslet dette 2 ganger. Jeg tenkte det var greit, men forventet virkelig ikke at det skulle bli så dyrt + et system som fungerer 70 % 🤦🏼‍♀️

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Var det jeg også tenkte, men er så usikker da de har jo varslet dette 2 ganger. Jeg tenkte det var greit, men forventet virkelig ikke at det skulle bli så dyrt + et system som fungerer 70 % 🤦🏼‍♀️

ts

Du har jo leid leilighet med tilgang til gratis vaskerom. Du har mistet en kontraktsfwstet fordel. 

Blir som at du leier leilighet der det står i kontrakten at du må ta trappevask en gang i uken, men så betaler du en fyr for å gjøre det isteden og sender regningen til huseier. Hadde huseier godtatt dette om du varslet først? Neppe. 

Anonymkode: b5e96...b32

• Liker 3
Skrevet

Kan du gå sammen med en nabo og dele på maskin og utgifter inntil videre da?

Skrevet

Her koster det 6 kr pr vask og 1 kr pr 8 minutt i trommel. Vi er 4 stk og en hund i familien så jeg må i løpet av uken vaske 5 maskiner og kjøre 4 trommler på en times program, pga at vi har så mange forskjellige farger og materialer på tekstilene. Jeg syntes dette blir dyrt og ikke får jeg fylt opp maskinene heller. Jeg har gått over til å kun  vaske hver 14 dag med mindre det er noe helt prekært. Da bruker vi ca 200 kr pr mnd i klesvask.

Anonymkode: 33d7f...6d2

Skrevet

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/dette-koster-dusjen-mobilladinga-tv-tittinga-kaffekoppen-klesvasken/74412425

Klesvask er ikke gratis for oss som kjøper egen maskin og betaler strøm heller. Løsningen du beskriver høres litt i overkant dyr ut, og du kan i hvert fall kreve avslag når det ikke fungerer. Hadde også sett etter løsninger for klestørk, jeg slurver med dette selv, men tørsketrommel er dyrt, både i strøm og slitasje på klær. To vask i uka høres litt mye ut for en person, du bør fylle maskingen helt opp, og kanskje kan du redusere antall vask da. 

Anonymkode: 225a3...92b

Skrevet
Vimsepims skrev (16 timer siden):

Kan du gå sammen med en nabo og dele på maskin og utgifter inntil videre da?

Hvor mener du de skal sette den?!

Skrevet

du har vel ingen rettigheter. Dette er måte utleieselskapet skaffer seg ekstra inntekter på. Sleip, men ikke ulovlig.

Men med den prisen så har en klagerett på maskiner som går dårlig, men tviler på at utleier bryr seg så mye om det.  

Anonymkode: 0c1b3...750

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

du har vel ingen rettigheter. Dette er måte utleieselskapet skaffer seg ekstra inntekter på. Sleip, men ikke ulovlig.

Men med den prisen så har en klagerett på maskiner som går dårlig, men tviler på at utleier bryr seg så mye om det.  

Anonymkode: 0c1b3...750

De bryter kontrakten ved å plutselig ta betalt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...