Gå til innhold

Bidrag, hvordan gå frem når en part ikke vil skrive under ny avtale

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved brudd ble vi enig om 60/40, dette er 4 år siden. Det siste halvåret har ikke barna ønsket å være mer hos den andre parten enn annenhver helg, og nå vil de ikke i det hele tatt pga diverse grunner jeg ikke vil gå inn på. Regner med jeg må på meklingskontorer, kan ikke tro den andre parten stiller, sier hvertfall så.

Bidrag fikk jeg de 2 første årene, privat avtale, så var det stopp. Fikk litt penger når jeg ba om det, til klær og utstyr. Nå som jeg blir 100 % alene med de, store barn, er jeg avhengig av litt bidrag. Hører nav på barna dersom den andre parten nekter å skrive under på 0 samvær?

Anonymkode: 0e9ee...33d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare å be Nav om å fastsette og kreve inn bidrag og skrive 0 på spørsmålet om samvær det.

Anonymkode: f006f...b3e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ved brudd ble vi enig om 60/40, dette er 4 år siden. Det siste halvåret har ikke barna ønsket å være mer hos den andre parten enn annenhver helg, og nå vil de ikke i det hele tatt pga diverse grunner jeg ikke vil gå inn på. Regner med jeg må på meklingskontorer, kan ikke tro den andre parten stiller, sier hvertfall så.

Bidrag fikk jeg de 2 første årene, privat avtale, så var det stopp. Fikk litt penger når jeg ba om det, til klær og utstyr. Nå som jeg blir 100 % alene med de, store barn, er jeg avhengig av litt bidrag. Hører nav på barna dersom den andre parten nekter å skrive under på 0 samvær?

Da må du flere runder på mekling for du må en samværsavtale å gi til nav.

Anonymkode: 8ba81...918

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva skjer dersom den andre part ikke stiller og nekter å skrive under? Ta det til retten ?

Skrevet

Du dokumenterer via sms eller tilsvarende hva det faktiske samværet er, også sender du inn søknadsskjema på nav.no også opplyser du der hva det faktiske samværet er. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Man trenger ikke en samværsavtale. Du samler skriftlig info om hvilket samvær som faktisk har blitt gjennomført. Du trenger ikke den andre i det hele tatt. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva skjer dersom den andre part ikke stiller og nekter å skrive under? Ta det til retten ?

Retten er ikke den rette instansen. Ja, nav hører på det. Om barna er feks tenåringer, kan de dra til feks helsestasjon og fortelle hva det faktiske samværet er også skriver de en attest og bekrefter det barna sier. Det står inne i forskriften til nav under ‘fastsettelse bidrag. 

Anonymkode: e7e7a...531

Skrevet

Jeg måtte sende inn som vedlegg ny samværsavtale som det tok meg 5 mnd å få fars underskrift på... nav godtok ikke annet her...

Anonymkode: 613bb...7b6

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg måtte sende inn som vedlegg ny samværsavtale som det tok meg 5 mnd å få fars underskrift på... nav godtok ikke annet her...

Anonymkode: 613bb...7b6

Ved å lese regelverket, så står det der ganske tydelig at man trenger kun å sannsynlig gjøre det samværet man påstår. At du har opplevd et nav som ikke kan sine egne regler er dessverre ikke uvanlig. Det jeg har funnet ut som hjelper, er å alltid referer til deres eget regelverk. Det funker hver gang. De har prøvd seg på mye rart hos meg også, men klagene mine går alltid gjennom.

Anonymkode: e7e7a...531

• Liker 1
Skrevet

Fyll ut bidragssøkeren hos nav slik samværet er. Hos mekler får du attest for å møte opp uavhengig av om far møter eller ikke. Hvis ikke far møter har han ingen sak hvis du tar det videre til retten. Mekler kan også snakke med barna, det har de gjort her og barnet ble hørt og avtalen deretter. 

Anonymkode: 365dc...0ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...