appelsinjuice Skrevet 9. desember 2021 #1 Skrevet 9. desember 2021 Hvorfor i alle dager står det både «anbefaling om økt bruk av hjemmekontor» og «påbud om at arbeidsgiver skal legge til rette for hjemmekontor» i tiltakene? 🤷♀️ Jeg har lest noen her skrive at de tolker det slik at det er en nasjonal anbefaling, men et påbud i de kommunene som har regionale tiltak, men dette kommer jo ikke tydelig fram i tiltakene regjeringen har publisert. Så da tenker tydeligvis noen arbeidsgivere at dette er opp til deres egen personlige vurdering, på tross av at arbeidsplassen er i et område med regionale tiltak og høyt smittetrykk, og krever at folk møter unødig på kontoret helt eller delvis, må ta kollektivt til jobb osv. Hvorfor i alle dager kommer ikke regjeringen med en tydelig presisering av hva som gjelder hvor? 2
Sydney Skrevet 9. desember 2021 #3 Skrevet 9. desember 2021 Jeg er også helt enig. Det tok lang tid før min arbeidsgiver innså at det var snakk om et påbud, selv om det forelå føringer fra ledelsen sentralt om at alle som kan skal holde seg hjemme. Likevel må vi møte fysisk på kontoret 50 % av tiden. 1
Frauken Skrevet 9. desember 2021 #4 Skrevet 9. desember 2021 Helt enig. Støre sa tydelig «de som kan skal ha hjemmekontor». Mens på regjeringen.no står det bare økt bruk av hjemmekontor.. Mannen min har blitt pålagt hjemmekontor fra sin jobb. Min jobb har ikke nevnt noe om det. 1
Blekkulfina Skrevet 9. desember 2021 #5 Skrevet 9. desember 2021 Ja, det er veldig tvetydige formuleringer på regjeringen sine sider om dette, for i første avsnitt (som de fleste leser) står det bare anbefaling om økt bruk, mens langt nede på lista (som færre sikkert leser) står det oppført som et påbud under overskriften «forskriftsfestede tiltak». Forstå det den som kan, men mulig NHO eller noen andre aktører har hatt et ord med i spillet her også.. 2
Marcie Skrevet 9. desember 2021 #6 Skrevet 9. desember 2021 var det ikke sånn at det begynte som en anbefaling i forrige uke (men påbud i noen kommuner), og så ble det utvidet til nasjonalt påbud i den pakken med tiltak som ble presentert tirsdag kveld? dvs slik at det blir et påbud fra imorgen (eller idag, husker ikke datoen i farten) 1
Anbefalte innlegg