Gå til innhold

Hvordan lage brød som man får i butikken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i utlandet og savner norsk brød. Det eneste alternativet jeg har er å lage det selv. Men jeg får det ikke til. Hvordan lager jeg brød slik at det smaker som et helt vanlig brød man får til 30 kroner på Rema?

Noen som har en konkret oppskrift?

Anonymkode: 15ad3...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat som de i butikken blir litt vanskelig, men det finnes mange gode oppskrifter. Jeg er spesielt glad i brødene fra Bakeriet i Lom. De har et par oppskrifter på brød på nettet om man googler de. Jeg lager alltid de, men det blir ikke helt som butikkbrød. De man får kjøpt er vel tilsatt mer gluten osv også

(jeg pleier forøvrig alltid ha i en slump med eddik og honning i deigen, samt kaste et par desiliter med vann i bunnen av ovnen når jeg setter brødene inn til steking)

Endret av Wenda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i havrebrødet fra baker Brun.

Jeg har litt mindre sirup og litt mer salt enn i oppskriften, og jeg bruker forskjellig mel, men har alltid den oppgitte mengden havregryn og fint hvetemel. Brødet blir ekstra godt med litt hakkede valnøtter i. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg bor i utlandet og savner norsk brød. Det eneste alternativet jeg har er å lage det selv. Men jeg får det ikke til. Hvordan lager jeg brød slik at det smaker som et helt vanlig brød man får til 30 kroner på Rema?

Noen som har en konkret oppskrift?

Anonymkode: 15ad3...25b

Vi rullerer på disse oppskrftene 

Grovbrød 
Første del 
10 ss havregryn 
10 ss solsikkekjerner 
5 ss linfrø 
5 dl vann

Andre del 
750 gram fullkornsmel 
250 gram sammalt rugmel 
350 gram siktet hvetemel 
2 ts salt 
1/2 pose tørrgjær 
1 ss lys sirup 
2 ss olje 
6 dl vann

Del 1: Mål opp havregryn, linfrø og solsikkekjerner i en bolle som rommer minimum én liter. Hell på kaldt vann og la frøene svelle i minimum halvannen time, men gjerne over natten.

Del 2: Ha mel, salt og gjær i en bakstbolle. Tilsett de oppbløtte frøene, kaldt vann, olje og sirup i bollen. Eltes godt sammen ved hjelp av en kjøkkenmaskin i cirka 15 minutter, til deigen er smidig og god. Spe eventuelt på med eventuelt mer mel til slutten av eltetiden, da det tar noe tid før melet får tatt til seg all fuktigheten. Deigen skal være litt klissete.

Dekk til bakstbollen med plast eller lokk. La deigen heve i 1,5-2 timer, til den har hevet til dobbel størrelse. Hevetiden vil variere ut fra temperatur i rommet og hvor kaldt vann som er brukt.

Forming av brød / utbaking. Velt den ferdighevede deigen over på et godt melet underlag. Elt den så videre i noen minutter. Strø på med mer mel dersom deigen fortsatt føles veldig klissete.

Del deigen opp i tre like store deler. Form hvert emne til avlange pølser som has i smurte eller bakepapirkledde brødformer.

Etterheving. Etterhev brødene i cirka 30-45 minutter under et klede. Sjekk underveis at de ikke vokser ut av brødformene. Forvarm ovnen til 240 grader, vanlig over- og undervarme.

Steking. Sett inn brødene nederst i stekeovnen. Senk så temperaturen til 220 grader og la brødene steke i cirka 35 minutter. Knips forsiktig i brødet for å høre om de er ferdige. Dersom de høres hule ut og har fått fin farge på toppen er de ferdigstekte.

Ta de ferdigstekte brødene ut av formene og la de avkjøle på rist. Skjær først skiver av grovbrødene etter at de er helt avkjølte

Kornbrød

Første del 
10 ss havregryn 
10 ss solsikkekjerner 
5 ss gresskarkjerner 
5 ss linfrø 
5 ss sesamfrø 
7 dl vann

Andre del 
500 gram fullkornshvetemel (eller finmalt hvete) 
200 gram sammalt rugmel, finmalt 
700 gram siktet hvetemel  
2 ts salt 
1/2 pose tørrgjær 
5,5 dl vann 
1 ss sirup 
2 ss olje

Del 1: Ha havregryn, solsikkekjerner, gresskarkjerner, linfrø og sesamfrø i en bolle. Tilsett kaldt vann og la frø og kjerner svelle i minst 1,5 time. Jeg pleier å legge de i bløt over natten.

Del 2: Ha alt det tørre i en bakstbolle. Tilsett kaldt eller middels kaldt vann (max 15 grader), honning, olje og de oppbløtte frøene, og elt deigen godt sammen. Jeg anbefaler å bruke en kjøkkenmaskin for et best mulig resultat. Deigen eltes i cirka 20 minutter, til den er smidig og elastisk. Virker den litt tørr og hard mot slutten av eltetiden kan du spe i litt mer vann, er den bare grøt sper du i mer mel. Deigen skal oppleves som litt klissete.

Heving: Dekk til bakstbollen med plast eller lokk. La deigen heve i cirka 1,5 time, til den har hevet til dobbel størrelse. Hevetiden vil variere ut fra temperatur i rommet og hvor kaldt vann som er brukt.

Utbaking: Ha den ferdig hevede deigen over på et godt melet underlag. Elt den lett sammen. Strø på litt mel dersom deigen føles veldig klissete.

Del deigen opp i tre like store deler. Form hvert emne til avlange pølser som has i smurte eller bakepapirkledde brødformer. Brødformene mine rommer 1,5 liter.

Etterhev brødene i cirka 30-45 minutter under et klede. Kontroller underveis at de ikke vokser ut av brødformene. Forvarm ovnen til 240 grader, vanlig over- og undervarme.

Steking: Sett brødformene inn nederst i stekeovnen. Skru ned temperaturen til 220 grader og la brødene steke i cirka 37 minutter. For å sjekke om brødet er ferdig kan du ta et av brødene ut av formen og knipse det på undersiden. Høres det hult ut er brødene ferdigstekt.

Ta de stekte brødene ut av formene og la de avkjøle på rist. Skjær først skiver av grovbrødene etter at de er helt avkjølte.

Gulrotbrød

50 g gjær 
1 l vann 
1,5  dl finrevet gulrot 
2 ts salt 
2 dl havregryn 
 2 dl solsikkekjerner 
1 dl linfrø 
7 dl grovt sammalt hvete   
10 dl hvetemel

Rør gjæren ut i litt av det "fingervarme" vannet i en bakebolle. Tilsett resten av vannet og ha i finrevet (skrellet) gulrot, salt, havregryn, solsikkefrø, linfrø og grovt sammalt hvete. Arbeid inn hvetemel til en smidig glatt deig. Dekk til bakebollen og la brødet heve ca 45 min. Ha deigen på et bakebord og kna den godt. Del deigen i to og form til glatte brød. Legg dem i smurte former. Dekk til og la etterheve ca 1 time. Stek på nederste rille i varm stekeovn 200 °C i 45-50 mi. Avkjøl på rist.

Anonymkode: 40bba...95f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...