AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #1 Skrevet 9. desember 2021 Jeg har alltid vært ganske stille. Har også vært mye alene, så er ikke helt vant til å småsnakke med folk. En stund stilte jeg litt spørsmål når folk snakket ting som var litt private. For å vise interesse.. Men så begynte jeg å føle at endel ting ikke er min business, og følte at jeg var nysgjerrig når jeg spurte om ting. Så jeg er mindre "Åå, sier du det😮Hva/hvem/hvorfor bla bla?" og mer "Åja.🙂" og tenker at jeg nå kan oppfattes som uinteressert og kald. Jeg vil høre mer, men føler at jeg ikke bør spørre og grave. For jeg spør kanskje for personlig/privat, spør for mye... Og så vet jeg at man må jo øve på smalltalk for å bli bedre. Men har dere noen gode råd? Hva er trygge emner når man er litt interessert, men ikke vil prøve seg, bare bli litt mer kjent? Det er en jeg vil bli kjent med. På gode dager snakker jeg endel, han spør litt, jeg spør, praten flyter. Andre ganger stokker det seg, jeg blir varm og sikkert rød i ansiktet. Snakker litt for fort og mye, eller veldig lite. Merker jeg også tenker på hva jeg skal si noe ganger mens han snakker. Så jeg får ikke helt med meg det han sier. Det er såå mye jeg gjerne skulle visst om han. F.eks. sa han hvor faren hans er oppvokst da det ble snakk om det stedet. Og så tenkte jeg at mamma er derfra, hun er ca like gammel som hans far, det var få elever i skoleklassene der. Så jeg lurer på hva han heter. Samtidig som jeg tenker at jeg ikke må virke nysgjerrig, han bryr seg vel ikke om at mamma også er oppvokst der. Og svarer bare "Å, er han det ja?" Så svarte han "Ja" og begynte å snakke om noe helt annet. Så lurer jeg fortsatt på om mamma kanskje kjenner faren osv. Og følger ikke helt med på hva annet han sier. Noen av de første gangene vi møttes, visste han at jeg visste hans navn. Han spurte om det var jeg som hadde gjort et eller annet, og om det var jeg som heter det jeg heter. Da jeg sa ja, sa han "Det er bra å vite" og smilte. Så bare smilte jeg, mens jeg lurte på hva som er bra å vite. At jeg heter det, eller at jeg har gjort det? Hadde jeg ikke overtenkt, hadde jeg kanskje spurt passe kjapt "hva er bra å vite?" Og så hadde jeg fått hørt da..... Anonymkode: 3cc80...0c1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #2 Skrevet 9. desember 2021 har du adhd uoppmerksom type ? Anonymkode: 2e7c4...de1 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #3 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): har du adhd uoppmerksom type ? Anonymkode: 2e7c4...de1 Ikke diagnostisert ihvertfall. Har tenkt add selv, men.. Uansett. Anonymkode: 3cc80...0c1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #4 Skrevet 9. desember 2021 Dette var veldig mye tankekjør og veldig mye overtenking. Det kan oppleves litt intenst kanskje? Det er en veldig vanskelig ting å øve på uten å være åpen med de man kommuniserer med, så mitt beste forslag vil være at du er helt åpen og ærlig om at du ikke er god på small talk eller at du er litt sosialt klønete eller noe slikt. Jeg bruker sistnevnte benevning om meg selv de gangene jeg føler meg usikker, så blir det plutselig lettere å stille folk spørsmål også. Eller hvis jeg innser at jeg går for langt, kan jeg legge til etter et spørsmål, "det er kanskje litt for privat å snakke om med en fremmed, jeg er ikke så trent på small talk og er litt for nysgjerrig av natur! Beklager så mye" og jeg sier det med latter og smil. Ingen har virket til å ta det dårlig imot. Jeg tror oppriktig at det beste er å være så åpen og ekte som mulig. Ikke forsøk å være noe du ikke er. Vær obs på dine svakheter og dine sterke sider, og omfavn disse likt. Aksepter det som ikke kan endres eller aksepter at det vil ta tid å komme dit du ønsker, men hold motivasjonen oppe for å trene. Men ja, jeg anbefaler altså at du bare er helt deg selv og er åpen om det du synes er vanskelig! Anonymkode: 0b3fa...a61 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #5 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er en veldig vanskelig ting å øve på uten å være åpen med de man kommuniserer med, så mitt beste forslag vil være at du er helt åpen og ærlig om at du ikke er god på small talk Takk! Pleide å si det som det er før, og da gikk alt lettere blant folk som godtok det. Men så sa noen at man ikke skal unnskylde seg for måten man er på, på noe vis. Det du pleier å si høres jo supert ut, men faller ikke meg så naturlig. Hadde sikkert stotra.. Hvis jeg skal være meg selv når jeg oppriktig er veldig interessert, så spør jeg "mye". Men ikke unormalt mye. Det er jo bedre når man kjenner noen godt, og vet at man gjerne kan spørre, enn når man snakker med ukjente man ikke helt vet hvor står ennå. Det føles som jeg har kjent han lenge, føler meg så trygg på han på et vis. Men så husker jeg at vi ikke har snakket så mye, så jeg må roe ned et par hakk, og ikke si dét til han. Jeg hadde syntes det var hyggelig å høre at jeg er lett å prate med. Men om han overhodet ikke er interessert, bare fremstår hyggelig, så tenker han sikkert at jeg virker litt... weird... om jeg sier noe sånt til han? Anonymkode: 3cc80...0c1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #6 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det føles som jeg har kjent han lenge, føler meg så trygg på han på et vis. Men så husker jeg at vi ikke har snakket så mye, så jeg må roe ned et par hakk, og ikke si dét til han. Eller kan jeg si noe i den dur? Vil unngå at det blir ubehagelig for han. Så det må sies uten at det høres skrullete ut. Anonymkode: 3cc80...0c1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #7 Skrevet 9. desember 2021 Åå jeg er akuratt sånn som deg! Har sosial angst, aldri vurdert adhd/add. Liker egentlig veldig godt å være sosial men sliter så mye med å finne balansegangen mellom intens og gravende - og det som jeg tror fremstår careless og uinteressert/uhøflig. Er sånn med bekjente, venner, familie og dates så alle sosiale relasjoner.. Noe som hjelper meg en del er å gjøre ting sammen som trekker oppmerksomheten mot det vi gjør, spille bowling f eks for da slipper jeg å stille personlige spørsmål og stresse så mye rundt om jeg spør for mye, spør for lite, sier noe teit, holder blikk kontakt for lenge, for kort, er intens og overhyggelig så de tror jeg er falsk, er mer stille så de tror jeg er careless og ikke gidder å bli kjent osvosvosv...!!! Er et herk å ha det sånn! Anonymkode: e5aea...516
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #8 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Noe som hjelper meg en del er å gjøre ting sammen som trekker oppmerksomheten mot det vi gjør, spille bowling f eks for da slipper jeg å stille personlige spørsmål og stresse så mye rundt om jeg spør for mye, spør for lite, sier noe teit, holder blikk kontakt for lenge, for kort, er intens og overhyggelig så de tror jeg er falsk, er mer stille så de tror jeg er careless og ikke gidder å bli kjent osvosvosv...!!! Er et herk å ha det sånn! Så lurt med en sånn aktivitet! Det er ikke naturlig ennå å invitere han på bowling eller noe annet å gjøre. Må sjekke stemninga mer.. Pleier du å si til folk at dette er litt trøblete for deg, slapper du evt mer av da? Har du noen råd til hva jeg kan si til han, uten å være altfor awkward? Tror det hadde vært godt å være ærlig, og at hans reaksjon ville vært fin. At samtalene kanskje går litt bedre hvis han vet. Han virker stille han og, men veldig imøtekommende mot meg. Kan jo hende han er lik meg, så vi kunne "øvd" sammen. Anonymkode: 3cc80...0c1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #9 Skrevet 9. desember 2021 Jeg ville nok ikke sagt til han at du føler du alltid har kjent han, med mindre du ønsker å prøve deg på han.. for min del høres det iallefall ut som et sånn typisk sjekketriks, eller veldig spirituelt og sånn "soulmate" greier... Anonymkode: 0b3fa...a61
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #10 Skrevet 9. desember 2021 Hehe, jeg er ganske lik. Jeg har ikke kontroll på om jeg snakker for mye eller bare snakker inni hodet mitt alltid. Tror jeg har Add. Men trenger ikke å være det selvfølgelig. Jeg er ganske god på small talk egentlig, men har som sagt ikke helt kontroll på om jeg snakker normalt, for mye eller for lite. Anonymkode: 9e696...6ce
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #11 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg ville nok ikke sagt til han at du føler du alltid har kjent han, med mindre du ønsker å prøve deg på han.. for min del høres det iallefall ut som et sånn typisk sjekketriks, eller veldig spirituelt og sånn "soulmate" greier... Haha, nei. Må være noe mer nedpå/laidback. Men hva? Sånn at det ikke blir en big deal liksom.. Anonymkode: 3cc80...0c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå