rudolf-75 Skrevet 9. desember 2021 #1 Skrevet 9. desember 2021 I følge denne siden https://forbrukerguiden.no/normalt-stromforbruk/ så er gjennomsnittet på en Leilighet på 70 kvm 350 kWh pr. mnd og 4 200 kWh pr. år, men jeg bruker mer enn det dobbelte så jeg lurte derfor på om den tabellen er riktig eller om det er jeg som burde vurdere forbruket mitt og kjøpe inn mindre energikrevende hvitevarer?
Ost Skrevet 9. desember 2021 #2 Skrevet 9. desember 2021 (endret) rudolf-75 skrev (4 minutter siden): I følge denne siden https://forbrukerguiden.no/normalt-stromforbruk/ så er gjennomsnittet på en Leilighet på 70 kvm 350 kWh pr. mnd og 4 200 kWh pr. år, men jeg bruker mer enn det dobbelte så jeg lurte derfor på om den tabellen er riktig eller om det er jeg som burde vurdere forbruket mitt og kjøpe inn mindre energikrevende hvitevarer? Ikke tenk for mye på hva som er gjennomsnitt - det har veldig mye å si hvor godt isolert leiligheten er, hva slags varme (vannbåren & varmepumpe = bra, varmekabler & panelovner = ikke bra f.eks) du har og hvordan disse styres. Dersom du har det jeg har - varmekabler som sikkert er fra 1800 tallet med 0, 1, 2 og 3 bryter og ingen termostat = ikke bra. Drar kontinuerlig strøm, umulig å styre varmen, plutselig er det 28 grader i stua. Har man en termostat så kan man lett justere varmen = mindre forbruk. Snittforbruket i Norge er vel på 16 000 kWh per år. Jeg har en leilighet som er litt større enn din, varmekabler i alle rom, driter i å bruke strøm effektivt for tiden og bruker vel rundt 50 kWh per dag. På sommeren bruker jeg kanskje 100-200 kWh per mnd. Vaskemaskinen og oppvaskinen min bruker kanskje 10 kWh per måned. Ikke noe å tenke over. Oppvarming er det som tar mest strøm. Endret 9. desember 2021 av Ost
rudolf-75 Skrevet 9. desember 2021 Forfatter #3 Skrevet 9. desember 2021 Ost skrev (1 time siden): Ikke tenk for mye på hva som er gjennomsnitt - det har veldig mye å si hvor godt isolert leiligheten er, hva slags varme (vannbåren & varmepumpe = bra, varmekabler & panelovner = ikke bra f.eks) du har og hvordan disse styres. Dersom du har det jeg har - varmekabler som sikkert er fra 1800 tallet med 0, 1, 2 og 3 bryter og ingen termostat = ikke bra. Drar kontinuerlig strøm, umulig å styre varmen, plutselig er det 28 grader i stua. Har man en termostat så kan man lett justere varmen = mindre forbruk. Snittforbruket i Norge er vel på 16 000 kWh per år. Jeg har en leilighet som er litt større enn din, varmekabler i alle rom, driter i å bruke strøm effektivt for tiden og bruker vel rundt 50 kWh per dag. På sommeren bruker jeg kanskje 100-200 kWh per mnd. Vaskemaskinen og oppvaskinen min bruker kanskje 10 kWh per måned. Ikke noe å tenke over. Oppvarming er det som tar mest strøm. Fra 2018 - 2020 hadde jeg et snitt på ca 12 000 kwh pr år. Jeg bruker lite på oppvarming siden jeg har 3 frysere av eldre årgang og et litt eldre kjøleskap som utsondrer en del varme. Muligens burde jeg bytte ut dem med noe mer moderne. Er ikke flink med å slå av lys og lar ofte tv-en stå på lenge om gangen samtidig som jeg bruker veldig mye tid med pc-en. Forbruket mitt er derfor meget jevnt pr måned hele året.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #4 Skrevet 9. desember 2021 Jeg syns forbruket i denne tabellen var veldig lavt. Det må mange leiligheter med varmtvann inkl. i felleskostnader slik at de ikke blir med i leilighetenes strømforbruk. Ifølge tabellen er gjennomsnittet for leiligheter på min størrelse 250 kWh i mnd. I fjor var det kun en måned jeg var i nærheten av så lavt forbruk - juli mnd når jeg var bortreist mesteparten av mnd og varmekablene på badet var av og jeg knapt brukte varmtvann. Anonymkode: 0ba75...42b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå