AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #1 Skrevet 9. desember 2021 Jeg bor i et bygg med 8 enheter, alle eier. Det er lytt (noe jeg spurte om på visning og selger løy meg rett oppi trynet), men ikke såpass at man hører at folk prater. Naboen vegg i vegg jobber natt. Han krever at jeg ikke bruker vaskemaskin eller støvsuger på dagtid. Har han egentlig lov til det? Jeg har bodd her i snart 3 måneder og holder nå på å vurdere å selge. For slik orker jeg ikke å leve! Å måtte gå på tå i mitt eget hjem og får ikke lov å leve som normalt, det orker jeg ikke. Jeg er ufør og er hjemme meste parten av tiden. Der jeg bodde før så var det motsatt, mye klaging på støy om kvelden. Folk som gikk over gulvet om natten fikk klager, folk som røykte ute om natten, sto ute på verandaen og pratet høylytt i telefonen etc. Det å ha en normal hverdagsrutine, våkne til normale tider er viktig for min mentale helse. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre! Jeg spiller ikke høy musikk. Har ikke fest, aldri. Jeg bråker ikke, jeg bare lever som et normalt menneske og nå føler jeg at jeg ikke får lov til å eksistere i mitt eget hjem. Anonymkode: 0adde...9f8 11
Populært innlegg Ulven Skrevet 9. desember 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 9. desember 2021 Nei det kan han ikke kreve. Det er hans problem og han må finne en løsning på det fra sin side. Du skal leve som normalt, men hvis det er mulig å legge støvsugingen til litt senere på dagen, er jo det hyggelig. 84
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #3 Skrevet 9. desember 2021 Nei, han kan ikke kreve det. Om det plager han så mye, får han skifte jobb eller flytte. Eller sove med øreplugger. Anonymkode: dfe87...82c 32
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #4 Skrevet 9. desember 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg bor i et bygg med 8 enheter, alle eier. Det er lytt (noe jeg spurte om på visning og selger løy meg rett oppi trynet), men ikke såpass at man hører at folk prater. Naboen vegg i vegg jobber natt. Han krever at jeg ikke bruker vaskemaskin eller støvsuger på dagtid. Har han egentlig lov til det? Anonymkode: 0adde...9f8 Nei, det har han ikke. Nattero er normalt mellom 0600 og 2300. Det finnes selvsagt unntak. Anonymkode: 76a31...1ba 20
tangent Skrevet 9. desember 2021 #5 Skrevet 9. desember 2021 Nei, det kan hanikke kreve. Han kan bruke ørepropper eller finne endre løsninger, han kanikke kreve at du ikke lever et normalt liv. 20
Embla82 Skrevet 9. desember 2021 #6 Skrevet 9. desember 2021 Hva mener han du skal gjøre da? Støvsuge på natt og forstyrre seks andre husholdninger? Nei han må ta ansvar for egen situasjon. Det er ikke så lurt å bo i et lytt bygg om man jobber natt. Da må han enten flytte eller kjøpe seg øreplugger. Eller finne ny jobb. Det er ikke ditt problem å løse. 42
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #7 Skrevet 9. desember 2021 Nei. Man kan ta hensyn men ikke kreve det. Alminnelig ro og orden er fra 23-07. Anonymkode: 88af5...61a 12
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #8 Skrevet 9. desember 2021 Ulven skrev (Akkurat nå): Nei det kan han ikke kreve. Det er hans problem og han må finne en løsning på det fra sin side. Du skal leve som normalt, men hvis det er mulig å legge støvsugingen til litt senere på dagen, er jo det hyggelig. Jeg verken bruker vaskemaskin eller støvsuger før 12.00. Som oftest skjer det rundt 15:00-18:00. Tenker ikke så mye over når eksakt, men absolutt ikke før 12. -ts Anonymkode: 0adde...9f8 7
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #9 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, han kan ikke kreve det. Om det plager han så mye, får han skifte jobb eller flytte. Eller sove med øreplugger. Anonymkode: dfe87...82c Det jeg tenker også, men han påstår alle har rett på ro under søvn, samme når det er. Men det er bare han som jobber natt i dette bygget, boligene på andre siden og over har fått samme beskjed. ts Anonymkode: 0adde...9f8 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #10 Skrevet 9. desember 2021 Jeg hadde nok lett satt på vaskemaskina kl 9 og jeg om det passet meg best. Du trenger ikke vise hensyn. Selvfølgelig der du ikke synes det er noe problem så gjør du det, men ellers, lev som du vil Anonymkode: 8ccef...4b1 12
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #11 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det jeg tenker også, men han påstår alle har rett på ro under søvn, samme når det er. Men det er bare han som jobber natt i dette bygget, boligene på andre siden og over har fått samme beskjed. ts Anonymkode: 0adde...9f8 Det er heldigvis ganske lett beviselig feil. Det finnes norske lover, og det finnes sannsynligvis regler i sameiet. Anonymkode: 7b2d0...b12 13
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #12 Skrevet 9. desember 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg verken bruker vaskemaskin eller støvsuger før 12.00. Som oftest skjer det rundt 15:00-18:00. Tenker ikke så mye over når eksakt, men absolutt ikke før 12. -ts Anonymkode: 0adde...9f8 Hva hvis du gjorde dette etter klokken 18? Jeg har det samme problemet hjemme bortsett fra at situasjonen er omvendt; lever om nettene, men må sove om dagen, Og i og med at det er naturlig for meg å respektere andres søvn, oppfører jeg meg ikke som en flodhest klokken 3 om natten fordi dette er naturlig, men lister meg på tå, og tar alle hensyn for å være musestille. Noen naboen oppe hadde litt vanskelig å forstå. Som en motreaksjon fikk vedkommende en erfaring med hvordan det er å sove med en nabo som tar null hensyn. Dette endte med full krig, slik at naboen flyttet etter hvert, og den nye har også forsøkt seg, men jeg er så forbannet på alt som forstyrrer søvnen at vedkommende flere ganger har fått smake hvordan det føles å ha en søvnløs og rasende nabo. Slik at vi uten ett ord har kommet til en felles enighet etter hvert; vedkommende venter litt utover dagen før man begynner å bråke, og får til gjengjeld sove rolig, noe også jeg mener at jeg har rett til. At man ikke har felles døgnrytme er ikke synonymt med at A-mennesker skal få overkjøre mennesker som jobber om nettene. Anonymkode: e2666...6e8 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #13 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det jeg tenker også, men han påstår alle har rett på ro under søvn, samme når det er. Men det er bare han som jobber natt i dette bygget, boligene på andre siden og over har fått samme beskjed. ts Anonymkode: 0adde...9f8 Selvfølgelig skal det ikke være stille på dagtid. Jeg blir også forstyrret etter nattevakt, men jeg går ikke ut og ber naboen slutte måke snø/klippe gress etc. Jeg løser det med ørepropper. Anonymkode: 9899f...ac1 8
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #14 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er heldigvis ganske lett beviselig feil. Det finnes norske lover, og det finnes sannsynligvis regler i sameiet. Anonymkode: 7b2d0...b12 Er normale regler i sameiet om nattero, ingenting om dagtid. Så jeg ble ikke opplyst om dette problemet da jeg flyttet inn. Da hadde jeg aldri kjøpt denne boligen. For denne personen er også den som har bodd her lengst. Så null håp om at han flytter med det første. Ts Anonymkode: 0adde...9f8 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #15 Skrevet 9. desember 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg hadde nok lett satt på vaskemaskina kl 9 og jeg om det passet meg best. Du trenger ikke vise hensyn. Selvfølgelig der du ikke synes det er noe problem så gjør du det, men ellers, lev som du vil Anonymkode: 8ccef...4b1 Vær glad for at du ikke har meg som nabo. Jeg hadde med glede svart med en pipende vekkerklokke som holdt deg våken neste natt. Du kjenner vel til forholdet mellom Donald Duck og hans gode nabo Jensen ...? Anonymkode: e2666...6e8
Gjest Rooosa Skrevet 9. desember 2021 #16 Skrevet 9. desember 2021 Du må overse han totalt. Han har ingen rett. Og han er fullstendig urimelig. Jeg har jobba natt sjøl. Jeg brukte ørepropper når jeg sov.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #17 Skrevet 9. desember 2021 Nei, det kan han ikke. Jeg jobber turnus selv, og det er klart det er litt frustrerende når de setter i gang og knuser stein eller søppelbilen kommer utenfor soveromsvinduet mitt klokka 0730, men det eneste jeg kan gjøre er å legge meg på sofaen i stedet, siden den er på motsatt side av huset. Siden du vet at han jobber natt er det hyggelig av deg å ta hensyn der det er mulig, men du skal ikke måtte legge om hele livet ditt. Da er det han som må flytte eller bytte jobb. Jeg bor heldigvis i et rolig strøk, og de gangene det er mye planlagte anleggsarbeider har jeg feks sovet over hos venner, når det kræsjer fullstendig med arbeidstidene mine. Jeg skjønner heller ikke hvordan du forstyrre han mellom 15 og 18? Hvis han jobber natt er det naturlig å legge seg på morgenen, og være ferdig uthvilt til ettermiddagen, og det er jo også mest taktisk, siden de fleste naboene da vil være på jobb mens man sover. Å velge å legge seg når alle kommer hjem fra jobb/skole og er mest aktive er jo veldig dumt når man bor i blokk/rekkehus. (Og ja, jeg vet at man ikke får sove med en gang man kommer hjem, men i løpet av en time eller to bør man greie å finne roen, hvis ikke passer man faktisk ikke til å jobbe natt, eller så bør man finne seg en enebolig langt fra folk.) Anonymkode: 14269...783 5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #18 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva hvis du gjorde dette etter klokken 18? Jeg har det samme problemet hjemme bortsett fra at situasjonen er omvendt; lever om nettene, men må sove om dagen, Og i og med at det er naturlig for meg å respektere andres søvn, oppfører jeg meg ikke som en flodhest klokken 3 om natten fordi dette er naturlig, men lister meg på tå, og tar alle hensyn for å være musestille. Noen naboen oppe hadde litt vanskelig å forstå. Som en motreaksjon fikk vedkommende en erfaring med hvordan det er å sove med en nabo som tar null hensyn. Dette endte med full krig, slik at naboen flyttet etter hvert, og den nye har også forsøkt seg, men jeg er så forbannet på alt som forstyrrer søvnen at vedkommende flere ganger har fått smake hvordan det føles å ha en søvnløs og rasende nabo. Slik at vi uten ett ord har kommet til en felles enighet etter hvert; vedkommende venter litt utover dagen før man begynner å bråke, og får til gjengjeld sove rolig, noe også jeg mener at jeg har rett til. At man ikke har felles døgnrytme er ikke synonymt med at A-mennesker skal få overkjøre mennesker som jobber om nettene. Anonymkode: e2666...6e8 Jeg kan så klart gjøre det etter 18.00. Men det tar jo tid å vaske klær også henge opp. Som oftest så kjører jeg 2 maskiner etter hverandre. Jeg har nå av vane å vente til etter 16.00 på grunn av korona nå. Der jeg bodde før så ble vi oppfordret til å vente til etter 16.00 på grunn av hjemmekontor. Normalt så setter jeg på en maskin fra rundt 15.00 og utover mens jeg lager middag og slikt. Noe som jeg anser som å ta hensyn. Jeg kan jo vaske klær klokken 9 om morgningen, men vil jo ta litt hensyn til de rundt meg også. ts Anonymkode: 0adde...9f8 5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #19 Skrevet 9. desember 2021 Reglene i sameiet om nattero, er vel definert med at det skal være ro mellom f.eks 23 til 06 eller noe sånt. Det betyr jo da at mellom 06:01 til 22:59 er det ikke lovpålagt ro, alså dagtid skal man leve, lyder av folk som lever er innforstått, innenforbi visse hensyn, man spiller ikke musikk på fult volum hele dagen liksom. Snakk med styret, og be om skriftlig redegjørelse, som du kan gi til han om han klager igjen Anonymkode: bf055...8a5 6
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #20 Skrevet 9. desember 2021 1 minutt siden, Rooosa said: Du må overse han totalt. Han har ingen rett. Og han er fullstendig urimelig. Jeg har jobba natt sjøl. Jeg brukte ørepropper når jeg sov. Selv to lag med ørepropper hjelper dessverre svært lite i et bygg der det er så lytt at man kan høre naboen hoste. A-mennesker er nødt til å lære seg å respektere at ikke alle følger døgnrytmen deres. Anonymkode: e2666...6e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå