Gå til innhold

Sonans - stedlig vs nettstudent

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært nettstudent dette semesteret, men føler ofte at jeg blit avbrutt av venner og som ikke tar min arbeidstid serriøst når jeg sitter hjemme og jobber med skole. Jeg liker nettstudiet sånn sett at det er oversiktlig at man har et eget kursopplegg.. 

Noen som har gått begge deler og vil dele forelder/ulemper med hver av dem? Hva vil du anbefale for å få best karakter? 

Anonymkode: 86c13...41c

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei! 

Jeg har en bachelor fra universitet med oppmøte på skolen. Nå studerer jeg som nettstudent på Noroff. For meg er det å være nettstudent hellig. Det har aldri føltes lettere å kunne styre min egen hverdag. Jeg får mulighet til å prioritere min tid etter mitt eget behov slik at det kan kombineres med fulltidsjobb, familieliv og annet. 

Det er klart at vi kan ha ulike opplevelser, og nettstudier er kanskje ikke for alle. Det aller viktigste er hvordan man strukturerer og planlegger tiden sin. Man kan få tid til både studie og venner. Har man venner som ønsker å treffe deg ofte og tar mye initiativ, forstår jeg at det kan være vanskelig å avstå og si nei. Studier er ikke alltid like gøy, men må prioriteres foran fornøyelser til tider. Jeg tror det i utgangspunktet handler mer om at du skal klare å sette grenser for deg selv. Gode venner støtter deg på veien. Du skal tross alt leve for deg selv og din fremtid. 

Det er kanskje mer sosialt på studier der man møter på skolen. Til tider kan det være ensomt å være nettstudent. Det er mindre sosialt og det kan bli mindre effektivt dersom man ikke klarer å prioritere studiene og fokusere på det. Kanskje du kan forsøke å sette tydeligere grenser? Planlegg når du kan tillate deg selv å bruke tid på venner, og gi heller beskjed til dem at når du ikke svarer eller er aktiv på sosiale medier, så er det fordi du studerer eller er opptatt, og at du svarer når du er tilgjengelig. 

Opplever du det vanskelig i lengden og trives mindre med nettstudier kan du alltids snakke med skolen og bli enige om du kan gå over til å møte på skolen istedet. Eventuelt få et inngangskort som gir tilgang til lesesal og bibliotek/ fellesareal så du kan tilbringe noe studietid på skolen og kanskje treffe andre studenter. 😊

Lykke til!

Endret av Nøytraleliten
Korrigering skrivefeil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...