AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #1 Skrevet 9. desember 2021 Er ansatt i kommunen på en skole. Og blir ofte oppringt av en annen ansatt på naboskolen. Alt som har med data/maskiner får jeg spørsmål om. Hvordan de forskjellige systemene virker osv. jeg forklarer og har vert og vist men blir ofte utskjelt siden jeg ikke forstår mens den andre ofte har unnlatt viktige detaljer. Som i går når hun ikke fant sykemeldingen sin på nav. Og etter mye kjeft så kom det frem at det var egenerklæring med endt sykemelding hun skulle ha. Men hun er jo ennå sykmeldt… så den kommer jo ikke før etterpå. Vi bor i samme område så hu har kommet på døra mi å forlangt at jeg skal hjelpe eller at jeg har måtte komme til henne for å hjelpe. Hu har ringt når jeg var på sykehuset.. og når hu kommenterte jeg hørtes trøtt ut og jeg sa jeg er på sykehuset sa hu oki men jeg trenger hjelp med…. Jeg vet hun ikke har så mange å spørr så jeg prøver å være tålmodig men kjenner nå at jeg ikke orker mer. Vi har samme sjef men hu vil ikkje snakke med hu… har henvist hu til nav men det orker hun ikke… så jeg veit jeg er dumsnill men hvordan kan jeg si på en fin måte at jeg ikke orker mer? Anonymkode: 932b2...305 1
Min_hund_er_Grå Skrevet 9. desember 2021 #2 Skrevet 9. desember 2021 Fineste måten er bare å si det rett fram. Uten muligheter til å tolke det på noen andre måter enn at du ikke kommer til hjelpe henne lengre. Alt annet vil bare bli tolket til at du bare er vanskelig men kommer til å hjelpe henne bare hun maser/smisker litt ekstra. 11
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #3 Skrevet 9. desember 2021 Er det din jobb å hjelpe henne? Om ikke, si ifra til sjefen din, også blokker henne. Anonymkode: ffaa2...1d3 7
MarieOlsen Skrevet 9. desember 2021 #4 Skrevet 9. desember 2021 (endret) Oi skal ikke være lett Endret 9. desember 2021 av MarieOlsen
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #5 Skrevet 9. desember 2021 Er dette noe du er ansatt av kommunen for å gjøre, siden de ringer deg fra naboskolen? Om så er, må du vel bare tenke ut noe klokt å si som får slutt på måten denne personen tilnærmer seg på. Jobben må du vel gjøre, men innenfor arbeidstid og etter skikkelig og forklaring omkring hva problemet er. Slik du forteller det, synes det største problemet ditt å være å sette grenser. Om det ikke er din jobb, må du jo si det, og så ikke besvare flere henvendelser. Anonymkode: b4f84...83c 8
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #6 Skrevet 9. desember 2021 Nei er ikke min jobb å hjelpe henne hun har mere erfaring og sånt enn meg jeg er bare flink med pc og maskiner. Hun ringer meg til alle døgnets tider. Ofte utenfor arbeidstid. Hun kommer ikke overens med sjefen. Og har via kurs, møter sånt vi har vert på forstått at data og sånt d kan jeg.. Anonymkode: 932b2...305 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #7 Skrevet 9. desember 2021 "Nå synes jeg disse spørsmålene har gått et stykke forbi det som er vanlig at kolleger hjelper hverandre med, og jeg orker dessverre ikke lenger. Det er derfor fint om du heller spør noen andre fremover." Ikke svar utenom arbeidstid. Det blir nok en reaksjon, men det er nok du som har vært snill uten å få noe tilbake, ikke engang takk og ydmykhet, så du må stå i det å ikke legge for mye vekt på denne personens meninger. Anonymkode: a4a00...9d5 12
Kristin70 Skrevet 9. desember 2021 #8 Skrevet 9. desember 2021 Sjefen din (og hennes) må finne en løsning på hvordan kollegaen din skal få den hjelpen hun trenger. Uansett må du selv si til henne at hun ikke kan kontakte deg utenom jobb. Ikke ta telefonen når hun ringer utenom arbeidstid. Hvis hun kommer på døra så må du si at jeg er ikke på jobb nå og kan ikke hjelpe deg. 5
SoWhat? Skrevet 9. desember 2021 #9 Skrevet 9. desember 2021 Hun kjefter og kritiserer deg når du prøver å hjelpe. Hvorfor i all verden skal du si fra på en fin måte? Neste gang hun kjefter, og det vil hun tydeligvis snart gjøre, så bare sier du at dette gidder du ikke! Det skulle du ha sagt for lenge siden, men jeg skjønner at du er en snill og forsiktig type. Men hun er jo ikke helt god. Ingen kjefter og smeller sånn på noen. Si at du har fått nok neste gang. 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #10 Skrevet 9. desember 2021 Altså; Du jobber i kommunen. Ergo har dere vel en IT-avdeling som kan hjelpe henne med dataproblemer? Og en HR-avdeling som kan hjelpe henne med sykmeldinger? Neste gang hun ringer eller oppsøker deg så svarer du kort: «Beklager, dette kan jeg ikke hjelpe deg med, men ta kontakt med «Lotte Hansen» på HR/IKT/hvasomhelst». Dette gjentar du konsekvent hver gang hun tar kontakt med deg, uansett hvor enkelt spørsmålet er å svare på. Kommer hun hjem til deg utenom arbeidstid så avviser du henne kort og kontant med: «Jeg er ikke på jobb nå. Dette må du ta i arbeidstiden.» Ikke slipp henne inn, ikke gå hjem til henne. Dersom hun blir sur og det «haster» og «må gjøres nå» så svarer du enkelt at: «Det er mulig det, men jeg er ikke på jobb nå, så du får forsøke å ringe IT-support eller lignende dersom du behøver hjelp. Nå skal jeg bake pepperkaker med familien/besøke bestemor/hvasomhelst.» Dersom du ikke er tøff nok til å avvise henne på denne måten så sier du at du ikke er på jobb nå, men dersom det virkelig haster så må hun kontakte deres felles leder, legge fram problemstillingen og få godkjenning for at du skal få overtidsbetalt for å hjelpe henne. Dette vil hun nok antageligvis ikke gjøre siden du skriver at hun har dårlig kjemi med lederen, men da får hun bare bli sur og du forklarer at: «Jeg jobber ikke i min fritid. Dersom jeg skal det skal jeg ha overtidsbetalt, og det får jeg ikke uten forhåndsgodkjenning fra leder. Ergo må du ta kontakt med leder og legge fram problemet før jeg evt. kan hjelpe deg.» Jeg antar at hun da kommer til å tusle surt derifra, men i verste fall så kontakter hun faktisk lederen deres og får enten beskjed om at det kan vente til ordinær arbeidstid eller så får du overtidsbetalt for å hjelpe henne. Og dersom disse overtids-forespørslene kommer hyppig så vil sjefen ha en god grunn til å ta en samtale med dere begge for å nøste i årsaken til dette, hvor du da får en gylden mulighet til å forklare at denne kollegaen gir deg utfordringer både i arbeidstiden og på fritiden. Det enkleste er dog å bare si «beklager, jeg kan ikke hjelpe deg med dette.» 🤓 Anonymkode: f5559...c1b 9
Raven.Writingdesk Skrevet 9. desember 2021 #11 Skrevet 9. desember 2021 1.) Du må slutte å svare når hun ringer ! 2.) « Dette vet jeg ikke så du må spørre noen andre om hjelp». Og : «Jeg er dessverre opptatt nå og har ikke anledning til å bistå deg». 3.) Om hun møter opp på døren din i ditt private hjem så sier du ifra om at du ikke er på jobb nå, og du skal ha fri. Du kan også si at du opplever det som å tråkke over mange grenser, når hun oppsøker deg på privaten. 4.) Hva slags relasjon har du til henne? Du skriver «kollega»..? Men er du ansatt som konsulent i kommunen, IT ansvarlig? Eller har dere samme stilling og hun er bare elendig i å finne ut av ting selv? 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #12 Skrevet 9. desember 2021 Vi er ansatt på skolen som renholder de siste årene har vi gått over til mere digitale løsninger. Vi er ansatt på forskjellige skoler men vi treffes på kurs møtet ol. Vi har felles venner men jeg har aldri vert sosial med henne. Jeg har ingenting ansvar eller sånt med noe som angår henne. Anonymkode: 932b2...305
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #13 Skrevet 9. desember 2021 1.Blokker nummeret hennes. 2.Ikke åpne døren hvis hun kommer hjem til deg. Anonymkode: 5b332...743 6
Rosatoast Skrevet 9. desember 2021 #14 Skrevet 9. desember 2021 Her må du bare blokkere faktisk, og pent avvise når hun prøver seg. Jeg tolker deg som en konfliktsky person, men her må du bare sette grenser for deg selv å stå opp for deg selv! Du har fått mange fine råd her, så jeg henviser bare til dem. Jeg er helt enig i hva de andre her kommer med! Og denne kvinnen kan umulig være riktig klok i hodet sitt, som oppfører seg slik! 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #15 Skrevet 9. desember 2021 Som flere andre her sier, du må bare være litt streng og henvise henne til riktig instans. Det er folk som har betalt for å hjelpe henne med slike ting. «Jeg vet ikke, du må spørre xxx på IT/HR» er jo en fin inngang. Eventuelt «jeg har ikke tid akkurat nå, du må spørre…» At hun blir frekk og skjeller det ut skal du ikke finne deg i. Det hadde jeg rapportert til en overordnet faktisk. Du er ikke teknisk support, og du har ikke noe ansvar for å stå på pinne for henne. At du hjelper kollegaer når det passer, er en ting - men hun forventer jo langt mer av deg enn man kan forvente av en kollega. Og da i tillegg bli frekk er ikke greit i det hele tatt. Anonymkode: 83682...8f1 4
Gjest Anonym373 Skrevet 9. desember 2021 #16 Skrevet 9. desember 2021 Sett klare grenser, slutt at ta telefonen på Og åpne døra på privaten , ta dette tilbake , en jobb er en rolle og ikke livet. Når hun masser for mye når du er på jobb, demp lyden på telefonen og bruk lenger og lenger tid på å respondere.. hun vil da oppsøke andre for hjelp.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #17 Skrevet 9. desember 2021 Hvis denne personen er psykisk syk(for meg høres det slik ut), så vet jeg ikke om en avvisning blir «godtatt»😒Jeg har hatt et lignende tilfelle privat, og innså at det minst dramatiske ble å ha så liten kontakt som mulig, uten å gå inn i en fight. Det har vært prøvd ut og gjorde alt verre. Anonymkode: 47c83...a1b 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #18 Skrevet 9. desember 2021 Burde være trygt å blokkere? Hva hører vedkommende når de prøver å ringe noen som har blokkert dem? Anonymkode: 5b332...743 1
Raven.Writingdesk Skrevet 9. desember 2021 #19 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi er ansatt på skolen som renholder de siste årene har vi gått over til mere digitale løsninger. Vi er ansatt på forskjellige skoler men vi treffes på kurs møtet ol. Vi har felles venner men jeg har aldri vert sosial med henne. Jeg har ingenting ansvar eller sånt med noe som angår henne. Anonymkode: 932b2...305 Jeg må spørre, er det noe med henne som gjør at du gruer deg til å avvise /ikke bistå henne? Det er jo frekkhetens nådegave at hun svarer «åja, men jeg trenger hjelp til..» når du forteller at du ligger på sykehuset. Er det en grunn til at du ikke har konfrontert henne før? Hva er alderen på dere begge? 1
Gjest ti10 Skrevet 9. desember 2021 #20 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 1.Blokker nummeret hennes. 2.Ikke åpne døren hvis hun kommer hjem til deg. Anonymkode: 5b332...743 Dette. Blokker henne overalt. Og hvis hun likevel klarer å finne en måte å plage deg på, melder du fra til lederen. Jeg tror de aller fleste her skjønner hvorfor dette mennesket har "dårlig kjemi" med lederen deres, og ut fra oppførselen du beskriver er det sannsynligvis ganske mange personer hun har "dårlig kjemi" med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå