Gå til innhold

Hva svarer man når noen spør om man er gravid og man ikke er det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er normalvektig, men når jeg sitter og har på meg hvit uniform, ser man at magen min ikke er paddeflat. Jeg nærmer meg 40 år og har nå 2-3 kilo ekstra. Jeg skulle nylig motta rapport fra en nattevakt, og plutselig spør hun ut av det blå: «kan jeg spørre deg, er du gravid?». Jeg ble helt satt ut. Svarte at jeg ble skilt i høst og at jeg bor alene. Er ikke dette veldig frekt å spørre om rett ut?

Denne damen som spurte er utenlandsk (så kanskje det er vanlig å spørre i hennes kultur). Men hva hadde dere svart på et slikt spørsmål? 🙈 Følte meg ille til mote og følte på at jeg bør slanke meg litt nå 🙈

Anonymkode: 518e4...816

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, hadde jeg svart.

Det er mulig hun spurte fordi hun er fra en annen kultur, men det passer seg ikke å spørre om i vår.

Syns ikke at du bør tenke på at du liksom skal slanke deg for det! 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (5 minutter siden):

Nei, hadde jeg svart.

Det er mulig hun spurte fordi hun er fra en annen kultur, men det passer seg ikke å spørre om i vår.

Syns ikke at du bør tenke på at du liksom skal slanke deg for det! 

Man kan jo ikke svare så mye annet enn «nei». Jeg ble nok bare satt ut. Fatter ikke at folk kan ha så totalt mangel på antenner. Så tenker jeg også at hun turte å spørre meg og ikke «Kari», fordi hun oppfatter meg som mer snill og grei og en som ikke blir fort sur 🤷‍♀️
Ikke vet jeg.

Ts

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg hadde lagt på seg, det satte seg godt over rumpa. 

Da hun var på jobb, kom en kunde (fra Syria) som hun ikke hadde sett på et år, løpende mot henne, tok rundt henne og sa henrykt at hun hadde fått så stor rumpe ;) 

Han er også en venn av meg, så jeg trakk ham litt tilbake og sa at sånt sier man ikke til noen. Hvorfor ikke, sa han, det er jo så pent. Og når noe er pent, så må jeg jo si det. 

Så det kan nok hende det har noe med kultur og oppdragelse å gjøre ;) 

Anonymkode: 50059...fa4

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil oppfordre alle på det sterkeste til ikke å spørre kvinner om de er gravide når man ikke vet. Hva med kvinner sim sliter med å bli gravide? Det må være utrolig sårende å få dette spørsmålet busende ut. I tillegg til at det blir bodyshaming for oss damer som ikke er gravide. 

TS

• Liker 30
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke som det er så mange som blir tatt for å være gravide da, og det er jo bra. Hadde selv aldri trodd jeg skulle oppleve å få det busende ut helt ut av det blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde svart - jeg er bare tykk 

Tror nok det kan være litt kulturforskjell ang. hva man anser som er ok å spørre om eller ikke. 

Og hadde jeg hatt / plutselig fått litt mage så vet jeg ikke om jeg hadde gidda å bli så fornærmet over å få spm heller 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

punkyB skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde svart - jeg er bare tykk 

Tror nok det kan være litt kulturforskjell ang. hva man anser som er ok å spørre om eller ikke. 

Og hadde jeg hatt / plutselig fått litt mage så vet jeg ikke om jeg hadde gidda å bli så fornærmet over å få spm heller 

Er det virkelig så uvanlig at kvinner har litt ekstra magefett at man ikke bør bli fornermet? 🤔 Jeg er 172 og veier 61 kg, men ja når jeg sitter kan man skimte en liten valk på magen (såvidt). Thats it. 

TS

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym373
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er normalvektig, men når jeg sitter og har på meg hvit uniform, ser man at magen min ikke er paddeflat. Jeg nærmer meg 40 år og har nå 2-3 kilo ekstra. Jeg skulle nylig motta rapport fra en nattevakt, og plutselig spør hun ut av det blå: «kan jeg spørre deg, er du gravid?». Jeg ble helt satt ut. Svarte at jeg ble skilt i høst og at jeg bor alene. Er ikke dette veldig frekt å spørre om rett ut?

Denne damen som spurte er utenlandsk (så kanskje det er vanlig å spørre i hennes kultur). Men hva hadde dere svart på et slikt spørsmål? 🙈 Følte meg ille til mote og følte på at jeg bør slanke meg litt nå 🙈

Nei, er nok bare feit. Skal sifra om det blir tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nei, ser jeg sånn ut?"

Kvinner har jo typisk litt magefett, de fleste av oss må ha ekstremt lav fettprosent for å unngå det. 

Anonymkode: b41fd...6d5

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått det spørsmålet flere ganger. Jeg har ganske stor mage. Jeg svarer alltid at "Neida, jeg er ikke gravid. Det bare ser sånn ut.😁

Nå er jeg også snart 40 da, og har fått barn, så jeg bare ler av det. Jeg vet at magen er stor. Men da jeg var 19-20 og fikk spørsmålet for første gang av moren til en klassevenninne, ble jeg veeeldig lei meg. 

Anonymkode: ca1bc...d23

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det virkelig så uvanlig at kvinner har litt ekstra magefett at man ikke bør bli fornermet? 🤔 Jeg er 172 og veier 61 kg, men ja når jeg sitter kan man skimte en liten valk på magen (såvidt). Thats it. 

TS

Hvorfor bryr du deg fordi 1 menneske viste litt dårlig oppdragelse..? Det eneste du trenger å ta stilling til er om du fornøyd med deg selv...eller ikke..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sikkert sagt "nei, jeg er bare feit" eller "nei, bare en food baby" og strøket meg på magen eller noe sånt. Tullet det bort.

Ufint å spørre ja, jeg tør jo nesten ikke spørre når de åpenbart er mega-gravide i ørtende måned heller jeg. Det er bare en sånn ting folk får si selv.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har blitt spurt endel ganger helt ut av det blå, og det er ikke kulturforskjell.

Har ofte generelt fått mye upassende spørsmål og kommentarer på kropp (uansett vekt, både når jeg har vært lett undervektig, normalvektig og lett overvektig). 

Somregel kun norske kvinner som spør om graviditet, aldri menn. Heller aldri barn eller ungdom/yngre. 

Ble merkelig nok aldri spurt når jeg faktisk var gravid 🤷‍♀️ (Fikk tidlig mage). 

For meg har spørsmålet vært vanskelig fordi det trigget en spiseforstyrret tankegang noe veldig. 

Så jeg har dessverre ofte endt med å droppe måltider/sette igang ny diett osv.  Og har aldri fått til å svare det jeg egentlig ønsket. 

Men verst var det jo når vi drev på med mislykket IVF - ble så trist fordi jeg jo så gjerne ønsket å være gravid.

Men om noen spør igjen kommer jeg nok til å forsøke å svare noe sånt som:

- Nei, er du?

- Hvorfor tror du det? (De svarer magen) «Åja, du mente å si at jeg ser tjukk ut? Ok. Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare på nedsettende kroppskommentarer». 

- eller det som er sant: «den magen er fra mye hormoner etter prøverør og mislykket svangerskap - men takk for antikomplimentet». 

Det man må regne med er at endel - fordi de jo er uhøflige i bunn - går i forsvar og svarer snurt. 

Utfordringen er jo gjerne at de som spør gjør det i en situasjon hvor det er vanskelig å gjøre noe annet enn å stilletiende akseptere spørsmålet. 

Type midt i et møte eller noe. Men jeg tenker det aldri er uhøflig eller passiv aggressivt oppfattende å si «hvorfor tror du det» og bare se på dem og si «jeg er ikke så glad i å få kommentarer på kroppen min». 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også normalvektig og har blitt spurt flere ganger av fremmede. Sier bare haha nei, noen ganger skylder jeg på coronakilo bare for å gjøre situasjonen litt lettere 

Anonymkode: 4cdd1...61d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier bare nei, jeg er bare tykk. Da blir de satt ut og flaue. Kan også bare si nei, men det er ikke like gøy 😆 

Anonymkode: 40c41...196

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det steder i landet eller spesielle miljøer der dette er vanlig?

Jeg har aldri opplevd det, og heller ikke noen av kollegene eller venninnene mine (det var et tema for en stund siden). I vår kultur er det en ting man ikke skal spør om. Både fordi folk blir fornærmet om de ikke er gravide, og at de kanskje vil holde det hemmelig om de er. I tiller har du det med at de som sliter med å bli gravide, kan reagere veldig negativt. 

Selv om jeg egentlig synes det er rart at det skal være så forferdelig å spør, så respekterer jeg det. Og jeg har jo ingenting med andres kropp å gjøre. Regner med at folk forteller meg det dersom de har en graviditet de vil at jeg skal vite om. 

Anonymkode: ca7be...f96

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør ikke folk hvis jeg er usikker på om de er gravide eller ikke. Men jeg hat tabbet meg ut et par ganger, når magen har vært så stor at jeg har vært sikker på at det var en baby inni der. I form av: «Nei, så hyggelig at du er gravid, gratulerer!». 

Jeg har jo på ingen måte ønsket å være uhøflig. Så det har vært like flaut for meg som for den det gjaldt.

Men TS: Hvorfor fortalte du at du var skilt? Det var da ikke nødvendig å ramse opp privat info. Du kunne bare svart at du ikke er gravid, og så vært ferdig med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (11 minutter siden):

Jeg spør ikke folk hvis jeg er usikker på om de er gravide eller ikke. Men jeg hat tabbet meg ut et par ganger, når magen har vært så stor at jeg har vært sikker på at det var en baby inni der. I form av: «Nei, så hyggelig at du er gravid, gratulerer!». 

Jeg har jo på ingen måte ønsket å være uhøflig. Så det har vært like flaut for meg som for den det gjaldt.

Men TS: Hvorfor fortalte du at du var skilt? Det var da ikke nødvendig å ramse opp privat info. Du kunne bare svart at du ikke er gravid, og så vært ferdig med det.

OK, var det litt rart å nevne at jeg er skilt? Ville nok understreke at det «ikke fysisk er mulig» for meg å bli gravid i min livssituasjon. Var vel litt teit av meg å si det, men det var vel min måte å forsvare meg på 😅

TS

Takker for mange hode svar og tips fra flere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...