AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #1 Skrevet 8. desember 2021 Min jente fyller 4 år om noen måneder, men snakker allerede mye om at hun vil ha noen venner fra barnehagen til å komme i bursdagsselskap hjemme hos seg. Dette blir i såfall det første bursdagsselskapet med venner, tidligere har hun kun hatt familieselskap. Hun har veldig bestemte meninger om hvem hun vil ha der, og dette er i hovedsak de 3-4 jentene hun leker mest med. Totalt er det 10 jenter på avdelingen. En av dem sees hun også med privat gjennom lekeavtaler nå og da. Det jeg lurer på er hvordan gjorde dere andre det? Inviterte dere alle av samme kjønn eller alle på avdelingen? Jeg føler det kanskje blir litt feil å invitere kun halvparten av jentene, men i følge en av de ansatte var det vanlig å kun be de barnet leker mest med. Anonymkode: f22cb...240
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #2 Skrevet 9. desember 2021 Her har det vært alle av samme kjønn, årskull eller avdeling som er vanlig. Sånn er det som oftest de første årene av skolen også. Jeg synes det er en grei "regel" med tanke på inkludering og også med tanke på at hvis alle ber 3-4, så er det kanskje noen barn som aldri blir bedt i bursdag. Anonymkode: 8fd88...0c3 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #3 Skrevet 9. desember 2021 Hvis det i følge de ansatte kun er vanlig å invitere de barnet leker mest med, så gjør det, og nyt det så lenge det varer. Når barnet blir eldre blir det ikke slik. Anonymkode: 45268...ed9 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #4 Skrevet 9. desember 2021 Du kan spørre de ansatte i bhg hva som er vanlig, men jeg tenker det naturlige er å invitere alle jenten på avdelingen. Da er alle inkludert, og det syns jeg er en grei regel å innføre fra start. Garantert ikke alle som kommer likevel. Anonymkode: 8c26d...c6b
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #5 Skrevet 9. desember 2021 Her inviterte vi kun de barna leker med. Leverte innbydelsen sånn at foreldrene fant dem i sekken eller i hylla. Hun på 5 hadde vel 3 fra barnehagen og 3 som hun leker med i nabolaget. Hun på 8 måtte invitere alle jentene for sånn er det bare på skolen. 17 jenter er pur kaos og ikke noe koselig for min jente hvertfall. Neste år får hun lov til å invitere noen få og bestemme selv. Greit at man skal inkludere og sånn. Men mitt barn skal ikke grue seg til bursdagen fordi nesten alle mødre mener at sånn skal det være. Anonymkode: 5ab8a...e74
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #6 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Min jente fyller 4 år om noen måneder, men snakker allerede mye om at hun vil ha noen venner fra barnehagen til å komme i bursdagsselskap hjemme hos seg. Dette blir i såfall det første bursdagsselskapet med venner, tidligere har hun kun hatt familieselskap. Hun har veldig bestemte meninger om hvem hun vil ha der, og dette er i hovedsak de 3-4 jentene hun leker mest med. Totalt er det 10 jenter på avdelingen. En av dem sees hun også med privat gjennom lekeavtaler nå og da. Det jeg lurer på er hvordan gjorde dere andre det? Inviterte dere alle av samme kjønn eller alle på avdelingen? Jeg føler det kanskje blir litt feil å invitere kun halvparten av jentene, men i følge en av de ansatte var det vanlig å kun be de barnet leker mest med. Anonymkode: f22cb...240 Wow, sa bhg virkelig at det er ok å invitere bare noen? Det var spesielt... Ok, men da må dere invitere privat og ikke dele ut invitasjoner gjennom bhg. Det er så ekskluderende. Dessuten bidrar det til videre ekskludering også. Å invitere de andre jentene hjem enn de hun pleier leke med bidrar til inkludering, da de får et helt annet forhold når de har besøkt hverandre Men ja, mi gjorde eksakt samme før hennes 4-års dag. Ville ha sine fase venner og noen få av de større jentene. Da var mitt svar enkelt: ENTEN inviterer vi gutter og jenter på ditt årskull, eller ALLE jentene. Endte med å invitere alle 12 jentene, 9 kom og de hadde det megafint 😄 Og ser fortsatt at de er venner og god kjent selv de som er to år eldre og går på skolen nå. Når de tilfeldigvis møtes er det oppriktig glede fra begge parter, og jeg tror det å bli invitert i bursdagen hennes var veldig fint for de eldste også faktisk. Men ikke ekskluder unaturlig. Inviter årskull eller kjønn. De kan like gjerne lære med en gang at det er sånn det er. Anonymkode: ba2a4...c00
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå