NorthernLight Skrevet 8. desember 2021 #1 Skrevet 8. desember 2021 Gi intensivsykepleierne høyere lønn sier Mads Gilbert. Jeg er enig. Sitat – Det er vel og bra med kontantstøtte til næringslivet, selv om pengene ikke alltid havner der de skal, men hvor er de akutte støtteordningene til helsetjenesten nå? Det helt nødvendig at regjeringen sørger for en ekstraordinær lønnsøkning til intensivsykepleiere, anestesisykepleiere og ekstra støtte til fastlegeordningen, slik at kommunene og sykehusene ikke mister flere folk, sier Gilbert til Dagsavisen. https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2021/12/07/mads-gilbert-gi-intensivsykepleierne-hoyere-lonn/?fbclid=IwAR3Zvua2s5m5sFYSyFvGBAEovC8mFImwopHTgWHMOmhG4eMooHD92QGHHsw Disse folkene har stått på og har en unik kompetanse. De gjør en fantastisk jobb .Norge har ikke råd til at enda flere slutter. Mange av de er utrolige slitne nå. Man må også få utdannet flere intensivsykepleiere. Sitat Bjerkland forteller om kolleger som ikke orker mer. – De er slitne. De ser ikke noe ende på det, sier hun. Den staute intensivsykepleieren sliter med å holde tårene tilbake. – Vi er så glade i jobben vår. Vi er stolte av det vi gjør, men så får vi ikke gjort det vi skulle ønske. Vi burde kreve at det er flere folk på jobb. Samfunnet vårt trenger flere gode intensivsykepleiere, sier hun https://www.nrk.no/norge/intensivsykepleiere-pa-ahus-fortviler_-_-dette-vil-jo-ingen-ende-ta-1.15762677 4
Gjest Lawyam Skrevet 8. desember 2021 #2 Skrevet 8. desember 2021 Det vil fikses opp i; de er lovet midlet, men det kan ikke trylles frem intensivsykepleiere heller - men det er ikke bare et rop til regjering dette - det er et rop om å ikke la oss bli smittet også. Ikke et rop om flere og mer penger sånn at vi bare kan kjøre på og smitte hverandre og skylde på regjeringen. Smittetallene øker stort fra dag til dag og i voldsom fart så om noen uker kan det være fullstendig krise pga folket som var 'lei' og heller engasjerte seg i 'sykehusdebatt' fremfor smittevern.
Gjest Tamsi Skrevet 8. desember 2021 #3 Skrevet 8. desember 2021 Høyere lønn hjelper ikke på mengden arbeid, de vil da fortsatt ha like mye å gjøre selv om de får bedre betalt. Gi dem midler til å opprette nye stillinger og ansette flere, så blir det mindre arbeid på hver. Dette gjelder vel sånn ca alle avdelinger på alle norske sykehus. Hadde vi fått inn en eneste ekstra person per kveldsvakt hadde iallefall min personlige mengde klaging gått ned to hundre hakk, og trivselen tilsvarende opp.
NorthernLight Skrevet 8. desember 2021 Forfatter #4 Skrevet 8. desember 2021 Lawyam skrev (9 minutter siden): Det vil fikses opp i; de er lovet midlet, men det kan ikke trylles frem intensivsykepleiere heller - men det er ikke bare et rop til regjering dette - det er et rop om å ikke la oss bli smittet også. Ikke et rop om flere og mer penger sånn at vi bare kan kjøre på og smitte hverandre og skylde på regjeringen. Smittetallene øker stort fra dag til dag og i voldsom fart så om noen uker kan det være fullstendig krise pga folket som var 'lei' og heller engasjerte seg i 'sykehusdebatt' fremfor smittevern. Jeg tror faktisk veldig mange ikke skjønner hvor alvorlig omicron kan potensielt være.... Folk er for laidback..... Se hva den verdenskjente Harvard-utdannede epidemiologen Eric Feigl-Ding skriver på Twitter: 1
Gjest Lawyam Skrevet 8. desember 2021 #5 Skrevet 8. desember 2021 (endret) Vet det; derfor jeg blir så irritert på alle disse 'men'ene til folk. Peking i hytt og pine fremfor å bare finne frem munnbindet, vaksinere seg, holde avstand og slutte med; Men, må støtte utebransjen Men, de stakkar barna Men, jeg vil ikke Det er ikke noe 'men' her, det er pandemi! Endret 8. desember 2021 av Lawyam
kvinne35+ Skrevet 8. desember 2021 #6 Skrevet 8. desember 2021 De som jobber direkte oppi covid-19 smitte og går inn på smitterom synes jeg bør få risikotillegg på vaktene sine selv om de bruker godt smittevern og hygiene og you name it så bør man få et tillegg for å ta den biten synes jeg. Samme hva yrkestittel den "heldige" som må entre smitten bærer. 4
Honey Dew Skrevet 9. desember 2021 #7 Skrevet 9. desember 2021 Det hjelper ikke mot sprengt kapasitet på sykehusene. 2
Gjest Lawyam Skrevet 9. desember 2021 #8 Skrevet 9. desember 2021 (endret) Honey Dew skrev (19 minutter siden): Det hjelper ikke mot sprengt kapasitet på sykehusene. Nei, men hvis vi virkelig unner dem noe bedre vilkår så kunne vi startet med å oss et munnbind og holdt litt avstand fremfor å snakke om hvor mye vi 'synes synd på dem'... Den var ikke til deg! Endret 9. desember 2021 av Lawyam
Duff Skrevet 9. desember 2021 #9 Skrevet 9. desember 2021 De burde få flere kolleger på vakt, desverre tar det lang til å lære opp nye. De burde få god kompensasjon så de kan leie inn folk til å vaske og gjøre det fint hjemme så de kan slappe mest mulig av når de har fri. 1
Cessa74 Skrevet 9. desember 2021 #10 Skrevet 9. desember 2021 (endret) Honey Dew skrev (1 time siden): Det hjelper ikke mot sprengt kapasitet på sykehusene. Jo til en viss grad. Vi er flere intensivsykepleiere (inkludert meg) som har byttet jobb pga arbeidspress og elendig lønn. I år gikk jo sykepleiere ned i lønn. Og det er helt på trynet å sammenlikne sykepleiere med "alle andre". I år burde NSF og politikere endelig ta en krafttak for å øke lønnen markant - da vil mange som har rømt yrket kommet tilbake. og derav flere på jobb/økt bemanning. Selv begynte jeg privat. Gikk opp over 100 000 kr. Går aldri tilbake så lenge lønnen er så lav og belastningen så høy - og vi er mange som tenker sånn. Og flere sykepleiere vil komme etter. Innen svært kort tid vil helsevesenet knele. Fullstendig. Først da vil folk flest faktisk forstå alvoret, og uskyldige vil lide eller dø pga det. Dessverre. Endret 9. desember 2021 av Cessa74 2
Honey Dew Skrevet 9. desember 2021 #11 Skrevet 9. desember 2021 Cessa74 skrev (12 minutter siden): Jo til en viss grad. Vi er flere intensivsykepleiere (inkludert meg) som har byttet jobb pga arbeidspress og elendig lønn. I år gikk jo sykepleiere ned i lønn. Og det er helt på trynet å sammenlikne sykepleiere med "alle andre". I år burde NSF og politikere endelig ta en krafttak for å øke lønnen markant - da vil mange som har rømt yrket kommet tilbake. og derav flere på jobb/økt bemanning. Selv begynte jeg privat. Gikk opp over 100 000 kr. Går aldri tilbake så lenge lønnen er så lav og belastningen så høy - og vi er mange som tenker sånn. Og flere sykepleiere vil komme etter. Innen svært kort tid vil helsevesenet knele. Fullstendig. Først da vil folk flest faktisk forstå alvoret, og uskyldige vil lide eller dø pga det. Dessverre. Hvis sykehusene er fulle, så er de fulle. Det har ingenting med lønn å gjøre.
Cessa74 Skrevet 9. desember 2021 #12 Skrevet 9. desember 2021 Honey Dew skrev (55 minutter siden): Hvis sykehusene er fulle, så er de fulle. Det har ingenting med lønn å gjøre. Nei - men sykehusene er nødt til å prioritere. De har ikke nok intensivsykepleiere, derav færre intensivplasser og deror rammer det folk flest fordi kapasiteten er lav. Planlagte operasjoner utsettes og folk lider. Og dette vil bare bli verre. Senest på dagsrevyen for 2 dager siden sa lege på Ullevål at de har flere senger, men de har ikke personell.. 4
Honey Dew Skrevet 9. desember 2021 #13 Skrevet 9. desember 2021 (endret) Cessa74 skrev (4 timer siden): Nei - men sykehusene er nødt til å prioritere. De har ikke nok intensivsykepleiere, derav færre intensivplasser og deror rammer det folk flest fordi kapasiteten er lav. Planlagte operasjoner utsettes og folk lider. Og dette vil bare bli verre. Senest på dagsrevyen for 2 dager siden sa lege på Ullevål at de har flere senger, men de har ikke personell.. Det er fordi det ikke er flere sengeplasser. Endret 9. desember 2021 av Honey Dew
anonym 4545 Skrevet 9. desember 2021 #14 Skrevet 9. desember 2021 På sikt vil høyere lønn til intensivsykepleiere selvfølgelig gi en bedre rekrutering. Når man ser hvilket enormt arbeidspress sykepleiere har i forhold til øvrige ansatte ved sykehus er dagens lønn en skam. 2
Turid truseløs Skrevet 9. desember 2021 #15 Skrevet 9. desember 2021 anonym 4545 skrev (3 minutter siden): På sikt vil høyere lønn til intensivsykepleiere selvfølgelig gi en bedre rekrutering. Når man ser hvilket enormt arbeidspress sykepleiere har i forhold til øvrige ansatte ved sykehus er dagens lønn en skam. Hvis det er noen "trøst" er det masseflukt blandt vanlige sykepleiere også, spesielt akuttmottak som er enormt overbelastet om dagen. Akuttmottaket i stavanger har fravær på 12 prosent og stigende. Så det er ikke bare intensivsykepleierne. Vil påstå det er nødvendig og øke grunnbemanningen for å klare å holde på sykepleiere på sikt. Nytter ikke med millionlønn om arbeidsbelastningen er for høy, det vil alikevel resultere i sykemeldinger. Men ja lønnen til intensivsykepleiere burde i tillegg økes. 2
Møkkalei Skrevet 9. desember 2021 #16 Skrevet 9. desember 2021 De fortjener legelønn. Er jammen meg de som tar mesteparten av byrden, mens legene vandrer til og fra. 2
anonym 4545 Skrevet 9. desember 2021 #17 Skrevet 9. desember 2021 Turid truseløs skrev (14 minutter siden): Hvis det er noen "trøst" er det masseflukt blandt vanlige sykepleiere også, spesielt akuttmottak som er enormt overbelastet om dagen. Akuttmottaket i stavanger har fravær på 12 prosent og stigende. Så det er ikke bare intensivsykepleierne. Vil påstå det er nødvendig og øke grunnbemanningen for å klare å holde på sykepleiere på sikt. Nytter ikke med millionlønn om arbeidsbelastningen er for høy, det vil alikevel resultere i sykemeldinger. Men ja lønnen til intensivsykepleiere burde i tillegg økes. Kan ikke bli mer enig. Som pasient har jeg sett den enorme arbeidsbelastningen. Helt utrolig at de holder ut. 1
anonym 4545 Skrevet 9. desember 2021 #18 Skrevet 9. desember 2021 Møkkalei skrev (16 minutter siden): De fortjener legelønn. Er jammen meg de som tar mesteparten av byrden, mens legene vandrer til og fra. Ja hvis man skulle vektlegge arbeidsbyrden. 1
Cessa74 Skrevet 9. desember 2021 #19 Skrevet 9. desember 2021 Helt enig i at alle sykepleiere nå både fortjener og må få lønn som står i stil med ansvar og belastning - den er helt syk uansett om de jobber på intensiv, akuttmottak eller sengepost. Det er virkelig skyhøyt sykefravær, oppsigelser og frafall generelt fra yrket. Både kommuner og sykehus sliter big time med å rekruttere og ikke minst beholde personell. Dette er en varslet krise som det dessverre ikke skjer noe vesentlig med før det er forsent. Dessverre..
Elidaa Skrevet 9. desember 2021 #20 Skrevet 9. desember 2021 Synes alle som jobber innen helse burde få høyere lønn. Jeg jobber ikke innen helse selv, men det er den yrkesgruppen jeg respekterer høyest. De er engler på jord i mine øyner. Er temmelig frustrert over hvordan de blir behandlet mtp press i fra alle kanter med fokus på økonomi før alt annet virker det som. De burde prioriteres av myndighetene først og fremst. Ta vare på dem så godt de kan! Ikke gi sykehusledelsen så vanvittige høye lønninger, som går ut over resten av de ansatte.. Flere har høyere lønn enn statsministeren!
Anbefalte innlegg