Gå til innhold

Juleforberedelser - Hva er planene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har du gjort og hva trenger du å gjøre før jul?

Baker du? Rundvask? Annet?

Anonymkode: 36c6f...973

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøper gaver. Kanskje tre. Har bestilt kalkun. Kanskje jeg baker litt hvis jeg føler for det.

Vi er to voksne som jobber mye i jula, så det blir ikke så mye. Typen liker å pynte til jul, men jeg orker ikke pynt som bare skal fjernes igjen. Uff, Grinch.

Anonymkode: 91802...45a

Skrevet

Pyntinga er gjort :) juletreet som er kunstig skal ikke opp før lille julaften :) Baker pepperkaker, brune pinner, risboller og Sarah Bernard :) Vasker gulvene og skikkelig nedvask av kjøkkenet :) 

Anonymkode: 7f5dd...855

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vasker nok til vanlig. Har kjøpt gavene og pyntet. Hengt opp kjempefine rødegardiner med gulltråder som min thailandske venninne har sydd. 

Jeg har lagd div mat og bakt i tre netter nå. Jeg lager mat og bakst til ene broren min og ene søsteren min som jobber døgnet rundt.

Jeg bor i et anneks noen mil utenfor Oslo nå, og det er veldig julestemning her med snø på jordene og skog. Har montert lys i ene treet i hagen, og har et par røde lykter hengende på garasjen.

Jeg har igjen å pakke inn gaver, lage fire pepperkakehus og fruktkake med Brandy, nam! Sikkert noe småtteri mer. 

Endret av SoWhat?
  • Liker 2
Skrevet

Vi har;

• handlet og sendt alle gaver som skal til andre steder i landet. 
  • bestilt og fått levert eller hentet alt av kjøttprodukter, fisk, en del pålegg og noe bakst. 
  • pyntet en del, og fått opp alle lys. 
  • fylt opp tørrvarer og en del produkter som det går ekstra av i jul og med besøk, slik at man slipper at det plutselig er tomt midt i helligdagene
  • handlet drikkevarer

Gjenstår;

• gaver til mannen (alltid sist ute...)
  • juletre (skjer denne helgen)
  • gjøre klar gjesterom. 
  • lage eggesalat, marmelader, brente mandler, gravet laks, og sild
  • to runder med storhandel av produkter

Gjør ikke;

• bakst, lager noen grytebrød og scones gjennom jula, men småkaker blir ikke spist
  • vasker ned hus. Det er jevnt ryddig, så før jul skjer ikke noe annet enn normal husvask

Anonymkode: d68db...502

Skrevet

Gjort:

- Kjøpt og pakket inn alle gaver unntatt én.

- Laget og sendt julekort.

- Handlet inn alt av julegodt samt julekalkunen og spekemat til koldtbordet som er frokost/kvelds hele julen.

- Juleantrekk er i boks.

Mangler:

- Baking (vi foretrekker julekakene ferske så ingenting bakes før etter Luciadagen)

- Handle inn resten av maten.

- Kjøpe juletre.

- Pynting av hus og tre lille julaften.

- Lage pepperkakelandsby med barna 

Julevask driver vi ikke med, vi vasker som vanlig. 

Skrevet

Vil ikke svare i tråden før etter helgen :sjenert:

Skrevet

Gavene som skal sørover er ordnet og sendt sørover.

Juletreet er pyntet

Jeg vet hvor mange vi blir

Rundvask blir det ikke her,kun vanlig helgevask.

Det blir bakt litt da.

Skrevet (endret)

Har planlagt den, men er litt for tidlig med gjennomføring. Siste uka før jul bakes pepperkaker, brune pinner, serinakaker og sjokoladerisboller. Treet settes opp 22., og det et en haug av gaver som må pakkes inn. Stresser ikke, akkurat.. 

Vasker som normalt, tok en sjau, inkl støvtørking i november.

Endret av Vimsepims
Skrevet (endret)

Har gjort:

Pyntet til jul (julestjerner, juletre og utendørs lys), handlet inn alle julegaver, ordnet julekalender til barna (rampenissen + litt smågaver), invitert til julaften (sendte sms, så ikke noe fancy invitasjoner), avlyst julebordet med jentene (takk til deg covidmutasjon😔) og booket inn vaskedamen vår til å komme 22 desember for vask av hus (kjøper oss ut av julevasken i år siden jeg er høygravid og vi er rimelig slitne begge to).

Har igjen:

Bli ferdig med småprosjekter vi har gående i huset så vi kan rydde vekk verktøy og rot før julaften, handle inn til julematen + forberede ribba når det nærmer seg julekvelden, bake en kake til julaften og dekke bordet på kvelden lille julaften.

Ganske lite stresset, føler jeg ligger bra an og har god tid til å få alt i orden før julekvelden.

Endret av Megplussto
Skrevet

Vi er i rute, og følger planen 🙂 *bank i bordet*

Vi har:

- Tatt storrengjøring der det trengtes, i år var det bare badet

- Ryddet de skap og skuffer som trengte en gjennomgang

- Kjøpt inn alle julegaver og strømpefyll

- Sendt avgårde det som skal sendes

- Kjøpt inn tørrvarer og drikke som kan kjøpes på forhånd

- Kjøpt inn og fryst ned loff, brød og julekaker

- Kjøpt inn konfekt

- Kjøpt inn all drikke som kjøpes i spesialforretninger

- Mannen har kjøpt et nytt slips og jeg en julekjole

- Bestilt juletre, får det levert

- Bestilt bakerivarer som hentes 23.

- Bestilt kjøttvarer som hentes 22.

- Pyntet med litt lys ut

- Bakt det som kan fryses ned (julekaker, rundstykker)

- Satt opp adventsstake, hengt noen stjerner i vinduet og ellers litt vinteraktig pynt

Gjenstår:

- Pakke inn presanger til hverandre i familien. Det synes jeg er koselig å gjøre litt nærmere jul 🙂

- Siste rengjøring av alle rom. Det gjør vi uka før jul. Tar alle flater (ikke vegger og tak), pusser vinduer, vasker gulv og lister, utenpå kjøkkenskaper, ventilator, kjøleskap.

- Sette opp juletre og pynte (det gjør vi 22.)

- Kjøpe inn blomster (det gjør vi 21.)

- Storhandel på matbutikk, det blir noen dager før jul

- Liten handel på lille julaften av det som må være helt ferskt

- Bake: Kakemenn, noen pepperkaker, lage risboller og trille marsipan

- Lage sild

- Stryke servietter og duker

- Ta frem og vaske juleserviser

- Vaske putetrekk, pledd og stoltrekk.

Anonymkode: 742aa...e6a

Skrevet

I november tas julevasken. Alle gaver er handlet inn, og julekort i boks.

1des sendes julekort. Og julepynt tas frem. Ellers er det baking hele desember. Julefilmer og julehygge på programmet. Innpakking tar jeg en kveld jeg har lyst, med julemusikk og gløgg.
uken før jul handles julematen inn.
Liker å ha lave skuldre og nyte desember måned. Derfor tas alt i november☺️

Anonymkode: c3d51...08f

Skrevet

Oi, så flinke folk er :) Ser ut som mange her er godt i rute. Her har vi såvidt bare begynt. Nyter desemberdagene og prøver å ikke stresse. Har juleferie fra 16. så da blir det gjort litt siste uken før jul. Ferdig med rundvask da, og tar en gulvvask noen dager før jul. Så har vi bakt pepperkaker og handlet noen smågaver. Alt av godis er også kjøpt inn. Men vi kommer oss i mål vi også 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Oi, så flinke folk er :) Ser ut som mange her er godt i rute. Her har vi såvidt bare begynt. Nyter desemberdagene og prøver å ikke stresse. Har juleferie fra 16. så da blir det gjort litt siste uken før jul. Ferdig med rundvask da, og tar en gulvvask noen dager før jul. Så har vi bakt pepperkaker og handlet noen smågaver. Alt av godis er også kjøpt inn. Men vi kommer oss i mål vi også 😊

Det er dette med å ikke stresse som er målet med å begynne så tidlig 😅 Hater når alt må skje på en gang. Om en uke går jeg ut i juleferie, og da er det kun kosen igjen. Selv om en stor familie skal ha gaver tilsendt over hele landet, og selv om det er vi som arrangerer både jul og nyttår. 

Skrevet

Våre planer har blitt forsinket da hele familien ble kraftig forkjølet. Det er først denne uka vi har hatt overskudd til å ta igjen husarbeidet, for ikke å snakke om juleforberedelser.

Gjort:

- 2 gaver kjøpt, en innpakket.

- Kjøkkenet er ryddet og oppvasken tatt.

- Mel og sukker og sirup er innkjøpt.

- Julekort er bestilt, de kommer kanskje frem i tide til å rekke postfristen.

Planlagt i dag:

- Kjøpe julegaver.

- Vaske kjøkken.

- Vaske kakebokser (de må tørke i noen dager).

- Pakke inn gaver. 

Planlagt i morgen:

- Vaske bad.

- Bake julebrød.

- Rydde stue og gang.

Gjenstår:

- Tørke støv og støvsuge hele huset (det tar vi grundig neste helg)

- Planlegge og bake kaker.

- Skrive på julekort og sende de som skal sendes.

- Pynte.

Det ser egentlig ut som om vi skal komme i rute igjen om vi gjør en innsats denne helga. Heldigvis er barna på overnatting hos besteforeldre.

Anonymkode: b56ae...247

Skrevet

Ferdig med alt unntatt pakke inn gaver. Og så kommer vaskehjelpen en dag i uka før jul. Må selvfølgelig handle litt mer mat, men ribba er bestilt og kalkunen kjøpt. Bakt for mange kaker og pyntet hele huset. Må pynte pepperkakehuset, men det er jo bare kos. Skal nå slappe av resten av tiden frem til jul og heller finne på familieaktiviteter som fortsatt er lov i disse covid tider. 

Anonymkode: 9333e...af4

Skrevet

Her er nesten alle gavene handlet inn,og noen gaver sendt sørover. Pinnekjøttet er i hus.

Juletreet er allerede pyntet her.

Det blir ikke noe mer rengjøring enn en vanlig helgevask her. Pepperkakehuset er satt sammen .

Jeg skal bake mer nærmere jul. Jeg må handle noen flere avdentsgaver og snop til julesokken. Og vi må ha fenalår til jul.

Her har jeg ikke vaskehjelp.

Julaften er her hos oss,men det stresser meg svært lite.

Anonymkode: 98ae9...c21

Skrevet

Jeg bor alene, og skal ikke være hjemme juleaften, så her ligger lista lavt 😁 

- Er ferdig med alle julegaver

Neste helg tar jeg en skikkelig helgevask og pynter til jul. Ferdig!

Utrolig deilig å ikke holde på å stresse til jul lenger, nå som barna er flyttet ut, og jeg sannsynligvis ikke får besøk i julen heller. Jeg har gjort mitt i mange år, nå kan jeg nyte mitt otium 🥰

Anonymkode: 84185...ee0

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.12.2021 den 8.02):

Det er dette med å ikke stresse som er målet med å begynne så tidlig 😅 Hater når alt må skje på en gang. Om en uke går jeg ut i juleferie, og da er det kun kosen igjen. Selv om en stor familie skal ha gaver tilsendt over hele landet, og selv om det er vi som arrangerer både jul og nyttår. 

Sånn tenker vi også. Det er deilig å kunne nyte desemberdagene og bare bake, se julefilmer, spille brettspill, dra på julemarked og kose oss uten å tenke på det vi har igjen å gjøre. :jepp:

Skrevet
Arkana skrev (9 timer siden):

Sånn tenker vi også. Det er deilig å kunne nyte desemberdagene og bare bake, se julefilmer, spille brettspill, dra på julemarked og kose oss uten å tenke på det vi har igjen å gjøre. :jepp:

Nettopp. Bare en enkelt ting som å sende gaver. Nå printet jeg etiketter på kontoret, lånte postrommet for å pakke og tape, og slapp av pakkene på vei til et kundemøte en formiddag, uten rush eller kø. Koster ingenting når man har en vanlig hverdag med alle gjøremål. Men hadde vært hat å bruke tid på dette når jeg etterhvert får fri, og "alle andre" også skal ordne noe på posten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...