Gå til innhold

Overspising lidelse hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen overspisere her som kan komme med tips til å komme ut av dette? Jeg ønsker å gå ned i vekt. Jeg fulgte "spis deg fri" i flere uker å gikk ned mye. Men så falt jeg av og jeg kommer meg ikke tilbake til et normalt kosthold. Jeg spiser boller, dounuts, sjokolade, godteri, is. Ja alt mulig usunt fra jeg står opp og til jeg legger meg. Dette i tillegg til 4 store måltider. Hver kveld tenker jeg at i morgen skal jeg være sunn. Hver morgen tenker jeg det også. Før det plutselig bare skjer og der har jeg spist en hel haug med usunne matvarer og nok kalorier for hele dagen. Jeg føler jeg har null kontroll. Planlegger konstant hva det neste jeg skal spise er. Orker ikke ha det slik lengre. Forholdet mitt til mat er nå skikkelig anstrengt og jeg vil ut av denne sirkelen 😭

Anonymkode: d3d10...12c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest StellaNova
Skrevet

:klem:  Jeg tror du trenger litt drahjelp, så mitt uoriginale råd er psykolog. Dette er en spiseforstyrrelse og man skjerper seg ikke fri fra det helt av seg selv. Hva tenker du om det? :) Ta en time på nett bare for å kjenne litt på det, og få noen råd om hvor du skal begynne?

Skrevet

Har du sjekket ut tilbudet til ROS? Har hørt mye bra om dem :)

Det er veldig vanskelig, jeg har slitt med overspising i nesten hele mitt liv. For meg handler det egentlig om andre følelser, at jeg ikke har det bra med meg selv og derfor overspiser. Noen ganger for å døyve de vonde følelsene, noen ganger er det selvskading. Sliter du med noe annet? Angst, depresjon eller lignende? 

Jeg har endelig, etter 30 år, fått en antidepressiva som fungerer for meg. Og nå har jeg for først gang i mitt liv så smått begynt å ha et annet forhold til mat. 

Anonymkode: c0b4b...1c5

• Liker 2
Skrevet

Ikke kjøp noe usunt eller snacks, forhold deg kun til de faste måltidene. Drikk vann, eller drikk lettbrus hvis du trenger en enklere overgang hvor lettbrusen døyver suget etter sukker. 

Holder man seg unna sjokolade, godis og sukker i 14 dager, så slipper hele søtsuget. Så hvis man sliter såpass som deg, da må man væte tydelig streng med seg selv på butikken. Og disse 14 dagene har jeg gått igjennom flere ganger , jeg er ikke en over spiser, men det å holde seg unna sjokolade etc er ganske vanskelig i starten, men vips så har 14 dager gått.

Anonymkode: 3292f...566

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ikke kjøp noe usunt eller snacks, forhold deg kun til de faste måltidene. Drikk vann, eller drikk lettbrus hvis du trenger en enklere overgang hvor lettbrusen døyver suget etter sukker. 

Holder man seg unna sjokolade, godis og sukker i 14 dager, så slipper hele søtsuget. Så hvis man sliter såpass som deg, da må man væte tydelig streng med seg selv på butikken. Og disse 14 dagene har jeg gått igjennom flere ganger , jeg er ikke en over spiser, men det å holde seg unna sjokolade etc er ganske vanskelig i starten, men vips så har 14 dager gått.

Anonymkode: 3292f...566

Ts har jo prøvd dette i flere uker ved hjelp av "spis deg fri", men falt av og sliter med å komme på igjen.

Anonymkode: 52d27...799

• Liker 4
Skrevet

Planlegg måltidene. 

Anonymkode: a78dc...b59

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Mine råd er å kaste all snacks, ikke kjøp det inn igjen. Og legg masse planer utenfor hjemmet. Hold deg i aktivitet og hold deg opptatt med andre. Legg deg tidlig på kvelden. Og spis deg mett til måltidene, men ha en plan for noe du skal gjøre rett etter maten.

Hvis du føler at du har en spiseforstyrrelse fines det hjelp.

Anonymkode: 5ee1f...afc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 0b4d1...8e4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.12.2021 den 22.43):

Er det noen overspisere her som kan komme med tips til å komme ut av dette? Jeg ønsker å gå ned i vekt. Jeg fulgte "spis deg fri" i flere uker å gikk ned mye. Men så falt jeg av og jeg kommer meg ikke tilbake til et normalt kosthold. Jeg spiser boller, dounuts, sjokolade, godteri, is. Ja alt mulig usunt fra jeg står opp og til jeg legger meg. Dette i tillegg til 4 store måltider. Hver kveld tenker jeg at i morgen skal jeg være sunn. Hver morgen tenker jeg det også. Før det plutselig bare skjer og der har jeg spist en hel haug med usunne matvarer og nok kalorier for hele dagen. Jeg føler jeg har null kontroll. Planlegger konstant hva det neste jeg skal spise er. Orker ikke ha det slik lengre. Forholdet mitt til mat er nå skikkelig anstrengt og jeg vil ut av denne sirkelen 😭

Anonymkode: d3d10...12c

Først av alt vil jeg sende deg gode tanker og forståelse i bøtter og spann❤️ 
Vet «alt» om overspising, og hvor vanskelig det er. Kan si med en gang at en slankekur og ny runde med diett IKKE er veien å gå. Jepp…… trodde det var løsningen selv i altfor mange år🙈

kontaktet til slutt ROS (www.nettros.no) etter forsøk med psykolog i det offentlige først… ROS hjalp, de har et program for overspising. ROS er gratis, og dem har virkelig god peiling på spiseforstyrrelser. Trodde ALDRI jeg skulle få et normalt forhold til mat, slutte og overspise og klare det andre normale mestrer. For eks. å spise 2 biter sjokolade, uten å tømme hele 200 grams plata…. 

men joda, med hardt arbeid. God hjelp og langsiktig innsats, gjorde susen 👏🏻😍 

Om du går på ny slankekur, fortsetter du nok bare den vonde runddansen. Bare fordi jeg slutta å overspise ifjor, gikk vekta ned 12 kg ifjor…. Og jeg fokuserte ikke på slanking i det hele tatt (det er faktisk ikke lov å fokusere på det, under behandling for spiseforstyrrelsen ☺️). Det er fordi det ikke er forenelig med å bli frisk. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

det er hardt. 

For meg så hjalp det å legge middag på tallerken, ikke noe kjeler på bordet. 

Bestemme meg for kun en tallerken, og mengde. Først var det mål kun en tallerken. Etterhvert kunne jeg lage mer mål om kun en potet etc. Passe på å holde disse. Ikke store dietter men bare fokus og mål på mindre mat. Snop er lov i helger, men ikke ukedager. Ingen halvåpne chips poser etc i skapet. det som var åpent etter helga ble kastes. 

Vannflaske med kaldt vann på stuebordet og på jobb (slik at det ikke ble å gå i kjøleskapet). 

Det tar 40 dager å komme inn i nye vaner så det viktigste er å holde ut etter de første to ukene. bestem deg for en og en ting og ikke ta alt på en gang, det er mye vanskeligere. Eks fokus på middag og mengde der først. 

Anonymkode: f2203...3c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skriv ned hva du spiser, når du spiser og hvorfor du spiser. Analyser hver uke. Tilslutt vil du se et mønster. Først da kan du begynne å jobbe med det som får deg til å overspise.

Anonymkode: e8926...44e

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å se Beatrice Caruso på youtube. En ærlig og realistisk skildring av overspisingslidelser, og hvordan man kan komme ut av det. 

Anonymkode: 356f1...bb6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt ROS!! 

Anonymkode: 84a80...c34

• Liker 1
Skrevet (endret)

Mange som sliter med overspising går jo i den fellen med at hver gang de "tar seg sammen", så er det i helt motsatt ende. Rett fra overspising til å spise i underskudd for å bli kvitt det man har lagt på seg. Det kan gå en liten stund, men så sprekker man igjen. 

Hvis du sliter med psyken og har en spiseforstyrrelse så trenger du å søke hjelp. For å forsøke å slanke seg og presse seg ned i vekt går bare ikke. Du må først klare å lære deg av overspisingen på en sunn måte, og når du har hatt stabilt spisemønster over tid, kan du med veiledning begynne å gå (sakte, når man er en overspiser kan det å gå ned fort trigge til overspising) ned i vekt.

Hver gang jeg faller i gamle spor og begynner å overspise så begynner jeg ikke å kompensere for det med en gang. For da blir det bare ennå mer overspising. Det gjør jeg eventuelt når trangen til overspising har roet seg. 

Endret av Purple_Pixiedust
AnonymBruker
Skrevet

Det er lurt å få profesjonell hjelp. Jeg vet ikke hvor du bor, men jeg gikk til RASP på Ullevål og fikk veldig godt støtte. Jeg var der for bulimi, det var også flere der som slet med overspising. 

Det som var felles for alle der med spiseforstyrrelser var at vi skulle spise 3 måltider sammen hver dag. Maten var servert på fatet og alt skulle spises. Ubehaget med mat må utfordres. Enten det er å spise, spise mer/mindre, eller spise sammen med andre. Maten var planlagt for oss og vi måtte spise det som ble servert for å lære oss å få et "normalt" forhold til mat igjen. Med andre ord er det lurt å ha struktur og å planlegge måltider på forhånd. Men, som sagt, en viktig del av behandlingen var å gå til psykiateren ved avdelingen. Så søk hjelp, Gå til fastlegen og spør om å henvises til DPS. Det var veien min til behandling.

Anonymkode: cb967...ea0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...