Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har inntrykk av at alle disse fødefolka på instagram er sånn "don't push, breeeeeeeathe your baby out!" Om at det er livmorens muskelkraft som skal skyve babyen ut. 

Vel, jeg fikk beskjed om å trykke. Presse alt jeg kunne faktisk, uten noe veiledning på når det kom ri så jeg bare pressa på måfå når jeg selv kjente med hånda at magen ble hard. Tok i så hardt at jeg ble støl i armene jeg holdt fast i sånne håndtak med. Jeg var tydeligvis elendig på å føde så ble vakuum og klipp og revna som bare det. 

Hvordan gikk det for deg? Var du flink og pusta babyen ut? Eller gjorde du som meg og trøkka til det du var god for? Revna du?

Anonymkode: 26114...d5f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kroppen min gjorde trykkingen helt selv. Det er det sykeste jeg har vært med på. Hadde ikke noe jeg skulle ha sagt der gitt😅

• Liker 3
Skrevet

Hadde ikke nubbsjans til å holde igjen, jeg MÅTTE trykke. Jeg var livredd den fasen så jeg prøvde virkelig og holde igjen, men det var helt klin umulig. 

Anonymkode: 89767...554

• Liker 2
Skrevet

Nei, jeg trykket for livet. Særlig med første baby, for da var jeg livredd fordi hun fikk lav hjertelyd og tror jeg fikk noen ekstra krefter av det. 

Jeg ble kaldt "fødemaskin", men det var virkelig ikke min fortjeneste i hvert fall. De mente at babyene kom fort, og uten noe ekstra hjelp og det var det vel livmoren min og flaks som sørget for. 

Jeg kan ikke huske at jeg kjente trykketrang i utdrivningsfasen, andre gang hadde jeg det før utdrivningsfasen så da skjønte jeg endelig hva det var for noe. Uansett så bare trykket og trykket og trykket jeg første gang, hørte ikke hva noen sa. Og andre gang litt på måfå etter når jeg hadde samlet krefter til det, eller jordmoren ba meg om det. 

Jeg revna litt. Utdrivningsfasen tok bare rundt 10 min første gang og 20 min andre gang. De skulle begynne med vakuum og klipp på første pga. hjertelyden, men rakk ikke.  

Anonymkode: 79faa...2d8

Skrevet

Trykket masse med førstemann, sånn tok i med hele kroppen og knuste omtrent hånden til mannen min 😅 trykket når jeg fikk beskjed, opplevde ikke at kroppen trykket selv egentlig. 

med nummer to prøvde jeg å heller trykke med ..livmoren på en måte? Brukte pusten og prøvde liksom å dra ting nedover uten å stramme alle andre muskler. Lærte på fødekurs at hvis man anstrenger de store muskelgruppene som armer og ben, får livmoren mindre blodtilførsel og dermed mindre kraft. Eller noe sånt 😅 synes dette fungerte topp for meg hvertfall, det ble mer konsentrert, mindre vondt og ikke like panisk som jeg opplevde forrige gang.

Anonymkode: eaee5...d26

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har inntrykk av at alle disse fødefolka på instagram er sånn "don't push, breeeeeeeathe your baby out!" Om at det er livmorens muskelkraft som skal skyve babyen ut. 

Vel, jeg fikk beskjed om å trykke. Presse alt jeg kunne faktisk, uten noe veiledning på når det kom ri så jeg bare pressa på måfå når jeg selv kjente med hånda at magen ble hard. Tok i så hardt at jeg ble støl i armene jeg holdt fast i sånne håndtak med. Jeg var tydeligvis elendig på å føde så ble vakuum og klipp og revna som bare det. 

Hvordan gikk det for deg? Var du flink og pusta babyen ut? Eller gjorde du som meg og trøkka til det du var god for? Revna du?

Anonymkode: 26114...d5f

Vel jeg trykket hardt. Kanskje ikke så hardt jeg kunne men. Føler at kroppen gjorde like mye for å få ut baby som det jeg gjorde.

Men jeg lukka munnen da og holdt pusten. Det vet jeg hjelper. For jeg har forsøkt å trykke mens jeg lå å gaula å det funka ikke noe særlig.

Født 3 barn og aldri revnet eller fått noen form for rift eller skader.

Og btw, ikke heng deg opp i hvordan de føder i usa. Forhold deg til norske helsemyndigheters råd.

Anonymkode: fabdc...505

Skrevet

Når man puster jobber kroppen fortsatt, men du fokuserer på å puste og å ikke jobbe i mot kroppen. Mange som presser presser feil, uten å vite det, og jobber dermed i mot kroppen - det føles kanskje som man presser, men man holder egentlig igjen. Riene er ikke bare smerter, men livmoren som trekker seg sammen for å presse ned/ut babyen, så i teorien skal man ikke trenge å presse. 

Anonymkode: 6a656...1ca

• Liker 6
Skrevet

Er noe med å fylle lungene og presse med fulle lunger for bedre effekt sånn jeg skjønte det i fødselståka.

Skrevet

Ikke alle som får trykketrang eller kjenner pressriene, da må man jo trykke selv. Og noen ganger trenger riene litt ekstra hjelp for å få babyen ut. Man skal trykke som man gjør ved avføring. 

Anonymkode: 1382e...316

Skrevet

Jeg fikk ingen trykketrang, så jeg fikk bare beskjed om å trykke da jeg kjente en ri komme. Han satt fast, så måtte uansett røskes ut med vakuum 😄

Anonymkode: 95955...4ac

Skrevet

Kroppen min trykka helt på egenhånd. Sjukeste jeg har vært med på - var null behov for mine bevisste handlinger.

Anonymkode: 5eed1...64d

• Liker 1
Skrevet

Har et minne om å rope fortvila «jeg klarer ikke la være å presse!» hver gang det kom ei pressrie mens jordmora trilla meg så fort hun kunne i ei seng opp til fødeavdelingen. Så ja, pressa, hadde ikke sjans til å motstå når pressriene kom. Ungen kom på første pressrie etter at de hadde fått meg over på senga på fødestua. 
Med første kjente jeg pressetrang under pressriene, men da de begynte å bli svake og sjeldne fikk jeg beskjed om å presse uavhengig av dem. 

Mener å ha hørt at ikke alle føler trykketrang. 

Anonymkode: c681a...b52

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har et minne om å rope fortvila «jeg klarer ikke la være å presse!» hver gang det kom ei pressrie mens jordmora trilla meg så fort hun kunne i ei seng opp til fødeavdelingen. Så ja, pressa, hadde ikke sjans til å motstå når pressriene kom. Ungen kom på første pressrie etter at de hadde fått meg over på senga på fødestua. 
Med første kjente jeg pressetrang under pressriene, men da de begynte å bli svake og sjeldne fikk jeg beskjed om å presse uavhengig av dem. 

Mener å ha hørt at ikke alle føler trykketrang. 

Anonymkode: c681a...b52

Nei, jeg fikk det overhodet ikke. Hadde gleda meg, for jeg har hørt at det er en crazy følelse, men nei. 

Anonymkode: 95955...4ac

Skrevet

Kjente ingen trykketrang overhodet. 😬 Bare ekstremt vondt i rævva. 😂 Holdt på i 70 min, fikk ut ungen sjøl til slutt, var drittungt. 

Anonymkode: 575a1...a8b

• Liker 1
Skrevet

Trykket, men med de musklene som ligger høyt oppe i magen, ikke de som brukes til å få ut avføring. Ved å stramme musklene i underlivet, blir det bare trangt for ungen. 

Anonymkode: 9f281...68f

• Liker 1
Skrevet

Kjente ingen trang til å presse, så jordmor måtte si ifra når jeg hadde ri og skulle trykke😂 han var ute på det tredje trykket😂 føler alle beskriver det som å måtte bæsje, jeg fikk aldri den følelsen heller 😛 følte bare jeg tok i uten at noe skjedde

Anonymkode: 04156...412

Skrevet

Kroppen trykket selv i riktig stilling og da jeg fødte uten epidural. Med epidural og ryggliggende så måtte jeg trykke for harde livet og kjente ikke trykktrang, mye tyngre fødsel. Med andre så pustet jeg bare og kroppen gjorde jobben, helt rått! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjente ingen trang til å presse, så jordmor måtte si ifra når jeg hadde ri og skulle trykke😂 han var ute på det tredje trykket😂 føler alle beskriver det som å måtte bæsje, jeg fikk aldri den følelsen heller 😛 følte bare jeg tok i uten at noe skjedde

Hadde du epidural da eller?

Anonymkode: 31367...208

Skrevet
Aryamili skrev (49 minutter siden):

Kroppen trykket selv i riktig stilling og da jeg fødte uten epidural. Med epidural og ryggliggende så måtte jeg trykke for harde livet og kjente ikke trykktrang, mye tyngre fødsel. Med andre så pustet jeg bare og kroppen gjorde jobben, helt rått! 

Hvilken stilling da?

Anonymkode: 38549...60d

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg fikk heller aldri «bæsjefølelse», var en helt annen type følelse synes jeg. Men jeg MÅTTE trykke med jeg også. Prøvde å la være, og bare puste, men det var helt hinsides horribelt vondt. Når jeg presset aktivt var det omtrent smertefritt! Riene altså.. Kjente jo godt hva som skjedde der nede 😛 Men riene var smertefri når jeg presset og grusomme når jeg bare pustet 😅 Veldig rart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...