AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #1 Skrevet 8. desember 2021 Har holdt på med en jente i snart to måneder og er sykt forelsket i henne. Vi har kjent hverandre leeenge og begge vært i forhold på hver vår kant, men funnet tomten sikkelig det siste halvåret. Men jeg merker at hun er litt tilbakeholden med det fysiske. Først trodde jeg det bare var fordi hun ikke ville gå for fort frem ettersom vi egentlig bare har vært venner, men jeg fant noe på pcen hennes som gjorde meg litt forrvirret. Jeg skulle låne den en dag når jeg var hjemme hos henne mens hun var på do, og ettersom den ikke er passordbeskyttet kom jeg rett inn. Hun hadde søkt følgende på google: "Hvordan ha sex etter å ha opplevd voldtekt". Vet ikke hvordan jeg skal tolke dette. Tanken har aldri slått meg at hun har opplevd voldtekt, men hva hvis hun har det? Burde jeg spørre henne? Hun vet ikke at jeg så det hun hadde søkt på og jeg bare latet som ingenting resten av kvelden. Tørr ikke ta initiativ til noe fysisk igjen fordi jeg er redd for at hun føler seg presset. Hva burde jeg gjøre? Anonymkode: be960...46d
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #2 Skrevet 8. desember 2021 Jeg er forresten 18 år og hun er 17. Ts Anonymkode: be960...46d
Katten.2.0 Skrevet 8. desember 2021 #3 Skrevet 8. desember 2021 Det du burde gjøre er å ta deg tid. Vis henne at du er til å stole på. At du respekterer henne og grensene hennes. Med tid vil hun kanskje åpne seg opp. 15
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #4 Skrevet 8. desember 2021 Først vil jeg bare si så fint at du respekterer hennes grenser! Jeg har selv opplevd voldtekt og det er ekstremt vanskelig å ha sex igjen etter det har skjedd. Du kan spørre henne om det er noe hun vil ta opp, du kan også være ærlig om at du så hva hun hadde søkt på PC’en (dog litt overtramp kanskje). Vær veldig varsom og ta ting sakte, det er viktig at hun stoler på deg og at du ikke gjør noe som er ukomfortabelt for henne. Det vil nok ta tid, men det er det nok verdt dersom du ønsker å være i et forhold, sex er trossalt ikke alt og det skal være lysbetont. Håper hun har fått behandling for det som har skjedd også ønsker jeg deg masse lykke til! Anonymkode: 90eb2...d55 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #5 Skrevet 8. desember 2021 Kanskje et dårlig forslag, men hva med å leke nødt eller sannhet, og spørre henne om hun kjenner noen som har blitt voldtatt ...? Da vil man få et direkte svar, uten å presse henne til å fortelle om seg selv. Anonymkode: db7c1...9cb
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #6 Skrevet 8. desember 2021 Viktigst av alt NEI du skal ikke spørre henne! Det er ekstremt traumatisk å bli voldtatt, og man klarer kun å tenke på og snakke om det når man selv er innenfor toleransevinduet man får med traumer. Å høre om voldtekt når man ikke er i det toleransevinduet (som kan endre seg fra måned til måned og time til time) er retraumatiserende og veldig ille, trigger flashbacks og er ekstremt belastende. Også hele dette med å bli spurt direkte om man har blitt utsatt for det er faktisk direkte uakseptabelt. Voldtekt er så privat og ingen har rett på å spørre om det, det er noe man selv forteller om man klarer, vil og ønsker å betro seg til den personen. Hva du skal gjøre er å gi hun tid og være en god kjæreste uten å fokusere på sex. Du kan kose og gi henne nærhet hvis hun klarer det, men la hun ta initiativ til sex hvis du merker at hun stivner til og kobler litt ut når du prøver å ta initiativ. Skjønner at det er et sjokk for deg men 1 av 10 jenter har desverre opplevd voldtekt. Noe av det viktigste du kan gjøre for å hjelpe er å snakke med kameratene dine om overgrep og grenser, stoppe kameratene dine når de skjenker jenter på byen, si fra til kamerater og andre hvis de snakker om jenter og "fitte" på en måte som dehumaniserer oss... Og selvsagt uten å fortelle kameratene dine noe så privat og sårbart og personlig som at du mistenker at din kjæreste har opplevd det. Det har ingen noe med. Anonymkode: 49251...6a9 13
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #7 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Kanskje et dårlig forslag, men hva med å leke nødt eller sannhet, og spørre henne om hun kjenner noen som har blitt voldtatt ...? Da vil man få et direkte svar, uten å presse henne til å fortelle om seg selv. Anonymkode: db7c1...9cb Nei! Virker som en kjekk gutt du ts. Hun har nok blitt voldtatt. Virker som du er fyren som klarer å støtte henne. Ikke press henne til å snakke om det. Det er så mye større skamfølelse enn folk kan tro. Vis at du er trygg, så går det nok bra. Plutselig forteller hun det selv også. Anonymkode: a671f...16a 10
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #8 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Kanskje et dårlig forslag, men hva med å leke nødt eller sannhet, og spørre henne om hun kjenner noen som har blitt voldtatt ...? Da vil man få et direkte svar, uten å presse henne til å fortelle om seg selv. Anonymkode: db7c1...9cb NEI!!!!!!!! IKKE NEVN VOLDTEKT I DET HELE TATT NOEN GANG!!! DU KAN TRIGGE ALVORLIG TRAUMEREAKSJON OG SETTE HENNES PSYKE OG HEALING TI ÅR TILBAKE I TID. HUN MÅ FÅ NEVNE DET SELV HVIS HUN NOEN GANG ER KLAR FOR DET Anonymkode: 49251...6a9 7
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #9 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Kanskje et dårlig forslag, men hva med å leke nødt eller sannhet, og spørre henne om hun kjenner noen som har blitt voldtatt ...? Da vil man få et direkte svar, uten å presse henne til å fortelle om seg selv. Anonymkode: db7c1...9cb Herregud NEI. TS: Hun har nok det ja. Du må tenke gjennom om du er den rette til å gi henne tid og respektere hennes grenser. Om du ønsker det, så la henne ta litt styringen og lede an. Prøv å lese signalene hennes, og virker det som hun fryser litt til stopper du hvaenn dere gjør. Jeg vet ikke. En måte å gå rundt grøten på uten å stille direkte spørsmål er å si at du nok så noe på googlesøk som kanskje ikke du skulle vite enda. Og at hun ikke trenger å kommentere noe på dette om hun ikke vil, men om hun skjønner hva du sikter til vil du bare si at du ønsker å være en trygg støtte så godt du kan. Og at du har skikkelig respekt for henne, er forelsket, liker å være med henne og bare ønsker at hun skal trives i ditt selskap. Anonymkode: 583cd...414 3
Katten.2.0 Skrevet 8. desember 2021 #10 Skrevet 8. desember 2021 52 minutter siden, AnonymBruker said: Kanskje et dårlig forslag, men hva med å leke nødt eller sannhet, og spørre henne om hun kjenner noen som har blitt voldtatt ...? Da vil man få et direkte svar, uten å presse henne til å fortelle om seg selv. Anonymkode: db7c1...9cb Hæh!? 4
Miranda Bailey Skrevet 8. desember 2021 #11 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Kanskje et dårlig forslag, men hva med å leke nødt eller sannhet, og spørre henne om hun kjenner noen som har blitt voldtatt ...? Da vil man få et direkte svar, uten å presse henne til å fortelle om seg selv. Anonymkode: db7c1...9cb Beklager, men dette må være det dummeste forslaget jeg har sett. Hadde noen stilt et sånn spørsmål til meg under en lek hadde jeg trolig dratt hjem og blokkert de på alle sosiale medier. Voldtekt er ikke et tema man tar opp med andre på den måten der. Det beste er å la henne fortelle deg det på hennes egne premisser. Ikke press henne, les kroppsspråk, åpne en dialog om sex når du føler det er naturlig. 6
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #12 Skrevet 8. desember 2021 Ikke nevn noe. Det virker, utifra Google søket, at hun ønsker å kunne være fysisk med deg, men synes det er vanskelig og vet ikke helt hvordan hun skal gå frem. Om du liker henne veldig godt, gi henne tid. Om du ikke liker henne godt nok til å vente med sex, avslutt forholdet. Det er viktig for henne å være med noen som gir henne tid og trygghet. Om du ikke er den personen, så er det bedre at du slutter å møte henne nå. Om du er den personen, flott! La hun ta styringa. Gi henne nærhet og kos uten å forvente sex. Håndholding, fotmassasje etc. Det er viktig for henne å bli vant til fysisk nærhet uten presset om at det leder til noe seksuelt. Kommer temaet sex opp, en god ting å si er "jeg vil ikke gjøre noe du ikke vil eller ikke er komfortabel med. Om du ikke koser deg, så gjør ikke jeg det heller, så jeg vil sette pris på om du kan si ifra om det er noe du ikke liker, eller om du vil stoppe." Og, blir hun stiv i kroppen, så stopper du. Sier hun nei, vent eller stopp, så stopper du. Det er viktig å følge med på kroppsspråket hennes også. Er hun ikke en entusiastisk deltaker, så stopper du. Åpner hun seg opp om voldtekten, lytt. Og, ikke fortell noen om at hun er blitt voldtatt. Anonymkode: 9fb4b...7bc 5
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #13 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): En måte å gå rundt grøten på uten å stille direkte spørsmål er å si at du nok så noe på googlesøk som kanskje ikke du skulle vite enda. Og at hun ikke trenger å kommentere noe på dette om hun ikke vil, men om hun skjønner hva du sikter til vil du bare si at du ønsker å være en trygg støtte så godt du kan. Anonymkode: 583cd...414 Nei, nei nei nei nei nei. Jeg går i frys bare av å se for meg denne situasjonen, så utrolig jævlig. Hadde følt meg invadert på mitt aller mest private, invadert langt inn i sjelen på samme invaderende måte som overgrepet. Hadde føltes utrolig skamfullt om noen sa de så noe de ikke skulle se og visste at jeg hadde googlet dette og jeg hadde bare følt meg mye mere skitten og potensielt ikke klart å være kjæreste allikevel pga trigging og følelse av invadering og skam..... Jeg tror jeg hadde blitt helt satt ut og fryst og bare måttet komme meg vekk fra det mennesket hvis dette var tidlig i relasjonen eller kom ut fra det blå uten at man har snakket om sånne ting sammen før. Er man sammen i mange år vil man gradvis kunne snakke mer om dype ting og tidligere traumer og problemer, og kanskje hvis jeg har sagt i lang tid at jeg har opplevd "noe" og dette har blitt respektert at jeg setter grensen ved "noe" og blitt anerkjent og gitt meg trygghet , så er det ok etter en tid neste gang vi snakker om sånt at en kjæreste sier at han har forstått hva og at han er der for meg hvis jeg vil åpne meg mere om det. Anonymkode: 49251...6a9 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #14 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Kanskje et dårlig forslag, men hva med å leke nødt eller sannhet, og spørre henne om hun kjenner noen som har blitt voldtatt ...? Da vil man få et direkte svar, uten å presse henne til å fortelle om seg selv. Anonymkode: db7c1...9cb tviler på at det kommer til å funke. Hun kan jo bare lyge uansett Anonymkode: be960...46d
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #15 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): tviler på at det kommer til å funke. Hun kan jo bare lyge uansett Anonymkode: be960...46d Altså dessuten så kjenner alle noen som har blitt voldtatt. Alle kjenner faktisk flere statistisk sett som har blitt voldtatt så det spørsmålet er uansett ikke noe vits Anonymkode: 49251...6a9 2
Milky Skrevet 9. desember 2021 #16 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Kanskje et dårlig forslag, men hva med å leke nødt eller sannhet, og spørre henne om hun kjenner noen som har blitt voldtatt ...? Da vil man få et direkte svar, uten å presse henne til å fortelle om seg selv. Anonymkode: db7c1...9cb Ikke kanskje, det er et jævlig dårlig forslag. Hvem spør om sånt på nødt eller sannthet?? Og sluttet man ikke å leke det når man var 13? 1
Gjest supernova_87 Skrevet 9. desember 2021 #17 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Nei, nei nei nei nei nei. Jeg går i frys bare av å se for meg denne situasjonen, så utrolig jævlig. Hadde følt meg invadert på mitt aller mest private, invadert langt inn i sjelen på samme invaderende måte som overgrepet. Hadde føltes utrolig skamfullt om noen sa de så noe de ikke skulle se og visste at jeg hadde googlet dette og jeg hadde bare følt meg mye mere skitten og potensielt ikke klart å være kjæreste allikevel pga trigging og følelse av invadering og skam..... Jeg tror jeg hadde blitt helt satt ut og fryst og bare måttet komme meg vekk fra det mennesket hvis dette var tidlig i relasjonen eller kom ut fra det blå uten at man har snakket om sånne ting sammen før. Er man sammen i mange år vil man gradvis kunne snakke mer om dype ting og tidligere traumer og problemer, og kanskje hvis jeg har sagt i lang tid at jeg har opplevd "noe" og dette har blitt respektert at jeg setter grensen ved "noe" og blitt anerkjent og gitt meg trygghet , så er det ok etter en tid neste gang vi snakker om sånt at en kjæreste sier at han har forstått hva og at han er der for meg hvis jeg vil åpne meg mere om det. Anonymkode: 49251...6a9 Jeg skjønner hva du mener. Samtidig er jeg uenig. For slik jeg ser det da, la oss si at vi ble sammen, og etter 3 år fortalte jeg ham at jeg var blitt voldtatt. Hvis han da sa "ja, jeg visste egentlig det, for jeg så det på google søk i begynnelsen av forholdet" da ville jeg nok følt at det ikke var ærlighet mellom oss. Så jeg hadde satt pris på den åpenheten mer enn noe, selv om det selvsagt hadde vært fælt at han visste før han skulle vite. Kanskje hun nå går rundt å lurer på om han vet også, siden hun vet at det er i google-baren, og at han brukte dataen hennes. Jeg ville likt best, når det nå først er sånn at han har lest det, at han sa til meg "du jeg skulle jo bruke PC-en din her om dagen, og da så jeg noe du hadde søkt på som jeg gjerne ikke skulle se, vi trenger ikke snakke om det, og jeg vet jo ikke hva det betyr, men hvis du noen gang vil snakke om det, så er jeg åpen for det, jeg ville bare at du skulle vite det, slik at det ikke ble en hemmelighet mellom oss". Men det er meg da. Så må jo TS finne ut hva han tror hans jente helst vil sette pris på.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #18 Skrevet 9. desember 2021 Rainstorm skrev (58 minutter siden): Jeg skjønner hva du mener. Samtidig er jeg uenig. For slik jeg ser det da, la oss si at vi ble sammen, og etter 3 år fortalte jeg ham at jeg var blitt voldtatt. Hvis han da sa "ja, jeg visste egentlig det, for jeg så det på google søk i begynnelsen av forholdet" da ville jeg nok følt at det ikke var ærlighet mellom oss. Så jeg hadde satt pris på den åpenheten mer enn noe, selv om det selvsagt hadde vært fælt at han visste før han skulle vite. Kanskje hun nå går rundt å lurer på om han vet også, siden hun vet at det er i google-baren, og at han brukte dataen hennes. Jeg ville likt best, når det nå først er sånn at han har lest det, at han sa til meg "du jeg skulle jo bruke PC-en din her om dagen, og da så jeg noe du hadde søkt på som jeg gjerne ikke skulle se, vi trenger ikke snakke om det, og jeg vet jo ikke hva det betyr, men hvis du noen gang vil snakke om det, så er jeg åpen for det, jeg ville bare at du skulle vite det, slik at det ikke ble en hemmelighet mellom oss". Men det er meg da. Så må jo TS finne ut hva han tror hans jente helst vil sette pris på. men tror du ikke hun da likevel lett kan føle seg presset til å snakke om det? kanskje føler hun på enda mer skam og ikke ønsker å omgås han ettersom hun vet at han vet. Anonymkode: be960...46d
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #19 Skrevet 9. desember 2021 Rainstorm skrev (1 time siden): la oss si at vi ble sammen, og etter 3 år fortalte jeg ham at jeg var blitt voldtatt. Hvis han da sa "ja, jeg visste egentlig det, for jeg så det på google søk i begynnelsen av forholdet" da ville jeg nok følt at det ikke var ærlighet mellom oss. Jeg kan aldri se for meg at et normalt oppegående menneske hadde svart sånn når man fortalte det på eget initiativ. Selvom han hadde snoket på Google er det ikke nødvendig å si noe annet enn" Takk for at du velger å fortelle meg det" og evn "jeg har kanskje skjønt at det var noe, men jeg ville ikke spørre. Du er modig som forteller meg det og jeg elsker deg" så får det være opp til henne om hun vil spørre mere om hvordan han har skjønt det osv Anonymkode: 49251...6a9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå