AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #1 Skrevet 8. desember 2021 Jeg startet i ny jobb i august i år og sjefen er mildt sagt veldig dårlig egnet til å være sjef. Utskjellinger er daglig kost og ofte for feil han selv har gjort som legges over på meg. Jeg merker at jeg er helt utbrent, gruer meg til å gå på jobb og er konstant stresset. Det går også utover samboer og familie da jeg ikke har noe å gi når jeg kommer hjem. Søndagene går med på å grue seg til en ny uke med helvete. Jeg har allerede vært hos legen for å snakke om det og hadde muligheten til å få en sykemelding, men lot vær fordi det hadde gått en ukes tid hvor sjefen var "grei" så jeg håpet det hadde bedret seg, noe jeg fort fant ut det ikke hadde. Så kommer spørsmålet. Jeg er fortsatt i prøvetiden min, men jeg har ikke økonomi til å si opp før jeg har funnet noe nytt. Å gå på dagpenger er heller ikke et godt alternativ da økonomien er ganske sårbar for tiden. Jeg har en veldig viktig og sentral rolle på arbeidsplassen så en sykemelding som drar ut prøvetiden er noe jeg helst ikke ønsker da jeg setter dem i en veldig vanskelig situasjon, og jeg tør ikke tenke på hvordan sjefen ville reagert. Er det noen her inne som har vært gjennom noe liknende og har noen gode tips til hva jeg kan gjøre før jeg har fått meg ny jobb? Jeg merker at jeg ikke klarer veldig mange flere dager nå før jeg ryker på en ordentlig smell så setter stor pris på noen oppmuntrende ord. Anonymkode: ba56a...fc4 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #2 Skrevet 8. desember 2021 Hei. Jeg har vært der selv, det er ikke gøy og går utover helsa, ja. Hvis du selv sier opp får du ikke dagpenger før etter 18 uker. Det er derimot mulighet for at din lege kan gå god for at du ble syk av arbeidsforholdet, og måtte si opp, og du slipper 18 uker karantene. Men du har ingen garanti for at NAV godtar dette. En annen ting er å snakke med lege om sykmelding over lengre tid, mens du forsøker å finne ny jobb. Men da vil du kanskje gå utover prøvetiden. Men her kan det også være at din nåværende sjef helst bare vil ha inn en ny, og du får slutte før. For min del så sa jeg opp etter å ha vært sykmeldt i to uker. Jeg klarte fysisk ikke å komme meg opp om morgenen, så det var ingen sjans for å fortsette å jobbe der. Men jeg kunne klare meg uten inntekt et par måneder, og fikk heldigvis jobb ganske raskt. Det var uansett ikke verdt å ofre helsa mi for den jobben, så jeg hadde nok tatt hva som helst av jobb etter et par måneder, du får deg alltids noe tilkallingsvikar-arbeid. Anonymkode: 63385...938 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #3 Skrevet 8. desember 2021 har du mulighet å snakke med sjefen hans? Anonymkode: 09bd8...6a7
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #4 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei. Jeg har vært der selv, det er ikke gøy og går utover helsa, ja. Hvis du selv sier opp får du ikke dagpenger før etter 18 uker. Det er derimot mulighet for at din lege kan gå god for at du ble syk av arbeidsforholdet, og måtte si opp, og du slipper 18 uker karantene. Men du har ingen garanti for at NAV godtar dette. En annen ting er å snakke med lege om sykmelding over lengre tid, mens du forsøker å finne ny jobb. Men da vil du kanskje gå utover prøvetiden. Men her kan det også være at din nåværende sjef helst bare vil ha inn en ny, og du får slutte før. For min del så sa jeg opp etter å ha vært sykmeldt i to uker. Jeg klarte fysisk ikke å komme meg opp om morgenen, så det var ingen sjans for å fortsette å jobbe der. Men jeg kunne klare meg uten inntekt et par måneder, og fikk heldigvis jobb ganske raskt. Det var uansett ikke verdt å ofre helsa mi for den jobben, så jeg hadde nok tatt hva som helst av jobb etter et par måneder, du får deg alltids noe tilkallingsvikar-arbeid. Anonymkode: 63385...938 Tusen takk for gode råd. Virker som det lureste jeg gjør er å ta en ny samtale med legen og se om det er noen løsninger. Veldig bra det ordnet seg for deg. Det er virkelig ikke noen fin situasjon å være i. Anonymkode: ba56a...fc4 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #5 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): har du mulighet å snakke med sjefen hans? Anonymkode: 09bd8...6a7 Han er øverste sjef. Liten bedrift med sjefen og 4 ansatte. Mye av grunnen til at han ikke er så grei. Alle feil blir personlig da det går direkte utover hans lommebok. Anonymkode: ba56a...fc4
Taluno Skrevet 8. desember 2021 #6 Skrevet 8. desember 2021 Du sier du har en viktig og sentral rolle, og setter arbeidsplassen i en skvis om du blir sykemeldt. Er det viktigere enn din egen helse og familie? Hva gjør arbeidsplassen for deg? hva gir arbeidsplassen deg? utenom å ta fra deg absolutt all overskudd, slik at du ikke har noe igjen å gi til barna? Gir arbeidsplassen deg så mye at det er verdt fortsette kjempe seg igjennom dagene med stress og utmattelse? Hadde arbeidsplassen vært verdt å ofre helse og familie for, så hadde de også tatt vare på deg under sykdom. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå