Gå til innhold

Hva mener du - skal stortingspolitikerne få 45.000 lønnsøkning for 2020 og 2021?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/QyE84V/sv-vil-stanse-millionloenn-til-stortingsrepresentantene-ap-gaar-inn-for

Stortingets Godtgjøringsutvalg foreslår å øke stortingsrepresentantenes lønn med 45.000 kroner i en jafs for 2020 og 2021. 

Hva mener du? Er det rimelig at stortingsrepresentantene får over 1 mil i lønn i tillegg til de mange særgodene? Fortjener de lønnsøkning etter alle avsløringer om juks og bedrageri på Stortinget? SV er klart mot - de vil også redusere dagens lønn med 100.000. Ap går trolig for at lønna forblir uendret. 

Men hva mener du om dine representanters lønn og lønnsøkning?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

NEI.

Jeg syns politikernes lønn skal gjenspeile borgerens lønn. 
Slik det er nå har ikke politikerne bakkekontakt med samfunnet de sitter som tillitsvalgt for. 
Forskjellen mellom en politiker (som er folkevalgt) og den vanlige borger burde viskes ut. Politikeren skal representere samfunnet - slik er det ikke nå.

• Liker 19
Skrevet
Drizzt skrev (54 minutter siden):

Men hva mener du om dine representanters lønn og lønnsøkning?

Synes SV og Rødt faktisk har rett her, lønna til stortingspolitikerne bør ned på et nivå nærmere resten av befolkningen de representerer.

• Liker 21
Skrevet

Nei, de burde heller gå ned i 45000 i lønn, og miste flere av sine særgoder.

• Liker 8
Skrevet

Nei!!

De vet å sette seg selv først. Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør😡😡

• Liker 4
Gjest havrekaffe
Skrevet

Etter så mye slitsomme mediasaker med pendler snusk, etterlønninger, dobbel utbetaling av feriepenger, den lille garasje-budsjettsprekken på 1,8 milliarder for en stund siden, høye strømpriser og ikke minst all kuttingen i velferds-og pensjonsordninger til unge og funksjonshemmede så er det klart at de bør få unne seg litt ekstra til jul.

Skrevet

Tenker at det holder med 7-8 lapper. De gjør en utrolig viktig jobb. Dessverre har voksende politikerforakt ( egtl. en verdenstrend som smitter kanskje..) og utskjelling og trusler bla på sosiale medier ført til at mange dyktige politikere slutter eller kvier seg for å starte med politikk. Det er det utrolig viktig at vi - demokratiet vårt får en slutt på.

• Liker 1
Skrevet

Godt å lese at folket er unisont. 

Try2 skrev (13 timer siden):

Tenker at det holder med 7-8 lapper. De gjør en utrolig viktig jobb. Dessverre har voksende politikerforakt ( egtl. en verdenstrend som smitter kanskje..) og utskjelling og trusler bla på sosiale medier ført til at mange dyktige politikere slutter eller kvier seg for å starte med politikk. Det er det utrolig viktig at vi - demokratiet vårt får en slutt på.

Smitter? Du mener altså at politikerforakt er et importert fenomen som ikke hører hjemme i Norge slik woke, identitetspolitikk og en rekke andre er, og ikke skyldes politikernes egne handlinger? :klo: Og så skal de få 7-8 lapper mer? Utskjelling og trusler skyldes politisk uenighet, ikke politikerforakt generelt. De som truer og mobber politikere fra 1 parti stemmer og støtter gjerne et annet parti.

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
Vera skrev (På 8.12.2021 den 20.18):

NEI.

Jeg syns politikernes lønn skal gjenspeile borgerens lønn. 
Slik det er nå har ikke politikerne bakkekontakt med samfunnet de sitter som tillitsvalgt for. 
Forskjellen mellom en politiker (som er folkevalgt) og den vanlige borger burde viskes ut. Politikeren skal representere samfunnet - slik er det ikke nå.

100% enig. 

Skrevet

Ser virkelig ikke problemet. De har vel rett på lønnsøkning, akkurat som alle andre.

Disse lønningene er vel ganske like, eller lavere muligens, enn en del andre land også.

Skrevet
Vhgj skrev (1 time siden):

Ser virkelig ikke problemet. De har vel rett på lønnsøkning, akkurat som alle andre.

Disse lønningene er vel ganske like, eller lavere muligens, enn en del andre land også.

Hvorfor har de rett på det? Har de fått økte utgifter med så mye gratis? 

• Liker 6
Gjest DislayName
Skrevet

Hvis man har råd til 45000krs lønnsøkning har man råd til å fikse på strømprisene, ass. De trenger ikke mer penger. La de stå over lønnsøkning i 1 år og heller donere tilsvarende sum til å betale vanlige folks strømutgifter.

Skrevet

NEI!

De som sitter på Stortinget burde få lønn nøyaktig på medianen, og blitt justert år etter år etter den.

Nå for tiden er det 48.750 kroner i måneden.

Statsministeren kan få 20% tillegg.

• Liker 2
Skrevet

JAA!!!

Om det er noen som fortjener høyere lønn så er det stortingspolitikere. Det har stått på dag og natt for å styre landet gjennom denne harde pandemien. Det er ikke bare, bare!

Jeg forslår at de får 50.000 i lønnsøkning. Dette bør vi skattebetalere betale med glede. Det er bare 1100 som har dødd av pandemien i år, imotsetning til flere titallstusen i våre naboland.

• Liker 1
Skrevet
Stonegiant skrev (20 timer siden):

NEI!

De som sitter på Stortinget burde få lønn nøyaktig på medianen, og blitt justert år etter år etter den.

Nå for tiden er det 48.750 kroner i måneden.

Statsministeren kan få 20% tillegg.

Hvem ville hatt de jobbene da? Kunne aldri tenkt meg å være politiker med den belastningen det innebærer, uten å få greit betalt for det. 

• Liker 1
Gjest havrekaffe
Skrevet
7 hours ago, MissCoverdale said:

Hvem ville hatt de jobbene da? Kunne aldri tenkt meg å være politiker med den belastningen det innebærer, uten å få greit betalt for det. 

Det er ikke en tradisjonell jobb i den forstand at det er et arbeidgiver/arbeidstaker-forhold. De er "valgt" til den posisjonen de har og skal ikke være en karrierevei selv om det i realiteten har blitt det. De skal selvsagt få dekket kostnader og så de kan leve bra som alle andre, men nå legger de opp til en inntekt som ligger langt over det hvermannsen kan forvente.

Skrevet
Drizzt skrev (På 10.12.2021 den 8.21):

Godt å lese at folket er unisont. 

Smitter? Du mener altså at politikerforakt er et importert fenomen som ikke hører hjemme i Norge slik woke, identitetspolitikk og en rekke andre er, og ikke skyldes politikernes egne handlinger? :klo: Og så skal de få 7-8 lapper mer? Utskjelling og trusler skyldes politisk uenighet, ikke politikerforakt generelt. De som truer og mobber politikere fra 1 parti stemmer og støtter gjerne et annet parti.

Nei, jeg mente selvsagt at politikerforakt ble født i Norge😄Og nei, ikke 7-8 lapper mer. Sorry hvis jeg var uklar her.

Skrevet

De har ingenting i lønn. De er ikke ansatt noe sted.

De har godtgjørelse for en tillitsrolle med mandat gitt av velgerne.

Og ja, skal Stortinget representere det brede lag av befolkningen bør godtgjørelsen være såpass.

• Liker 2
Skrevet

Nei, og @Vera oppsummerte tankene mine godt.

Politikerne har et flott og jævlig dyrt garasjeanlegg. I tillegg har de privatsjåfører. Parkeringsplassene i Oslo skal vekk - Gerd Anne på 87 skal sykle i bunad til konfirmasjonen. Men politikerne - nei, de skal bli kjørt overalt (også hjem til Ski!) fordi de er utsatt for hets og trusler.

Vanlige folk havner i fengsel for skattesnusk. Å ikke vite holder ikke. Men det gjør det for politikerne. De visste ikke, de var syke. Alltid masse unnskyldninger.

Jeg har politikerforakt.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...