Gå til innhold

Hvor selvstendig og proaktiv i skolearbeidet? (Ungdomsskolen)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt som går i 8. klasse og nå øver til sine første tentamener. Han har OK karakterer så langt (4/5), men jeg blir litt frustrert over at vi må minne han på hele tiden at han bør sette seg ned og øve. Han gjør det da (motvillig), og jeg skulle vel håpe at han både hadde vært mer selvstendig og proaktiv før viktige prøver. Siden han er ganske oppegående får han ok karakter uten å jobbe noe sørlig, men jeg vil jo helst at han skal ha holdningen at han bør legge ned nok tid til at han i alle fall gjør sitt beste og ikke bare minste minimum.

forventer jeg for nye av en 13-åring? Blir han antagelig mer selvstendig når han kommer mer inn i dette?

Anonymkode: e8d7f...233

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, jeg synes det er flott at du følger opp. Særlig fordi ungdomsskolen legger grunnlaget for hvordan man jobber med fag på videregående og høyere utdanning. Men 4/5 er ikke ok karakterer, det er GODE karakterer. Jeg tror nok han kommer mer inn i dette etterhvert. Ungdomsskolen betyr ingenting i det lange løp. Husker jeg stresset så forferdelig over karakterene på ungdomsskolen. I dag betyr det jo 0. 

• Liker 4
Skrevet
stupebrettet skrev (1 minutt siden):

absolutt ikke. De som får under 5 i snitt på vgs kommer seg ikke langt i dag, men på kvinneguiden så er det brukere fra forrige årtusen så de forstår det ikke.

Nok trolling fra deg nå. 

• Liker 3
Skrevet
Lacuna skrev (14 minutter siden):

Tja, jeg synes det er flott at du følger opp. Særlig fordi ungdomsskolen legger grunnlaget for hvordan man jobber med fag på videregående og høyere utdanning. Men 4/5 er ikke ok karakterer, det er GODE karakterer. Jeg tror nok han kommer mer inn i dette etterhvert. Ungdomsskolen betyr ingenting i det lange løp. Husker jeg stresset så forferdelig over karakterene på ungdomsskolen. I dag betyr det jo 0. 

Ja, tenker det er viktig å poengtere at jeg ikke bryr meg om karakterene og resultatene, men at jeg vil at han skal tillegge seg gode vaner og at han ser verdien av å jobbe godt. Og at jeg da blir litt bekymret når han ikke tar nye initiativ selv men har veldig minimum-innstilling 😉

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, tenker det er viktig å poengtere at jeg ikke bryr meg om karakterene og resultatene, men at jeg vil at han skal tillegge seg gode vaner og at han ser verdien av å jobbe godt. Og at jeg da blir litt bekymret når han ikke tar nye initiativ selv men har veldig minimum-innstilling 😉

Jeg tenker at dette er noe som vil øke med tiden! Han er helt i startfasen av ungdomsskolen og er kanskje ikke helt vant med all jobbingen enda, og han vil se verdien av det etterhvert. Det kan hende at resultatene blir dårligere enn forventet på tentamen, men da får han jo en oppvekker!

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan skal han skjønne hvor mye innsats han må legge inn når han ikke får forsøke seg med mindre, og se dårligere resultater av det? Han må jo erfare begge deler for å selv kunne vurdere mengden arbeid. MYE bedre at han får dårligere karakterer i 8. og 9. klasse, enn i 10.! Så la han prøve og feile. 

Anonymkode: 7a0c3...663

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at det er nettopp nå de skal erfare hvordan det går hvis de ikke legger ned arbeid, og dermed få motivasjon innenfra. Det sa kontaktlærer ganske tydelig da datteren vår begynte på ungdomsskolen, og vi har fått samme beskjed nå da hun startet på videregående - det er IKKE krise med dårlige resultater i starten, for de må lære å gjøre det dårlig for å kunne gjøre det bedre (sagt på en litt flåsete måte).

Når det er sagt så har ikke vi fulgt opp skolearbeid siden 5.-6.-trinn..... Hun har gjort alt selv, og vil klare selv. Resultatene da 10.klasse var ferdig var gode! Men jeg ville latt ham føle på hvordan det blir hvis han ikke forbereder seg..... Mye bedre at han går på en smell nå enn våren i 10.klasse!

• Liker 2
Skrevet
36 minutter siden, Ulrikke said:

Jeg tenker at det er nettopp nå de skal erfare hvordan det går hvis de ikke legger ned arbeid, og dermed få motivasjon innenfra. Det sa kontaktlærer ganske tydelig da datteren vår begynte på ungdomsskolen, og vi har fått samme beskjed nå da hun startet på videregående - det er IKKE krise med dårlige resultater i starten, for de må lære å gjøre det dårlig for å kunne gjøre det bedre (sagt på en litt flåsete måte).

Når det er sagt så har ikke vi fulgt opp skolearbeid siden 5.-6.-trinn..... Hun har gjort alt selv, og vil klare selv. Resultatene da 10.klasse var ferdig var gode! Men jeg ville latt ham føle på hvordan det blir hvis han ikke forbereder seg..... Mye bedre at han går på en smell nå enn våren i 10.klasse!

Jeg tror dette fungerer bra for mange, i alle fall om man har lærere som er litt tydelige i tilbakemeldingene. Samtidig finnes de som ikke går på noen smell og seiler gjennom skolen med 4 og 5 uten å jobbe hardt for det, fordi de tar ting lett. Jeg var en sånn, og hadde nok hatt godt av at både foreldre og lærere ga meg litt ekstra dytt, slik at jeg hadde fått innarbeidet gode arbeidsvaner og litt tålmodighet i møte med ting som utfordret meg. Dette måtte jeg finne ut av på egenhånd som student, og det kostet en del tårer og slit.

Man ser vel kanskje selv hva slags type ens egen ungdom er, og kan ta grep deretter. Man ønsker jo at de skal lære gode arbeidsvaner og verdien av å gjøre en innsats.

Anonymkode: c79aa...fb2

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tror dette fungerer bra for mange, i alle fall om man har lærere som er litt tydelige i tilbakemeldingene. Samtidig finnes de som ikke går på noen smell og seiler gjennom skolen med 4 og 5 uten å jobbe hardt for det, fordi de tar ting lett. Jeg var en sånn, og hadde nok hatt godt av at både foreldre og lærere ga meg litt ekstra dytt, slik at jeg hadde fått innarbeidet gode arbeidsvaner og litt tålmodighet i møte med ting som utfordret meg. Dette måtte jeg finne ut av på egenhånd som student, og det kostet en del tårer og slit.

Man ser vel kanskje selv hva slags type ens egen ungdom er, og kan ta grep deretter. Man ønsker jo at de skal lære gode arbeidsvaner og verdien av å gjøre en innsats.

Anonymkode: c79aa...fb2

Sånn var jeg også, gikk uten anstrengelse lenge, og møtte man veggen litt og måtte finne en annen måte å jobbe på..... Men jeg ville allikevel prøvd å la gutten møte veggen nå i håp om at den indre driven kom litt mer....

• Liker 2
Skrevet

Har venner hvor de lot barna finne den indre motivasjonen og ha mer ansvar selv. Resultatene gikk i bånn etter en stund, så foreldre og lærere ble enige med 14-åringen om at foreldrene skulle hjelpe til å følge opp siden 14-åringen ellers ikke brydde seg. Dette en gutt som var kjempeflink på barneskolen og gjorde lekser lett med en gang det kom hjem fra skolen så foreldrene trodde ikke det skulle bli så ille.  Jeg tror ikke på at så mange ungdomsskoleelever er modne nok til så mye ansvar. Min 14-åring er det ikke. Han liker å få gode karakterer, men sliter å motivere seg til å bare lese tekster til prøver, men kan sitte i timesvis å gjennomgå prøvestoffet ved å diskutere det med oss muntlig. Da kan vi begynne en uke før og bruke helgene hvor vi har tid.  Vanene med å pugge fra en bok er han rett og slett ikke moden nok til.   Lekser har han ingenting av, de gjør han alltid på skolen. Har dra dag 1 på skolen hatet lekser og knapt gjort de frivillig.

Selv spurte jeg aldri om hjelp hjemme og ungdomsskolen var enkel, lekser gjorde jeg alltid ferdig på skolen, så jeg fikk heller aldri gode vaner som jeg slet med videre.  

Lillesøster derimot gjør lekser flittig selv etter skolen hver dag- spør lite. Hun er ikke superflink, men hun har vanene inne, så det blir lettere å følge opp henne når hun begynner på ungdomsskolen og får prøver.  Hun sjekker ukeplanen og har med riktige bøker, planlegger uken etter hva hun skal. De har ingen muligheter til å gjøre leksene på skolen som 14-åringen (der er lekser mer det man ikke rakk på skolen) 

Anonymkode: 562bc...8b5

• Liker 1
Skrevet

Har ei i 8 klasse selv, og hun har også gode karakterer. Hun jobber veldig hardt med skolen, og kan gjerne pugge i noen timer hver dag. Hun ser på YouTube på study motivation, og sier dette hjelper henne masse, så hun har gjort en rutine ut av det. 

Jeg har vært ganske "på" henne mtp skolearbeid, og hun har fått innprentet tidlig at dette er viktig. Her vi bor begynte de med karakterer i 7 klasse, så dette er ikke helt nytt for henne. 

Det viktigste (synes jeg) er å tillegge seg gode vaner, da blir det ikke et ork å skulle jobbe med skolearbeidet :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg har en gutt som går i 8. klasse og nå øver til sine første tentamener. Han har OK karakterer så langt (4/5), men jeg blir litt frustrert over at vi må minne han på hele tiden at han bør sette seg ned og øve. Han gjør det da (motvillig), og jeg skulle vel håpe at han både hadde vært mer selvstendig og proaktiv før viktige prøver. Siden han er ganske oppegående får han ok karakter uten å jobbe noe sørlig, men jeg vil jo helst at han skal ha holdningen at han bør legge ned nok tid til at han i alle fall gjør sitt beste og ikke bare minste minimum.

forventer jeg for nye av en 13-åring? Blir han antagelig mer selvstendig når han kommer mer inn i dette?

Veldig selvstendig og proaktiv her. Gjør ofte ferdig oppgaver lenge før fristen. Jeg har faktisk ikke oversikt over innleveringer og oppgaver som skal gjøres. 

Hun er jente og jeg vet at skolen er mer tilpasser jenter enn gutter. Kanskje spesielt i den alderen. Har en gutt som snart er tenåring og forventer ikke samme grad av selvstendighet da han er en litt annen type.

Anonymkode: 73166...d16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...