Gå til innhold

Norge burde gjort som Danmark - Danske grunnskoleelever sendes hjem fra 15. desember til 5. januar.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Elever i folke- og privatskoler sendes hjem fra 15. desember til 5. januar og får tidlig juleferie, opplyser undervisningsministeren i Danmark. I situasjonen nå hadde det vært mest riktig og stenge ned skolene 15 des som Danmark. Det er tre fordeler med dette. Man får ned smitten i samfunnet så man kan få TISK til å fungere etter nyttår. Man kan hindre smitte fra barn til besteforeldre i julen. Og man kan få ned smitten for barnas skyld hvis Omicron er farlig for barn. Myndighetene gambler med barna sin helse nå, det er lite smittevern på skolene. skolen/sfo kan ha tilbud for de sårbare disse dagene og skolen kan være oppe for de med samfunnskritiske yrker selvfølgelig. 

Danmark tar smitten mer alvorlig enn Norge. De har jo vaksinert barn også.Norge har jo gitt kun en dose til de mellom 12-15 ! og ingen til de under 12 (bortsett fra noen få) 

Sitat

- I de kommende uger får mange børn, og heldigvis for det, mulighed for at få vaccinen.

- De sidste forældre til børn i alderen 5 til 11 år modtager invitationerne til vacciner i denne uge, og derfor vil det at sende børn hjem fra 15. december betyde, at vi får nogle uger, hvor flere børn og unge kan blive vaccineret, og stikket kan virke, siger hun.

https://www.bt.dk/politik/skoleelever-hjemsendes-fra-og-med-15-december

Hvorfor blir ikke det prioritert i Norge? Se hva den verdenskjente Harvard-utdannede epidemiologen Eric Feigl-Ding skriver på Twitter:

omicron.jpg.2275135cc0abf945a541fdfa776c9130.jpg

Endret av NorthernLight
  • Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De stenger nok ned nå også lar de ikke barneskole barn komme tilbake på skolen før de er vaksinert med Pfizer. Fredriksen er vel noe av det frekkeste europeisk politikk har å by på. Danmark elsker å plage innbyggerne sine med koronapass og vaksinetvang, derfor har de også høy vaksinasjonsrate.

• Liker 9
Skrevet

Nei, det burde de virkelig ikke. Har folk enda ikke lært hvilke konsekvenser det får i samfunnet å stenge skolene?

• Liker 13
Skrevet
LisbethBerg skrev (1 minutt siden):

Nei, det burde de virkelig ikke. Har folk enda ikke lært hvilke konsekvenser det får i samfunnet å stenge skolene?

ehhh... det er straks jul??? 

• Liker 14
Skrevet
LisbethBerg skrev (2 minutter siden):

Det er snakk om EN uke!

• Liker 12
Skrevet
NorthernLight skrev (Akkurat nå):

ehhh... det er straks jul??? 

Hva så? Det gir en signaleffekt som er krise for samfunnet. 

• Liker 6
Skrevet

Det er for å motivere barn til å vaksineres, de får komme tilbake så snart de er vaksinert.

2021_12_08_20.12.58.jpg

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hva så? Det gir en signaleffekt som er krise for samfunnet. 

Nei det er ikke krise for samfunnet å stenge skolene rett før jul. Man har en alvorlig smittesituasjon og man vet ikke hvordan omicron er iforhold til å gjøre barn syke. Se på grafen over i første innlegg.  Man har funnet mye mer om omicron om noen uker... 

Endret av NorthernLight
  • Liker 7
Skrevet

Jeg synes Danmark tar har  fin føre var holdning her. Man vet alt for lite om Omicron enda , og om det gjør barn mer syke. Tallene fra Sør Afrika bør tas på alvor.  I tillegg er det nødvendig å få ned smitten så den ikke kommer helt ut av kontroll. Hvis vi får tilbake såpass kontroll at vi får TISK til å fungere igjen har vi kommet langt. Det var det Norge var gode på som gjorde at vi kunne ha samfunnet for det meste åpent. Barna trenger å få et smittevern i skolene ellers hjelper neppe tiltakene vi har nå. Barna er drivere av smitten. Et par dager ekstra juleferie tror jeg norske barn hadde taklet helt fint. Eller eventuelt hjemmeskole. Så lenge de som trenger det får et tilbud på skolen. Danmark har forøvrig mer kontroll enn Norge. De tester mye mer, og har færre på intensiv. Likevel ser de på dette som en nødvendighet.  

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er fornuftig å stenge skolene litt tidligere. Det har lite å si for barna, bare litt ekstra ferie. Det stopper smitten effektivt når skolene er stengt, og unger og småbarnsforeldre slipper å ligge syk på julaften. Bemanningen på sykehus er allerede stramt, og det vil ikke hjelpe at det er storinnrykk av pasienter midt i jula. Det kan bli en dårlig jul for alle... 

Det spiller jo ingen rolle om man begrenser de voksne fra å treffe 20 stykker, om ungene i praksis møter 300 stykker på skola hver dag. Da vil jo de smittes med omikron, og foreldrene, samt besteforeldre. 

Jeg tror det er et smart trekk av Danmark. De neste ukene her i Norge vil nok preges av stadige avisoverskrifter over smitte i skolene, så vil folk si at det er veldig viktig å ha dem åpne, ....for så at lærerne er syke og alle blir smitte, og ergo stenges skola uansett. 

Så masse fram og tilbake....blbalblalblba..... Danmark gjør riktig her. Norge skal sikkert rote rundt og fjase frem og tilbake. 

• Liker 12
Skrevet

Det er så sinnsykt mye smitte på alle skoler nå, så jeg håper virkelig at de kan stenge ned en uke før jul. Jeg er lærer og er så sinnsykt sliten av å stå midt i skuddlinjen uten noe annet vern enn en vaksine. 

• Liker 12
Skrevet
NorthernLight skrev (Akkurat nå):

Nei det er ikke krise for samfunnet å stenge skolene rett før jul. Man har en alvorlig smittesituasjon og man vet ikke hvordan omicron er iforhold til å gjøre barn syke. Se på grafen over i første innlegg.  Man har funnet mye mer om omicron på noen uker... 

Det finnes viktigere ting enn korona i samfunnet vårt. Heldigvis begynner flere og flere nå å kritisere myndighetene for at de virker å ha glemt det. Men skjønner at det blir beintøft for de som er langt inne i angstbobla å komme ut av denne. 

• Liker 5
Skrevet
J.E skrev (1 minutt siden):

Jeg synes Danmark tar har  fin føre var holdning her. Man vet alt for lite om Omicron enda , og om det gjør barn mer syke. Tallene fra Sør Afrika bør tas på alvor.  I tillegg er det nødvendig å få ned smitten så den ikke kommer helt ut av kontroll. Hvis vi får tilbake såpass kontroll at vi får TISK til å fungere igjen har vi kommet langt. Det var det Norge var gode på som gjorde at vi kunne ha samfunnet for det meste åpent. Barna trenger å få et smittevern i skolene ellers hjelper neppe tiltakene vi har nå. Barna er drivere av smitten. Et par dager ekstra juleferie tror jeg norske barn hadde taklet helt fint. Eller eventuelt hjemmeskole. Så lenge de som trenger det får et tilbud på skolen. Danmark har forøvrig mer kontroll enn Norge. De tester mye mer, og har færre på intensiv. Likevel ser de på dette som en nødvendighet.  

Jeg helt enig med deg!

Mooza skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er fornuftig å stenge skolene litt tidligere. Det har lite å si for barna, bare litt ekstra ferie. Det stopper smitten effektivt når skolene er stengt, og unger og småbarnsforeldre slipper å ligge syk på julaften. Bemanningen på sykehus er allerede stramt, og det vil ikke hjelpe at det er storinnrykk av pasienter midt i jula. Det kan bli en dårlig jul for alle... 

Det spiller jo ingen rolle om man begrenser de voksne fra å treffe 20 stykker, om ungene i praksis møter 300 stykker på skola hver dag. Da vil jo de smittes med omikron, og foreldrene, samt besteforeldre. 

Jeg tror det er et smart trekk av Danmark. De neste ukene her i Norge vil nok preges av stadige avisoverskrifter over smitte i skolene, så vil folk si at det er veldig viktig å ha dem åpne, ....for så at lærerne er syke og alle blir smitte, og ergo stenges skola uansett. 

Så masse fram og tilbake....blbalblalblba..... Danmark gjør riktig her. Norge skal sikkert rote rundt og fjase frem og tilbake. 

Helt enig med deg og! Danmark er fornuftige nå. 

• Liker 2
Skrevet
Supersmurf skrev (1 minutt siden):

Jeg er lærer og er så sinnsykt sliten av å stå midt i skuddlinjen uten noe annet vern enn en vaksine. 

Skuddlinje faktisk... Ta deg sammen.

• Liker 6
Skrevet
Supersmurf skrev (1 minutt siden):

Det er så sinnsykt mye smitte på alle skoler nå, så jeg håper virkelig at de kan stenge ned en uke før jul. Jeg er lærer og er så sinnsykt sliten av å stå midt i skuddlinjen uten noe annet vern enn en vaksine. 

Og verre blir det med den meget smittsomme omicron dessverre. Skjønner godt at du er veldig sliten. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Helt oppriktig; hvis barna får ferie en uke tidligere, tror du foreldrene da kommer til å holde dem hjemme, eller dra alle mulige steder for å få dem i aktivitet? Og møtes likevel? 
og hva mener du foreldre som må på jobb skal gjøre? La ungene være hjemme alene? 

Endret av Milky
  • Liker 9
Skrevet
Vhgj skrev (1 minutt siden):

Skuddlinje faktisk... Ta deg sammen.

Du skulle prøvd selv, da hadde du nok følt det på samme måten. Barn kommer på skolen selv om de er nærkontakter, og elever smitter både medelever og ansatte på skoler. 

• Liker 8
Skrevet

Er du gal? Da går jo barna glipp av julegudstjenesten som skal holdes på tvers av skoler og klasser..

Det kan hende Norge gjør som før - dilter i hælene på Danmark..men vi vet jo ikke sikkert med den nye regjeringen. 

Hvor høy er egentlig vaksinedekningen i Danmark?

• Liker 2
Skrevet
Vera skrev (Akkurat nå):

Er du gal? Da går jo barna glipp av julegudstjenesten som skal holdes på tvers av skoler og klasser..

Det kan hende Norge gjør som før - dilter i hælene på Danmark..men vi vet jo ikke sikkert med den nye regjeringen. 

Hvor høy er egentlig vaksinedekningen i Danmark?

Den er en del høyere..... De har også vaksinert mange flere barn.

• Liker 4
  • Opprett ny...