Gå til innhold

Samboer sier at sønnen vår ikke får lov å leke med dukker

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig. Synes det et barnemishandling å nekte et barn å få være seg selv

Anonymkode: 98482...bd4

Og hvordan kommer forholdet mellom far og sønn å bli senere i livet? Om far nektet sønnen å få dukker, barbie og rosa leker? Vil dette være gode minner for sønnen å ta med seg videre i livet?

Dette sier jeg fordi jeg selv vokste opp og var gutt som likte «jenteleker». Heldigvis fikk jeg lov til å ha det, men husker jeg så andre foreldre som nektet sine sønner det osv og tenkte «takk gud det ikke er meg» i en alder av 5…

Anonymkode: 98482...bd4

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Han sier at det er jenteleker og at han vil at gutten skal bli maskulin og ikke femi. Han har også sagt han er redd han skal bli homo. Jeg tenker er leker er leker uavhengig av kjønn. Han er en god far ellers men jeg syns at holdningen hans bare er trist.

Anonymkode: 6f0a4...b9d

Holy shit. Jeg gjentar: dump han.

Og stakkars kvinnen som ender opp med sønnen din, som må leve med denne mannen som sin svigerfar. Fortsett din gode jobb som mor, og bli en fantastisk svigermor, for det vil hans fremtidige familie trenge. Grøss. 

Anonymkode: 9ebf0...48d

• Liker 5
Gjest Skogsalv
Skrevet

Jeg tenkte også at gutter leker med actionfigurer, som er små dukker. 

Men leketøysindustrien er spekulativ . Det i seg selv er et argument for fri lek 😆 

HVORFOR ER IKKE FORTNITE- KORTENE ROSA  ??  Av samme grunn som de samme aktørene påvirker valg av kjøp ifht  hettegenser på Cubus,barnet ønsker. 

Kun penger som ligger bak. 

Samfunn og kultur styrer oss fra vogge til grav . Men det er  absolutt lov å være seg selv ,- spesielt for en liten gutt til jul 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Holy shit. Jeg gjentar: dump han.

Og stakkars kvinnen som ender opp med sønnen din, som må leve med denne mannen som sin svigerfar. Fortsett din gode jobb som mor, og bli en fantastisk svigermor, for det vil hans fremtidige familie trenge. Grøss. 

Eller mannen som ender opp med sønnen ☺️

Anonymkode: fbe56...5ea

Gjest Skogsalv
Skrevet

Pappa bør søke opp sangen: "Aldri ride ranke og vuggesang " med Finn Kalvik .❤

Et fint bilde på livets stadier mellom far og sønn ,dersom avstanden blir for stor. 

Skrevet

Du ber samboeren din vokse opp og så kjøper du dukke til sønnen din. Jeg har 2 gutter og de har brukt kjoler, sminke og lekt med dukker. Det var storesøsteren deres som kledde dem ut og sminket dem. I dag er guttene 17 og 20 år og de er som vanlige gutter. Men uansett, så lever vi i år 2021, ikke 1921. Så den holdningen din samboer har, hører ikke hjemme i vår tid. Jeg hadde gitt beskjed om at jeg kjøper dukke til sønnen i julegave og hvis han blir sur, så får han bare bli sur.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eller mannen som ender opp med sønnen ☺️

Anonymkode: fbe56...5ea

Hehe, ja, helt riktig, og i grunn en langt verre situasjon enn jeg skisserte! 

Har en jente-jente nå, og venter gutt, og han skal fanden meg få arve hver en kjole og leke etter søsteren om det er så han ønsker. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har en sønn på fire år. Han har sagt at han ønsker seg dukke og dukkevogn til jul for han har sett at kusinen har og da ønsker han seg ogaå. Jeg vil kjøpe dette men samboer nekter, han sier at sønnen hans ikke skal leke med dukker, det er ikke aktuelt.  Jeg syns jo det er litt trist at han nekter han dette.  Jeg syns at man bør få leke med hva man vil uavhengig av kjønn. Om jeg kjøper dette likevel så blir vel ikke samboer særlig glad. Hva bør jeg gjøre? Noen tips? Flere her med sånne menn?

Hadde kjøpt det og virkelig ikke brydd meg om at far ikke likte dette.

Anonymkode: 9897a...b9c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han sier at det er jenteleker og at han vil at gutten skal bli maskulin og ikke femi. Han har også sagt han er redd han skal bli homo. Jeg tenker er leker er leker uavhengig av kjønn. Han er en god far ellers men jeg syns at holdningen hans bare er trist.

Og hva om han blir det da? Er han mindre glad i han da?

Skrevet

Barnas valg av leketøy har ingenting med seksualitet å gjøre. Voksne må slutte å være så paranoide på det, og la barn være barn og få velge selv. Da begge lillebrødrene mine var i barnehagealder lekte sammen med meg og dukkene mine. Den mellomste ville også ha dukke til jul, og det fikk han. Når de ble litt eldre så var det biler og lego de var opptatt av, og da lekte jeg sammen med dem, og ble veldig bilinteressert selv (jeg er jente). Det kjekkeste vi visste var å kjøre gokart sammen. Da var det slutt med dukker for hele gjengen 😅

Alt fikk vi lov til uten engstelige foreldre som kjønnskategoriserte lekene våre. La han være. Mest sannsynlig vokser han det av seg. Barn går gjennom alle mulige fraser om de får lov til å leke med det de liker. Eller kanskje han ikke vokser det av seg, og det er greit det også. Det verste barnefar gjør er å nekte. Da får sønnen deres issues. Garantert. 

Anonymkode: 735c2...8cd

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde de holdningene vist seg, hadde han virkelig blitt dumpa der og da… Regner med du hørte noe om dette før dere fikk barn? 

Anonymkode: 129be...941

• Liker 2
Skrevet

Ville ikke gitt en gutt dokker. Det kan overdrive hans feminine sider.

Anonymkode: ef152...d2f

Skrevet

Men hva gjør pappa da, hvis sønnen leker med biler og liker verktøy og finner ut at han er homofil senere i livet? 

La nå barnet leke med det han vil leke med. Dukker er vel en del av læringsprosessen til barn og de utvikler vel empati osv. Min sønn skal få dukker hvis han vil, han skal få gå i rosa prinsessekjoler hvis han vil. Min oppgave som mor er å støtte barnet uansett og irettesette der det trengs, lære om med og motgang og ruste han for fremtiden. En dukke kan umulig være skadelig.

• Liker 3
Skrevet

Herregud for en patetisk mann du har, unnskyld meg.

Selvfølgelig kan han leke med dukker og vogn og hest og hva han vil.

• Liker 3
Skrevet

Mannen din er ikke alene om å mene dette. Jeg har en venninne som mener det samme. Det er jo veldig få som sier det høyt da, og det er vel like greit.

Du får kjøpe til han hvis du vil det. Faren kan ikke nekte deg, og han kan ikke kaste lekene heller. 

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Veel... Jeg skal være den første her til å være litt enig i kjønnsroller. Det ligger tross alt i biologien vår. Gutter og jenter er forskjellige. Det er ikke til å komme unna. Fra naturens side så er det hannens jobb å bringe mat på bordet, beskytte, jakte osv. 

Hunner har helt andre roller og skal være omsorgsperson derav leking med dukker. Mor, far barn osv. Så kan forstå mange menn som foretrekker kjønnsroller knyttet til barndom. Mye av grobunnen kommer derfra. Og ja, vi er i 2021 og bør ikke la oss styre av instinkter i den grad, men det gjør vi okke som i de fleste tilfeller. Det er ikke sagt at gutter kommer til å bli homofile dersom de leker med dukker eller går med kjole, for all del! Og barn er bare barn. Men jeg kan forstå det. 

Anonymkode: 9897f...816

Nei, vi lar oss ikke styre av instinkter i de fleste tilfeller. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville ikke gitt en gutt dokker. Det kan overdrive hans feminine sider.

Anonymkode: ef152...d2f

Og hva er galt med det da?

• Liker 1
Gjest Rageing
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Veel... Jeg skal være den første her til å være litt enig i kjønnsroller. Det ligger tross alt i biologien vår. Gutter og jenter er forskjellige. Det er ikke til å komme unna. Fra naturens side så er det hannens jobb å bringe mat på bordet, beskytte, jakte osv. 

Hunner har helt andre roller og skal være omsorgsperson derav leking med dukker. Mor, far barn osv. Så kan forstå mange menn som foretrekker kjønnsroller knyttet til barndom. Mye av grobunnen kommer derfra. Og ja, vi er i 2021 og bør ikke la oss styre av instinkter i den grad, men det gjør vi okke som i de fleste tilfeller. Det er ikke sagt at gutter kommer til å bli homofile dersom de leker med dukker eller går med kjole, for all del! Og barn er bare barn. Men jeg kan forstå det. 

Anonymkode: 9897f...816

BARN er ikke forskjellige i særlig grad. Før puberteten er kroppene deres helt like bortsett fra forskjellig forplantnings utstyr.

Og mange har ikke disse "instinktene" du hever er biologiske. Selv har jeg aldri likt barn eller babyer, og vil heller ikke ha noen, mens min storebror elsker barn og koser seg i nærvær av dem og er en mye bedre omsorgsperson for datteren sin enn mora. Han gråter også mye mer enn meg.

Og dette er ikke bare anekdoter, veldig mange menn er bedre skikket til å passe unger enn mange damer der ute.

Og en mann som skal ha unger forventes å ta like mye ansvar for ungen uansett, så hvorfor skulle det være rart at gutter leker en lek som gjenspeiler realiteten?

Gjest Rageing
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Denne diskusjonen hadde vi da sønnen vår var baby. Mannen min hadde omtrent samme holdning. Selv var jeg imot lekevåpen, men mannen mente at det måtte gutter ha...

Begge mente den andre var helt på jordet, men vi måtte jo godta at begge hadde like mye å si, så vi kom frem til et kompromiss: Ingen av oss skulle prakke på ham noen av delene, men han skulle få det han eventuelt ba om selv av de tingene, uten påvirkning fra oss. (Nå ble det våpen han ville ha, så det ble jeg som "tapte" på avtalen. Heldigvis bare Nerf pistoler og pil og bue med sugekopp. 😛 )

Anonymkode: 5a727...371

Lekevåpen syns jeg blir en litt annen diskusjon, uavhengig av kjønn. Forstår godt de som ikke vil at barna skal bruke våpen i lek. Heldigvis ser en del slike leker ikke ut som "våpen" i tradisjonell forstand, slik som vannpistoler og sånn

Skrevet

La ungen få dukke..

Spør samboeren din hva han er redd for, lek med dukker lærer barna omsorg og empati. Ville han nektet den lille jenta si å få bil om det hadde vært den veien?

Samboeren min har bare søstre, han lekte mye med dukker og barbie fordi dette var den eneste måten å få leke med søsknene sine på, fordi de ville ikke leke med biler. Han er hverken homo eller trans av den grunn, han driver med ekstremsport og kjører bil og motorsykkel. 
Jeg hadde kjøpt dukke og lagt under juletreet, skriv at det er fra nissen. 

Anonymkode: aa3ec...709

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...