Gå til innhold

Skattelistene

Midnattsol

Anbefalte innlegg

Ja så var de lagt ut igjen da. Er skattelistene virkelig SÅÅÅ UtrOOOlig interessante??? Jeg synes faktisk ikke det! Who cares? Big deal, det blir like fort glemt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja hvorfor bry seg om hva naboe tjener. det er jo ikke han eller henne som skal ordne med din økonomi. jeg synes dette blir litt dumt jeg.

kan de ikke bruke tid på andre ting??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå de listene bare ligge der!

Man kan jo sjekke hva naboen tjener selv om de listene ikke er tilgjengelige ute på nettet!! Hvorfor skjønner man ikke det?

*riste på hodet*

-x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På besøk!

For 4-5 år siden så kom jeg på den lokale inntektstoppene her på vestlandet - p.g.a. aksje-salg. (100-på-topp/kom langt ned altså).

Dette var altså et engangstilfelle. Pengene gikk til å betale gjeld.

Så kom den jævla lista i avisa - og du verden hvor mange kommentarer jeg fikk. Da fikk jeg virkelig oppleve at folk leser de listene ja...... (jeg hadde ikke sett på lista sjøl, det interesserer meg ikke det minste). Jeg stengte meg inne - synes det var så ekkelt. Fikk stadig kommentarer om "at du har vel nok" - når det oppstod diskusjoner om dårlig råd m.m............ Og ingen godtok min forklaring om aksjesalg. Kollegaer trodde jeg hadde superlønn......de så "mistroisk" på meg.... :(

Aldri har jeg følt meg så utilpass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de ikke bare slutte å offentliggjøre hva alle andre tjener og har av formue. For meg er det helt likegyldig, for jeg får ikke noen glede av de pengene alikavel, selv om naboen skulle ha en kjempe formue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Missuganda
La nå de listene bare ligge der!

Man kan jo sjekke hva naboen tjener selv om de listene ikke er tilgjengelige ute på nettet!! Hvorfor skjønner man ikke det?

*riste på hodet*

-x

Vi skjønner og vet dette. Men er det til vår allmenne interesse??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man kan få tak i disse opplysningene selv om de ikke ligger på nettet. Tror de fleste er klar over det!

MEN, dersom du er nødt til å ringe kontorer, møte opp, vente, "søke" og bruke tid innen åningstidene til div. kontorer, så er det kanskje ikke like mange som ville gjort det "bare for morro"?

Nå, når det ligger på nett, vil endel bruke det som underholdning! Du kan få tak i informasjon så altfor lett, som jeg godt kunne tenkt meg at var LITT vanskeligere å få tak i. Om man ønsker private opplysninger om andre personer, synes jeg det er helt greit at man må jobbe litt for det! Ikke leke med det til ettermiddagskaffen!

Slik det er nå, kan du visstnok søke frem lister, og alle og enhver (også kriminelle) kan gå rett inn på internett og skrive ut lister over de rikeste menneskene i sitt området! Det er vel litt lettere? En om disse samme (kriminelle? eller bare nysgjerrige) måtte møtt opp på eller ringt ett kontor i åpningstiden, for å få det samme. Måtte kanskje oppgitt navn for å få det tilsendt eller noe?

Dette burde ikke være så altfor tilgjengelig synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjett om jeg har sjekket listene, ja! Og dermed funnet ut at en viss person "skylder" sitt barn 50 000,- i for lite innbetalt barnebidrag! Her blir det oppvask! Grrrrrrrrrrrrrrr!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket også barnefaren. :D

Ikke fordi jeg har tenkt å foreta meg noe, men fordi han ikke lenger skal betale for sitt eldste barn. Så jeg lurte rett og slett på hvor mye han hadde tenkt å gå ned i inntekt for å slippe å betale for den yngste (selvstendig næringsdrivende). Og ganske riktig: Inntekt: kr. 100,-!!! og formue kr. 0,-

:hoho::hoho::hoho::hoho::hoho::hoho::hoho::hoho::hoho:

Jeg finner det jo litt rart at kemnerkontoret ikke reagerer, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på bygda ble alle disse opplysningene gjort tilgjengelige i lokalavisa tidligere...Alle stod oppført! Må egentlig si at jeg mislikte det mere...ble på en måte litt mere "lokalt"..og da var det også mye lettere å "se" alle på en gang. Liker bedre å søke på hele landet.. :hoho:

Nei, jeg har egentlig ikke noe imot at disse opplysningne legges ut...men skjønner at enkelte reagerer...

Mirabella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bare gjøre oppmerksom på at opplysningene ikke nødvendigvis stemmer 100%. Min inntekt står ikke svart på hvitt. Den er lavere enn det som står på selvangivelsen min.. ganske mye også. Fikk forklart at dette kan ha med lån og sånne ting å gjøre.

Det finnes "smutthull" som folk utnytter seg av.

Så ikke døm folk etter dette. Jeg vet om folk som står med høye summer i både inntekt og formue og som er helt blakke jeg. Ikek fordi at pengene er sløst bort, men av helt andre grunner.

Selv bruker jeg skattelistene til å søke etter folk jeg kjenner, se hvor de er hen i verden. Jeg dømmer ikke folk etter inntekten. Men jeg skal innrømme at jeg er nyskjerrig på naboer og familie.

Synes at det er greit at listene ligger ute jeg.

Om noen ønsker å søke på mitt navn: Be my guest! Men jeg håper at ingen dømmer meg etter dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv bruker jeg skattelistene til å søke etter folk jeg kjenner, se hvor de er hen i verden.

Det var kjempelurt, Lea!! Det skal jeg gjøre også!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet tre venninner jeg hadde mye kontakt med før :) Nå har jeg adressa, så i morgen skal jeg sette meg ned å skrive brev :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

var tenkt å skrive noe om hvor forkastelig dette var, men så ble jeg nyskjerrig... :roll:

Fant nettopp ut hva det fulle navnet til onkelen min var.. DET mellomnavnet visste jeg ikke var i familien! :ler:

jeg gikk først til lokalavisa, og der kunne jeg registrere meg et sted for å få begrenset tilgang.. som jeg måtte betale for! Tok meg ikke mange sekundene på google å finne en gratis utgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sjekket fødselsdato på en av dem jeg "ikke kjenner SÅ godt" :D

Ellers så bruker jeg også disse listene til å finne ut hvor gamle kjente holder til.

Ser ikke noe problem med at disse listene legges ut, men på den annen side så vet jeg ikke om jeg ser så store problemer med at de ikke hadde blitt lagt ut heller.

Lilly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

All offentliggjøring av skattelister er et overtramp og krekelse av privatlivets fred.

Den eneste grunnen til at nordmenn finner seg i dette er at så mange er så vant til Janteloven at de tror det skal være slik.

De politiske partiene som spiller på Janteloven i sitt politiske arbeid er de som er mest for offentliggjøring - og de vil selvsagt ikke gå glipp av muligheten til å drive Jantelovforsterkende virksomhet på alle landets førstesider en gang i året.

Jeg kommer aldri til å skjønne at nordmenn godtar dette. Helt ubegripelig.

PS - Jeg er norsk men har heldigvis vokst opp i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...