Gå til innhold

Er Store norske leksikon virkelig en troverdig kilde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/z7k9z9/store-norske-leksikon-formidler-pseudovitenskap-og-propaganda-om-kjoenn

Fram til jeg leste denne artikkelen, trodde jeg at artiklene i SNL er skrevet av faglig dyktige personer som baserer seg på faglig tunge forskninger og ... la oss kalle det for fakta. Så feil kan man ta.

Men nå regner jeg ikke SNL som en god kilde med faglig tyngde. Det er bare et instrument for ideologier og bevegelser som er alt annet enn faglige. Synd, men jeg er glad for at dette kom fram.

Jeg skal bare poste denne delen selv om hele teksten er verdt å lese.

Spoiler

Men SNL har introdusert for det norske folk den misvisende frasen «kjønn tilskrevet (evt. tildelt) ved fødsel». Som om kjønn ikke blir bestemt ved befruktningen og registrert ved fødsel, men er resultat av en slags vilkårlig handling fra helsepersonells side.

SNL har formidlet at noen «identifiserer» seg med kjønnet de fikk «tilskrevet» ved fødsel, og de er da å betrakte som «cis-kjønnet», en underkategori av sitt eget kjønn.

Blodpropp og benskjørhet

SNL har fortalt folket at å kutte av seg brystene og ta kjønnskontrære hormoner som kan gjøre deg steril, hindre evne til orgasme, føre til blodpropp og benskjørhet, er eksempler på «kroppslige justeringer» innenfor et sunt mangfold.

SNL har i årevis formidlet sensasjonalistiske og grovt feilaktige påstander om mennesker med interkjønntilstander (DSD), som del av en ideologi om kjønn som flytende, mangfoldig og ikke-binært hos mennesket som art. Alle de nevnte eksemplene er feil som har bidratt til politiske beslutninger på sviktende kunnskapsgrunnlag

.

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Store medisinske leksikon er del av Store norske leksikon. Store medisinske leksikon har en artikkel om melanin som inneholder en ganske grov feil. Nest siste linje hevdes det at «Lyst hår og blå øyne sees bare hos europeere og deres etterkommere.»

Det burde være kjent at blondt hår og lyse øyne forekommer i ikke-europeiske befolkninger uten at det kan forklares med europeisk opphav som årsak. F.eks i Melanesia. Her er Wikipedias side om blonde mennesker langt mer etterrettelig. En sånn faktafeil tror jeg ikke hadde forblitt stående på Wikipedia så lenge.

• Liker 6
Skrevet

Store norske leksikon formidler pseudovitenskap og propaganda om kjønn

- Professor i religionsvitenskap
Tror det burde stå professor i pseudovitenskap...
  • Liker 4
Skrevet

Alle som kjenner noe til kjønnsforskning som fag, vet at fagområdet har blitt kidnappet av aktivister tilknttet LGBHT-bevegelsen. Alternative synspunkt blir presset ut av akademia.

• Liker 10
Skrevet
Drizzt skrev (6 timer siden):

Fram til jeg leste denne artikkelen, trodde jeg at artiklene i SNL er skrevet av faglig dyktige personer som baserer seg på faglig tunge forskninger og ... la oss kalle det for fakta. Så feil kan man ta.

Trudde det jeg også, tydeligvis ikke. De har visst blitt kuppet av politisk korrekte liberalere.

• Liker 3
Skrevet (endret)

SNL er nok en god kilde så lenge en holder seg unna politisk betente tema. For en stund siden var det en diskusjon rundt hvordan rasisme ble omdefinert og om vi ser noe tilsvarende for kjønn overrasker ikke det så veldig. Felles for temaene der slikt skjer er kanskje at de preges av aktivisme, også innen de "vitenskapelige" feltene, og at det gjerne dreier seg om "soft science". 

Endret av herzeleid
  • Liker 3
Skrevet

Skjønner ikke problemet. Det i artikkelen er det samme som jeg lærte på skolen. 

• Liker 1
Skrevet
herzeleid skrev (1 time siden):

SNL er nok en god kilde så lenge en holder seg unna politisk betente tema. For en stund siden var det en diskusjon rundt hvordan rasisme ble omdefinert og om vi ser noe tilsvarende for kjønn overrasker ikke det så veldig. Felles for temaene der slikt skjer er kanskje at de preges av aktivisme, også innen de "vitenskapelige" feltene, og at det gjerne dreier seg om "soft science". 

Antar det er Dag Herbjørnsruds angrep på Aksel Braanen Sterri du sikter til.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2018/12/10/rasisme-debatten-har-skremt-meg/

Veldig spesiell sak, som tydelig viser hvor politiserte begreper kan bli.

• Liker 2
Skrevet

SNL er ikke 100% FEIL, kommer helt ann på hva du leser der, og hvilket TEMA osv, men skal alltid ta ting emd klype salt somd em sier, jeg driv med slektforskning og følger kun Fakta/Beviser, dvs papir beviser exmpel Kirkebøker :)

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for brukerangrep og brudd på rommets retningslinjer. Lomvi, mod.

• Liker 1
Skrevet

SNL er troverdig kilde, mer troverdig enn wikipedia.

• Liker 1
Skrevet

Jeg siterte en artikkel fra SNL som kilde på en labrapport en gang på universitetet, og fikk streng beskjed om det at kunne man visst ikke gjøre! Det er i midlertid et fint oppslagsverk, men burde tas med en klype salt. 

• Liker 2
Skrevet

Problemet er ikke SNL, problemet er universitetene og spesielt humaoira. De har vist seg spesielt sårbare for politisk aktivisme - på en måte som gjør at de undergraver seg selv og dermed virkeligheten vi andre lever i. Dette forplanter seg dessverre videre, blant annet til SNL slik som TS viser til. 

Jeg syns det er helt tragisk at kjønn nå skal forstår som noe vi har, ikke noe vi er. Man kan ikke lengre fastslå kjønn ved fødsel fordi de kan være krenkende, og en ny generasjon vokser opp og er forvirrede og deprimerte fordi de ikke skjønner hvilket kjønn de er. Dette er virkelig ikke bra, og at det på høy tid at det oppstår en motreaksjon. 

• Liker 5
Gjest havrekaffe
Skrevet

Sikkert helt tilfeldig at Kalvig har hostet opp dette innlegget når hun sitter i ledelsen i en feministorganisasjon.  Hørte Kalvig på dagsnytt 18  og hun prøver gjemme seg bak det faglige, men man trenger ikke være spesielt oppvakt for å skjønne motivene hennes. 

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt. Lomvi, mod. 

Skrevet

Mykje dårligare enn Wikipedia. Tendensiøs og utilfredsstillande opplysningskjelde

• 1 måned senere...
Skrevet

Tallene for besøk på nettleksikon i Norge i 2021 viser at Store Norske Leksikon fikk 112 millioner sidevisninger. Til sammenligning fikk Wikipedias engelske språkversjon 348 millioner besøk fra Norge, mens Wikipedia på bokmål og nynorsk tilsammen fikk 325 millioner besøk. Tallenes tale er klar. Wikipedia er stedet nordmenn flest går til når de skal finne ut av noe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...