Gå til innhold

Regjeringen kommer med strømstøtte til studentene

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en nydelig overskrift, helt til du leser resten;

Sitat

"Regjeringen foreslår å tilby et søknadsbasert tilleggslån på 3000 kroner for å dekke strømutgifter for studenter på universiteter, høyskoler, fagskoler og voksne elever i videregående opplæring. 1200 kroner av tilleggslånet blir omgjort til stipend."

Å få støtte er ikke det samme som å bli gitt et lån som skal tilbakebetales, selv om deler av det omgjøres til støtte om du fullfører studiet tenker jeg at dette ikke er til hjelp, det er å utsette problemet med betalingen til senere og samtidig pådra seg renter på de kronene man får låne..

Regjeringen kommer med strømstøtte til studentene - regjeringen.no

Anonymkode: dd473...b94

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel dette som er å gi med den ene hånden og ta med den andre siden de får tilbake med renter..

Skrevet

Flau av å bo i ett av verdens rikeste land 🙈

Anonymkode: 3ae64...af0

• Liker 3
Skrevet

Ikke den beste ordningen, men bedre enn ingenting. 

- Student 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Flau av å bo i ett av verdens rikeste land 🙈

Anonymkode: 3ae64...af0

Altså, hvor mange land har 125k i studiestøtte/lån og gratis universitet? 

"Mye vil ha mer" som de sier.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enig i at denne løsningen ikke er optimal, men den er vel ikke noe verre enn da forrige regjering ga studentene støtte i form av ekstra lån i pandemiens startfase. Jeg lurer også litt på hvor mange studenter som egentlig har enormt høye strømutgifter. 

Når det er sagt så bør man nok ta en nærmere titt på studiefinansieringen som helhet, men jeg synes det er litt tidlig å forvente det allerede nå.  

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor folk vil at studentene skal få mye gratis penger. Stipend er generelt usosialt, i det at det er overføringer fra staten til folk som stort sett kommer fra og skal inn i, det øvre samfunnslag.

Jeg er enig i at studentene bør få mer, men det bør være mer lån. Nyutdannede som tjener 600.000 i måneden og som kan forvente millionlønn når de runder 40 (gjelder i alle fall Siv.ing, Siv.øk og advokat), har god råd til å betale litt mer tilbake til fellesskapet i form av å tilbakebetale studielånet, som takk for den utdanningen staten har betalt for dem.

Dette kommer fra en som selv har 5 år på universitet og nå jobber som stipendiat, selvsagt burde jeg betale tilbake studiestøtten over tid, det skal jo ikke være gratis å leve bare fordi man er student. Studenter og senere folk med høyere utdanning er en privilegert gruppe, de trenger pengene under studietiden, så lån er et gode og viktig for sosial mobilitet og samfunnet. Da er det greit at de betaler tilbake den støtten de fikk, så ja til mer lån så studenter slipper å leve under fattigdomsgrensa; men nei til gratis penger for de som kommer til å tjene godt!

Anonymkode: d3fbb...529

• Liker 1
Skrevet

Støre er desidert den værste statsminister Norge noen gang har hatt. Ufyselig menneske 

Anonymkode: 5f3e1...785

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor folk vil at studentene skal få mye gratis penger. Stipend er generelt usosialt, i det at det er overføringer fra staten til folk som stort sett kommer fra og skal inn i, det øvre samfunnslag.

Som studenter regnes de som går høyere skole enn VGS.

Om du mener at disse automatisk regnes som øvre samfunnslag, gjelder dette en svimlende andel av befolkningen.

Er det egentlig mulig at majoriteten kan omtales som øvre samfunnslag? Jeg mener nei.

Skrevet

Ja, det er alltid en hake ved slike tiltak til studenter. Det å ta opp lån er ikke det samme som å motta en stønad. 

Anonymkode: 92f0a...022

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gratis penger? 40% blir omgjort til stipend. Resten er lån. Betaler du skolepenger, er alt av skolepengene rent lån. 
Studenter lever langt under fattigdomsgrensen, og heltidsstudier er i timer tilnærmet lik en heltidsjobb. 

Det er mange som tar utdannelse, og de fleste av disse kategoriseres ikke i det du mener er det "øvre samfunnslag". 

Anonymkode: 5039b...ec2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...