AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #1 Skrevet 8. desember 2021 Noen lærere her som hadde permisjon under sommerferien og la disse ukene til på permisjonen sin? Fikk dere betalt i de 4 ukene også? Anonymkode: 4c15b...d54
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #2 Skrevet 8. desember 2021 Jeg er lærer og hadde permisjon i sommerferien. Man får jo ikke betalt i ferien til vanlig? På min arbeidsplass har vi i hvert fall lønn 11 mnd i året, men får feriepengene den måneden vi ikke har lønn. Jeg fikk som normalt bare feriepenger den rne måneden. All ferien som egentlig er avspasering faller også bort når man er i permisjon, for man opererer da med standarden på 5 uker ferie i året. Anonymkode: a8373...85c 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #3 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er lærer og hadde permisjon i sommerferien. Man får jo ikke betalt i ferien til vanlig? På min arbeidsplass har vi i hvert fall lønn 11 mnd i året, men får feriepengene den måneden vi ikke har lønn. Jeg fikk som normalt bare feriepenger den rne måneden. All ferien som egentlig er avspasering faller også bort når man er i permisjon, for man opererer da med standarden på 5 uker ferie i året. Anonymkode: a8373...85c Tolker ts sitt spørsmål til å gjelde de fire ukene man får «ekstra» fri etter permisjonen hvis man tar igjen ferien da. Til ts: jeg gjorde det(men permisjonen starta i midten av juli, så hadde 12 feriedager eller noe sånt) og jeg fikk lønn. Lønn for ferien hadde jo blitt trukket allerede 😊 Anonymkode: d861b...756
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #4 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tolker ts sitt spørsmål til å gjelde de fire ukene man får «ekstra» fri etter permisjonen hvis man tar igjen ferien da. Til ts: jeg gjorde det(men permisjonen starta i midten av juli, så hadde 12 feriedager eller noe sånt) og jeg fikk lønn. Lønn for ferien hadde jo blitt trukket allerede 😊 Anonymkode: d861b...756 Men mulig jeg misforstod.. Totalen ble hvertfall slik: juni 2018: utbetalt junilønn pluss feriepenger minus fem uker ferie(jobber ikke i Oslo), som vanlig starta permisjon 100% uttak i midten av juli, med 12 feriedager som ble «spist» av permisjon. fikk utbetalt lønn som normalt i permisjon. Da permisjonen var over februar 2019 tok jeg de 12 feriedagene jeg hadde tilgode og fikk fremdeles lønn som normalt. Disse 12 dagene var allerede trukket fra junilønna 2018. Anonymkode: d861b...756
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #5 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er lærer og hadde permisjon i sommerferien. Man får jo ikke betalt i ferien til vanlig? På min arbeidsplass har vi i hvert fall lønn 11 mnd i året, men får feriepengene den måneden vi ikke har lønn. Jeg fikk som normalt bare feriepenger den rne måneden. All ferien som egentlig er avspasering faller også bort når man er i permisjon, for man opererer da med standarden på 5 uker ferie i året. Anonymkode: a8373...85c Ja helt riktig, samme for meg! 11 mnd med lønn og juni bare feriepenger. Men når jeg da begynte permisjonen i mai, fikk feriepenger i juni i permisjonen, kan jeg da regne med betaling de 4 ukene på slutten av permisjonen som er uttak av de 4 ferieukene? Det er dette jeg ikke forstår og vet ikke hvem jeg kan spør om dette. Anonymkode: 4c15b...d54
Kassiopeia8 Skrevet 9. desember 2021 #6 Skrevet 9. desember 2021 Som lærer så får du uansett ikke utbetaling fra NAV, men du får utbetaling av lønn og så etterbetaler navn arbeidsgiver. Dermed får du utbetalt lønn/feriepenger som vanlig, og så trenger ikke du tenke så veldig på om det er ferie eller permisjon du tar ut, så lenge du tar det du har krav på. 1
Kassiopeia8 Skrevet 9. desember 2021 #7 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja helt riktig, samme for meg! 11 mnd med lønn og juni bare feriepenger. Men når jeg da begynte permisjonen i mai, fikk feriepenger i juni i permisjonen, kan jeg da regne med betaling de 4 ukene på slutten av permisjonen som er uttak av de 4 ferieukene? Det er dette jeg ikke forstår og vet ikke hvem jeg kan spør om dette. Anonymkode: 4c15b...d54 Du kommer med andre ord til å få vanlig lønn disse fire ukene på slutten av permisjonstiden.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #8 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja helt riktig, samme for meg! 11 mnd med lønn og juni bare feriepenger. Men når jeg da begynte permisjonen i mai, fikk feriepenger i juni i permisjonen, kan jeg da regne med betaling de 4 ukene på slutten av permisjonen som er uttak av de 4 ferieukene? Det er dette jeg ikke forstår og vet ikke hvem jeg kan spør om dette. Anonymkode: 4c15b...d54 Jeg vil tro det, ja. Som nevnt i komme taren over skal du få utbetalt lønn og feriepenger som normalt i permisjonen. Denne gangen starta permisjonen min i starten av juni, og utbetaling i juni ble beregna som normalt (med trekk av ferie osv) selv om deler av måneden var permisjon, så jeg forventer å få lønn når jeg tar ut ferien etter permisjon. Det skal framkomme av lønnsslippen din at ferien er trukket. Så lenge ferien ble trukket da og du ikke fikk unormalt høy utbetaling den mnd du fikk feriepenger(full lønn pluss feriepenger, det blir jo stort sett høyere enn en normalmåned uansett) så får du utbetalt som vanlig de ukene. Hvis du vil være sikker kan du spørre de som har ansvar for lønn/økonomi på skolen din. Hos oss har de hvertfall god kontroll på sånt der 😊 Anonymkode: d861b...756
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #9 Skrevet 9. desember 2021 Du må i så fall søke om å få flytter ferien din. Jeg fikk ikke det fordi den da måtte tas ut året etter. Læreres ferie er fast. Anonymkode: 1c326...ddd
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #10 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du må i så fall søke om å få flytter ferien din. Jeg fikk ikke det fordi den da måtte tas ut året etter. Læreres ferie er fast. Anonymkode: 1c326...ddd Jeg håper du fikk utsatt permisjonen de ukene du hadde ferie, da? Jeg trengte bare skrive opp på søknad om permisjon til skolen at jeg ville utsette ferien til etter permisjonen og ta den ut da, så fikset hun som har ansvar for økonomi på skolen resten, fikk flytta ferien til året etter uten problem. Anonymkode: d861b...756 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #11 Skrevet 9. desember 2021 Ja, selvfølgelig, det er jo en rettighet man har. Anonymkode: 1c326...ddd
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #12 Skrevet 12. desember 2021 Om sommeren har lærere 5 uker ferie (siste feriedag er 31. juli, så regner man fem uker bakover). Resten er (betalt) avspasering. De fem ferieukene søker du om å få utsatt til rett etter permisjonen din. 😊 Anonymkode: 2a46c...55c
Itro Skrevet 12. desember 2021 #13 Skrevet 12. desember 2021 Ok, så her kommer også for noen sikkert et litt dumt spørsmål: I juni får vi feriepenger. I juli har vi avspasering, og få vanlig lønn. Jeg lurer på om jeg kan pause permisjonen min i juli, for så å legge de ukene på senere, det vet jeg at jeg kan, men siden jeg pauser permisjonen, vil jeg da også pause utbetaling av foreldrepenger og ikke få noe penger i juli?
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #14 Skrevet 12. desember 2021 Du kan ikke pause permisjonen i de undervisninsgsfrie periodene. Anonymkode: 1c326...ddd 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #15 Skrevet 12. desember 2021 https://www.norsklektorlag.no/oss/avspasering-ved-graviditet/ Anonymkode: 1c326...ddd
Itro Skrevet 12. desember 2021 #16 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du kan ikke pause permisjonen i de undervisninsgsfrie periodene. Anonymkode: 1c326...ddd Jo, hun dama på nav sa jeg kunne det. Det var kommet noen nye regler som ikke krevde aktivitetskrav i slike pauser. Jeg kan når som helst pause foreldrepengene, uten å oppgi hva jeg skal gjøre i stedet. Spørsmålet er da om jeg får lønn i juli, eller om den utbetalingen også pauser (jeg tror den gjør det, altså...det er i hvertfall logisk)
Kassiopeia8 Skrevet 12. desember 2021 #17 Skrevet 12. desember 2021 Itro skrev (4 timer siden): Jo, hun dama på nav sa jeg kunne det. Det var kommet noen nye regler som ikke krevde aktivitetskrav i slike pauser. Jeg kan når som helst pause foreldrepengene, uten å oppgi hva jeg skal gjøre i stedet. Spørsmålet er da om jeg får lønn i juli, eller om den utbetalingen også pauser (jeg tror den gjør det, altså...det er i hvertfall logisk) Man kan pause permisjonen og legge inn ferie i stedet for. Som sagt før så er det ikke nav som betaler deg, men din arbeidsgiver (og så betaler nav tilbake til dem). Du får med andre ord lønn i de periodene du ville fått lønn vanligvis - altså i juli, og feriepenger i juni. Og så trenger man ikke tenke så veldig på om når nav betaler tilbake arbeidsgiveren din. Juli er feriemåned, så dermed kan du legge inn at du tar ut ferieukene dine der og utsette permisjon. Man kan riktignok ikke pause permisjonen under alle avspaseringsukene som høstferie, juleferie og vinterferie. Da får man dobbelt opp med avspasering, og skolen kan trekke deg i lønn. 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #18 Skrevet 12. desember 2021 Itro skrev (4 timer siden): Jo, hun dama på nav sa jeg kunne det. Det var kommet noen nye regler som ikke krevde aktivitetskrav i slike pauser. Jeg kan når som helst pause foreldrepengene, uten å oppgi hva jeg skal gjøre i stedet. Spørsmålet er da om jeg får lønn i juli, eller om den utbetalingen også pauser (jeg tror den gjør det, altså...det er i hvertfall logisk) Man har alltid kunnet pause permisjonen som lærer, fordi avspaseringsukene teller som aktivitet. MEN! Arbeidsgiver må godkjenne at du utsetter permisjonen ved å pause den i de ukene. Hvis de ikke godkjenner kan du utsette så mye du orker, men du vil ikke få lønn for de ekstra ukene. Anonymkode: 75c33...ead
Itro Skrevet 12. desember 2021 #19 Skrevet 12. desember 2021 Kassiopeia8 skrev (2 timer siden): Man kan pause permisjonen og legge inn ferie i stedet for. Som sagt før så er det ikke nav som betaler deg, men din arbeidsgiver (og så betaler nav tilbake til dem). Du får med andre ord lønn i de periodene du ville fått lønn vanligvis - altså i juli, og feriepenger i juni. Og så trenger man ikke tenke så veldig på om når nav betaler tilbake arbeidsgiveren din. Juli er feriemåned, så dermed kan du legge inn at du tar ut ferieukene dine der og utsette permisjon. Man kan riktignok ikke pause permisjonen under alle avspaseringsukene som høstferie, juleferie og vinterferie. Da får man dobbelt opp med avspasering, og skolen kan trekke deg i lønn. Ikke sant? Dette forstod jeg. Takk. Hvorfor kan det ikke bare stå så enkelt forklart noe sted. Jeg mente bestemt jeg pauset permisjonen og fikk allikevel full lønn med forrige, men alle jeg har snakket med sier noe annet. Men da har arbeidsgiver godkjent det, da. Igjen, takk (og beklager til TS for st jeg "kuppet" tråden hennes)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå