Gå til innhold

Hvordan tolker din arbeidsplass hjemmekontor-reglene?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ab_naturals skrev (7 minutter siden):

Det er likt for hele landet nå. Påbud om å tilrettelegge for hjemmekontor der det er mulig. 

Men forklar meg hva du legger i "Påbud om å tilrettelegge for hjemmekontor"..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
VLadron skrev (1 minutt siden):

Særlig når det sies i samme åndedrag som «anbefaling om økt bruk av hjemmekontor» :klo: 

Skrevet
VLadron skrev (8 minutter siden):

Jeg kan vel ikke forklare noe mer enn andre, jeg bare refererer til den eksakte ordlyden i forskriften. 

Men jeg vil jo anta at det er vanskelig å bruke et direkte påbud om hjemmekontor pga det er noe som ofte må vurderes lokalt hvorvidt det er mulig, ikke bare utifra arbeidsoppgaver men også med hensyn til ansattes helse (også mentalt) og bosituasjon, blant annet. Derfor tenker de kanskje at en anbefaling skal få alle til å vurdere om hjemmekontor faktisk er en mulighet, mens påbudet skal presse arbeidsgiver til å tilby det dersom vurderingen kommer fram til at "ja her er det faktisk mulig". 

Det er noe slikt jeg tenker at regjeringen kanskje har tenkt 🙄

• Liker 3
Skrevet

Si til sjefen din at du er nærkontakt til en person med mistenkt Omikron-smitte. Da skulle det bli vei i vellinga.

Skrevet
VLadron skrev (9 timer siden):

Men hva betyr egentlig "tilrettelegge for hjemmekontor"? 🙃

Sånn som jeg har forstått det betyr at arbeidsgiver er pliktig til å sørge for at flest mulig kan ta hjemmekontor, så lenge det er forsvarlig for driften. Dersom man ikke har oppgaver som krever tilstedeværelse, skal altså ikke arbeidsgiver nekte deg hjemmekontor. 

Anbefalingen om hjemmekontor tolker jeg dithet at gjelder for arbeidstaker. Det vil si at man kan la være å benytte seg av muligheten hvis det er f.eks. helsemessige eller sosiale årsaker som gjør at man bør eller må være på kontoret.

Men det er nok mange ulike tolkninger av dette, inkludert av min egen ledelse. Til tross for at føringene fra de over oss er meget tydelige på at absolutt alle som kan skal jobbe hjemmefra. 🙄

• Liker 2
Skrevet

Vi gjør som vi vil. Alle har fullt sett med skjermer osv både på kontoret og hjemme, og folk velger selv hvor de vil være. Det er mest effektivt å sitte hjemme  hvis man skal gjøre noe som krever lang og dyp konsentrasjon, eller hvis man likevel skal sitte i Teams-møter hele dagen. Men det er jo fint å treffe kollegaer innimellom.

Skrevet
Sydney skrev (2 timer siden):

Sånn som jeg har forstått det betyr at arbeidsgiver er pliktig til å sørge for at flest mulig kan ta hjemmekontor, så lenge det er forsvarlig for driften. Dersom man ikke har oppgaver som krever tilstedeværelse, skal altså ikke arbeidsgiver nekte deg hjemmekontor. 

Anbefalingen om hjemmekontor tolker jeg dithet at gjelder for arbeidstaker. Det vil si at man kan la være å benytte seg av muligheten hvis det er f.eks. helsemessige eller sosiale årsaker som gjør at man bør eller må være på kontoret.

Men det er nok mange ulike tolkninger av dette, inkludert av min egen ledelse. Til tross for at føringene fra de over oss er meget tydelige på at absolutt alle som kan skal jobbe hjemmefra. 🙄

Og der er her jeg mener regjeringen har feilet; Ved å åpne for fortolkning. Da vil jo vrange arbeidsgivere med et ekstremt kontrollbehov tolke det dithen at de ansatte må møte på kontoret (på tross av at arbeidsoppgavene kan utføres like godt hjemmefra) 

Jeg savner en tydelighet fra myndighetene om hva en «anbefaling» sammen med et «påbud» egentlig betyr. Dersom de faktisk mener det slik du beskriver så burde de jo ha spesifisert dette. «Påbud om hjemmekontor der det er mulig, med mindre arbeidstaker av sosiale eller helsemessige årsaker ønsker å møte på arbeidsplassen.» 

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror de store firmaene enklere tillater hjemmekontor i henhold til anbefalinger. Hos oss bestemmer den ansatte selv. Vil de være hjemme så er de hjemme. Noen ønsker seg på jobb og det er også greit. Da er det så få personer at de sitter flere meter unna naboen.

Skrevet

Vi styrer dette selv. Jeg har valgt hjemmekontor og sjefen har ingen problemer med det.

• Liker 1
Skrevet
appelsinjuice skrev (37 minutter siden):

Og der er her jeg mener regjeringen har feilet; Ved å åpne for fortolkning. Da vil jo vrange arbeidsgivere med et ekstremt kontrollbehov tolke det dithen at de ansatte må møte på kontoret (på tross av at arbeidsoppgavene kan utføres like godt hjemmefra) 

Jeg savner en tydelighet fra myndighetene om hva en «anbefaling» sammen med et «påbud» egentlig betyr. Dersom de faktisk mener det slik du beskriver så burde de jo ha spesifisert dette. «Påbud om hjemmekontor der det er mulig, med mindre arbeidstaker av sosiale eller helsemessige årsaker ønsker å møte på arbeidsplassen.» 

Jeg er 100 % enig med deg! Den lokale ledelsen tolker det nå slik at vi skal ha 50 % tilstedeværelse. Dette selv om det hadde vært tilstrekkelig med to-tre stykker på kontoret tre ganger i uka, og selv om det kom veldig tydelig beskjed fra øverste hold om at alle som kan skal holde seg hjemme. 😏

• Liker 3
Skrevet

Kjør på som vanlig. Jobber i skole, så lite nytt der.

Kontorlandskap med like god/dårlig plass som tidligere. 

Skrevet
22 hours ago, Justlooking said:

De kan ikke tolke selv, reglene er klare og det er hjemmekontor. Gleder Oslo og alle fylkene / kommunene rundt Oslo.

Jeg syns ikke reglene er tydelige, de sier jo "helt eller delvis" hjemmekontor. 

Jeg sitter i ledergruppa hos oss, og vi har valgt å tolke det sånn som at i utgangspunktet har alle hjemmekontor, men hvis det er noen det passer dårlig for så kan de bruke kontoret. Det er vel kanskje 10% som kommer på kontoret av ulike grunner (lite plass eller støy hjemme og sånne ting). 

• Liker 2
Skrevet
Gliffy skrev (42 minutter siden):

Jeg syns ikke reglene er tydelige, de sier jo "helt eller delvis" hjemmekontor. 

Jeg sitter i ledergruppa hos oss, og vi har valgt å tolke det sånn som at i utgangspunktet har alle hjemmekontor, men hvis det er noen det passer dårlig for så kan de bruke kontoret. Det er vel kanskje 10% som kommer på kontoret av ulike grunner (lite plass eller støy hjemme og sånne ting). 

Sånn er det hos oss også. Noen ønsker å jobbe på kontoret av diverse grunner sikkert, men de aller fleste er hjemme. Det kommer vel an på hvilken kommune man tilhører, hos oss følger de Oslo fordi vi har en del smitte i kommunen.

Skrevet

Jobber i firma med åpent landskap, der vi får beskjed om å holde oss på hjemmekontor "så lenge det er mulig", men folk er jo så lei hjemmekontor at vi har stort oppmøte allikevel (færre på fredager, merkelig nok..). 

Skrevet
Justlooking skrev (2 minutter siden):

Det kommer vel an på hvilken kommune man tilhører, hos oss følger de Oslo fordi vi har en del smitte i kommunen.

Oslo har vel ikke egne regler lenger? Jeg forstod det slik at disse reglene gikk over til å gjelde hele landet fra denne uken av. 

• Liker 2
Skrevet
Ab_naturals skrev (2 minutter siden):

Oslo har vel ikke egne regler lenger? Jeg forstod det slik at disse reglene gikk over til å gjelde hele landet fra denne uken av. 

Det er mye mulig. Orker ikke følge med på alle pressekonferanser men arbeidsgiver er i en kommune ikke så langt unna Oslo, og vi følger i alle fall de 😊

• Opprett ny...