Gå til innhold

Krumkaker og havreflarn blir myke i kakeboksen! Hvordan unngå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ganske sikker på at de var nok avkjølt på rist før jeg la de i boksen, men kanskje ikke? 

Bruker Smør, ikke margarin. Har det noe å si? 

Tips? 

Anonymkode: d635a...850

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette skjer typisk når kakene ikke er helt gjennomstekte, eller som du sier at du ikke avkjøler helt før de legges i boks.

Jeg har fått krumkaker sprø igjen ved å ettersteke dem noen sekunder på varmluft i ovnen, og så avkjøle helt igjen før jeg legger i boks på nytt. Vær imidlertid oppmerksom på at kakene kan miste formen igjen når de varmes opp, så du må stå klar til å redde dem før de kollapser!

:nissevink: 

Anonymkode: ba737...770

• Liker 2
Skrevet

Det er viktig at kakene er ordentlig avkjølt (hvis du er i tvil ville jeg ventet litt til), og så er det lurt å ikke ha dem i en helt tett boks. Kakebokser av metall er lurt, for de er rimelig tette, men slipper ut litt luft likevel.

Anonymkode: 8e640...1df

Skrevet

Legg noe som trekker til seg fuktighet i boksen. 

Anonymkode: c069b...1cc

Skrevet

Jeg bruker alltid smør, men lar de ligge ganske lenge før jeg legger de i bokser. Bruker metallboks.

Anonymkode: cc685...011

Skrevet

Ligger lenge før de pakkes i metallboks med serviett i bunnen.

Da er de like sprø når resten tømmes ut 11 måneder senere.

• Liker 1
Skrevet

Ha hver sort i egen boks, ikke havreflarn og krumkaker sammen. Velg klassisk metall kakeboks. Og avkjøl leng på rist. Bedre med for lenge enn for kort. Evt ikke vært gjennomstekt. 

Anonymkode: 59f23...308

Skrevet

Bestemor la alltid papir i bunnen på kakeboksene. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...