Gå til innhold

B-menneske som vil bli A-menneske, tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det blir feil å kalle B-mennesker mindre produktive. Jeg er på jobb i kjernetiden, men dersom jeg har et prosjekt som krever kreativitet, feks å forberede en presentasjon, så utsetter jeg det til kvelden hvor disse delene av hjernen er mer skjerpet. Heldigvis har jeg en fleksibel arbeidsplass hvor dette er mulig. 

Jeg har virkelig prøvd å endre døgnrytmen og stå opp kl.6 over lang tid. Men jeg har aldri klart å sovne før midnatt uansett så mye jeg prøver. Så da blir det enten å tvinge seg opp, være morgendaff i flere timer og trøtt resten av dagen, eller å bare akseptere at jeg er B-menneske og få den søvnen jeg trenger. 

Anonymkode: fa112...104

• Liker 3
Skrevet

Å bytte fra B-menneske til A-menneske er som å bytte fra venstrehendt til høyrehendt; det går greit da det finnes mange måter å lære seg strategier og nye måter å gjøre ting på. Lære seg nye vaner på en måte. Men når alt kommer til alt er man fremdeles den samme gamle, så sjansen er stor for at at det blir slitsomt i lengden og at man aldri venner seg 100% til det. Du kan ikke endre den du er, men du kan lære deg måter å kamuflere på.

Hvorfor vil du bli A-menneske? Det finnes da nok av jobber for B-mennesker, og B-mennesker klarer som oftest også helt fint å tyne seg opp tidlig til vanlige jobber.

Anonymkode: 34913...4cb

• Liker 2
Skrevet

Har aldri klart å endre det. Er gift med et annet B-menneske og heldigvis lagde vi to B-menneskebarn 😄 som aldri har våknet kl 05 😂.

Skjønner ikke argumentet med at A-mennesker får mer ut av dagen fordi de står opp tidlig. Jeg er våken like mange timer selv om jeg står opp senere, jeg legger meg jo også senere 🤷‍♀️

Anonymkode: c9fcc...414

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12/8/2021 den 13.28):

Er det egentlig en greie på ordentlig at noen bare ER B-mennesker og andre er A-mennesker? 
Jeg vil gjerne være en person som står opp 7, spiser frokost i ro før jeg drar til jobben, konsentrerer meg godt under arbeidsdagen og kommer hjem kl 17 og har hele kvelden til det jeg vil før jeg legger meg ca 23. 

Men realiteten er at jeg opplever at jeg får sykt mye energi, inspirasjon og motivasjon ca 00-03. Jeg kan gjerne sitte å spille musikk eller sy klær til 4 på natten. Det er ikke det at jeg ikke får sove om jeg legger meg, men det er mer det at jeg ikke vil legge meg fordi det er så gøy å være våken. Dette resulterer da i at jeg står opp senere, kanskje 10-11 (har hjemmekontor og kan jobbe de tidene jeg vil) og da blir alt rotete. Jeg spiser kanskje ikke frokost, spiser lunsj sent og så middag kl 21 på kvelden. Jeg klarer heller ikke å konsentrere meg med jobbingen på dagen (som dere ser sitter jeg og skriver på Kvinneguiden, eller gjør andre saker.). Jeg jobber derfor litt hele tiden, og langt utover kvelden. 

Jeg er 25 år og burde bli "voksen" nå. 

Hjelp, hva kan jeg gjøre for å snu mønsteret? Er det bare viljestyrke som skal til, eller er det sant at noen er "laget" for å jobbe til andre tider enn normalt? 

Anonymkode: bf294...a6f

Hehe, jeg var som deg. Det som hjelper, er å få tvillinger. Hehe, neida, men det jeg gjorde før var å sette en regel om å sove 02-10. Da er man litt oppe, men det tar ikke helt av. Må legge til at jeg jobbet kveld/turnus da. 

Anonymkode: 7cba4...f0e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...