AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #1 Skrevet 8. desember 2021 Jeg har fått beskjed om at jeg er innstilt som nr 1 til en stilling, men at det må godkjennes i ansettelsesrådet før jeg får tilbud. Hvor vanlig er det at det blir gjort endringer i dette rådet? Synes det er for godt til å være sant at jeg er innstilt som nr 1, og det er garantert andre søkere som er bedre enn meg. Er derfor veldig redd for at ansettelsesrådet skal gjøre om på dette… Anonymkode: 3d2a5...566
Hareena Skrevet 8. desember 2021 #2 Skrevet 8. desember 2021 Jeg har ikke erfaring med ansettelsesråd, men hvis leder har innstilt deg som nr 1, er du garantert vurdert som den best kvalifiserte. Rådet som består av like mange ansattrepresentanter som ledelse skal sikre at den med best kvalifikasjoner blir ansatt (og ikke den som f.eks har en relasjon til ledelsen). Du trenger en liten selvtillitsboost: Blant søkerne er det du som er funnet best egnet til jobben! Skulle nesten til å si: Gratulerer på forhånd🥇 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #3 Skrevet 8. desember 2021 Hareena skrev (13 minutter siden): Jeg har ikke erfaring med ansettelsesråd, men hvis leder har innstilt deg som nr 1, er du garantert vurdert som den best kvalifiserte. Rådet som består av like mange ansattrepresentanter som ledelse skal sikre at den med best kvalifikasjoner blir ansatt (og ikke den som f.eks har en relasjon til ledelsen). Du trenger en liten selvtillitsboost: Blant søkerne er det du som er funnet best egnet til jobben! Skulle nesten til å si: Gratulerer på forhånd🥇 TS: Men jeg vet at mine formelle kvalifikasjoner ikke er best av alle søkere mtp lang erfaring etc. Så kanskje de har lagt mye vekt på personlig egnethet, men er redd rådet vektlegger mer formelle ting? Anonymkode: 3d2a5...566
Taluno Skrevet 8. desember 2021 #4 Skrevet 8. desember 2021 Rådet skal i all hovedsak sørge for rettferdighet, og at den som ansettes ikke har fortrinnsrett på grunn av relasjoner. Om du ikke har relasjoner til ledelsen der du skal ansettes, så er sjansen svært liten for at rådet går i mot og fraråder ansettelse av den personen ledelsen ønsker til stillingen. Da blir det mer bare en formalitet.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #5 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS: Men jeg vet at mine formelle kvalifikasjoner ikke er best av alle søkere mtp lang erfaring etc. Så kanskje de har lagt mye vekt på personlig egnethet, men er redd rådet vektlegger mer formelle ting? Anonymkode: 3d2a5...566 Hvis dette er statlig stilling så må egnethet defineres, altså de på argumentere for hvorfor din personlige egnethet kommer foran kvalifikasjoner om de andre er bedre kvalifisert på papiret. Dette er pga krav om saklig dokumentasjon hvis noen av de andre klager til sivilombudsmannen. Anonymkode: 87adf...6a6
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #6 Skrevet 8. desember 2021 Taluno skrev (1 time siden): Rådet skal i all hovedsak sørge for rettferdighet, og at den som ansettes ikke har fortrinnsrett på grunn av relasjoner. Om du ikke har relasjoner til ledelsen der du skal ansettes, så er sjansen svært liten for at rådet går i mot og fraråder ansettelse av den personen ledelsen ønsker til stillingen. Da blir det mer bare en formalitet. TS: har heldigvis ingen relasjoner eller kjennskap til noen som jobber der så da er jeg kanskje safe… Anonymkode: 3d2a5...566
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #7 Skrevet 8. desember 2021 Det er sjelden rekkefølge blir endret i ansettelsesrådet, men det kan skje. Sannsynligheten øker hvis det er skrevet en dårlig innstilling. Anonymkode: 7df90...f18
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #8 Skrevet 8. desember 2021 Du kan fint være best kvalifisert uten mest erfaring eller høyest utdannelse. Personlig egnethet, eller kanskje du har noe unik erfaring arbeidsplassen ønsker? Med all sannsynlighet er nok denne jobben di, håper du får svar raskt! Anonymkode: 8149d...28b
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #9 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan fint være best kvalifisert uten mest erfaring eller høyest utdannelse. Personlig egnethet, eller kanskje du har noe unik erfaring arbeidsplassen ønsker? Med all sannsynlighet er nok denne jobben di, håper du får svar raskt! Anonymkode: 8149d...28b Ts: Betryggende å høre, takk! Anonymkode: 3d2a5...566
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #10 Skrevet 9. desember 2021 Det går nok fint. Anonymkode: 3d2a5...566
Hollie Skrevet 10. desember 2021 #11 Skrevet 10. desember 2021 Hvordan kan man vite at en person er egnet kun utifra et jobbintervju? Og i tillegg argumentere for at den personen er mer egnet enn de andre søkerne? Hva bygger man på det på?
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #12 Skrevet 10. desember 2021 13 minutter siden, Hollie said: Hvordan kan man vite at en person er egnet kun utifra et jobbintervju? Og i tillegg argumentere for at den personen er mer egnet enn de andre søkerne? Hva bygger man på det på? Utdannelse, søknad, arbeidserfaring, intervju og referanser. Jobber med dokumentasjon, så ser alle ansettelsesprosesser i vår bedrift. De siste årene har det alltid vært den som er nr 1 som blir tilbudt jobben har sett endring en gang, men da var det nr 1 som trakk seg og nr 2 hadde vært uærlig i søknad, nr 3 fikk da jobben. Dette går nok veien ts Anonymkode: 48442...42b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå