Gå til innhold

Kan jeg bruke brelett i julekakene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om jeg kan erstatte smøret med brelett i julekakene, feks sjakkruter? Vil gjøre kakene litt sunnere 😬

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge produktinformasjonen kan du bruke Brelett til baking dersom det står smeltet smør/margarin eller matolje i oppskriften. Men er det ikke bedre å bare lage/spise litt mindre av de tradisjonelle julekakene og heller lage noen andre sunnere varianter i tillegg, f.eks. sukkerfri pepperkaker med speltmel? Disse har jeg prøvd selv og de ble gode, men jeg tror du kan doble kryddermengden ;) Her kan du også bytte ut smør med margarin om du foretrekker det.

• Liker 2
Skrevet

Så veldig mye sunnereblir de vel ikke av det uansett.

Anonymkode: ba6dd...351

• Liker 5
Skrevet

Margarin fungerer istedet for smør. 

Pga allergi i huset baker jeg alle julekakene med blå melange. Det funker svært godt. 

Men et tips er at mange av margarintypene er saltfrie, mens meierismør inneholder litt salt. Så det kan være godt å ha litt salt i. 

Anonymkode: 5c795...b08

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Så veldig mye sunnereblir de vel ikke av det uansett.

Anonymkode: ba6dd...351

Joho! Brelett har 390 kalorier, meierismør har 742 kalorier

Skrevet
marykay skrev (20 timer siden):

Joho! Brelett har 390 kalorier, meierismør har 742 kalorier

Men mindre kalorier betyr jo ikke at det er sunnere.. Det betyr kun at det er mindre kalorier. Per kake vil det heller ikke ha all verden å si, da smør antagelig ikke er hovedingrediensen. 

• Liker 9
Skrevet

Nei, det vil ikke bli like godt. Ingenting slår smaken av smør. 

Anonymkode: 12595...4dd

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Smør er så kvalmende og ekkelt 

Anonymkode: 6f136...728

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Smør er så kvalmende og ekkelt 

Anonymkode: 6f136...728

Og sånn er det bare. Noen liker smør, andre gjør ikke.

Jeg hadde ikke giddet å bake julekaker uten smør/margarin (litt avhengig av hva jeg baker). Hvis jeg skal spare kalorier velger jeg andre måter å gjøre det på.

• Liker 11
Skrevet

Hvis du bare skal spise dem selv, kjør på! Hvis du skal servere til andre, nei, på ingen måte, spis heller færre julekaker.

Anonymkode: 01490...f49

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke det du spiser mellom jul og nyttår som er viktig, det er det du spiser mellom nyttår og jul. Lag kaker med skikkelig smør eller dropp hele baksten. 

Anonymkode: a5570...d86

• Liker 9
Skrevet

Haha jeg leste først omelett 😝 Det hadde blitt litt av en julekake :fnise:

Skrevet
On 12/8/2021 at 1:08 PM, marykay said:

Lurer på om jeg kan erstatte smøret med brelett i julekakene, feks sjakkruter? Vil gjøre kakene litt sunnere 😬

Jeg ville ikke ha gjort det. Men, hvorfor ikke prøve? Lag to små porsjoner (1/4 oppskrift feks) og sammenlign. 

Og, som alltid, det gjør eventuelt kakene litt mindre usunne, ikke litt sunnere :) 

Skrevet
marykay skrev (På 8.12.2021 den 13.08):

Mange som tror det ja...men hvorfor skulle planteoljer som er kunstig herdet med hydrogen til ustabile molekyler være sunne? Rene giften er det...og og ren katastrofe for folkehelsa..

Skrevet
ABM skrev (5 minutter siden):

Mange som tror det ja...men hvorfor skulle planteoljer som er kunstig herdet med hydrogen til ustabile molekyler være sunne? Rene giften er det...og og ren katastrofe for folkehelsa..

Dette. Smør er MYE sunnere enn margarin.

Og kalorier bestemmer ikke sunnheten av et produkt. Er marshmallows sunnere enn oliven? 

Anonymkode: 119bb...fd7

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dette. Smør er MYE sunnere enn margarin.

Og kalorier bestemmer ikke sunnheten av et produkt. Er marshmallows sunnere enn oliven? 

Anonymkode: 119bb...fd7

Så absolutt...bruker kun meierismør her i huset..

Skrevet

Ok, alle flisespikkere! 😆 så er det ikke sunnere. Jeg vil bare ha julekaker med færre kalorier. Kommer uansett ikke til å spise mange av de da de skal tas med hjem til mor og far. Prøver både og 🤗

• Liker 1
Skrevet

Kaker som skal bli sprø blir ikke sprø med Brelett. Da må man bruke smør eller Melange. 

Anonymkode: 69673...a0a

Skrevet

Bruker bare Melange.  Smør smaker ekkelt.

Gjest Føsleguri
Skrevet

Jeg tror ikke de blir sprø med Brelett.

Fra Brelett.no:

"Brelett til baking

Brelett egner seg ikke til alle typer baking, men om du har lyst på boller eller vafler, er Brelett godt – både i oppskriften og på selve sluttresultatet! Når det står smeltet smør/margarin eller matolje i oppskriften, kan du anvende Brelett."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...