Gå til innhold

Hva forventer uvaksinerte av helsehjelp ved covid-sykdom?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Cole skrev (10 minutter siden):

Forskjell på å selvpåførte sykdommer og å aktivt motsette seg helsehjelp. Blir litt som å skylde på vegvesenet for at du kjørte utenfor kanten av stupet der veien hadde rast ut på tross av at de febrilsk prøvde å stoppe deg 500m unna...

Hvordan har de valgt å ikke ta den?

Du vet at vi har et vaksineregister?

Det menes her ufrivillig uvaksinerte. Det er personer som av helseårsaker ikke kan vaksinere seg og det er like farlig for dem å bli smittet. De som vaksinerer seg beskytter også dem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Drizzt skrev (44 minutter siden):

Jeg vil gjerne behandles av en pleier med ''slike holdninger'', dvs verdiene på plass og jeg håper du også blir behandlet av en slik pleier.

I Tyskland hvor sykehusene er fulle med uvaksinerte alvorlig syke som svever mellom liv og død, er uvaksinerte redde for å innrømme at de ikke er vaksinert. Fordi de er redde for å ikke få behandling eller få dårligere behandling. I USA ber frivillig uvaksinerte før de blir lagt i respirator om å få vaksine, men det er for sent. De dør. Man ser lyset når man står i veiens ende. Men det er for sent.

At du ikke har fått med deg at vaksinen ikke beskytter deg mot smitte og å bli syk, men mot alvorlig forløp og død, så har du meldt deg ut av samfunnet fullstendig. En frivillig uvaksinert som blir alvorlig syk av covid-19 bør stille seg bakerst i køen når det gjelder sykehusbehandling. Før ham eller henne kommer ALLE andre som må behandles på sykehus. At planlagte operasjoner utsettes for at frivillig uvaksinerte skal få livreddende behandling etter å ha fått covid-19 er urett i aller høyeste grad. At uskyldige skal få helsen sin forverret og kanskje dø fordi en uansvarlig fjols nekter å ta vaksine og beskytte seg selv mot alvorlig forløp og død og opptar sykesengen er feil i aller høyeste grad.

Det er godt ikke folk med dine holdninger har noe de skulle sagt når det gjelder hvem som får behandling. Helsevesenet har heldigvis etiske retningslinjer. De bestemmer ikke behandlingstilbud eller mangel på sådan ut ifra et motiv om gjengjeldelse. Blir litt som om tannlegen ikke skulle gidde å borre i tanna di for du har vært så dum å ikke pusse tennene. Eller kanskje bare trekke tanna på faenskap.

• Liker 10
Skrevet
Tussa84 skrev (Akkurat nå):

Det er godt ikke folk med dine holdninger har noe de skulle sagt når det gjelder hvem som får behandling. Helsevesenet har heldigvis etiske retningslinjer. De bestemmer ikke behandlingstilbud eller mangel på sådan ut ifra et motiv om gjengjeldelse. Blir litt som om tannlegen ikke skulle gidde å borre i tanna di for du har vært så dum å ikke pusse tennene. Eller kanskje bare trekke tanna på faenskap.

Ikke snakk om etiske retningslinjer. Det er ingenting etisk i å ta sykehussengen fra en alvorlig syk person som har ventet på en planlagt operasjon som redder liv eller forbedrer livskvalitet bare fordi du ikke gadd vaksinere deg. Det er disse holdningene som er farlige. 

Sammenligningen med tannlege er feil. Med mindre du mener tannlegebehandling på tannlegekontoret med lokalbedøvelse er det samme som intensivbehandling på intensivavdeling med 50 forskjellige apparater å holde deg i live og 7-8 pleiere bare rundt din seng?

• Liker 9
Gjest Sirisiri10
Skrevet
Anonym90059005 skrev (2 timer siden):

Fedme kan helsevesenet ta høyde for og planlegge for, en pandemi med ukjente virus og virkninger not so much. Er ikke sammenlignbart overhode. Samfunnet vil ikke måtte stenge ned i 2027 fordi det plutselig er en haug tjukkaser.  Men vi må stenge ned nå, pga. kapasitet sprenges og mye av det skyldes uvaksinerte som blir veldig syke og tar opp en uforholdsmessig høy andel av sengeplasser. Dette er fakta, vi har tilgjengelig statistikk

Du tar ikke med at overvekt og fedme øker risikoen for alvorlig forløp av covid. I tillegg er det større sannsynlighet for livsstilssykdommer der flere av sykdommene går under underliggende sykdom som setter de i enda større risiko.

Så jo, de belaster sykehuset og intensivplasser. 

Likevel skal alle ha rett på nødvendig helsehjelp. 

Skrevet
Cole skrev (30 minutter siden):

Forskjell på å selvpåførte sykdommer og å aktivt motsette seg helsehjelp. Blir litt som å skylde på vegvesenet for at du kjørte utenfor kanten av stupet der veien hadde rast ut på tross av at de febrilsk prøvde å stoppe deg 500m unna...

Hvordan har de valgt å ikke ta den?

Du vet at vi har et vaksineregister?

Ja, men i vaksineregisteret står det om du har tatt den eller ikke. Grunnen til at du ikke har tatt den står ikke der. 

Sykdommer og allergier kan være grunn til å ikke ta vaksinen. 

• Liker 2
Skrevet

Spørsmålet jeg stilte var ikke «Skal uvaksinerte få hjelp hvis de blir syke?». Hensikten var heller ikke å stille pasientgrupper/sykdommer opp mot hverandre.

Jeg var interessert i å høre litt om hvilke tanker de uvaksinerte har gjort seg om hva som kan skje om de skulle være så uheldig å bli alvorlig covid-syk, i en tenkt situasjon der helsevesenet har kollapset. 

Jeg forsøkte å spørre på en saklig og respektfull måte, er selv vaksinert, men det betyr ikke at jeg anser meg selv som mer verdt enn uvaksinerte.

Ser ut som en del ble provosert over spørsmålet, og det tyder kanskje på at dette er et etisk dilemma mange uvaksinerte har unngått å ta stilling til?

• Liker 7
Skrevet
Tussa84 skrev (15 minutter siden):

Gammel norsk humorklassiker blir aktuell igjen tydeligvis....

• Liker 2
Skrevet
Tussa84 skrev (11 minutter siden):

Tannlegen gidder faktisk ikke borre i tanna di før du betaler han for å gjøre det. 

Ellers er det vel fint at det ikke er noen med dine holdninger som styrer helsevesenet også, eller hadde vi vel levd i en lykkelig verden marinert i kopper, meslinger og andre virussykdommer.

• Liker 4
Skrevet
Crobern skrev (2 minutter siden):

Ja, men i vaksineregisteret står det om du har tatt den eller ikke. Grunnen til at du ikke har tatt den står ikke der. 

Sykdommer og allergier kan være grunn til å ikke ta vaksinen. 

Det kan vel enkelt løses med en legeerklæring. De har journaler.

• Liker 2
Skrevet
Drizzt skrev (13 minutter siden):

Ikke snakk om etiske retningslinjer. Det er ingenting etisk i å ta sykehussengen fra en alvorlig syk person som har ventet på en planlagt operasjon som redder liv eller forbedrer livskvalitet bare fordi du ikke gadd vaksinere deg. Det er disse holdningene som er farlige. 

Sammenligningen med tannlege er feil. Med mindre du mener tannlegebehandling på tannlegekontoret med lokalbedøvelse er det samme som intensivbehandling på intensivavdeling med 50 forskjellige apparater å holde deg i live og 7-8 pleiere bare rundt din seng?

50 apparater og 7-8 pleiere pr pasient??? Smører du ikke en anelse tjukt på nå, kanskje...?

Til nå har vi hatt et begrep som heter "fiskehistorier".
Lurer på om ikke ettertiden vil erstatte det med "koronahsitorier"....

• Liker 7
Skrevet
Callisto83 skrev (2 timer siden):

Det er et engelsk uttrykk som heter "Put your money where your mouth is", og det synes jeg egentlig burde gjelde frivillige uvaksinerte. De burde betale ut av egen lomme for covid hjelp på sykehuset.

Dette er det aller mest idiotiske utsagnet man kan si.

Og spesielt fordi de som sier det mener at det ikke er det samme som at overvektige/røykere skal betale selv. Enig i at det ikke er det samme, for det er mye verre. Man risikerer ingen bivirkninger ved å spise sunt eller slutte å røyke!

Jeg betaler lett for meg selv hvis folk med livsstilsykdommer gjør det samme. Siden 70% av nordmenn er for tjukke, så blir jo uvaksinerte en dråpe i havet kostnadsmessig.

• Liker 9
Skrevet
Opi skrev (3 minutter siden):

Spørsmålet jeg stilte var ikke «Skal uvaksinerte få hjelp hvis de blir syke?». Hensikten var heller ikke å stille pasientgrupper/sykdommer opp mot hverandre.

Jeg var interessert i å høre litt om hvilke tanker de uvaksinerte har gjort seg om hva som kan skje om de skulle være så uheldig å bli alvorlig covid-syk, i en tenkt situasjon der helsevesenet har kollapset. 

Jeg forsøkte å spørre på en saklig og respektfull måte, er selv vaksinert, men det betyr ikke at jeg anser meg selv som mer verdt enn uvaksinerte.

Ser ut som en del ble provosert over spørsmålet, og det tyder kanskje på at dette er et etisk dilemma mange uvaksinerte har unngått å ta stilling til?

Ut fra svarene gitt, så virker det ikke som om en eneste uvaksinert hadde følt et snev av dårlig samvittighet om hen ble smittet og ble alvorlig syk og tok opp livsviktig sengeplass fra andre syke mennesker. Ren og skjær egoisme er gjengangeren.

"Jeg tar ansvar for meg" sies det, men om de blir syke, så kommer de like fort løpende og ber samfunnet ta ansvaret...

• Liker 6
Skrevet
Drizzt skrev (25 minutter siden):

Det handler ikke om andre selvpåførte sykdommer. Det handler om valget mellom en alvorlig syk av covid-19 som trenger intensivbehandling fordi han eller hun har nektet å vaksinere seg på den ene siden og en alvorlig syk av noe annet som trenger intensivbehandling når det er bare 1 seng igjen. Hvem bør få sengen?

Selvfølgelig handler dette også om andre, også selvpåførte, sykdommer. Man kan ikke isolere dette tilfellet i denne debatten.

Cole skrev (42 minutter siden):

Hvorfor går det ikke an? De uvaksinerte har selv valgt å ikke vaksinere seg, har de ikke? De valgt å ikke ta imot helsehjelpen de fikk. Da kan de stelle seg bakerst i køen igjen.

La oss tenke en situasjon her. En kollisjon mellom to biler. Personen i den ene bilen valgte å bruke belte. Personen i den andre bilen valgte å ikke bruke belte. De blir like skadet i kollisjonen og trenger lik behandling (tar opp like mye ressurser ved innleggelse) på sykehuset. Er det virkelig sånn at personen i den andre bilen ikke skal få helsehjelp?

• Liker 7
Skrevet
Lovis Fenja skrev (1 minutt siden):

Dette er det aller mest idiotiske utsagnet man kan si.

Og spesielt fordi de som sier det mener at det ikke er det samme som at overvektige/røykere skal betale selv. Enig i at det ikke er det samme, for det er mye verre. Man risikerer ingen bivirkninger ved å spise sunt eller slutte å røyke!

Jeg betaler lett for meg selv hvis folk med livsstilsykdommer gjør det samme. Siden 70% av nordmenn er for tjukke, så blir jo uvaksinerte en dråpe i havet kostnadsmessig.

Kaller du det "en dråpe i havet kostnadsmessig" at Norge stenger ned? Interessant... 

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, Rosa blomst said:

Selvfølgelig handler dette også om andre, også selvpåførte, sykdommer. Man kan ikke isolere dette tilfellet i denne debatten.

La oss tenke en situasjon her. En kollisjon mellom to biler. Personen i den ene bilen valgte å bruke belte. Personen i den andre bilen valgte å ikke bruke belte. De blir like skadet i kollisjonen og trenger lik behandling (tar opp like mye ressurser ved innleggelse) på sykehuset. Er det virkelig sånn at personen i den andre bilen ikke skal få helsehjelp?

Hva har bilbelte med å nekte å ta imot helsehjelp å gjøre? Disse folkene nekter å ta imot medisin som kan hjelpe dem med å ikke ta opp plass, og har ingen tanker om hvordan det påvirker andre trengende i en presset situasjon.

• Liker 6
Skrevet

FHIs siste ukesrapport:

– Avgjørende

Folkehelseinstituttet understreker at høy vaksinasjonsdekning bidrar til beskyttelse mot alvorlig sykdom.

– Alvorlig covid-19 rammer nå særlig eldre fullvaksinerte personer og middelaldrende uvaksinerte. Det er derfor avgjørende at uvaksinerte starter sin vaksinasjon, og at personer over 65 år får sin oppfriskningsdose

• Liker 9
Skrevet

De både får og har krav på samme helsehjelp som vaksinerte. 

• Liker 9
Skrevet (endret)

Å få helsehjelp som uvaksinert er det samme som å måtte bli hentet med helikopter fordi du gikk på fjelltur i storm med sandaler på føttene.

Du skal selvsagt få hjelp, men fy faen det er sløsing av skattepenger.

Endret av Stonegiant
  • Liker 8
Skrevet
Anonym90059005 skrev (12 minutter siden):

Ut fra svarene gitt, så virker det ikke som om en eneste uvaksinert hadde følt et snev av dårlig samvittighet om hen ble smittet og ble alvorlig syk og tok opp livsviktig sengeplass fra andre syke mennesker. Ren og skjær egoisme er gjengangeren.

"Jeg tar ansvar for meg" sies det, men om de blir syke, så kommer de like fort løpende og ber samfunnet ta ansvaret...

Dette er jo mer eller mindre rent spekulativt vås.. Jeg forventer ingenting av helsevesenet når det gjelder behandling av covid. 

• Liker 2
Skrevet
Anonym90059005 skrev (13 minutter siden):

Kaller du det "en dråpe i havet kostnadsmessig" at Norge stenger ned? Interessant... 

Selvsagt ikke! Det er ikke de uvaksinertes feil at det stenges ned.

• Liker 4
  • Opprett ny...