Opi Skrevet 8. desember 2021 Forfatter #41 Skrevet 8. desember 2021 Her er Helsedirektoratets planer for prioritering ved kapasitetsbrist. Et av kriteriene det vil bli prioritert etter er hvem som har størst mulighet til å overleve. Som noen skrev tidligere, uvaksinerte har større sjanse for dødelighet ved covid-sykdom. I hovedinnlegget spurte jeg om hvilke tanker uvaksinerte hadde gjort seg om prioriteringer. Det betyr ikke at jeg mener at uvaksinerte ikke skal få den hjelpen de trenger. 6
Tussa84 Skrevet 8. desember 2021 #42 Skrevet 8. desember 2021 onyx skrev (Akkurat nå): Hvorfor i alle dager skulle de utelate coronadøde på sykehjem fra statistikken fordi de er alle vaksinerte?? Det må være noe av det mest ignorante jeg har lest.... Fordi statistikken gjelder innleggelser på sykehus. Mange får behandling for covid på sykehjemsinstitusjonene der de bor, de blir ikke nødvendigvis flyttet til sykehus. 4
Anonym90059005 Skrevet 8. desember 2021 #43 Skrevet 8. desember 2021 (endret) Tussa84 skrev (12 minutter siden): Jeg skjønner at du er bekymret for at jeg skal bli innlagt og det er snilt av deg. De siste 4 ukene utgjorde vaksinerte 79% av coronadødsfallene av de innlagte. Tror ikke de tar med coronadøde på sykehjem i denne statistikken (der er nesten alle vaksinert). Uansett tror jeg at sjansen for at jeg skal dø av corona er ca 0%. Jeg føler at det blir feil at jeg skal vaksinere meg fordi helsesektoren er vanstyrt de siste 10-20 årene. Kanskje dette hjelper deg å skjønne problemet rundt kapasitet når folk velger å ikke vaksinere seg. Dette handler ikke om du dør eller ikke. Endret 8. desember 2021 av Anonym90059005 19
Tussa84 Skrevet 8. desember 2021 #44 Skrevet 8. desember 2021 (endret) Cole skrev (4 minutter siden): Vel, de ville jo ikke motta helsehjelpen de fikk ved å nekte å ta vaksinen. Hvorfor skal de da motta helsehjelp når de blir smittet av covid-19? Så dersom du var alvorlig lungesyk pga røyking ville ikke du oppsøkt helsehjelp fordi det var selvpåført? Endret 8. desember 2021 av Tussa84 11
Cole Skrevet 8. desember 2021 #45 Skrevet 8. desember 2021 Tussa84 skrev (4 minutter siden): Så dersom du var alvorlig lungesyk pga røyking ville ikke du oppsøkt helsehjelp fordi det var selvpåført? 1. At røyking er skadelig er en av grunnene til at jeg ikke gjør det. 2. Dette blir helt motsatt av en pandemi. 9
Gjest Tamsi Skrevet 8. desember 2021 #46 Skrevet 8. desember 2021 Tussa84 skrev (2 minutter siden): Jobber du som helsepersonell? Hadde blitt engstelig hvis jeg var coronasyk og fikk en pleier med slike holdninger. Ja.. Du skulle bare visst hva som sies på vaktrommer og hvor mange som sier det. Kontrasten mellom personalet inne hos pasientene og samme personene utenfor kan være ganske ekstrem.
Oppgitt78 Skrevet 8. desember 2021 #47 Skrevet 8. desember 2021 Tamsi skrev (2 minutter siden): Ja.. Du skulle bare visst hva som sies på vaktrommer og hvor mange som sier det. Kontrasten mellom personalet inne hos pasientene og samme personene utenfor kan være ganske ekstrem. Sånn er det i mange yrker som jobber opp mot mennesker i vanskelige situasjoner. Det er vel hovedsakelig en mekanisme for å takle hverdagen, og sånn sett helt naturlig. 8
Gjest Tamsi Skrevet 8. desember 2021 #48 Skrevet 8. desember 2021 Oppgitt78 skrev (8 minutter siden): Sånn er det i mange yrker som jobber opp mot mennesker i vanskelige situasjoner. Det er vel hovedsakelig en mekanisme for å takle hverdagen, og sånn sett helt naturlig. Absolutt. Alle opptrår profesjonelt og gjør jobben sin. Men jeg vet ikke om jeg hadde våget å oppsøke sykehuset om det var meg.
Oppgitt78 Skrevet 8. desember 2021 #49 Skrevet 8. desember 2021 Tamsi skrev (1 minutt siden): Absolutt. Alle opptrår profesjonelt og gjør jobben sin. Men jeg vet ikke om jeg hadde våget å oppsøke sykehuset om det var meg. Så lenge de gjør jobben sin, så er det vel bare å drite i hva som blir sagt på bakrommet.. Verre enn det er det egentlig ikke. 7
Drizzt Skrevet 8. desember 2021 #50 Skrevet 8. desember 2021 Tussa84 skrev (55 minutter siden): Jobber du som helsepersonell? Hadde blitt engstelig hvis jeg var coronasyk og fikk en pleier med slike holdninger. Jeg vil gjerne behandles av en pleier med ''slike holdninger'', dvs verdiene på plass og jeg håper du også blir behandlet av en slik pleier. I Tyskland hvor sykehusene er fulle med uvaksinerte alvorlig syke som svever mellom liv og død, er uvaksinerte redde for å innrømme at de ikke er vaksinert. Fordi de er redde for å ikke få behandling eller få dårligere behandling. I USA ber frivillig uvaksinerte før de blir lagt i respirator om å få vaksine, men det er for sent. De dør. Man ser lyset når man står i veiens ende. Men det er for sent. At du ikke har fått med deg at vaksinen ikke beskytter deg mot smitte og å bli syk, men mot alvorlig forløp og død, så har du meldt deg ut av samfunnet fullstendig. En frivillig uvaksinert som blir alvorlig syk av covid-19 bør stille seg bakerst i køen når det gjelder sykehusbehandling. Før ham eller henne kommer ALLE andre som må behandles på sykehus. At planlagte operasjoner utsettes for at frivillig uvaksinerte skal få livreddende behandling etter å ha fått covid-19 er urett i aller høyeste grad. At uskyldige skal få helsen sin forverret og kanskje dø fordi en uansvarlig fjols nekter å ta vaksine og beskytte seg selv mot alvorlig forløp og død og opptar sykesengen er feil i aller høyeste grad. 17
LeneXCII Skrevet 8. desember 2021 #51 Skrevet 8. desember 2021 Opi skrev (2 timer siden): Dere som er uvaksinerte av eget valg, hva forventer dere av helsevesenet hvis dere får behov for hjelp? Selv om helsevesenet er presset nå, er det heldigvis fortsatt kapasitet til å hjelpe alle covid-pasienter. Men i andre land har det vært eksempler på at det har vært nødvendig å prioritere hvem man skal hjelpe først. Hva om dette skrekkscenariet blir realitet også her? Forventer du som er «sprek og i god form» som «ikke vil ta en vaksine som ikke er godkjent», «driter i hele pandemien, ikke verre enn influensa» å bli prioritert i køen foran en vaksinert person som er eldre enn deg? Eller foran en person på samme alder men som har en underliggende sykdom og «har større sjanse for å dø» enn deg? Er oppriktig nysgjerrig på hvordan det reflekteres rundt dette? Myndighetene har gjentatte ganger påpekt at vaksinering er og skal forbli frivillig. Selvsagt. Det er et tilbud du får som du kan takke ja eller nei til. Har selvsagt ingen ting med hvilken helsehjelp du skal motta. 12
Hannah80 Skrevet 8. desember 2021 #52 Skrevet 8. desember 2021 Uvaksinerte burde selvsagt stille på lik linje med de vaksinerte. Går ikke an å drive på med den type utvelgelse når det kommer til helsehjelp. Men er det mangel på respiratorer, så ønsker jeg at en 25-åring uansett går foran min mor på 80. 15
Cole Skrevet 8. desember 2021 #53 Skrevet 8. desember 2021 Hannah80 skrev (2 minutter siden): Uvaksinerte burde selvsagt stille på lik linje med de vaksinerte. Går ikke an å drive på med den type utvelgelse når det kommer til helsehjelp. Hvorfor går det ikke an? De uvaksinerte har selv valgt å ikke vaksinere seg, har de ikke? De valgt å ikke ta imot helsehjelpen de fikk. Da kan de stelle seg bakerst i køen igjen. 6
Crobern Skrevet 8. desember 2021 #54 Skrevet 8. desember 2021 Jeg er vaksinert, og for at man skal gjøre det. Men de som er uvaksinert bør få samme helsehjelp som alle andre. Man kan ikke gjøre forskjell der. 11
Cole Skrevet 8. desember 2021 #55 Skrevet 8. desember 2021 Crobern skrev (Akkurat nå): Jeg er vaksinert, og for at man skal gjøre det. Men de som er uvaksinert bør få samme helsehjelp som alle andre. Man kan ikke gjøre forskjell der. Hvorfor går det ikke an? De uvaksinerte har selv valgt å ikke vaksinere seg, har de ikke? De valgt å ikke ta imot helsehjelpen de fikk. Da kan de stelle seg bakerst i køen igjen. 4
Hannah80 Skrevet 8. desember 2021 #56 Skrevet 8. desember 2021 Cole skrev (Akkurat nå): Hvorfor går det ikke an? De uvaksinerte har selv valgt å ikke vaksinere seg, har de ikke? De valgt å ikke ta imot helsehjelpen de fikk. Da kan de stelle seg bakerst i køen igjen. Hvor skal det ende, hvis vi først begynner med den type seleksjon? Det er enormt mange sykdommer som er selvpåført. Og jeg mener at alle har krav på hjelp. Uansett. 13
Crobern Skrevet 8. desember 2021 #57 Skrevet 8. desember 2021 Cole skrev (1 minutt siden): Hvorfor går det ikke an? De uvaksinerte har selv valgt å ikke vaksinere seg, har de ikke? De valgt å ikke ta imot helsehjelpen de fikk. Da kan de stelle seg bakerst i køen igjen. Hva med de som ikke kan ta vaksinen? Skal de bli nektet helsehjelp? Hvis du mener det er forskjell der, hvordan skal de i akutte situasjoner finne ut av hvorfor en ikke har tatt vaksinen? 7
Cole Skrevet 8. desember 2021 #58 Skrevet 8. desember 2021 Hannah80 skrev (1 minutt siden): Hvor skal det ende, hvis vi først begynner med den type seleksjon? Det er enormt mange sykdommer som er selvpåført. Og jeg mener at alle har krav på hjelp. Uansett. Forskjell på å selvpåførte sykdommer og å aktivt motsette seg helsehjelp. Blir litt som å skylde på vegvesenet for at du kjørte utenfor kanten av stupet der veien hadde rast ut på tross av at de febrilsk prøvde å stoppe deg 500m unna... Crobern skrev (1 minutt siden): Hva med de som ikke kan ta vaksinen? Skal de bli nektet helsehjelp? Hvis du mener det er forskjell der, hvordan skal de i akutte situasjoner finne ut av hvorfor en ikke har tatt vaksinen? Hvordan har de valgt å ikke ta den? Du vet at vi har et vaksineregister? 7
Oppgitt78 Skrevet 8. desember 2021 #59 Skrevet 8. desember 2021 Cole skrev (5 minutter siden): Forskjell på å selvpåførte sykdommer og å aktivt motsette seg helsehjelp. Historien vil sannsynligvis gi oss fasiten på hvorvidt denne vaksinen sorterer under «helsehjelp» eller ei.. 6
Drizzt Skrevet 8. desember 2021 #60 Skrevet 8. desember 2021 Hannah80 skrev (7 minutter siden): Hvor skal det ende, hvis vi først begynner med den type seleksjon? Det er enormt mange sykdommer som er selvpåført. Og jeg mener at alle har krav på hjelp. Uansett. Det handler ikke om andre selvpåførte sykdommer. Det handler om valget mellom en alvorlig syk av covid-19 som trenger intensivbehandling fordi han eller hun har nektet å vaksinere seg på den ene siden og en alvorlig syk av noe annet som trenger intensivbehandling når det er bare 1 seng igjen. Hvem bør få sengen? Jeg er for at vaksinering forblir frivillig. Jeg er for at de frivillig uvaksinerte også skal få helsehjelp. Men bakerst i køen bak alle planlagte operasjoner, andre alvorlig syke, vaksinerte som trenger helsehjelp, ufrivillig uvaksinerte, osv. Dvs hvis det er plass når alle andre har fått behandling. Ikke på lik linje med og ikke samtidig som alle andre. Situasjonen hvor intensivsengene tas opp av frivillig uvaksinerte og sykehusene fylles opp på bekostning av andre pasienter er uforsvarlig og moralsk forkastelig. 8
Anbefalte innlegg