Opi Skrevet 8. desember 2021 #1 Skrevet 8. desember 2021 (endret) Dere som er uvaksinerte av eget valg, hva forventer dere av helsevesenet hvis dere får behov for hjelp? Selv om helsevesenet er presset nå, er det heldigvis fortsatt kapasitet til å hjelpe alle covid-pasienter. Men i andre land har det vært eksempler på at det har vært nødvendig å prioritere hvem man skal hjelpe først. Hva om dette skrekkscenariet blir realitet også her? Forventer du som er «sprek og i god form» som «ikke vil ta en vaksine som ikke er godkjent», «driter i hele pandemien, ikke verre enn influensa» å bli prioritert i køen foran en vaksinert person som er eldre enn deg? Eller foran en person på samme alder men som har en underliggende sykdom og «har større sjanse for å dø» enn deg? Er oppriktig nysgjerrig på hvordan det reflekteres rundt dette? Helsedirektoratets plan for prioritering ved kapasitetsbrist. Her står det at i ytterste konsekvens kan intensivpasienter prioriteres etter hvem som har størst nytte av behandlingen, i praksis betyr dette hvem som har størst mulighet til overlevelse. Uvaksinerte har betydelig høyere risiko for alvorlig sykdom og død enn vaksinerte. Endret 8. desember 2021 av Opi La til link 31
Momma Skrevet 8. desember 2021 #2 Skrevet 8. desember 2021 Jeg vil bli svært overrasket dersom noen uvaksinerte sier at de ikke forventer vanlig helsehjelp dersom de blir covid-syke. 26
Tussa84 Skrevet 8. desember 2021 #3 Skrevet 8. desember 2021 (endret) Synes dette er et guffent spørsmål. Mener du at helsevesenet skal prioritere vaksinerte? Betaler ikke uvaksinerte også skatt, er disse mindre verdt? Endret 8. desember 2021 av Tussa84 48
Oppgitt78 Skrevet 8. desember 2021 #4 Skrevet 8. desember 2021 Jeg forventer at jeg står sist i køen for å motta helsehjelp ved alvorlig covid. 13
Justlooking Skrevet 8. desember 2021 #5 Skrevet 8. desember 2021 Momma skrev (3 minutter siden): Jeg vil bli svært overrasket dersom noen uvaksinerte sier at de ikke forventer vanlig helsehjelp dersom de blir covid-syke. Jeg kan godt si det. Jeg tar de konsekvensene som måtte komme. 7
Momma Skrevet 8. desember 2021 #6 Skrevet 8. desember 2021 Justlooking skrev (Akkurat nå): Jeg kan godt si det. Jeg tar de konsekvensene som måtte komme. Se der, så feil kunne jeg ta. 7
Nicathv Skrevet 8. desember 2021 #7 Skrevet 8. desember 2021 De forventer vel all mulig hjelp, som de også bør få. Helsevesenet skal hjelpe alle, uansett hvor dumme valg de tar. 26
Populært innlegg LisbethBerg Skrevet 8. desember 2021 Populært innlegg #8 Skrevet 8. desember 2021 Herregud for et spørsmål. Jeg er vaksinert jeg altså, men ærlig talt. Mener du at røykere og folk med fedme ikke skal få hjelp om de får hjerteinfarkt eller kols også? Er jo de selv som har valgt å ødelegge helsen sin? 53
Tussa84 Skrevet 8. desember 2021 #9 Skrevet 8. desember 2021 Så hvis en uvaksinert småbarnsmor på 38 med somalisk opprinnelse ble innlagt. Skal man da prioritere en trippelvaksinert norsk mann på 87 forran henne? Er ikke det rasisme? 13
Gjest rampenissen72 Skrevet 8. desember 2021 #10 Skrevet 8. desember 2021 Opi skrev (15 minutter siden): Dere som er uvaksinerte av eget valg, hva forventer dere av helsevesenet hvis dere får behov for hjelp? Selv om helsevesenet er presset nå, er det heldigvis fortsatt kapasitet til å hjelpe alle covid-pasienter. Men i andre land har det vært eksempler på at det har vært nødvendig å prioritere hvem man skal hjelpe først. Hva om dette skrekkscenariet blir realitet også her? Forventer du som er «sprek og i god form» som «ikke vil ta en vaksine som ikke er godkjent», «driter i hele pandemien, ikke verre enn influensa» å bli prioritert i køen foran en vaksinert person som er eldre enn deg? Eller foran en person på samme alder men som har en underliggende sykdom og «har større sjanse for å dø» enn deg? Er oppriktig nysgjerrig på hvordan det reflekteres rundt dette? Uvaksinerte like mye rett på helsehjelp som vaksinerte. Makan til polarisert samfunn du vil ha ts. Du kan like gjerne si «Mennesker over 65 trenger ikke få helsehjelp, vi trenger dem ikke i samfunnet.»
Populært innlegg Anonym90059005 Skrevet 8. desember 2021 Populært innlegg #11 Skrevet 8. desember 2021 Tenk deg de fullstendig utslitte helsearbeiderne på intensivavdelinger rundt omkring, som må stå på dagen lang for å hjelpe en gjeng idioter som ikke er vaksinerte og tar opp plasser. Uvaksinerte utgjør en liten andel i samfunnet, men står for 30-40 % av sykehusinnleggelsene og bidrar til at hele samfunnet må tilpasse seg og stenge ned. De burde skamme seg hele gjengen. Kan sette opp et telt på parkeringsplassen med noen feltsenger og la de pleie seg selv, siden de uansett ikke tror på vitenskapen i sitt eget egoistiske liv 65
Anonym90059005 Skrevet 8. desember 2021 #12 Skrevet 8. desember 2021 LisbethBerg skrev (5 minutter siden): Herregud for et spørsmål. Jeg er vaksinert jeg altså, men ærlig talt. Mener du at røykere og folk med fedme ikke skal få hjelp om de får hjerteinfarkt eller kols også? Er jo de selv som har valgt å ødelegge helsen sin? Fedme er ikke smittsomt og stenger ned samfunnet. 40
Tussa84 Skrevet 8. desember 2021 #13 Skrevet 8. desember 2021 Anonym90059005 skrev (Akkurat nå): Tenk deg de fullstendig utslitte helsearbeiderne på intensivavdelinger rundt omkring, som må stå på dagen lang for å hjelpe en gjeng idioter som ikke er vaksinerte og tar opp plasser. Uvaksinerte utgjør en liten andel i samfunnet, men står for 30-40 % av sykehusinnleggelsene og bidrar til at hele samfunnet må tilpasse seg og stenge ned. De burde skamme seg hele gjengen. Kan sette opp et telt på parkeringsplassen med noen feltsenger og la de pleie seg selv, siden de uansett ikke tror på vitenskapen i sitt eget egoistiske liv Halvparten av innlagte gjennom pandemien er født i utlandet. Med den formen for logikk du bruker her kan man også legitimere rasisme. Synes at vaksinasjonsstatus og generalisering på gruppenivå er kontraproduktivt. Alle pasienter har egenverdi uansett bakgrunn. 10
LisbethBerg Skrevet 8. desember 2021 #14 Skrevet 8. desember 2021 Anonym90059005 skrev (5 minutter siden): Fedme er ikke smittsomt og stenger ned samfunnet. Nå er det kapasiteten i helsevesenet som stenger samfunnet, og disse pasientene tar opp plass de også. Regner med du skjønner at jeg ikke mener at disse ikke skal få hjelp, jeg forsøker bare å vise hvor absurd spørsmålet er. 18
Ovi Skrevet 8. desember 2021 #15 Skrevet 8. desember 2021 Alle i Norge har rett på helsehjelp. Ingen bør sette spørsmål ved det. Uansett livstil, valg og forhold ellers. Norge er et demokrati, bygget på prinsippet om at vi alle er like mye verdt. Dette spørsmålet bør ikke stilles. 24
Jaimatadi Skrevet 8. desember 2021 #16 Skrevet 8. desember 2021 Hvorfor ikke snu på det? Forventer de som har tatt alle dosene hjelp i etterkant hvis noe oppstår? Muligens fortjener, men retten til videre hjelp er avskrevet via hastegodkjennelsen. Men for å svare på spørsmålet, så forventer jeg ikke særlig hjelp generelt egentlig. Står ansvarlig for meg selv og egen helse. 10
Rosa blomst Skrevet 8. desember 2021 #17 Skrevet 8. desember 2021 Jeg forventer at de bruker samme modell som ellers når det kommer til hjelp. De som er sykest går først, uavhengig av vaksinestatus. Det er dette som gjelder ellers i helsevesenet så jeg ser ikke hvorfor de skal endre på dette nå. Det er ikke slik at man som røyker ikke får hjelp dersom man får kreft. Leste et innlegg på Facebook nå, av ei som ble kastet ut av sykehuset Kalnes fordi hun ikke var vaksinert. Ikke var hun der pga covid heller. Det er uhørt! https://www.facebook.com/556721012/posts/10159468983226013/ 13
celmarith Skrevet 8. desember 2021 #18 Skrevet 8. desember 2021 Jeg forventer samme behandlig som enhver annen pasient som oppsøker helsevesenet for å få hjelp. Hvor mange er det som oppsøker helsevesenet pga «selvforskyldt» sykdom/helseplager? Skal alle de og eventuelt nektes behandling? Alle vet at røyking og snusing er helseskadelig, for det så er det mange som røyker og snuser, bare for å ta et eksempel. 15
Anonym90059005 Skrevet 8. desember 2021 #19 Skrevet 8. desember 2021 Tussa84 skrev (6 minutter siden): Halvparten av innlagte gjennom pandemien er født i utlandet. Med den formen for logikk du bruker her kan man også legitimere rasisme. Synes at vaksinasjonsstatus og generalisering på gruppenivå er kontraproduktivt. Alle pasienter har egenverdi uansett bakgrunn. Bryr meg nada om du er hvit/brun/gul eller hva som helst. Bor du i Norge, så vaksiner deg når du har muligheten. Enkelt og greit. Slutt å være egoistisk. For det er jo udiskutabelt fakta at det er verre for samfunnet at folk ikke vaksinerer seg. Ta ansvar. 24
Vhgj Skrevet 8. desember 2021 #20 Skrevet 8. desember 2021 Altså, helsevesenet skal vel prioritere basert på alvorlighetsgrad? Kan vel også argumentere da for at de som fyllekjører, tar overdoser, selvskading osv. skal ikke prioriteres, men vi er vel bedre enn det? 12
Anbefalte innlegg