Gjest Acer Skrevet 8. desember 2021 #1 Skrevet 8. desember 2021 J. G .Støre fortel at bostøtteklientell er dem som skal prioriteres m/ strømregningen før jul, og det synes eg er ein god ide. Men, nå er det nok mange barnefamilier med dårleg råd som ikkje er motagere som ikkje har bostøtte. FRP Sylvia Listhaug oppfordrer folk som har god råd, og ikkje føler strømregningen som eit problem å heller gji pengene til frelsesarmeen eller de som trenger det. Det står igjenn å sjå om dette blir følgt opp, og eller de mange ser på denne støtten som en gavpakke fra regjeringen til Jul. Det har såvist ikkje manglet på advarsler om høye strømpriser igjennom media, og i sommer var det fult muleg å tegne fastpris på til edrulege priser. Dersom det hadde blitt ein kolektiv oppsluttning om å inngå fastprisavtaler i sommer når prisene enda var lave så hadde mange med dårleg råd komt bedre utav det.
Hjertefisk Skrevet 8. desember 2021 #2 Skrevet 8. desember 2021 Alle burde få støtte til strømregningen, uansett inntekt. Det er ikke bare dem med dårlig råd eller som får bostøtte som blir rammet. Også bedrifter. Som han som solgte agurker og måtte gi x antall av sine ansatte sparken. 4
Drizzt Skrevet 8. desember 2021 #3 Skrevet 8. desember 2021 Hjertefisk skrev (2 minutter siden): Alle burde få støtte til strømregningen, uansett inntekt. Det er ikke bare dem med dårlig råd eller som får bostøtte som blir rammet. Også bedrifter. Som han som solgte agurker og måtte gi x antall av sine ansatte sparken. Private personer med svært høy inntekt og formue trenger ikke statens støtte til strømregningen. En familie med samlet inntekt på 1.2 mil vil for mange bety 2 personer som tjener 600k hver (noe som ikke er høy lønn) eller 1 som tjener 1.2 mil og forsørger resten av familien (ektefelle og barn). I begge tilfellene er det en rimelig grense som vil omfatte mange som sliter eller er på grensen til å slite nå. 4
Undermann Skrevet 8. desember 2021 #4 Skrevet 8. desember 2021 Skybe skrev (1 time siden): FRP Sylvia Listhaug oppfordrer folk som har god råd, og ikkje føler strømregningen som eit problem å heller gji pengene til frelsesarmeen eller de som trenger det. Det står igjenn å sjå om dette blir følgt opp, og eller de mange ser på denne støtten som en gavpakke fra regjeringen til Jul. Likte best forslaget til FRp jeg, å gi alle hustander kr 4000, og så kan de som har mye gi til gode formål. For u-føre nå, er det utbetaling den 15.12 og halv skatt, stemmer det? Vet ikke om jeg husker riktig. 2
Merovingian Skrevet 8. desember 2021 #5 Skrevet 8. desember 2021 1 hour ago, Undermann said: Likte best forslaget til FRp jeg, å gi alle hustander kr 4000, og så kan de som har mye gi til gode formål. For u-føre nå, er det utbetaling den 15.12 og halv skatt, stemmer det? Vet ikke om jeg husker riktig. Uføre har trekkfritt 50% og utbetalingen kommer den 10.12 2
MorTil2 Skrevet 8. desember 2021 #6 Skrevet 8. desember 2021 Skybe skrev (6 timer siden): J. G .Støre fortel at bostøtteklientell er dem som skal prioriteres m/ strømregningen før jul, og det synes eg er ein god ide. Men, nå er det nok mange barnefamilier med dårleg råd som ikkje er motagere som ikkje har bostøtte. FRP Sylvia Listhaug oppfordrer folk som har god råd, og ikkje føler strømregningen som eit problem å heller gji pengene til frelsesarmeen eller de som trenger det. Det står igjenn å sjå om dette blir følgt opp, og eller de mange ser på denne støtten som en gavpakke fra regjeringen til Jul. Det har såvist ikkje manglet på advarsler om høye strømpriser igjennom media, og i sommer var det fult muleg å tegne fastpris på til edrulege priser. Dersom det hadde blitt ein kolektiv oppsluttning om å inngå fastprisavtaler i sommer når prisene enda var lave så hadde mange med dårleg råd komt bedre utav det. Jeg forstår ikke hva du mener - at de som får ekstra stønad skal gi denne til Frelsesarmeen, når de som får den har bostøtte og dermed har såpass dårlig råd at de trenger økonomisk hjelp selv? Virker på meg som om innlegget ditt handler om flere ting, men det er vanskelig å fange opp hvor det ene starter og det nye begynner. Ja, alle som hadde en mulighet til å spå inn i fremtiden burde ha gått for en fastprisavtale i sommer/tidlig høst. Men folk flest er ikke gitt slike evner. Dessuten er det slik, at spotpris som hovedregel har lønnet seg. Og gjorde det og, på det tidspunkt fastprisavtalene var best. 1
Leo Skrevet 8. desember 2021 #7 Skrevet 8. desember 2021 Undermann skrev (4 timer siden): Likte best forslaget til FRp jeg, å gi alle hustander kr 4000, og så kan de som har mye gi til gode formål. For u-føre nå, er det utbetaling den 15.12 og halv skatt, stemmer det? Vet ikke om jeg husker riktig. Slik at folk som har god råd kan kose seg litt med "Åh, se så snill jeg er!" mens de som har litt mindre god råd må be om almisser? Eller at "sånne som meg" sender alle pengene til Leger uten grenser eller hjemløse katter på Malta? Gode formål, men pengene treffer vel i så fall ikke akkurat der de var tenkt 1
Gjest Smeltemann Skrevet 8. desember 2021 #8 Skrevet 8. desember 2021 Hjertefisk skrev (4 timer siden): Alle burde få støtte til strømregningen, uansett inntekt. Det er ikke bare dem med dårlig råd eller som får bostøtte som blir rammet. Også bedrifter. Som han som solgte agurker og måtte gi x antall av sine ansatte sparken. Hva med De med store hus og varmekabler i innkjørselen sliter da like mye med å betale strømregningen de også.
Gjest Acer Skrevet 8. desember 2021 #9 Skrevet 8. desember 2021 MorTil2 skrev (3 timer siden): Jeg forstår ikke hva du mener - at de som får ekstra stønad skal gi denne til Frelsesarmeen, når de som får den har bostøtte og dermed har såpass dårlig råd at de trenger økonomisk hjelp selv? Virker på meg som om innlegget ditt handler om flere ting, men det er vanskelig å fange opp hvor det ene starter og det nye begynner. Ja, alle som hadde en mulighet til å spå inn i fremtiden burde ha gått for en fastprisavtale i sommer/tidlig høst. Men folk flest er ikke gitt slike evner. Dessuten er det slik, at spotpris som hovedregel har lønnet seg. Og gjorde det og, på det tidspunkt fastprisavtalene var best. Siterer slik J.G.Støre ga utrykk for fra Stortinget idag den .08.12-21 : Ettersom de ikkje rekker å betale ut stønad til alle før Jul skal de m/ bostøtte prioriteres først. Sylvia Listhaug : Folk m/ god råd som synes at de ikkje har noe problem m/ strømregningen kan heller donere den til noen som trenger det, og står igjenn å sjå. Det handler ikkje om å "spå inn i framtida" når det har vert advart i hele sommer om forventa høye strømpriser til vinteren, og mange har tegnet fastpris (inkl. meg selv i midten av august). Når spottprisen var lav i høst så var det tap.men når prisene på strøm nå er blitt skyhøge så er gevinsten selvsagt stor. Strøm en forbruksvare, og eit nødv. onde som mange må ha, men det kanskje har strømprisen også ført til at mange har fått en mer bevist holdning til strømforbruket sitt en tidligere. Vi har slektsforbindelse m.a. til New York Dc , Danmark, der er en helt annen holdning til strømforbruk en i Norske hjem.
MorTil2 Skrevet 9. desember 2021 #10 Skrevet 9. desember 2021 Skybe skrev (8 timer siden): Siterer slik J.G.Støre ga utrykk for fra Stortinget idag den .08.12-21 : Ettersom de ikkje rekker å betale ut stønad til alle før Jul skal de m/ bostøtte prioriteres først. Sylvia Listhaug : Folk m/ god råd som synes at de ikkje har noe problem m/ strømregningen kan heller donere den til noen som trenger det, og står igjenn å sjå. Det handler ikkje om å "spå inn i framtida" når det har vert advart i hele sommer om forventa høye strømpriser til vinteren, og mange har tegnet fastpris (inkl. meg selv i midten av august). Når spottprisen var lav i høst så var det tap.men når prisene på strøm nå er blitt skyhøge så er gevinsten selvsagt stor. Strøm en forbruksvare, og eit nødv. onde som mange må ha, men det kanskje har strømprisen også ført til at mange har fått en mer bevist holdning til strømforbruket sitt en tidligere. Vi har slektsforbindelse m.a. til New York Dc , Danmark, der er en helt annen holdning til strømforbruk en i Norske hjem. Jeg tror dessverre ikke det. I USA og Danmark er holdningen til å få hjelp, og mulighetene til det, helt annerledes enn i Norge. Får noen det trangt her i Norge, så skrikes det opp om støtte fra staten. Å heller setter temperaturen ned til 19 grader og kle seg i ull, det er ikke et alternativ,hvis man heller kan sitte med 23 grader og hamre løs på et tastatur i sosiale media og fortelle hvor grusomt man har det, og nå må staten komme på banen. Slik jeg har oppfattet det, så snakker Støre og Listhaug om to ulike ting: Støre om støtte til en begrenset mengde mennesker, mens Listhaug, som alltid har mer penger enn andre, mener at alle skal få. Og så tror hun at de som har god råd fra før, skal gi det videre. Ha, ha, ha. Jeg har selv fastpris, men denne utgår nå ved årsskiftet, og de fastprisavtalene som gjelder fremover, er ikke spesielt fristende. Så da sitter man igjen med ett alternativ, og det er å være bevisst forbruket. 1
Apis Skrevet 9. desember 2021 #11 Skrevet 9. desember 2021 Undermann skrev (18 timer siden): Likte best forslaget til FRp jeg, å gi alle hustander kr 4000, og så kan de som har mye gi til gode formål. For u-føre nå, er det utbetaling den 15.12 og halv skatt, stemmer det? Vet ikke om jeg husker riktig. Jeg tenker at vi ikke, skal ha en sosialpolitikk bygd på almisser, det må være en offentlig rolle. De som har behov for å gi almisser, får tenke på hvor skattepengene tar veien.
Lomvi Skrevet 9. desember 2021 #12 Skrevet 9. desember 2021 Ryddet for brukerdebatt og lenke uten tekstforklaring. Lomvi, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå