Gå til innhold

Er det innafor å spørre folk om de er vaksinerte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker på ingen måte å være fordomsfull her. Men jeg har fått et inntrykk av at en del innvandrergrupper ikke er, eller ikke vil vaksinere seg.  Når jeg arrangerer kurs for innvandrere, så merker jeg at jeg blir mer utrygg enn om de alle var norske, selv om det er folk der også, som ikke vil eller kan vaksineres.

Er det innafor å spørre om hvor mange som er vaksinerte i gruppa?  Da vet jeg  litt mer om hvor jeg skal plassere meg, og hvilke hensyn jeg må ta. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er innafor. Vaksine er helseopplysninger og privat. Dessuten smitter de vaksinerte også, så det er vel avstand som gjelder uansett.

• Liker 8
Skrevet

Er det innafor å spørre om du har hatt klamydia, gonore osv? Eller om du har hatt psykiske sykdom? Har du vært innlagt? Har du hatt fugleinfluense, osv?

Tenk selv

• Liker 13
Skrevet
Fortauet skrev (1 minutt siden):

Er det innafor å spørre om du har hatt klamydia, gonore osv? Eller om du har hatt psykiske sykdom? Har du vært innlagt? Har du hatt fugleinfluense, osv?

Tenk selv

Jeg ville aldri spurt om folks helseproblemer. Her er det snakk om en alvorlig pandemi.  Det spørs om vi ikke burde lempe litt på personvernet for at samfunnet skal gå rundt. Folk kan gå glipp av viktige tilbud fordi folk ikke tør å arrangere noe for dem.  Hva med koronapass. Går ikke det ut på det samme?

Skrevet

Ikke innafor. Med mindre du vil fremstille deg som hysterisk.
Blir noe annet om det er en spesiell situasjon. F.eks dersom din grandtante Trude kommer reisende direkte fra Sør-Afrika for å hilse på din 92 år gamle bestefar på gamlehjemmet.

• Liker 6
Skrevet

Nei, du kan ikke spørre, og i praksis har det heller ingenting å si for deg. Din beskyttelse ligger i din egen vaksine, ikke i andres.

• Liker 6
Skrevet
Pipaluk skrev (29 minutter siden):

Jeg ville aldri spurt om folks helseproblemer. Her er det snakk om en alvorlig pandemi.  Det spørs om vi ikke burde lempe litt på personvernet for at samfunnet skal gå rundt. Folk kan gå glipp av viktige tilbud fordi folk ikke tør å arrangere noe for dem.  Hva med koronapass. Går ikke det ut på det samme?

Koronapasset er vel ganske problematisk med tanke på personvernet. Det er nok en grunn til at det ikke brukes. Dessuten blir fullvaksinerte smittet, spesielt av Omicron. Dersom du er redd for corona er det nok fornuftig å omgås folk som tester seg og se bort ifra vaksinasjonsstatus.

• Liker 5
Skrevet
Pipaluk skrev (38 minutter siden):

Det spørs om vi ikke burde lempe litt på personvernet for at samfunnet skal gå rundt.

Samfunnet går vel fint rundt det. Her er det du som har problem, ikke samfunnet. 

• Liker 5
Gjest theTitanic
Skrevet
Tussa84 skrev (13 minutter siden):

Koronapasset er vel ganske problematisk med tanke på personvernet. Det er nok en grunn til at det ikke brukes. Dessuten blir fullvaksinerte smittet, spesielt av Omicron. Dersom du er redd for corona er det nok fornuftig å omgås folk som tester seg og se bort ifra vaksinasjonsstatus.

Hadde vært mye bedre med gratis hurtigtester enn å kaste bort ressurser på koronapass. Det blir ikke mye testing rundt om når de koster 70- 100 kr stk. 

Skrevet
theTitanic skrev (20 minutter siden):

Hadde vært mye bedre med gratis hurtigtester enn å kaste bort ressurser på koronapass. Det blir ikke mye testing rundt om når de koster 70- 100 kr stk. 

Har dere erfaring med hurtigtester i forhold til kurs/undervisning? vet dere om noen praktiserer det? Ja, jeg vet jeg er hysterisk ang dette, men tror ikke jeg er den eneste.  Jeg vet om flere som har sagt nei til ulike jobber eller bare vil ha det digitalt for å slippe tanken på virus og karantene.

Skrevet
Pipaluk skrev (1 time siden):

Alvorlig og alvorlig, Fru Blom

Men poenget mitt er at medisinske historier er noe ingen andre har noe med. Pandemi, eller ikke.

• Liker 3
Skrevet
theTitanic skrev (51 minutter siden):

Er ikke hurtigtester gratis i hele Norge? Eller er det kommunene som bestemmer det? I min kommune er det gratis. Det er bare å hente når du vil. 

• Liker 1
Skrevet

Synes det er helt innafor jeg. Det handler om helsa til folk. Hvis folk ikke vil svare er det vel innafor det også, men hvis de ikke kan stå for avgjørelsen de tar når de ikke vaksine har de vel heller ikke gode nok begrunnelser heller.

Skrevet
Fortauet skrev (4 timer siden):

Er ikke hurtigtester gratis i hele Norge? Eller er det kommunene som bestemmer det? I min kommune er det gratis. Det er bare å hente når du vil. 

Aner egentlig ikke, har ikke hatt noen symptomer og det har ikke vært behov for noe. Men har forstått det slik at folk kjøper testene på apotek og at alle disse er utsolgt? 

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg har aldri spurt noen selv, først. Men flere har spurt meg og da spør jeg tilbake. 

Skrevet

Uavhengig av vaksinestatus skal man jo holde avstand, så dette vil vel ikke påvirke din atferd uansett?

Hvis du står tett oppi folk så fort du får vite at de er vaksinert har du jo gjort første feil..

• Liker 3
  • Opprett ny...