Gå til innhold

Sykmeldt i svangerskap,opparbeider jeg meg nye rettigheter i permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykmeldt nesten hele svangerskapet grunnet ekstrem kvalme, vil jeg opparbeide meg nye sykepengerettigheter under foreldre perm?

Jeg er i slutten av 30 årene og kan ikke vente for lenge med et barn nr 2, det er jo da stor sannsynlighet for at jeg blir dårlig da også, men er jo avhengig av inntekt. 

Anonymkode: a40e8...2b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du får ikke opparbeidet det i permisjon. 

Skrevet

Jo, det gjør du. Foreldrepermisjon er pensjonsgivende inntekt som likestilles med arbeid. Etter 26 uker uten sykemelding starter du på ny med 52 ukers maksgrense for sykepenger, perioder kortere enn 26 uker legges sammen til 52 uker er nådd. 

Anonymkode: 47d7a...b7c

• Liker 9
Skrevet
Flamme skrev (40 minutter siden):

Nei, du får ikke opparbeidet det i permisjon. 

Hvorfor skriver du det?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo, det gjør du. Foreldrepermisjon er pensjonsgivende inntekt som likestilles med arbeid. Etter 26 uker uten sykemelding starter du på ny med 52 ukers maksgrense for sykepenger, perioder kortere enn 26 uker legges sammen til 52 uker er nådd. 

Takk for svar😊

Hva skjer om man er 50% sykmeldt da? Opparbeider man seg rettigheter på de ukene man jobber, eller blir det som at man er 100% sykmeldt og det telles først fra periode med ingen sykemelding?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar😊

Hva skjer om man er 50% sykmeldt da? Opparbeider man seg rettigheter på de ukene man jobber, eller blir det som at man er 100% sykmeldt og det telles først fra periode med ingen sykemelding?

Tidsbegrensningen er den samme. 

Anonymkode: bcaa4...376

• Liker 1
Skrevet

Det kommer helt anpå om du får betalt fra nav eller Arbeidgiver i permisjonen. 

Anonymkode: 65d0a...3b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tidsbegrensningen er den samme. 

Anonymkode: bcaa4...376

Så det spiller ingen rolle om jeg er 50 eller 100 prosent sykmeldt, det er tiden fra sist sykemelding som teller uansett?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kommer helt anpå om du får betalt fra nav eller Arbeidgiver i permisjonen. 

Anonymkode: 65d0a...3b4

Arbeidsgiver, nav refunderer til arbeidsgiver.

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Så det spiller ingen rolle om jeg er 50 eller 100 prosent sykmeldt, det er tiden fra sist sykemelding som teller uansett?

Det er riktig. Du må være 100% arbeidsfør i minimum 26 uker. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er riktig. Du må være 100% arbeidsfør i minimum 26 uker. 

Ok takk😊

Skrevet

Gradert eller ikke har ingen betydning, det teller mot de 52 ukene om man er 20% eller 100% (litt teit men). Om NAV gir foreldrepengene til deg eller til arbeidsgiver (som gir deg lønn) har ingen betydning. 26 uker i foreldrepermisjon = du har opparbeidet deg rett til 52 nye uker :)

Anonymkode: c353c...b61

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gradert eller ikke har ingen betydning, det teller mot de 52 ukene om man er 20% eller 100% (litt teit men). Om NAV gir foreldrepengene til deg eller til arbeidsgiver (som gir deg lønn) har ingen betydning. 26 uker i foreldrepermisjon = du har opparbeidet deg rett til 52 nye uker :)

Å ja, men da tar det jo mye lengre tid å miste rettighetene med 20 enn 100% sykmelding?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Å ja, men da tar det jo mye lengre tid å miste rettighetene med 20 enn 100% sykmelding?

Nei 1 dag med 20% er det samme som 1 dag med 100% sykemelding når de beregner tid man har vært sykemeldt. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei 1 dag med 20% er det samme som 1 dag med 100% sykemelding når de beregner tid man har vært sykemeldt. 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Aha okey, takk for svar:)

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er ikke helt riktig. Det er en maksgrense ila tre år, og det er når denne maksgrensa er oppfylt man må ha 26 uker i arbeid igjen. Så hvis ts er sykemeldt i 9 mnd vil hun fremdeles ha en del å gå på før kravet om 26 uker slår inn. 

Anonymkode: 30167...4e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette er ikke helt riktig. Det er en maksgrense ila tre år, og det er når denne maksgrensa er oppfylt man må ha 26 uker i arbeid igjen. Så hvis ts er sykemeldt i 9 mnd vil hun fremdeles ha en del å gå på før kravet om 26 uker slår inn. 

Anonymkode: 30167...4e8

Selvsagt. Det er ingenting feil med innlegget mitt likevel. Hun har fortsatt opparbeidet seg ny rett etter 26 uker, i jobb eller foreldrepenger. 

Skrevet

Så, om jeg er sykemeldt for første gang gjennom hele svangerskapet (8mnd) å går ut i permisjon, etter endt permisjon blir jeg syk av kanskje noe annet- har jeg "igjen" 4 mnd da eller har jeg opparbeidet meg 52 uker igjen fordi det har gått mer enn 26 uker? 

Anonymkode: 9cea8...d0b

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så, om jeg er sykemeldt for første gang gjennom hele svangerskapet (8mnd) å går ut i permisjon, etter endt permisjon blir jeg syk av kanskje noe annet- har jeg "igjen" 4 mnd da eller har jeg opparbeidet meg 52 uker igjen fordi det har gått mer enn 26 uker? 

Anonymkode: 9cea8...d0b

Da har du 52 uker med sykepengerettigheter.

• Liker 2
Skrevet

Spurte om det samme selv her for ikke så lenge siden. Fikk samme svar som du, men spurte nav også og de sier at de ikke kan svare og må se når søknaden er mottatt. Kleint. Enten så er det slik eller så er det ikke slik, ikke kanskje. 

Anonymkode: e2ba9...f82

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...