Gå til innhold

Påvist covid, kan jeg gå tur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått påvist covid, og utfra hva jeg ser på nettet kan jeg kun oppholde meg hjemme? Har 2 hunder som trenger tur, har ingen å spørre om hjelp og det finnes ikke kennel eller lignende her jeg bor. 

Kan jeg gå tur i utmark hvor det ikke ferdes folk? Hva er reglene for dette? 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En nabo av meg hadde korona i fjor. Han måtte lufte hundene i hagen 🙂

• Liker 1
Skrevet
Shias skrev (5 minutter siden):

En nabo av meg hadde korona i fjor. Han måtte lufte hundene i hagen 🙂

Vi har ikke hage. Kan gå bak huset, men det er jo en stor skog hvor det nesten ikke er folk. Det er derimot ikke hage kun festetomt. Og hundene trenger trim, de kan ikke stå utfor i bånd over tid ettersom vi har - 15 grader og de blir for stillestående. 

Har jeg virkelig ikke lov å gå tur med de? 

• Liker 3
Skrevet

Du har nok egentlig ikke lov. Men bruk fornuft, og hold deg mer enn 3 meter unna folk.

• Liker 12
Skrevet

Jeg har akkurat fått beskjed fra smittesporing at jeg får lov å gå tur med hunden, med munnbind på så lenge jeg går alene og ikke kommer i nærheten til folk.

• Liker 26
Skrevet

Selvfølgelig kan du gå tur i skogen. Bare hold god avstand hvis du skulle møte på noen. 

• Liker 18
Skrevet
Galanga skrev (1 minutt siden):

Jeg har akkurat fått beskjed fra smittesporing at jeg får lov å gå tur med hunden, med munnbind på så lenge jeg går alene og ikke kommer i nærheten til folk.

Værre skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig kan du gå tur i skogen. Bare hold god avstand hvis du skulle møte på noen. 

Åh så bra! Takk for svar! 

• Liker 5
Skrevet

Håper du får litt ut av turen selv, også! Litt frisk luft. Jeg er glad for at man tenker dyrevelferd oppi alt det her også, at de ikke blir så firkanta at de hadde nekta deg. Som andre sier, hold avstand til andre

• Liker 12
Skrevet

For deg i isolasjon gjelder:

• Du må holde deg hjemme hele tiden og ikke gå ut, men du kan være i egen hage eller på egen balkong/veranda/terrasse.
  • Liker 11
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne gå ut med søpla engang.....festlig å være alene med et bleiebarn da!

• Liker 5
Skrevet
Vhgj skrev (5 minutter siden):

For deg i isolasjon gjelder:

• Du må holde deg hjemme hele tiden og ikke gå ut, men du kan være i egen hage eller på egen balkong/veranda/terrasse.

Det er unntak for de som har hund!! De må gå på tur.

• Liker 11
Skrevet
Xfreya skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne gå ut med søpla engang.....festlig å være alene med et bleiebarn da!

Da blir manglende luktesans en fordel.

Det blir stor forskjell på om man bor på landet der du ikke treffer på folk og det å bo i blokk i byen tenker jeg. I blokk kan du potensielt smitte hele oppgangen, postmann og flere til bare ved å gå inn og ut hoveddøra. 

• Liker 16
Skrevet
Xfreya skrev (3 minutter siden):

Men lov å bruke hodet. Dersom man har festetomt/skog bak med null andre mennesker eller i svært stor avstand, så er det en no brainer.

Formålet er at man ikke skal smitte andre. 

• Liker 5
Skrevet
Elsoo skrev (5 minutter siden):

Hvor har du fått denne informasjonen? Ja, hunden må ha lufting, men du må skaffe deg hjelp.

Sitat

Isolasjon betyr at du må holde deg hjemme

Er man påført hjemmeisolasjon, må man holde seg innendørs, som kan bli en utfordring om man har hund. Det er viktig å være klar over at det kun er den som er påvist smitte i husstanden, som er påført hjemmeisolasjon. De andre i husstanden skal være i hjemmekarantene i denne perioden, og de i karantene kan bevege seg utendørs, så lenge de overholder kravene i avsnittet over.

• Liker 6
Skrevet

virker som de skiller på isolasjon og karantene? er isolasjon når man har påvist smitte?

du må jo gå tur med hundene så jeg ville bare gjort det, men tatt på munnbind og gått i god avstand fra folk.

• Liker 2
Skrevet
SoftKitty skrev (1 minutt siden):

virker som de skiller på isolasjon og karantene? er isolasjon når man har påvist smitte?

du må jo gå tur med hundene så jeg ville bare gjort det, men tatt på munnbind og gått i god avstand fra folk.

Karantene er hvis du har vært i nærkontakt med noen som er smittet eller opplever symptomer, men har ikke bekreftet korona. Du er i isolasjon hvis du har fått bekreftet korona. 

• Liker 2
Gjest Chiroptera.
Skrevet
Elsoo skrev (18 minutter siden):

Naboen fikk ikke gå tur med hundene sine da han fikk corona, og vi bor på landet. Rart om det er andre regler i byen.

Gjest Warrior
Skrevet

Man holder seg unna folk når man testet positivt. Hundene kan du vel lufte fra døra eller rett utfor døra så de får gått på do? Går du turer risikerer du å møte på folk.

• Opprett ny...