Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er i en trasig situasjon, hvor jeg er gravid, og forholdet til mannen ikke kan reddes.

Må vi til mekling for å få meklingsattest, dersom vi blir separert før barnet er født?

Dersom vi allerede er separerte innen barnet kommer, trenger jeg da meklingsattest for å søke om feks utvider barnetrygd og overgangsstønad? 

Anonymkode: cdd1f...9f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør på Nav chat?

Huff, kjip situasjon! Men bra at du tar tak for din og barnets skyld.

Anonymkode: 22e62...04f

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at dere ikke trenger det, men spør nav for sikkerhets skyld. Hvis du er sikker på at det er slutt vil det være mye enklere å flytte før barnet er født. Da får du daglig omsorg og hele permisjonen.

Anonymkode: c5c17...25a

• Liker 6
Skrevet

Ok, takk for svar ☺️ Jeg skal sjekke med nav.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ok, takk for svar ☺️ Jeg skal sjekke med nav.

Ts

Du trenger ikke meklingsattest så lenge dere separeres å du flytter før barnet kommer.

Du får og overgangsstønad i 1 eller 3 mnd husker ikke helt, før barnet kommer. Etter du har flyttet og barnet er født, kan du søke på alt av stønader osv. På nav uten meklingsattest.

Anonymkode: 9a016...7e9

• Liker 2
Skrevet

🤗🤗🤗

Anonymkode: cc386...ee1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du trenger ikke meklingsattest så lenge dere separeres å du flytter før barnet kommer.

Du får og overgangsstønad i 1 eller 3 mnd husker ikke helt, før barnet kommer. Etter du har flyttet og barnet er født, kan du søke på alt av stønader osv. På nav uten meklingsattest.

Takk for svar ☺️

Så når vi søker separasjon, og det står ett eller annet som «Har dere felles barn under 16 år, må dere legge ved meklingsattest», så skal vi bare søke som om vi ikke har felles barn sammen da? Selv om vi vil ha det om et par måneder.. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar ☺️

Så når vi søker separasjon, og det står ett eller annet som «Har dere felles barn under 16 år, må dere legge ved meklingsattest», så skal vi bare søke som om vi ikke har felles barn sammen da? Selv om vi vil ha det om et par måneder.. 

TS

Ja, dere har jo ikke et barn. Det kan ikke registreres noe sted at dere har et barn, før det er født. 

Anonymkode: ee602...baa

• Liker 4
Skrevet

Husk å flytte dit du vil bo før barnet blir født, om du f.eks vil flytte tilbake til hjemstedet ditt eller lignende.

Anonymkode: 68be4...e91

• Liker 4
Skrevet

Men husk at når dere skal søke skilsmisse, så har dere et barn som skal ivaretas. Har du tenkt på hvordan samarbeidet om barnet skal foregå etter det første året? 

Anonymkode: ee602...baa

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hei.

Jeg er i en trasig situasjon, hvor jeg er gravid, og forholdet til mannen ikke kan reddes.

Må vi til mekling for å få meklingsattest, dersom vi blir separert før barnet er født?

Dersom vi allerede er separerte innen barnet kommer, trenger jeg da meklingsattest for å søke om feks utvider barnetrygd og overgangsstønad? 

Nei. Dere må ikke det. Men da må dere ha forskjellig bostedsadresse før barnet blir født. 
Ble separert selv når jeg var gravid.

Nevnte heller ikke noe om felles barn i søknaden om separasjon, da barnet var ufødt. Var det jeg ble rådet til hos nav og skatteetaten. Det eneste nav har bedt meg om er dokumentasjon på separasjon. 

Du får også fullt foreldreansvar automatisk om dere har forskjellig bostedsadresse. Med mindre de har endret det de siste 3 årene. Det fikk jeg, far er registrert som far og har fremdeles samværsrett. 

Anonymkode: 5f07d...0c6

Skrevet
stupebrettet2 skrev (51 minutter siden):

Du må være spik spenna gal. Hvorfor i all verden dytter du bort faren til barnet. Tror du virkelig at du vil klare og oppdra barnet alene? Livet er ikke en lek. Hvorfor forlater du faren til barnet?

Hvorfor legger du skylden for skilsmissen på ts? Og hvorfor skal hun ikke klare å oppdra barnet alene egentlig?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Husk å flytte dit du vil bo før barnet blir født, om du f.eks vil flytte tilbake til hjemstedet ditt eller lignende.

Det er mannen som flytter ut og til sitt hjemsted. 

TS

Anonymkode: 4db09...91f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor legger du skylden for skilsmissen på ts? Og hvorfor skal hun ikke klare å oppdra barnet alene egentlig?

Takk for støtten 🤗 

Det er ikke jeg som har bestemt dette alene, og jeg vil ikke måtte oppdra barnet uten far i bildet. Men i vår situasjon er det for det beste at vi ikke bor sammen, orker ikke å gå inn på årsaker til det her.

TS 

• Liker 3
Skrevet

Du trenger, som flere sier, ingen av de tingene så lenge dere er separert og har ulike adresser ved fødsel.

Du vil da regnes som aleneforsørger ifht ekstra barnetrygd, rett til hele fødselspermisjonen m.m. 

Anonymkode: bf7ae...ebb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du trenger, som flere sier, ingen av de tingene så lenge dere er separert og har ulike adresser ved fødsel.

Du vil da regnes som aleneforsørger ifht ekstra barnetrygd, rett til hele fødselspermisjonen m.m. 

Anonymkode: bf7ae...ebb

Ja, jeg fikk svar fra NAV om at jeg kan søke om overgangsstønad før fødsel, og utvidet barnetrygd etter fødsel. Og forstod det slik at jeg ikke trenger meklingsattest for dette :)

TS 

Skrevet

Det er mye bedre å være alene fra fødsel, enn å ha en partner som gjør at man føler seg alene. Det vet jeg alt om, sviket blir så mye større.

Lykke til, TS ❤️ 

Anonymkode: b5ba4...a4c

• Liker 6
Skrevet

Sterke damer ❤

Anonymkode: cc386...ee1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er mye bedre å være alene fra fødsel, enn å ha en partner som gjør at man føler seg alene. Det vet jeg alt om, sviket blir så mye større.

Lykke til, TS ❤️ 

Anonymkode: b5ba4...a4c

Takk, jeg tror du har et godt poeng der ❤️ 

Vi skal nok klare oss :)

TS 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nei. Dere må ikke det. Men da må dere ha forskjellig bostedsadresse før barnet blir født. 
Ble separert selv når jeg var gravid.

Nevnte heller ikke noe om felles barn i søknaden om separasjon, da barnet var ufødt. Var det jeg ble rådet til hos nav og skatteetaten. Det eneste nav har bedt meg om er dokumentasjon på separasjon. 

Du får også fullt foreldreansvar automatisk om dere har forskjellig bostedsadresse. Med mindre de har endret det de siste 3 årene. Det fikk jeg, far er registrert som far og har fremdeles samværsrett. 

Anonymkode: 5f07d...0c6

Det er endret. Foreldreansvar er delt for barn født etter januar. 2020.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...